Решение по дело №210/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 567
Дата: 14 април 2021 г.
Съдия: Даниела Динева Драгнева
Дело: 20217040700210
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 януари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 567                  Година 14.04.2021              Град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - БУРГАС, ХVІ-ти състав, на тридесет и първи март две хиляди двадесет и първа година, в публично заседание, в състав:

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниела ДРАГНЕВА                                                                                   ЧЛЕНОВЕ:  1.Веселин ЕНЧЕВ

                                                                                   2.Яна КОЛЕВА

 

Секретаря: С. А.

Прокурор: Христо Колев

като разгледа докладваното от съдия Драгнева касационно наказателно административен характер дело номер 210 по описа за 2021 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по касационна жалба, подадена от „Лидер Технолоджис“ ЕООД с ЕИК **********, с адрес за кореспонденция: гр.Бургас, бул. „Демокрация“№98 представлявано от управителя К.Б.против решение № 1204/16.11.2020г., постановено по н.а.х.д. № 3486/2020г. по описа на Районен съд Бургас. Счита, че решението е неправилно. Излага доводи за допуснати съществени процесуални нарушения в проведеното административнонаказателно производство. Оспорва съставомерността на деянията и поддържа становище за приложение на чл.28 от ЗАНН и квалифициране на установеното нарушение като „маловажен случай”. Иска се отмяна на решението и на измененото наказателно постановление.

Ответникът – Държавна агенция за метрологичен и технически надзор гр.София, редовно уведомен, не изразява становище по касационната жалба.

Прокурорът от Окръжна прокуратура гр.Бургас дава становище за неоснователност на касационната жалба.

Административен съд Бургас намира, че касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в срока по чл.211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество е основателна.

С обжалваното решение Районен съд Бургас е изменил наказателно постановление № ППП-06/07.08.2020г. издадено от зам.председател на ДАМТН, с което на основание чл.52 в от Закона за техническите изисквания към продуктите(ЗТИП) на „Лидер Технолоджис“ ЕООД, гр.Бургас са наложени две имуществени санкции, всяка от които в размер на 500 лева, за две административни нарушения на чл.4б, т.3 от ЗТИП, като е намалил размера на санкцията на 250 лева за всяко едно от тях и е потвърдил наказателното постановление в останалата му част. За да постанови решението, съдът е приел, че в проведеното административнонаказателно производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, като АУАН е съставен, а НП издадено в съответствие с разпоредбите на чл.42 и чл.57 от ЗАНН и в сроковете по чл.34 от ЗАНН. По същество е приел, че установените деяния са доказани и съставомерни, поради което правомерно е ангажирана отговорността на дружеството. По отношение размера на наложените санкции съдът е преценил същия като определен в нарушение на чл.27 от ЗАНН и предвид липсата на мотиви за определяне на санкция в размер над минималния за този вид нарушения, както и данни дружеството да е било санкциониран за други подобни такива и поради липсата на вредни последици е изменил същите към установения от законодателя минимум, а именно 250 лева за всяко от нарушенията.

Съгласно чл.63 от ЗАНН решението на районния съд подлежи на обжалване пред административния съд на основанията предвидени в НПК по реда на глава ХІІ от АПК.

Съгласно чл.218 от АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и съответствието на  обжалваното решение с материалния закон, съдът следи служебно.

Възраженията на касатора са основателни.

Настоящата инстанция намира, че неправилно първоинстанционния съд е приел, че при издаване на наказателното постановление не са допуснати съществени процесуални нарушения.

С наказателно постановление № ППП-06/07.08.2020г. на касатора са наложени две имуществени санкции в размер на всяка една от по 500 лева, на основание чл.52в от ЗТИП, за две нарушения на чл.4б, т.3 от ЗТИП.

От събраните в хода на производството доказателства се установява, че към момента на проверката от Лидер Технолоджис“ ЕООД са предлагани за продажба два артикула: 1.безжична тонколона под формата на куб, с основен черен цвят, оранжева в горната част и 4 броя оранжеви копчета от долната страна;марка: CANYON; модел: CNE-CBTSP2BO; партиден/сериен номер: В70683400287; баркод: 5291485002428; произход: Китай; технически данни: версия на връзката: 4,2, работен обхват: до 8м, време на работа 3 часа, AUX вход + микро USB за зареждане; опаковка:картонена кутия; продуктът е с нанесена СЕ маркировка; с инструкция за употреба набългарски език; обявен производител: CANYON; обявени име и адрес на вносител и цена 17,90 лв./бр. и  2. безжична мултифункционална тонколона - тип туба с черен на цвят ПВЦ корпус; марка CANYON; модел: CNECBTSP6, партиден,сериен номер: В120292702518; баркод: 5291485005757; произход: Китай; технически Bluetooth версия 4,2, P10W, обхват 10 м., USB вход, DC-5V, Micro SD; опаковка: картонена кутия, продуктът е с нанесена СЕ маркировка; с инструкция за употреба на български език; обявен производител: Asbisc Enterprises PLC, Кипър; обявени име и адрес на дистрибутор и цена 36,90лв/бр., които са без ЕС декларация за съответствие, в нарушение на чл.4б, т.3 от ЗТИП вр. чл.44, т.5 вр.чл.17, ал.7 от НСИОСР.

Съгласно разпоредбата на чл.4б, т.3 от ЗТИП „търговците са длъжни да предлагат само продукти, които съгласно изискванията на наредбите по чл.7 и/или на мерките по прилагането по чл.26а са: 3. с декларация за съответствие в случаите, когато се изисква декларацията да придружава продукта.

Съгласно чл.52в от ЗТИП, търговец, който предлага продукти без декларация за съответствие, когато такава се изисква от наредбите по чл.7 и/или от мерките по прилагането по чл. 26а, се наказва с глоба или с имуществена санкция от 250 до 1000 лв.

Според мнозинството от съдебния състав, в случая, неправилно на дружеството са наложени две имуществени санкции, на основание чл.52в от ЗТИП, тъй като е констатирано едно нарушение на изискванията на чл.4б, т.3 от ЗТИП.

Видно от цитираните норми търговците са длъжни да предлагат само продукти с декларация за съответствие в случаите, когато се изисква тя да придружава продукта. Същевременно в санкционната норма е предвидена административно наказателна отговорност за търговец който предлага „продукти“, тоест при определяне на броя на нарушенията е без значение по отношение на колко от предлаганите продукти липсва декларация за съответствие, като техния брой влияе на размера на наложената глоба или имуществена санкция. След като законодателя е формулирал така тази правна норма, тя следва да се прилага в точния ѝ смисъл, съгласно чл.46, ал.1 от ЗНА. Ето защо, неправилно е прието от наказващият орган, че дружеството е извършило две административни нарушения и с наказателното постановление са наложени две наказания, поради което същото следва да бъде отменено.

Следва да се има в предвид, че именно този е подхода на наказващия орган при други случаи на констатирани аналогични административни нарушения, като това е служебно известно на настоящия касационен състав от к.а.х.д.№ 105/2021г. по описа на Административен съд Бургас. Също така е процедирано и при издаване на наказателните постановления, които са били предмет на съдебен контрол в производството по к.а.х.д.№ 1264/2020г. и 2252/2013г. по описа на Административен съд Бургас.

Като е стигнал до изводи различни от изложените първоинстанционният съд е постановил неправилно решение, което следва да бъде отменено и вместо него да бъде постановено друго, с което да се отмени издаденото наказателно постановление.

Мотивиран от изложеното Административен съд гр.Бургас, ХVІ-ти състав

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ решение № 1204/16.11.2020г., постановено по н.а.х.д. № 3486/2020г. по описа на Районен съд Бургас и вместо него постановява:

ОТМЕНЯ наказателно постановление № ППП-06/07.08.2020г. издадено от заместник председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                 ЧЛЕНОВЕ: 1.                          

 

2.

О С О Б Е Н О   М Н Е Н И Е

 

от съдия Веселин Енчев

по н.а.х.д. № 210/2021 година на АдмС – Бургас

 

            Не съм съгласен с мотивите и диспозитива на настоящото решение.

            В обжалваното наказателно постановление № ППП-06/07.08.2020 година на заместник – председателя на ДАМТН изрично са индивидуализирани два различни модела тонколони с марка „CANYON“ от две различни производствени партиди, за които при проверката е установено, че се предлагат за продажба без декларация за съответствие в ЕС:

            1. Безжична тонколона – модел CNE – CBTSP2BO с партиден/сериен номер В70683400287 и

            2. Безжична мултифункционална тонколона – модел CNE – CBTSP6 с партиден/сериен номер В120292702518.

            Нормата на чл. 4б т. 3 от ЗТИП постановява, че търговците са длъжни да предлагат само продукти, които съгласно изискванията на наредбите по чл. 7 и/или на мерките по прилагането по чл. 26а са с декларация за съответствие в случаите, когато се изисква декларацията да придружава продукта.

            Според мен, във вида, в който е установено задължението по чл. 4б т. 3 от ЗТИП за търговците, декларацията за съответствие следва да придружава всеки отделен модел на продукта или на група продукти, представляващи част от едно цяло (една произведена партида или една пусната в продажба серия), защото само така може да се гарантира съответствието с изискванията към конкретното техническо изделие/модел.

            В случая при извършената проверка не са установени множество бройки от един и същ модел тонколона, идентични по техническите си параметри и партида на производство, а са открити изделия с различни производствени характеристики и за всяко от тях е била необходима отделна декларация за съответствие.   

            Възприемането на обратната теза би означавало, че за различни модели на едно изделие (с различни технически характеристики) би следвало да е необходима една – единствена декларация за съответствие, без да е ясно дали предметното ѝ съдържание покрива особеностите на отделните (технически различаващи се помежду си) продукти.

            Затова считам, че наказващият орган обосновано е приел, че липсата на декларация за съответствие на всяка от тонколоните съставлява отделно административно нарушение и е наложил отделна имуществена санкция, а РС законосъобразно е потвърдил наказателното постановление с мотиви, които изцяло подкрепям.

            Решение № 1204/16.11.2020 година по н.а.х.д. № 3486/2020 година на РС – Бургас следва да се остави в сила.

 

СЪДИЯ: