Решение по дело №63/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 87
Дата: 5 май 2021 г. (в сила от 11 януари 2022 г.)
Съдия: Ваня Георгиева Бянова Нейкова
Дело: 20217280700063
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 март 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 №87/5.5.2021г.

 

гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, пети състав, в публично заседание на 13 април две хиляди и двадесет и първа година в състав:

 

Председател: В.Бянова-Нейкова

Секретар: Ст.Гюмлиева

Прокурор:

 

разгледа докладваното от съдията адм № 63  по описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл.240, ал.1 от Закона за горите(ЗГ) във връзка с чл.145 и следв. от Административнопроцесуалния кодекс(АПК). Делото е образувано жалба на  Н.К.Д. ***, чрез адв. Ж.Т.-А. ***, против Заповед(ЗАП)-73/29.01.2021г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по горите, с която Н.К.Д. е отписан от публичния регистър на физически лица за упражняване на лесовъдска практика и е обявено за невалидно удостоверение №1729-1/10.05.2012г., ведно с всички права, произтичащи от него. Заповедта се счита за незаконосъобразна, неправилна, издадена в нарушение на материалния закон и на целта на закона, като са допуснати и съществени нарушения на административнопроцесуалните правила. Сочат се следните конкретни съображения:

Съгласно чл. 239, ал, 1, т. 9 от Закон за горите /ЗГ/ физическо лице, вписано в регистъра за упражняване на лесовъдска практика, се отписва, когато с влязъл в сила акт на компетентен орган е установено някое от следните нарушения на този закон или на подзаконовите актове по неговото прилагане, извършено при упражняване на дейността, за която е регистрирано. Самите нарушения са изброени в т. 9 на посочената разпоредба от буква „а“ до буква „г“. Оспорената заповед е мотивирана с това, че жалбоподателят е извършил нарушение на чл. 257, ал. 1, т. 2 от ЗГ във вр. с чл. 66, ал. 3 от Наредба № 1 от 30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии. Административният орган е направил и словесно описание на нарушението на чл. 257, ал. 1, т. 2 от ЗГ във вр. с Наредба № 1 от 30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии, посочвайки, че като лице, вписано в публичния регистър по чл. 235 от ЗГ е одобрил карнет - опис за отдел 83, подотдел „в“ землището на с. , собственост на Община Тунджа, премаркирано със синя боя насаждение при положение, че по одобрения през 2018г. карнет - опис за същото насаждение маркирането е извършено също със синя боя, което е в нарушение на изискването при извършване на ново цялостно маркиране - премаркиране на насаждение подлежащите на отсичане дървета да се маркират с друг цвят боя, различна от първоначалния. Посочено е, че нарушението е извършено на 20.08.2019г. в гр. Ямбол, пл. „***“ № 1, административната сграда на Община Тунджа и е открито на 01.06.2020г. и за него е бил издаден АУАН сериен № 051608 от 18.06.2020г., впоследствие и Наказателно постановление /НП/ № ********** от 02.07.2020г., влязло в законна сила на 14.12.2020г.

Административният орган счита, че съгласно посочената от него разпоредба на чл. 239, ал. 1, т. 9 от ЗГ визираното по - горе НП представлява влязъл в сила акт на компетентен орган, с което е установил нарушението, визирано в чл. 239, ал. 1, т. 9, буква „а“, а именно „изготвен е карнет-опис, без насаждението да е маркирано за конкретния вид сеч“. Така изложени мотивите на административния орган не позволяват реално да се установи неговата воля за налагане на принудителна административна мярка /ПАМ/ по чл. 239, ал. 1, т. 9, б. „а“ от ЗГ, изразяваща се в отписване на жалбоподателя от публичния регистър на физическите лица за упражняване на лесовъдска практика и обявяването за невалидно на издаденото му удостоверение. Това е така, тъй като от една страна се твърди, че е извършено нарушение от жалбоподателя се състои в одобряване на карнет - опис за отдел 83, подотдел „в“ - землището на с. ****, общ. Тунджа, което е премаркирано, след като вече веднъж е било маркирано със синя боя, като премаркирането е отново със синя боя. До тези констатации за извършени две маркирания на насаждения, находящи се в процесния подотдел, находящ се землището на с. *****, е достигнал и съдът при оспорване на НП в мотивите на своя съдебен акт - Решение № 257/05.10.2020г., постановено по АНД № 847/2020г. на Районен съд - Ямбол. Мотивите на ЯРС са възприети от касационната инстанция, като в своето Решение № 155/14.12.2020г., постановено по КАХД № 143/2020г. на Административен съд - Ямбол, препраща към тях. От друга страна, спрямо жалбоподателя се налага ПАМ за изготвен карнет-опис без насаждението да е маркирано за конкретния вид сеч. Реално в оспорената заповед няма и дума за изготвен такъв опис-карнет, нито посочена дата, на която да се твърди да е извършено нарушението по чл. 239, ал. 1, т. 9, б.“а‘ от ЗГ. При това положение не може да се приеме, че посоченото в заповедта НП представлява по смисъла на чл. 239, ал. 1, т. 9 от ЗГ „влязъл в сила акт на компетентен орган, с който да е установено нарушение на ЗГ или на подзаконовите актове по неговото прилагане, извършено при упражняване на дейността“.С посоченото НП е ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя за извършено нарушение на чл. 257, ал. 1, т. 2 от ЗГ във вр. с чл. 66, ал. 3 от Наредба № 1 от 30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии. Санкционната разпоредба на чл. 257, ал. 1, т. 2 от ЗГ сама по себе си е обща, препращаща, бланкетна. В конкретния случай другата правна норма, посочена във връзка с правната квалификация на деянието, е чл. 66, ал. 3 от Наредба № 1 от 30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии, която въвежда задължение при извършване на ново цялостно маркиране - премаркиране на насаждение, подлежащите на отсичане дървета се маркират с друг цвят боя, различен от първоначалния. Така ангажираната отговорност на жалбоподателя с издаденото НП е в пълна колизия с възприетото от административния орган нарушение по чл. 239, ал. 1, т. 9, б.“а” от ЗГ, а именно - наличие на изготвен карнет-опис, без насаждението да е маркирано за конкретния вид сеч. В последно посочената разпоредба законодателят въвежда фактически състав на много по-тежко нарушение на ЗГ и на подзаконовите нормативни актове по неговото прилагане, тъй като чрез неговото извършване нарушителят съзнателно допуска изсичане на дървета, които не са били маркирани, като към момента на издаване на карнет-описа не е изпълнено изискването на закона да бъдат маркирани предварително насажденията. В заповедта административният орган се позовава, че е налице влязъл в сила акт на компетентен орган, с което е установено нарушението, а именно наказателно постановление от 02.07.2020г. Видно от словесното описание на нарушението в НП, е посочено, че жалбоподателят е одобрил карнет-опис за извършено премаркиране на насаждения, при положение, че през 2018г. е одобрен от него карнет- опис за маркиране на насаждения, като административнонаказателната отговорност на жалбоподателя е ангажирана за извършени с един и същи цвят боя 2 /две/ маркирания на насаждения, находящи се в отдел 83, подотдел „в“ - землището на с. ****, общ. Тунджа. При всяко едно от тези маркирания е одобряван от него карнет - опис. След като в своята заповед административният орган се позовава на така установеното нарушение, то е следвало не само да има предвид дали същото представлява такова по чл. 239, ал. 1, т, 9, б. ,а” от ЗГ, но и да обърне сериозно внимание, че в НП са посочени два различни карнет - описи, одобрени от жалбоподателя. Не става ясно кой от двата карнет-описи се има предвид в заповедта, когато се формира крайният извод, че с посоченото нарушение е осъществен състава на чл. 239, ал. 1, т. 9, б.“а“ от ЗГ. В тази връзка е важно да се отбележи, че в НП тези два карнет-описа не са индивидуализирани в достатъчна степен, а общо чрез посочване на годините, в които са били одобрени. НП е влязло в сила и няма как да бъде ревизирано неговото съдържание производството по оспорване на заповедта, но административният орган е следвало особено внимателно да подходи при констатацията за извършеното нарушение, включително и чрез посочването на конкретен карнет-опис, който счита, че е изготвен без насаждението да е маркирано за конкретния вид сеч.

Иска се съдът да постанови решение, с което да отмени Заповед /ЗАП/- 73/29.01.2021г. , издадена от Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по горите /ИАГ/ и да  присъди в полза на Н.К.Д. направените в настоящото производство съдебно-деловодни разноски.

В съдебно заседание оспорващият Н.К.Д. се явява лично и с адв. Ж.Т.-А..Жалбата се поддържа по изложените в нея съображения като се акцентира на това, че съгласно чл. 87 от Правилника за прилагане на закона за горите, дърветата за сеч се маркират, а след това, съгласно ал. 10 от същата разпоредба, се изчислява обема и категорията на маркираната дървесина, като се изготвя сортиментна ведомост и/или карнет-опис, т.е. карнет-описът се изготвя непосредствено след маркирането. Фактът, послужил за издаване на заповедта, а именно наказателното постановление, в същото е констатирано одобряване на карнет-опис, а не изготвяне на такъв. Видно от приложените писмени доказателства 2 броя карнет-опис, единият е издаден на 17.07.2017 г., а другият на 31.03.2019 г., които дати са отразени на всеки един от тях на стр. 4, като и при изготвянето на двата документа е извършено маркиране. Карнет-описът от 2017 г. е изготвен от лице, различно от жалбоподателя. Това при издаването на заповедта не е съобразено от административния орган, който навсякъде в мотивите на заповедта е използвал терминът „одобрил карнет-опис“, но законодателят в цитираната за приложена разпоредба си служи с термина „изготвен“.От свидетелските показания и от писмените доказателства се установява, че видът на сечта, която е следвало да бъде реализирана в процесното землище, е гола сеч. При голата сеч не се изисква да бъдат изсечени дървета, които са маркирани, по аргумент от чл. 92, т. 6 от Правилника за прилагане на Закона за горите и от чл. 47 от Наредба № 8 от 05.08.2011 г. за сечите в горите. Именно тези фактически положения административният орган при издаването на оспорената заповед не е съобразил, което е довело до нейната незаконосъобразност, като издадена в нарушение на материалния закон.

Ответната страна Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по горите, редовно призован, не изпраща представител. След обявяване на делото за решаване е депозирана писмена защита от юрисконсулт А.В. със становище за неоснователност на жалбата, по съображения за доказаност на нарушението по чл.239, ал.1, т.9, буква „а“ от ЗГ – изготвен е карнет-опис, без насаждението да е маркирано за  конкретния вид сеч, като това се потвърждава от приложеното НП, в което се съдържа детайлно описание на извършеното нарушение и доказателствата, послужили като основание за издаване на заповедта.

Като взе предвид становищата на страните и събраните по делото доказателства, съдът намира за установено следното:

Жалбата е редовна, спорът е родово и местно подсъден за разглеждане на Административен съд Ямбол, съобразно препращащата норма на чл.240, ал.1 от ЗГ вр. с чл.133, ал.1 от АПК. Жалбата, депозирана до Административен съд Ямбол с вх.№564/04.03.2021г. е допустима за разглеждане като подадена от надлежна страна, неблагоприятно засегната и в рамките на 14–дневния срок от връчването на заповедта на 22.02.2021г. с ИД на Н.К.Д..

По същество съдът счита жабата за основателна.

Предмет на съдебен контрол е Заповед(ЗАП)-73/29.01.2021г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по горите, с която Н.К.Д. е отписан от публичния регистър на физически лица за упражняване на лесовъдска практика и е обявено за невалидно удостоверение №1729-1/10.05.2012г., ведно с всички права, произтичащи от него.

Обжалваната заповед е издадена от компетентен орган - изпълнителния директор на Изпълнителната агенция по горите и може да породи действие спрямо лице, вписано в публичния регистър по чл. 235 от ЗГ, каквото е  Н.К.Д.. Заповедта е издадена на действащи нормативни основания, но при непълнота на мотивите и при неправилно приложение на закона.

Съгласно чл. 239, ал, 1, т. 9, буква „а“ от Закона за горите /ЗГ/ физическо лице, вписано в регистъра за упражняване на лесовъдска практика, се отписва, когато с влязъл в сила акт на компетентен орган е установено нарушение на този закон или на подзаконовите актове по неговото прилагане, извършено при упражняване на дейността, за която е регистрирано - изготвен е карнет-опис, без насаждението да е маркирано за конкретния вид сеч. Оспорената заповед е мотивирана с това, че жалбоподателят е извършил нарушение на чл. 257, ал. 1, т. 2 от ЗГ във вр. с чл. 66, ал. 3 от Наредба № 1 от 30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии като е одобрил карнет - опис за отдел 83, подотдел „в“ в землището на с. ****, собственост на Община Тунджа, премаркирано със синя боя насаждение при положение, че по одобрения през 2018г. карнет - опис за същото насаждение маркирането е извършено също със синя боя, което е в нарушение на изискването при извършване на ново цялостно маркиране - премаркиране на насаждение подлежащите на отсичане дървета да се маркират с друг цвят боя, различна от първоначалния. Посочено е, че нарушението е извършено на 20.08.2019г. в гр. Ямбол, пл. „****“ № 1, административната сграда на Община Тунджа и е открито на 01.06.2020г. и за него е бил издаден АУАН сериен № 051608 от 18.06.2020г., впоследствие и Наказателно постановление /НП/ № ********** от 02.07.2020г. на директора на РД по горите Сливен, влязло в законна сила на 14.12.2020г. след потвърждаването му по съдебен ред.

По делото не е спорно наличието на влязло  в сила НП№ ********** от 02.07.2020г. на директора на РД по горите Сливен, с което Н.К.Д. е наказан с глоба в размер на 300лв. за това, че  като лице, упражняващо лесовъдска практика е одобрил карнет-опис за отдел 83, подотдел „в“ в землището на с. *****, собственост на Община Тунджа, премаркирано със синя боя насаждение при положение, че по одобрения през 2018г. карнет - опис за същото насаждение маркирането е извършено също със синя боя, което е в нарушение на изискването при извършване на ново цялостно маркиране - премаркиране на насаждение подлежащите на отсичане дървета да се маркират с друг цвят боя, различна от първоначалния. Настоящият съдебен състав счита, че това НП не може да послужи като основание за  прилагане на материално-правната разпоредба на  чл. 239, ал, 1, т. 9, буква „а“ от Закона за горите. В НП не се съдържа препращане към конкретен карнет-опис, изготвен в нарушение на закона, за да е възможна проверката по същество дали е налице сочената от административния орган хипотеза на нарушение на чл. 257, ал. 1, т. 2 от ЗГ във вр. с чл. 66, ал. 3 от Наредба № 1 от 30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии – че е одобрен документ в нарушение на правилото при извършване на ново цялостно маркиране - премаркиране на насаждение, подлежащите на отсичане дървета да се маркират с друг цвят боя, различен от първоначалния. Мотив или препращане в тази насока не се съдържа и в обжалваната заповед, което е нарушение на изискването за форма по чл.59, ал.2, т.4 от АПК – то препятства правото на защита на адресата на заповедта, препятства и съдебния контрол за законосъобразност.

На второ място, следва да се споделят доводите на жалбоподателя, че дори съдържащите се в преписката два карнет – описа одобрени от лесовъда на 16.07.18г. и от 20.08.19г. , с които участъкът в отдел 83, подотдел „в“ - землището на с. ****, общ. Тунджа е одобрен за сеч да са част от преписката - от значение е обстоятелството, че видът на сечта е 100% гола.В тази връзка основателни са възраженията за липса на нарушение по аргумент от чл. 92, т. 6 от Правилника за прилагане на Закона за горите и от чл. 47 от Наредба № 8 от 05.08.2011 г. за сечите в горите – на сеч подлежат всички дървета върху площта на сечището без оглед на дървесния вид, качеството на дървесината, теренните условия, без забранените за сеч дървета, указани в позволителното за сеч, а такива забранени за сеч дървета няма и цялата площ(100%) от участъка без значение на предходна маркировка на дървесината подлежи на сеч. По делото се ангажираха и свидетелски показания на Г.П.П., който през 2019 г. е участвал в маркирането на дървета в землището на село Каравелово, участък в отдел 83, подотдел „в“. Свидетелят дава показания за това, че са маркирали топола със синя боя, за гола сеч, като маркирането е направено единствено с цел за установяване на кубатурата на дървесината. Заявява, че всяко дърво било маркирано и е описана кубатурата. Предвид това, не е налице нарушение на Закона за горите и на подзаконовите актове по прилагането му при премаркиране на насажденията за гола сеч в участъка. Обжалваната заповед следва да се отмени, като при този изход на спора основателна е претенцията на жалбоподателя за разноски, които  е сторил за заплатена държавна такса в размер на 10 лева и за заплатено адвокатско възнаграждение в размер на 700 лева( 500лв. внесени в брой по договор за правна защита и съдействие на л.10 от настоящото дело и 200 лв. внесени в брой по договор за правна защита и съдействие на л.35 от адм.д.№3748/2021г. на ВАС), общо в размер на 710(седемстотин и десет) лева.

Водим от горното и на осн. чл.240, ал.1 от Закона за горите вр. с чл.172, ал.1 и 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Заповед(ЗАП)-73/29.01.2021г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по горите.

 

ОСЪЖДА Изпълнителна агенция по горите, гр.София, бул.“****“ №55, да заплати на Н.К.Д. ***, разноски по делото общо в размер на 710(седемстотин и десет) лева.

 

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок пред Върховния административен съд.

 

 

 

СЪДИЯ:/п/не се чете