Решение по дело №944/2019 на Районен съд - Монтана

Номер на акта: 288
Дата: 2 юли 2019 г. (в сила от 23 юли 2019 г.)
Съдия: Иван Диянов Мичев
Дело: 20191630200944
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 юни 2019 г.

Съдържание на акта

№ 288 / 2.7.2019 г.

Р  Е  Ш  Е  Н  И.  Е

 

гр.Монтана, 02.07.2019г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД–гр.МОНТАНА, НАКАЗАТЕЛНО ОТДЕЛЕНИЕ, Първи наказателен състав, в публично съдебно заседание на втори юли  през две хиляди и. деветнадесета година, в състав:

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: ИВАН МИЧЕВ

 

 при секретаря Тодора Владинова и. с участието на прокурор …. като разгледа докладваното от съдия МИЧЕВ АНД № 944 по описа на съда за 2019г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59, ал.1 и. сл. от ЗАНН.

 

Районен съд – гр.Монтана е сезиран с жалба от Т.П.Т. xxx, с ЕГН: xxxxxxxxxx против Наказателно Постановление № 18 – 09996 – 005808 издадено на 20.05.2019г. от Началник сектор ,,Пътна полиция” при ОДМВР – гр.Монтана, с което на жалбоподателя са наложени наказания глоба в размер на 500 лева и. лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца за извършено административно нарушение по чл.140 ал.1 от ЗДвП.  

В бланкетна жалба санкционираното лице оспорва извършеното административно нарушение. В заключение иска от съда да постанови решение, с което да отмени обжалвания административен акт.  

 

В съдебно заседание жалбоподателят Т.Т., редовно призован, не се явява. Представлява се от упълномощен защитник, който поддържа жалбата и. моли същата да бъде уважена, ведно с произтичащите от това законови последици. Развива подробни съображения в нейна подкрепа като намира, че вмененото административно нарушение е некоректно отразено, тъй като санкциониращата разпоредба на закона въвежда две отделни алтернативни хипотези.         

 

Административно – наказващият орган Началник сектор ,,Пътна полиция” при ОДМВР – гр. Монтана, редовно призован, не се явява и. не се  представлява.

 

Съдът, след като прецени събраните в хода на производството гласни и. писмени доказателства, намира за установено следното:

При извършената служебна проверка се констатира, че жалбата е подадена в законоустановения срок и. от легитимирана страна, поради което се явява процесуално допустима и. следва да бъде разгледана. Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

 

От събраните в хода на съдебното производство гласни и. писмени доказателства се установява следната фактическа обстановка:

На 23.09.2018г. служителите при сектор ,,Пътна Полиция” при ОДМВР – гр.Монтана младши автоконтрольор А. Д. и. В. В. носели службата си и. се намирали на ПЪТ ПЪРВИ  КЛАС № 1 в Община Монтана. Около 09:45ч. по пътя от гр.Видин към гр.Монтана в района на км.89+500 двамата спрели водача на трактор ЮМЗ 6Л с рег.№  XXXX  . При проверката било установено, че прикаченото на трактора ремарке е било без поставена регистрационна табела. Във връзка с констатираното административно нарушение бил съставен АУАН № 789187, който бил връчен лично на нарушителя и. подписан от него без възражения. По случая било образувано досъдебно производство № 84/2019г. по описа на Районна прокуратура – гр.Монтана за извършено престъпление по чл.345, ал.2 във вр. с ал.1 от НК. С Постановление за прекратяване на наказателното производство от 15.04.2019г. прокурорът е прекратил наказателното производство и. е изпратил материалите на Началник сектор ,,Пътна Полиция” за реализиране на административна отговорност на дееца.  Въз основа на постановлението на прокурора било издадено и. обжалваното наказателно постановление.

 

Горната фактическа обстановка не се оспорва от жалбоподателя, поради което и. съдът я възприе за безспорно установена и. подкрепяща се от приобщените по реда на чл.283 от НПК писмени доказателства.

Предмет на преценка на настоящето производство е съответствието на санкционния акт както с материалния, така и. с процесуалния закон.

При извършена служебна проверка по законосъобразността на санкциониращия акт съдът констатира, че същият е издаден в нарушение на процесуалните правила.

При преценка относно процесуалната законосъобразност на съставения АУАН и. наказателно постановление и. като взе предвид релевираните в жалбата оплаквания в тази насока съдът констатира, че АУАН и. НП са съставени от компетентни лица, видно от приложената към админстративно-наказателната преписка Заповед № 8121з-515/14.05.2018г. на министъра на вътрешните работи.

Нарушението е посочено ясно и. отговаря на материалноправната разпоредба, предвидена в чл. 140, ал.1 от Закона за движение по пътищата, като ясно и. недвусмислено се установява, че Т.Т. е управлявал трактора, към който е било закрепено посоченото ремарке без регистрационна табела. Санкцията за нарушаване на това изискване е предвидена в нормата на чл. 175, ал.3 от ЗДвП, съгласно която се наказва с "лишаване от право да управлява моторно превозно средство" за срок от 6 до 12 месеца и. с "глоба" от 200 до 500 лв. водач, който управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер. Видно от съдържанието на цитираната санкционна норма е, че в нея са предвидени наказания за две отделни нарушения, а именно за водач, който управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред и. за водач, който управлява МПС, което е регистрирано, но е без табели с регистрационните номера. В обстоятелствената част на издаденото наказателно постановление е посочено, че ремаркето е без поставена регистрационна табела, с което е управлявал МПС, което не е регистрирано по надлежния ред, за което на жалбоподателя са наложени административните наказания.

Направеното описание в наказателното постановление се отнася и. до двете хипотези на чл. 175, ал. 3 от Закона за движение по пътищата и. не става ясно за коя от тях е наказано лицето - за това, че управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред, каквото е първото предложение на цитираната разпоредба или за това, че управлява МПС, което е регистрирано, но е без табели с регистрационния номер, което на свой ред представлява второ самостоятелно нарушение. Очевидно волята на административно-наказващия орган е била да санкционира нарушителя само за едното нарушение, неясно остава обаче кое е то. С оглед представените към административно-наказателната преписка материали от прекратеното наказателно производство се установява, че същото е било образувано за престъпление, предвиждащо наказателна отговорност на лица, управляващи МПС, които не са регистрирани по надлежния ред - престъпление по чл. 345, ал.2 от НК. В продължение на образуваното наказателно производство и. отклонявайки се от установената в АУАН фактическа обстановка наказващият орган е наказал водача за нарушение, изразяващо се в управление на ремарке без регистрационна табела, като е добавил и. че същото не е регистрирано по надлежния ред .

 Независимо от основанието за образуване на наказателното производство и. престъплението, за което се отнася, наказващият орган, сезиран с прокурорско постановление, следва да изгради свободното си убеждение по фактите и. приложимия закон само въз основа на доказателствата по делото, събрани от него и./или от органите на досъдебното производство, а не на базата на констатациите, съдържащи се в наказателното производство.

 Очевидно това изискване не е било съобразено от наказващия орган, който, като е взел предвид престъплението, за което е образувано наказателното производство, е санкционирал нарушителя за същото, но по-леко от гледна точка на обществена опасност на деяние и. деец административно нарушение. Поради несъответствие между АУАН и. НП е нарушено и. правото на защита на санкционираното лице, тъй като то е лишено от възможността да разбере, за кое нарушение е санкционирано - за това, което е описано в мотивите на наказателното постановление или за това, което е посочено в АУАН. Това нарушение е основание за отмяна на наказателното постановление (В този смисъл са и. Решение № 395 от 12.03.2014 г. по к.н. д. № 2894 / 2013 г. на XIV състав на Административен съд – Бургас и. Решение № 2045 от 16.10.2018г. по к.н.д. № 1824/2018г.по описа на Административен съд – гр.Пловдив).

Предвид изложените правни съображения съдът намира, че обжалваното наказателно постановление е незаконосъобразно и. постановено при съществено нарушение на процесуалните правила, поради което и. същото следва да бъде отменено.

Воден от горното и. на основание чл.63 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И.:

 

  ОТМЕНЯ Наказателно Постановление № 18 – 0996 – 005808  издадено на 20.05.2019г. от Началник сектор ,,Пътна Полиция” при ОДМВР  – гр.Монтана, с което на основание чл. 175, ал.3 пр.1 от ЗДвП, на Т.П.Т. xxx, с ЕГН: xxxxxxxxxx са наложени административни наказания глоба в размер на 500.00 (петстотин) лева и. лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 (шест) месеца за нарушение по чл.140, ал.1  от ЗДвП.   

 

 Решението подлежи на касационно обжалване в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд – гр. Монтана.

  

 

 

 

                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ: