№ 179
гр. Сливен, 08.07.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СЛИВЕН, IV СЪСТАВ, в публично заседание на
четвърти юли през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Цанка Г. Неделчева
при участието на секретаря Галина Едр. Пенева
като разгледа докладваното от Цанка Г. Неделчева Административно
наказателно дело № 20252230200604 по описа за 2025 година
за да се произнесе съобрази:
Производството е образувано по повод жалба от „Ф.Ф.“ ЕООД – гр.
София с ЕИК *****, представлявано от управителите К. Х. П. и Ц. Г. С.,
против Предупреждение по чл. 28 от ЗАНН № П-28-41/26.07.2024 год.,
издадено от Председател на Национален съвет по цени и реимбурсиране на
лекарствените продукти (НСЦРЛП), с което дружеството е уведомено, че няма
да бъде наложено от НСЦРЛП административно наказание за установените с
АУАН от 28.06.2024 год. нарушения, като е предупредено, че при извършване
на друго административно нарушение от същия вид, в едногодишен срок от
влизане в сила на предупреждението, за това друго нарушение ще бъде
наложено административно наказание.
В с.з. жалбоподателят, редовно призован, не се явява. По делото е
постъпила молба от процесуален представител на жалбоподателя, с която
поддържа жалбата по същество, няма доказателствени искания, моли да се
постанови решение, с което да се отмени предупреждението и да им бъде
присъдено юрисконсултско възнаграждение.
В с.з. административнонаказващият орган, редовно призован, не
изпраща процесуален представител. По делото е постъпила молба от
процесуален представител на въззиваемата страна, с която оспорва жалбата,
1
моли същата да бъде отхвърлена като неоснователна, необоснована и
недоказана и да се постанови решение, с което да се остави в сила
Предупреждение по чл. 28 от ЗАНН, както и да им се присъдят разноски за
юрисконсултско възнаграждение, прави възражение за прекомерност на
претендираните от жалбоподателя разноски.
Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в своята
съвкупност и по отделно като безпротиворечиви и относими към предмета на
делото, съдът намира за установено следното от фактическа страна:
На основание Заповед № РД-10-07/11.01.2024 год. на Председателя на
НСЦРЛП била извършена проверка от експерти на НСЦРЛП на
жалбоподателя „Ф.Ф.“ ЕООД – гр. София, притежаващ разрешение за
търговия на едро с лекарствени продукти.
При проверката било установено, че дружеството с фактура №
**********/05.03.2024 год. и с фактура № **********/13.03.2024 год. е
продало лекарствения продукт, с режим на отпускане „по лекарско
предписание“ Pulmicort, 0.25 mg/ml – 2 ml, Nebuliser suspension, Pack: 20
(Container PE (4 фолиеви плика х 5 еднократни дозови единици) на цена, по-
висока от стойността на опаковката, изчислена на база референтна стойност в
Приложение № 1 на Позитивния лекарствен списък (ПЛС), с което е нарушил
чл. 261в, ал. 4 от ЗЛПХМ.
Въз основа на резултатите от проверката на 28.06.2024 год. бил съставен
АУАН против жалбоподателя за това, че:
1) с фактура № **********/05.03.2024 год. на 05.03.2024 год.
жалбоподателят е продал 20 опаковки от лекарствения продукт с режим на
отпускане „по лекарско предписание“ Pulmicort, 0.25 mg/ml – 2 ml, Nebuliser
suspension, Pack: 20 (Container PE (4 фолиеви плика х 5 еднократни дозови
единици) на лечебното заведение МБАЛ „Д-р И.С.“ – гр. Сливен на цена 24,48
лева с ДДС, която е по-висока от стойността на опаковка - 19,31 лева,
изчислена на база референтна стойност в Приложение № 1 на ПЛС към дата
02.03.2024 год. и която търговецът на едро не може да превишава при
продажбата на лекарствения продукт на лечебното заведение. Жалбоподателят
е реализирал продажба от лекарствения продукт Pulmicort, 0.25 mg/ml – 2 ml,
Nebuliser suspension, Pack: 20 (Container PE (4 фолиеви плика х 5 еднократни
дозови единици), включен в Приложение № 1 на ПЛС на МБАЛ „Д-р И.С.“ –
2
гр. Сливен, на цена по-висока от стойността на опаковка, изчислена на база
референтна стойност в Приложение № 1 на ПЛС, с което на 05.03.2024 год. в
МБАЛ „Д-р И.С.“ – гр. Сливен е нарушил разпоредбите на чл. 261в, ал. 4 от
ЗЛПХМ вр. чл. 55 от Наредбата за условията, правилата и реда за регулиране
и регистриране на цените на лекарствените продукти вр. чл. 295, ал. 1 от
ЗЛПХМ;
2) с фактура № **********/13.03.2024 год. на 13.03.2024 год.
жалбоподателят е продал 5 опаковки от лекарствения продукт с режим на
отпускане „по лекарско предписание“ Pulmicort, 0.25 mg/ml – 2 ml, Nebuliser
suspension, Pack: 20 (Container PE (4 фолиеви плика х 5 еднократни дозови
единици) на лечебното заведение МБАЛ „Д-р И.С.“ – гр. Сливен на цена 24,48
лева с ДДС, която е по-висока от стойността на опаковка - 19,31 лева,
изчислена на база референтна стойност в Приложение № 1 на ПЛС към дата
02.03.2024 год. и която търговецът на едро не може да превишава при
продажбата на лекарствения продукт на лечебното заведение. Жалбоподателят
е реализирал продажба от лекарствения продукт Pulmicort, 0.25 mg/ml – 2 ml,
Nebuliser suspension, Pack: 20 (Container PE (4 фолиеви плика х 5 еднократни
дозови единици), включен в Приложение № 1 на ПЛС на МБАЛ „Д-р И.С.“ –
гр. Сливен, на цена по-висока от стойността на опаковка, изчислена на база
референтна стойност в Приложение № 1 на ПЛС, с което на 13.03.2024 год. в
МБАЛ „Д-р И.С.“ – гр. Сливен е нарушил разпоредбите на чл. 261в, ал. 4 от
ЗЛПХМ вр. чл. 55 от Наредбата за условията, правилата и реда за регулиране
и регистриране на цените на лекарствените продукти вр. чл. 295, ал. 1 от
ЗЛПХМ.
В акта било посочено, че нарушенията са за първи път и същият бил
връчен на пълномощник на жалбоподателя на 28.06.2024 год. (л. 17 - 19 от
АНД № 1062/2024 год. по описа на СлРС).
Въз основа на акта било издадено процесното Предупреждение по чл. 28
от ЗАНН № П-28-41/26.07.2024 год., издадено от Председател на НСЦРЛП, с
което дружеството е уведомено, че няма да бъде наложено от НСЦРЛП
административно наказание за установените с АУАН от 28.06.2024 год.
нарушения, като е предупредено, че при извършване на друго
административно нарушение от същия вид, в едногодишен срок от влизане в
сила на предупреждението, за това друго нарушение ще бъде наложено
3
административно наказание. Предупреждението било връчено на
представител на жалбоподателя на 05.08.2024 год. (л. 9 - 10 от АНД №
1062/2024 год. по описа на СлРС).
Горната фактическа обстановка съдът прие за безспорно установена от
събраните по делото гласни и писмени доказателства. Въз основа на нея
направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима – подадена в законния срок от лице,
имащо правен интерес от обжалване, а разгледана по същество е основателна.
Тъй като съдът констатира нарушения на процесуалните правила и то от
категорията на съществените, които са основание за отмяна на издаденото
Предупреждение, няма да се спира на това дали е доказано извършването на
нарушение или не от жалбоподателя.
Както в акта, така и в Предупреждението по чл. 28 от ЗАНН, следва
изрично да съдържат описание на нарушението, както и законовите
разпоредби, които са нарушени, т.е. следва да има единство между описанието
на нарушението и законните разпоредби, които са били нарушени.
В конкретния случай съдът констатира, че описаните две нарушения в
издаденото Предупреждение по чл. 28 от ЗАНН са квалифицирани като
нарушения на разпоредбите на чл. 261в, ал. 4 от ЗЛПХМ вр. чл. 55 от
Наредбата за условията, правилата и реда за регулиране и регистриране на
цените на лекарствените продукти вр. чл. 295, ал. 1 от ЗЛПХМ. Изследвайки
съдържанието на посочените разпоредби съдът констатира, че в разпоредбата
на чл. 295, ал. 1 от ЗЛПХМ законодателят е посочил кои лица са компетентни
да съставят актове за нарушения на разпоредбите на ЗЛПХМ, т.е. в тази норма
не се съдържа конкретно административноправно задължение,
неизпълнението на което да ангажира административнонаказателната
отговорност на жалбоподателя.
В разпоредбата на чл. 261в, ал. 4 от ЗЛПХМ е предвидено, че лекарствен
продукт не може да се продава на лечебните заведения по чл. 5 от Закона за
лечебните заведения и на лечебни заведения с държавно и/или общинско
участие по чл. 9 и 10 от Закона за лечебните заведения на цена, по-висока от
стойността, определена по реда на наредбата по чл. 261а, ал. 5. От една страна
тази разпоредба е препращаща към наредбата по чл. 261а, ал. 5 от ЗЛПХМ, а
от друга – в обстоятелствената част на Предупреждение по чл. 28 от ЗАНН
4
изобщо не е отразено посоченото лечебно заведение - МБАЛ „Д-р И.С.“ – гр.
Сливен, в коя група лечебни заведения попада – по чл. 5 от Закона за
лечебните заведения или на лечебните заведения с държавно и/или общинско
участие по чл. 9 и 10 от Закона за лечебните заведения. От материалите по
административнонаказателната преписка е видно, че няма данни такава
проверка да е била извършена от административнонаказващия орган. Това е
особено съществено доколкото само за тези групи лечебни заведения е
предвидено в чл. 261в, ал. 4 от ЗЛПХМ, че лекарствен продукт не може да се
продава на цена, по-висока от стойността, определена по реда на наредбата по
чл. 261а, ал. 5.
В разпоредбата на чл. 55 от Наредбата за условията, правилата и реда за
регулиране и регистриране на цените на лекарствените продукти е посочено,
че максималната стойност, на която се заплаща с публични средства
съответният лекарствен продукт, се формира, като нивото на заплащане,
определено по реда на чл. 53, се умножава по стойността за опаковка,
определена на базата на референтна стойност. Следователно тази разпоредба
от една страна посочва начина на формиране на максималната стойност на
лекарствения продукт, т.е. същата отново не вменява конкретно
административноправно задължение, неизпълнението на което да ангажира
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя. А от друга
страна тази разпоредба препраща към нормата на чл. 53 от наредбата, в която
е посочено, че нивото на заплащане на лекарствените продукти, групирани по
международно непатентно наименование и лекарствена форма, включвани в
ПЛС, се определя в проценти, като са изброени в четири точки различни
групи лекарствени продукти, като в настоящия случай не е посочено в коя от
тези групи е включено процесното лекарство Pulmicort, 0.25 mg/ml – 2 ml,
Nebuliser suspension, Pack: 20 (Container PE (4 фолиеви плика х 5 еднократни
дозови единици).
Следва да се отбележи, че по същия начин нарушенията на
жалбоподателя са описани и квалифицирани и в съставения АУАН. Това от
своя страна води до липса на изчерпателно фактическо описание на
нарушенията, което е задължително съгласно разпоредбата на чл. 42, ал. 1, т. 4
от ЗАНН, а именно посочване в акта на конкретните факти и обстоятелства,
които, като се подведат под съответната правна норма, осъществяват
предвидения в нея състав на административно нарушение. Описанието на
5
нарушенията и обстоятелствата, при които са били извършени, следва да се
съдържат в АУАН и е недопустимо изясняването на тези обстоятелства едва в
хода на въззивното производство. Това е така, защото АУАН поставя началото
на административнонаказателното производство и нарушителят следва да има
възможност да разбере точно какво административно нарушение му се
вменява, че е извършил. Всички останали гласни и писмени доказателства
могат да бъдат единствено доказателства в подкрепа на съдържащите се в
АУАН констатации. Разпоредбата на чл. 42 от ЗАНН безусловно е
императивна, тъй като осигурява правото на защита на привлечения към
административнонаказателна отговорност, в чието съдържание са включва и
правото му да знае точно какво административно нарушение се твърди, че е
извършил, за да може да организира защитата си в пълен обем.
Същевременно обаче, то се съдържа и в Предупреждението по чл. 28 от
ЗАНН, тъй като в него по същия начин липсва изчерпателно фактическо
описание на нарушенията. Поради това, така издаденото Предупреждение е
съставено в нарушение на разпоредбата на чл. 28, ал. 2, т. 5 от ЗАНН, което от
своя страна също представлява съществено процесуално нарушение. Липсата
на изчерпателно фактическо описание на нарушенията, както и
обстоятелствата при които са били извършени, води до незаконосъобразност
на издаденото Предупреждение по чл. 28 от ЗАНН, тъй като се нарушава
правото на жалбоподателя да знае основанието за издаденото писмено
предупреждение и да организира спрямо това адекватно своята защита.
Освен това в издаденото Предупреждение по чл. 28 от ЗАНН
административнонаказващият орган е квалифицирал две нарушения на
разпоредбите на чл. 261в, ал. 4 от ЗЛПХМ вр. чл. 55 от Наредбата за
условията, правилата и реда за регулиране и регистриране на цените на
лекарствените продукти вр. чл. 295, ал. 1 от ЗЛПХМ, извършени от
жалбоподателя на две различни дати – на 05.03.2024 год. и на 13.03.2024 год.
Същевременно на жалбоподателя е издадено едно Предупреждение по чл. 28
от ЗАНН, като в същото в т. 2 е посочено, че се налага за „Установените с
АУАН от 28.06.2024 год. нарушения, описани в т. 1...“. По този начин
административнонаказващият орган не е спазил изискването на разпоредбата
на чл. 18 от ЗАНН, за всяко административно нарушение се налага отделно
административно наказание, респ. да предупреди нарушителя по реда на чл.
6
28 от ЗАНН. В този смисъл е и разпоредбата на чл. 53, ал. 1 от ЗАНН, където
изрично е посочено, че наказващият орган, когато установи по несъмнен
начин факта на извършеното нарушение, издава наказателно постановление,
ако не са налице основания за прекратяване на производството, за прилагане
на чл. 28 или не е сключено споразумение с нарушителя. Следователно
законодателят е предвидил, че административнонаказващият орган следва да
се произнесе по отделно за всяко едно констатирано нарушение, каквото е
изискването на чл. 18 от ЗАНН. В тази връзка следва да се отбележи, че
разпоредбата на чл. 28, ал. 2, т. 5 от ЗАНН изисква в издаденото
Предупреждение по чл. 28 от ЗАНН да бъде посочено за всяко нарушение
обстоятелствата, които сочат, че е маловажен случай. В т. 2 от издаденото
Предупреждение по чл. 28 от ЗАНН не е посочено, за всяко едно от описаните
в него две нарушения, обстоятелствата, поради които се приема, че случая е
маловажен. В издаденото Предупреждение по чл. 28 от ЗАНН
административнонаказващият орган общо е посочил за двете нарушения, че
представлявали маловажен случай, с оглед незначителните вредни последици
(без обаче да е конкретизирано в какво се изразяват тези вредни последици),
както и с оглед на смекчаващото обстоятелство, че нарушенията са за първи
път. Следователно административнонаказващият орган не е изпълнил
задължението си по чл. 28, ал. 2, т. 5 от ЗАНН да бъде посочено за всяко едно
от двете констатирани нарушения, кои са обстоятелствата, които сочат, че е
маловажен случай.
В настоящия случай своевременно се явява искането на процесуалния
представител на жалбоподателя в подадената молба за присъждане на
разноските във вид на юрисконсултско възнаграждение на основание чл. 63д,
ал. 3 от ЗАНН и същите следва да се възложат в тежест на въззиваемата
страна. Съгласно разпоредбата на чл. 63д, ал. 5 от ЗАНН, в случаите по ал. 3 и
4 размерът на присъденото възнаграждение не може да надхвърля
максималния размер за съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от
Закова за правната помощ. Разпоредбата на чл. 37, ал. 1 от ЗПП предвижда, че
заплащането на правната помощ е съобразно вида и количеството на
извършената дейност и се определя в наредба на Министерския съвет по
предложение на НБПП, а съгласно разпоредбата на чл. 27е от НЗПП
възнаграждението за защита в производствата по ЗАНН е от 80,00 до 150,00
лева. С оглед гореизложеното съдът намира, че следва да определи
7
юрисконсултско възнаграждение в размер на 80,00 лева.
Предвид гореизложеното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ изцяло писмено Предупреждение по чл. 28 от ЗАНН № П-
28-41/26.07.2024 год., издадено от Председател на Национален съвет по цени
и реимбурсиране на лекарствените продукти, с което „Ф.Ф.“ ЕООД – гр.
София с ЕИК *****, представлявано от управителите К. Х. П. и Ц. Г. С., за
нарушение на разпоредбите на чл. 261в, ал. 4 от ЗЛПХМ вр. чл. 55 от
Наредбата за условията, правилата и реда за регулиране и регистриране на
цените на лекарствените продукти вр. чл. 295, ал. 1 от ЗЛПХМ, е уведомено,
че няма да бъде наложено от НСЦРЛП административно наказание за
установените с АУАН от 28.06.2024 год. нарушения, като е предупредено, че
при извършване на друго административно нарушение от същия вид, в
едногодишен срок от влизане в сила на предупреждението, за това друго
нарушение ще бъде наложено административно наказание, като
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА Национален съвет по цени и реимбурсиране на
лекарствените продукти – гр. София да заплати на „Ф.Ф.“ ЕООД – гр.
София с ЕИК *****, представлявано от управителите К. Х. П. и Ц. Г. С.,
разноски в размер на 80,00 (осемдесет) лева, представляващи юрисконсултско
възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред СлАС в 14 – дневен
срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Сливен: _______________________
8