Решение по дело №570/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 637
Дата: 13 май 2021 г.
Съдия: Евелина Иванова Попова
Дело: 20217050700570
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 март 2021 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№………./…….2021 г.

 

В  ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

 

Административен съд - Варна, ШЕСТИ КАСАЦИОНЕН СЪСТАВ, в публичното съдебно заседание на петнадесети април две хиляди двадесет и първа година в състав

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:            КРАСИМИР КИПРОВ  

ЧЛЕНОВЕ:            ЕВЕЛИНА ПОПОВА

                                                                МАРИЯНА БАХЧЕВАН

 

При участието на секретаря ГАЛИНА ВЛАДИМИРОВА и на прокурора СИЛВИЯН ИВАНОВ като разгледа докладваното от съдия ЕВЕЛИНА ПОПОВА к.н.а.х.д. № 570 по описа на съда за две хиляди двадесет и първа година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е по реда на глава ХІІ АПК вр. чл. 63 ал. 1 изр. второ ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на В.Д.В. срещу Решение № 260145/ 01.02.2021 г. по н.а.х.д. № 4685/ 2020 г. на Районен съд – Варна, с което е потвърдено Наказателно постановление № 11-01-149/ 25.09.2020 г. на директора на Агенция за държавна финансова инспекция /АДФИ/, с което на  касатора за нарушаването на чл. 2 ал. 2 от ЗОП е наложено административно наказание “глоба” в размер на 10 000 лева, на основание чл. 247  ал. 1 от ЗОП. Изложените в касационната жалба доводи, идентични в по-голямата си част с тези във въззивната жалба, са за допуснати съществени процесуални нарушения и за неправилно приложение на материалния закон при издаване на процесното НП и при постановяване на потвърждаващото го въззивно решение. Основно се оспорва решаващият извод на въззивния съд, че с възприетите от АНО като ограничителни условия в обявлението и в документите за откриване на процедура по ЗОП кандидатът да разполага с акредитирана пътно-строителна лаборатория и с асфалтова база действително се ограничава участието на кандидати в процедурата. Сочи се, че възложителят на обществената поръчка е определил критериите за подбор на кандидатите в рамките на оперативната си самостоятелност като тяхната единствена цел е да се осигури максимално ефективността при изпълнение на поръчката. Допълва се, че липсва виновно поведение на санкционираното лице. В отношение на евентуалност се застъпва разбиране за маловажност на случая, а същевременно и за явна несправедливост на наложеното наказание. По тези съображения се иска касационната инстанция да отмени решението на ВРС и да постанови друго по съществото на правния спор, с което да отмени наказателното постановление.

В съдебно заседание касаторът се представлява от адв. М., която поддържа касационната жалба на изложените в нея основания.

Ответната в касационното производство страна – Агенция „Държавна финансова инспекция“ – гр. София се представлява от гл. юрисконсулт Т., която в пледоарията си излага подробни съображения за правилността на въззивното решение като моли то да се остави в сила от касационната инстанция и на АДФИ да се присъди юрисконсултско възнаграждение за осъщественото по делото процесуално представителство от юрисконсулт.

Представителят на Окръжна прокуратура – Варна дава заключение за основателност на касационната жалба.

След преценка на процесуалната допустимост и основателност на жалбата, извършена в рамките на касационната проверка по чл. 218 АПК вр. чл. 63, ал. 1 изр. второ ЗАНН, съдът намира следното:

По допустимостта на касационната жалба: Предявена е срещу подлежащ на касационен контрол съдебен акт, съгласно изричната разпоредба на чл. 63, ал. 1 изр. второ ЗАНН, от процесуално легитимирано лице, съгласно чл. 210, ал. 1 АПК, и в преклузивния срок за упражняване на правото на жалба, визиран в чл. 211, ал. 1 АПК – съобщение за изготвеното въззивно решение е получено редовно от касатора на 10.02.2021 г. /л. 81 от н.а. х. д. № 4685/2020 г. на ВРС/, а според поставения върху касационната жалба печат на ВРС тя е предявена чрез въззивния съд на 22.02.2021 година. С нея е сезиран родово и местно компетентният съд. Кумулативното наличие на изложените положителни процесуални предпоставки и липсата на отрицателни такива обуславя извод за допустимост на касационното производство.

Разгледана по естеството на изложените оплаквания и в рамките на задължителната касационна проверка по чл. 218, ал. 2 АПК вр. чл. 63, ал. 1 изр. второ ЗАНН, касационният състав намира жалбата за неоснователна.

Предмет на съдебен контрол пред въззивната инстанция е било Наказателно постановление № 11-01-149/25.09.2020 г., с което директорът на Агенция за държавна финансова инспекция е наложил на касатора В.Д.В., на основание чл. 247 ал. 1 от ЗОП, административно наказание “глоба” в размер на 10 000 /десет хиляди/ лв. за нарушаването на чл. 2 ал. 2 от ЗОП, вменяващ в задължение на възложителите при възлагането на обществени поръчки да не ограничават конкуренцията чрез включване на условия или изисквания, които дават необосновано предимство или необосновано ограничават участието на стопански субекти в обществените поръчки и които не са съобразени с предмета, стойността, сложността, количеството или обема на обществената поръчка.

Административно-наказателната отговорност на В. е ангажирана за това, че като управител на „Водоснабдяване и канализация - Варна" ООД и възложител на обществени поръчки по чл.5, ал.4, т.1 от ЗОП, с Решение № РШ-39/21.09.2017 г. за откриване на процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет „Възстановяване на нарушени елементи на техническата инфраструктура, разрушени вследствие на аварийни, текущи и основни ремонти, рехабилитация, реконструкция, благоустрояване и строителство на ВиК проводи, мрежи, съоръжения и устройства", е одобрил обявление и документация за участие в процедурата по възлагане на обществената поръчка, в които като минимални изисквания за доказване на техническите възможности на участниците в процедурата са включени условията участникът да разполага с асфалтова база и с акредитирана пътно-строителна лаборатория, като по този начин необосновано е ограничено участието на кандидати в обществената поръчка, без посочените изисквания да са съобразени с нейния предмет.

За да постанови решението си, районният съд е установил, че обжалваното по реда на чл. 59 ЗАНН наказателно постановление е издадено от компетентен орган, в сроковете, предвидени в ЗАНН и при правилно приложение на материалния закон. Посочил е, че събраните доказателства, анализирани поотделно и в тяхната съвкупност, доказват обвинителната теза на административно-наказващия орган. Между страните не е било спорно, че наказаното лице, действащо като управител и представляващ „ВиК“ ООД гр. Варна, има качеството на секторен възложител на обществени поръчки по смисъла на чл.5, ал.4 във вр. с чл.123, т.3 от ЗОП. Съдът е обосновал извод, че с поставените в обявата и в документацията за провеждане на открита процедура за възлагане на обществената поръчка две условия, а именно участникът да разполага с асфалтова база и с акредитирана пътно-строителна лаборатория, действително се нарушава изискването на чл. 2, ал. 2 от ЗОП, тъй като без да са съобразени с предмета на обществената поръчка, необосновано ограничават участието в процедурата само до тези лица, които отговарят на горните две изисквания. В мотивите си въззивният съд е обсъдил и въпроса за справедливостта на наложеното административно наказание като е посочил, че глобата в определения с НП размер от 10 000 лв. напълно отговаря на санкционната  норма на чл. 247, ал.1 от ЗОП, предвид изключително високата прогнозна стойност на обществената поръчка – 6 000 000 /шест милиона/ лв. без ДДС.  

Решението е правилно.

При спазване на задължението по 314 ал. 1 НПК вр. чл. 84 ЗАНН съдът е извършил цялостна проверка на обжалваното наказателно постановление. Формирал е правилен извод, че дадената от АНО правна квалификация на нарушението съответства на установените по случая факти като наказанието е наложено при кореспонденция на приложената санкционна правна норма на нарушената такава.

Правилен е изводът на съда, че с посочените две изисквания необосновано е ограничено участието в процедурата по възлагане на обществената поръчка на лица, неразполагащи с асфалтова база и с акредитирана пътно-строителна лаборатория, като ограничението не е обосновано от предмета на поръчката, след като асфалтът е стока, която се продава свободно на пазара, поради което е достъпна за закупуване от всеки стопански субект, а лабораторните измервания върху изпълнените строително-монтажни работи е услуга, която може да се ползва от изпълнителя и от възложителя на всеки етап от строителството, още повече, че съгласно проектодоговора контролът върху изпълнението на поръчката е в прерогативите на възложителя.

Споделят се изводите на районния съд, че процесният случай не се отличава съществено от останалите нарушения от същия вид, което да обоснове извод за по-ниска степен на обществена опасност, поради което, противно на изложеното в жалбата, разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН е неприложима.

Касационната инстанция напълно споделя правните изводи на ВРС, поради което не намира за необходимо да ги приповтаря подробно в мотивите на решението, а на основание чл.221, ал.2, изр. второ АПК вр. чл. 63, ал. 1 изр. второ ЗАНН препраща към тях.

Като е потвърдил законосъобразно издаденото наказателно постановление, районният съд е приложил правилно материалния закон, поради което решението следва да се остави в сила.

При този изход на делото, претенцията на ответника за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение е основателна, съгласно чл. 63, ал. 5 от ЗАНН, поради което на АДФИ следва да се присъдят разноски в минималния размер от 80 лв. по чл. 27е от Наредба за заплащане на правната помощ.

Воден от изложеното, съдът

 

Р Е Ш И:

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 260145/01.02.2021 г. по н. а. х. д. № 4685/2020 г. на ВРС, ХХІХ състав.

ОСЪЖДА В.Д.В., ЕГН **********, да заплати на Агенция за държавна финансова инспекция със седалище гр. София разноски за юрисконсултско възнаграждение по делото в размер на 80 /осемдесет/ лева.

Решението е окончателно.  

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                  ЧЛЕНОВЕ: 1/                          2/