Р Е Ш Е Н И Е
№
............
гр. Кюстендил, 27.11.2020 г.
В
И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Кюстендилският
районен съд, в публично съдебно заседание на пети ноември през две хиляди и двадесета
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Мария Антова
при секретаря
Даниела Кирилова, като разгледа докладваното от съдия М. Антова адм.н.д. № 1001 по описа на съда за 2020г., за да се произнесе, взе предвид
следното:
Делото е образувано по
жалба на П.Г.П., в качеството му на кмет на Община Кюстендил, срещу Наказателно постановление № ПК-27-А-15/13.07.2020г.
/НП/, издадено от Директора на Регионалната инспекция по околната
среда и водите /РИОСВ/ – София, с което на основание чл.157,
ал.4 от Закона за управление на
отпадъците /ЗУО/ и чл.53, ал.1 и чл.24, ал.1 от Закона за административните
нарушения и наказания /ЗАНН/ за извършено административно нарушение и му е
наложено наказание на основание чл.151, ал.2, т.6 във вр. с чл.19, ал.3, т.15,
предл.2 ЗУО „глоба“ в размер на 4000 лева. Навеждат се доводи за допуснати
съществени нарушение на процесуалните правила и противоречие с материалния
закон поради липсата на компетентност на актосъставителите да съставят актове
за установяване на административно нарушение /АУАН/, доколкото не било отчетено
от административнонаказаващия орган, че при дадения срок за изпълнение на
предписанията – 23.12.2019г., последваща проверка не е била направена,
съответно не било отчетено, че теренът бил в процес на почистване, доколкото
липсвало коректно посочване на правното основание, въз основа на което се
налага административно наказание и доколкото препис от АУАН не е връчен лично
на наказателноотговорното лице.
Административнонаказващият
орган, чрез своя упълномощен процесуален представител изразява
становище за законосъобразност на атакуваното НП и моли същото да бъде
потвърдено.
Като разгледа
събраните по делото писмени и устни доказателства при условията на чл.63, ал.1 ЗАНН, съдът прие за установено следното:
Във връзка с годишен план за
2019г. на РИОСВ – Перник, на 21.11.2019г. е извършена проверка на
закритото общинско депо за ТБО на Община Кюстендил, находящо се в землището на
с. Радловци, община Кюстендил. В хода на извършената проверка на терен, находящ
се в близост до закритото общинско депо, намиращ се от лявата страна на приюта
за безстопанствени кучета на общината, са установени купчини предимно от битови
отпадъци /полиетиленови торбички, разкъсани найлонови чували, пластмасови
опаковки от хранителни продукти, смачкани РЕТ бутилки, стари
бутилки, буркани, кашони, стари дивани и столове, счупени пластмасови кофи,
стари дрехи и пр./ и растителни отпадъци /изсъхнали треви и клони, както и
свежи такива/, част от които били прибутани към близкия скат. По време на
проверката са установени 1 бр. фадрома, както и тежкотоварен камион с рег.
номер ***, използван от Общинско предприятие „Чистота“, извършващо дейности по
събиране и сметоизвозване на битовите отпадъци, генерирани от жителите на
община Кюстендил.
За извършената проверка е
съставен констативен протокол № 763/21.11.2019г., като на основание чл.113,
ал.3 ЗУО на кмета на Община Кюстендил е
дадено задължително предписание, а именно – в срок до
23.12.2019г. да бъде почистен нерегламентираното замърсяване с отпадъци,
подробно описани в протокола, както и да бъдат спазвани задълженията по чл.19
ЗУО и по конкретно т.15 от същия.
На 20.02.2020г. е съставен
АУАН № 15/2020г., с който е ангажирана административнонаказателната отговорност
на жалбоподателя, за това, че в качеството си на кмет на Община
Кюстендил е нарушил разпоредбата на чл.19, ал.3, т.15 във вр. с
чл.151, ал.2, т.6, предл. 2 ЗУО.
В РИОСВ – Перник постъпило
възражение по горепосочения акт, в което се излага следното становище, а
именно: констатираното нарушение не било извършено, а АУАН бил съставен след
изтичане на законоустановения 3-месечен срок.
Въз основа на акта е
издадено атакуваното НП № ПК-27-А-15/13.07.2020г., издадено от Директора на
Регионалната инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/ – София.
В хода на съдебното
следствие са разпитани актосъставителя и свидетеля по акта, извършили и
плановата проверка на закритото депо. Свидетелите С.В.М. и Л.В.Г. поддържат
описаното в АУАН, като възприето от тях. Наред с това, св. М.
твърди, че е направила служебна справка, видно от която мястото, на което са
констатирали наличието на отпадъци, не е било отредено за съхранение на такива,
както и че за периода 2018г. – 2019г. Община Кюстендил имала сключен договор с
Община Перник за използване на регионалното депо на Община Перник за депониране
на отпадъците, кумулирани от гражданите на Община Кюстендил. Свидетелства,
че е получила информация, че само за
месеците януари и ноември 2019г. Община Кюстендил е извозвала отпадъци до
регионалното депо. Съдът кредитира показанията на свидетелите доколкото същите
са подробни, логични и касаят обстоятелства, които непосредствено са възприели.
Наред с това, горната фактическа обстановка се установява от приетата от съда
административнонаказателна преписка.
При
установената фактическа обстановка съдът намира жалбата
за неоснователна по следните съображения:
На първо място,
не са допуснати съществени нарушения при съставянето на обжалваното НП. Видно
Заповед № РД-60/16.06.2017г. на директора на РИОСВ – Перник ст. експерт С.В.М.
и ст. експерт Л.В.Г. са оправомощени да съставят АУАН по реда на ЗУО.
На следващо
място, съдът намира, че не е налице нарушение при съставяне на АУАН, доколкото
това е направено в присъствието на упълномощено лице от кмета на Община
Кюстендил, като препис на последния е връчен, видно от стр.2 на акта.
На следващо
място, неоснователно е възражението на жалбоподателя, че не било отчетено
почистването на проверявания терен. Първоначално проверката е с оглед
рекултивацията на затвореното общинско депо и дали въобще са започнали дейности
по рекултивация на същото. Съставеният АУАН обаче касае съвсем различна
територия, находяща се в близост до депото, но не идентична на последното, като
на място проверяващите са установили наличието на замърсения участък.
Съдът намира за неоснователно и възражението на
жалбоподателя, че административнонаказващият орган е допуснал нарушение на
материалния закон и съдопроизводствените правила, издавайки процесното НП, без
да бъде проведена проверка след изтичане на срока, определен на 23.12.2019г.,
дали са били изпълнени, дадените с констативен протокол № 763/21.11.2019г.,
задължителни предписания по чл.113, ал.3 ЗУО от страна на кмета на Община
Кюстендил. Следва да се отбележи, че от текста на цитираната разпоредба се
установява, че въз основа на констатирани нарушения при извършена проверка директорът на
РИОСВ или оправомощено от него длъжностно лице дава задължителни предписания с
определен срок за тяхното отстраняване и/или съставя актове за установяване на
административни нарушения. Съответно, по преценка на посочените лица е да решат
дали да издадат само задължителни предписания за отстраняване на констатираното
нарушение, или наред с това и да съставят АУАН. В конкретния случай,
административният орган е пристъпил и към съставяне на АУАН в законоустановения
срок, без да предприеме последваща проверка за изпълнение на дадените
предписания, доколкото няма законово изискване за това. Следва да се посочи, че
актът е съставен за констатирано нарушение на точно определена дата –
21.11.2019г., съответно с оглед на установената фактическа обстановка към тази
дата, като въпросът за това дали нарушителят е изпълнил, или не дадените му
предписания в срок биха били от значение евентуално за ангажирането или не на
административнонаказателната му отговорност на основание на друга разпоредба от
ЗУО.
На
следващо място, съдът счита, че не е нарушено правото на защита на
жалбоподателя, доколкото точно, ясно и конкретно са посочени нарушените
разпоредби на закона и основанието на което му е наложено наказание „глоба“ в
посочения размер както в АУАН, така и в обжалваното НП. В нормата на чл.19,
ал.3, т.15 ЗУО е предвидено задължение за кметовете на общините за предотвратяването на изхвърлянето на отпадъци на
неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и организиране
на почистването им, като неизпълнението на това им задължение е скрепено със
санкцията по чл.151, ал.2, т.6 ЗУО. Определеният от административнонаказващия
орган размер на глобата е съобразен с разпоредбата на чл.27 ЗАНН предвид
тежестта на нарушението и с оглед на обстоятелството, че кметът на Община
Кюстендил е санкциониран с влезли в сила наказателни постановления за същите по
вид нарушения.
По изложените съображения,
настоящият състав намира жалбата за неоснователна, а процесното НП за
законосъобразно и като такова следва да го потвърди.
Така мотивиран и на
основание чл.63, ал.1 ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно
постановление № ПК-27-А-15/13.07.2020г., издадено от Директора на
Регионалната инспекция по околната среда и водите – София, с което, на основание чл.151, ал.2, т.6
във вр. с чл.19, ал.3, т.15, предл. 2 от Закона за управление на отпадъците, на
П.Г.П., ЕГН **********, в качеството му на кмет на Община Кюстендил, със служебен адрес – гр.Кюстендил, пл. „Велбъжд“ № 1, му е наложено административно наказание „глоба“ в размер
на 4000 лева.
Решението подлежи на
касационно обжалване пред Административен съд - Кюстендил в
14-дневен срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: