Решение по дело №438/2021 на Районен съд - Асеновград

Номер на акта: 44
Дата: 17 август 2021 г.
Съдия: Стефка Томова Пашова
Дело: 20215310200438
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 юни 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 44
гр. Асеновград , 17.08.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – АСЕНОВГРАД, ЧЕТВЪРТИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ в публично заседание на двадесет и първи юли, през две хиляди
двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Стефка Т. Пашова
при участието на секретаря Юрия Ив. Кискинова
като разгледа докладваното от Стефка Т. Пашова Административно
наказателно дело № 20215310200438 по описа за 2021 година
Обжалван е електронен фиш за налагане на глоба Серия К № 4085074, с който на ЮР. АС.
Д., ЕГН – ********** с адрес: град ****, е наложена глоба в размер на 400 лева -
четиристотин лева, за нарушение по чл. 21, ал.2 вр.ал.1 от ЗДвП.


По същество:
В депозираната срещу електронния фиш жалба, се иска неговата отмяна, поради допуснати
съществени процесуални нарушения и поради незаконосъобразност по съображения,
подробно изложени както в жалбата, както и в депозираното от процесуалния представител
на жалбоподателя, адвокат П., становище по същество на спора. Претендира разноски.

Въззиваемата страна – ОДМВР Пловдив, депозира становище, с което иска потвърждаване
на обжалвания електронен фиш, отхвърляне като неоснователни наведените възражения и
присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

По процедурата:
1
За вмененото на жалбоподателя административно нарушение по чл.21, ал.2 вр. Ал.1 от
ЗДвП, не се предвижда наказание „Лишаване от правоуправление на МПС“, поради което и
съгласно чл.189, ал.4 от ЗДвП, е допустимо налагане на глоба с електронен фиш.
Същият е издаден от легитимен автор съгласно ЗЕДЕП- ОДМВР - Пловдив.
Той е и териториално компетентен орган спрямо мястото на вмененото нарушение.
По съдържанието на обжалвания електронен фиш:
Съгласно чл.189, ал.4 от ЗДвП, електронният фиш съдържа данни за: териториалната
структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния
номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното
средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока,
сметката, начините за доброволното и заплащане.
В обжалвания електронен фиш, съобразно нормативното изискване на чл.189, ал.3 от ЗДвП,
е посочен размер на доброволното плащане в 14 - дневен срок на обжалвания електронен
фиш, но в него не е посочено пред кого може да бъде обжалван при оспорване. Макар това
да не е изрично разписано негово съдържание съгласно нормата на чл.189, ал.4 от ЗДвП, то
това е задължителен реквизит на всеки акт на държавна принуда, с който се налагат санкции
от административен характер и който подлежи на съдебен контрол. Това изискване е
посочено в ЗАНН и то не е преклудирано от специалната разпоредба регулираща
съдържанието на електронния фиш, в чл. 189, ал.4 от ЗДвП, тъй като не е изключено от нея.
Като не е посочено пред кой съд и в какъв срок може да се обжалва издаденият от него
електронен фиш, наказващият орган е нарушил правото на защита и така е допуснал
съществено процесуално нарушение. Следва да се посочи, че образецът на електронен фиш
се утвърждава от Министъра на вътрешните работи, като по този утвърден образец
административно – наказващият орган издава електронните фишове но факта, че
Министърът на вътрешните работи и законодателят в нормата на чл.189, ал.4 от ЗДвП не е
посочил като изискуемо съдържание уведомяване пред кой съд и в какъв срок подлежи на
съдебен контрол така издаденият административно – наказателен акт, не преклудира
нормите на КРБ и ЗАНН, където тази информация е задължителна при упражняване на
държавна принуда и въведен в държавата контрол върху административно налаганата
такава.
Като не е намерил начин да преодолее този законодателен проблем и непълен образец на
електронния фиш, ОДМР Пловдив, извън неговото съдържание дори и с писмо, не е
уведомило нарушителя за възможността този електронен фиш да бъде обжалван, с което
напълно е нарушило правото му на защита и това по своя характер, представлява
съществено процесуално нарушение.
2
Спазено е изискването на т.9 от Техническото описание и инструкция за експлоатация на
мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение, като е
изготвен видеоклип, със съответен показан идентификационен номер, от който са направени
няколко снимки и от които се установява, че по правилата на раздел 8, еднозначно се
установява, че измерената скорост е на МПС-то , заснето на клипа и на снимковия материал
от него. Наличието на идентификационен номер на клипа и нормативно въведено с нормата
на чл. 5, ал.1 от „Наредба №8121з-532 за автоматизираните технически средства и системи
за контрол на правилата за движение по пътищата, 2018“
Съгласно чл.6, ал.2 от тази наредба, местата за контрол с АТСС се определят съобразно
нормативно разписани критерии, но тази правна норма няма императивен характер, като на
следващо място, нейното неспазване не води до липса на правомощия по ЗДвП за
установяване на нарушения по чл.21 от ЗДвП с автоматизирани технически средства, поради
което и факта, че въззиваемата страна не е представила доказателства за спазване на нормата
на чл. 6, ал.2 от наредбата, не води до нищожност на ползваните АТСС и наложените
електронни фишове за нарушения по чл. 21, ал.1 от ЗДвП.
В случая е съставен при изпълнение на нормата на чл.10 от Наредбата протокол за
използване на автоматизирано средство или система, като видно от него, автоматизираното
техническо средство или система TFR 1- М е мобилно и е разположено в служебен
автомобил с дк № РВ 7519 ВК.
В този протокол е посочено, че са направени видеоклипове започващи с номер 1 4 721 и
последният от които е с номер 14 770. В този протокол е записано мястото на радара,
режима на измерване, посока на задействане и начало и край на работа, като неразделна
част от него е описание на гърба, на всяко едно нарушение и номера на видеоклипа, с който
е заснето.
Тук обаче, бидейки мобилно АТСС, не е спазено изискването, разписано в нормата на чл.
10, ал.3 от наредбата, тъй като това по своя характер е временно разположено в описания в
протокола участък от пътя, за което е съставен протокол, но не е спазено изискването да се
направи снимка на мястото на уреда. С това не е изпълнена процедурата за контрол с
мобилни АТСС, която да гарантира сигурността на данните от електронния фиш. Така,
остава недоказано по един несъмнен начин, че именно на посочените в протокола място, е
разположено мобилното АТСС и че именно участъкът е този, в който е действало
ограничението на скоростта, превишение на което това мобилно АТСС, е заснело.
Спазени са частично изискванията за годност на АТСС, разписани в нормата на чл. 4 от
Наредбата.

По фактите:
3
Жалбоподателят е собственик на лек автомобил „Фолксваген Пасат“ с ДК № РВ
2766МТ.
На 15.09.2020г. около 09:58 часа, той се е движел на главен път I 8, в зоната на км.
244+200, посока на движение на контролираните МПС от запад на изток. В този участък е
имало ограничение на скоростта, въведено с пътен знак , ограничаващо разрешената скорост
от 60 километра в час.
За ползването на АТСС е съставен протокол 15.09.2020г., а видно от Протоколи № 5-33-
20, 5- 32-19, 7 -33-18, 7 -33 -17 то е преминало първоначална и последваща метрологична
проверка.
То е обаче със срок на валидност видно от удостоверение за одобрен тип средство за
измерване № 10.02.4835 за срок до 24.02.2020г., поради което и към момента на
установяване на нарушението, няма документ, който да доказва, че това е одобрено
средство за измерване, поради изтекъл срок на удостоверението за това. Последващите
метрологични проверки не санират този пропуск, тъй като това води до неспазване на
нормативното изискване на чл.4, (1) от Наредба №8121з-532 за автоматизираните
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, 2018“
въвеждат За осъществяване на контрол на участниците в движението по пътищата се
използват АТСС, пуснати на пазара и/или в действие по реда на Закона за измерванията,
притежаващи удостоверение за одобрен тип и вписани в регистъра на Българския институт
по метрология.
Реално, ползваното АТСС не притежава към момента на измерване на вмененото с
обжалвания електронен фиш превишение на скоростта, удостоверение за одобрен тип,
поради което и реално, измерването е направено без одобрено средство за измерване поради
което и е налице непригодност на това измерване и невъзможност, от него да бъде
извлечена административно – наказателна отговорност.

По доказателствата:
Така приетите за установени факти по делото, съдът намери за доказани от писмените
доказателства по делото, които като надлежно приобщени и достоверни, кредитира, а
именно: снимки от видеоклип № 14767, радар № 566, справка за собственост на МПС,
удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835, протоколи с номера №
7-33-17, № 7 -33-18, 5- 32- 19, 5- 33-20, от проверката на мобилна система за видеоконтрол
TFR-1M, протокол за използване на АТСС от 15.09.2020г.

От правна страна:
4
Налице са подробно описани процесуални нарушения на нормативните изисквания,
гарантиращи достоверността на заснетите с АТСС нарушения, както и негодност на същото
поради изтекло удостоверение за годност, при което обжалваният електронен фиш подлежи
на отмяна поради допуснати съществени процесуални нарушения и незаконосъобразност,
по мотиви, подробно изложени по – горе.
На следващо място, реално, от редакциите на законовите текстове, регламентиращи
проблема с налагане на електронни фишове при ползване на мобилни АТСС, е налице
изводима от нормативната уредба липса на правна възможност, да бъде издаден електронен
фиш, когато заснемането на нарушението е станало с мобилни АТСС.
Това е така, тъй като съгласно нормата на § 65 от ДР на ЗДвП, "Автоматизирани
технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно
свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и
автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да
бъдат:
а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган;

б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък
от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя
начало и край на работния процес.

Присъствието на контролен орган при ползване на мобилни АТСС е удостоверено и в
протокола за ползване на автоматизирано техническо средство от 15.09.2020г., където като
присъстващ полицейски служител е вписан младши автоконтрольор А.Б..
Съгласно нормата на чл. 189, ал.4 от ЗДвП, При нарушение, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание
лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни
точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.
Така, ЗДвП изисква електронен фиш да се издаде само при заснемане на нарушение д
АТСС в отсъствие на контролен орган. Поради това, присъствието на такъв при мобилните
АТСС изключва възможността така заснетите нарушения да бъдат обективирани чрез
електронни фишове, когато са заснети с мобилни АТСС, а това е допустимо по дефиницията
на параграф 65 от ДР на ЗДвП само когато заснемането е станало със стационарни такива,
при отсъствие на контролен орган.
5
Като е издал електронен фиш за нарушение, заснето с мобилно АТСС, в присъствие на
контролен орган, въззиваемата страна е допуснала нарушение на закона, което прави
издадения от нея електронен фиш незаконосъобразен и като такъв, подлежащ на отмяна.
Съгласно чл.8 от Наредба №8121з-532 за автоматизираните технически средства и системи
за контрол на правилата за движение по пътищата, 2018, при контрол на въведено с пътен
знак ограничение на скоростта , мястото за разполагане на АТСС се определя така, че АТСС
да изършва измерване след навлизане на превозното средство в зоната с ограничение на
скоростта.
Това правило не е доказано от страна на контролния орган, че уреда е разположен и
измерва именно след мястото, където е наличен пътен знак, ограничаващ скоростта на
движение.
При това положение, няма как да се приеме, че заснетата скорост е именно в този
ограничителен участък.
Касае се за едно недоказано адм. нарушение, което налага извода за незаконосъобразност на
обжалваното наказателно постановление.
Предвид на това, че обжалваният електронен фиш подлежи на отмяна, на основание чл.63д,
ал.1 вр.чл. 143, ал.1 от АПК, съдът следва да осъди въззиваемата страна, като разпоредител с
бюджетни средства, да заплати на жалбоподателката, сумата от 300 лева, която е минимално
предвидената такава за дела от административен характер с такъв материален интерес, която
е доказано заплатена от нейна страна на нейния процесуален представител.


С оглед на това и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН,
Съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА електронен фиш за налагане на глоба Серия К № 4085074, с който на ЮР. АС.
Д., ЕГН – ********** с адрес: град ****, е наложена глоба в размер на 400 лева -
четиристотин лева, за нарушение по чл. 21, ал.2 вр.ал.1 от ЗДвП.


ОСЪЖДА ОДМВР - Пловдив, да заплати на ЮР. АС. Д., ЕГН - **********, сумата от 300
6
лева – триста лева, възнаграждение за адвокат.

Решението да се съобщи на страните.

Същото подлежи на обжалване пред Административен съд – Пловдив, чрез Районен съд –
Асеновград, по реда на глава 12 от АПК, на касационните основания, визирани в НПК.


Съдия при Районен съд – Асеновград: _______________________
7