Протокол по дело №1211/2023 на Районен съд - Смолян

Номер на акта: 669
Дата: 17 октомври 2024 г. (в сила от 17 октомври 2024 г.)
Съдия: Райна Русева
Дело: 20235440101211
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 29 декември 2023 г.

Съдържание на акта


ПРОТОКОЛ
№ 669
гр. Смолян, 16.10.2024 г.
РАЙОНЕН СЪД – СМОЛЯН в публично заседание на шестнадесети
октомври през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Райна Русева
при участието на секретаря Татяна Кишанова
Сложи за разглеждане докладваното от Райна Русева Гражданско дело №
20235440101211 по описа за 2023 година.
На именното повикване в 13:10 часа се явиха:
ИЩЦАТА Д. Н. Г., редовно призована, не се явява. Постъпила е молба от
15.10.2024 г. чрез адв. Е. И., с която моли да бъде даден ход на делото, ако не са налице
процесуални пречки за това. Представя се молба по чл. 214 от ГПК, с която се изменя
предявеният осъдителен иск като увеличава същия от 50,00 лева на 93,12 лева. В
случай, че делото бъде обявено за решаване, то моли да бъдат уважени предявените
искова като основателни и доказани. Моли да бъдат присъдени разноските по делото.
ЗА ОТВЕТНИКА „**“ ЕООД, редовно призован, не се явява представител в
съдебно заседание. Постъпила е молба от 08.10.20204 г. чрез юриск. Д., в която се
изразява становище в изпълнение на указанията дадени с определението на съда,
становище по хода на делото, и възражение за прекомерност на претендираното
адвокатско възнаграждение.
Съдът намира, че не са налице процесуални пречки за даване ход на делото,
поради което
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО.
Съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ДОПУСКА изменение на предявения иск от Д. Н. Г. срещу „**“ ЕООД с
правното основание на чл. 55, ал.1 предл.1-во от ЗЗД като иска се счита предявен за
сумата в размер на 93,12 лева.
ДОКЛАДВА се делото.
1
Предявен е иск от Д. Н. Г. срещу ответника „**“ ЕААД, с който се иска да бъде
прогласена нищожността на клаузата от договор за кредит № **********/ 30.05.2023г.,
анекс от 07.06.2023г. към договор за кредит предвиждащи заплащане на такса за бързо
разглеждане в размер на 403,81 лева, сключен с **" ЕООД, като противоречащи на
принципа на добрите нрави, заобикалящи материално - правните изисквания на чл. 19,
ал. 4 от ЗПК, накърняващи договорното равноправие между страните и нарушаващи
предпоставките на чл. 11, т. 9 и 10 от ЗПК относно същественото съдържание на
потребителските договори за кредит, както и да осъдите ответното дружество да върне
сумата от 93,12 лева, платена такса за бързо разглеждане по договор за кредит
№**********/30.05.2023г., анекс от 07.06.2023г. към договор за кредит в периода от
30.05.2023г. до 14.12.2023 г.
Ищцата е сключила с ответното дружество договор за кредит № **********, по
силата на който са му предоставени в собственост заемни средства в размер на 340,00
лева, при фиксиран лихвен процент по заема 40,97%, годишен процент на разходите -
49,70% .
Съгласно договора заемателят дължи и такса за експресно разглеждане на
документи за отпускане на паричен заем в размер на 58,91 лева, която той следва да
престира заедно с месечната погасителна вноска. След сключване на договора за
кредита са сключени множество анекси, като начислената такса възлиза на 403,81 лева.
Уговорката в договора, респ. и ОУ към него за заплащане на такса за експресно
разглеждане е нищожна, като неравноправна. Опциите при сключване на договора за
паричен заем са или избиране приоритетно разглеждане и плащане такса за това при
разглеждане в срок от 15 минути до 2 часа или обикновена заявка без такса.
Обикновената заявка означава заемодателят да вземе становище в срок от 7 дни.
Следователно, при необходимост от разглеждане на заявката в по-кратък срок
заемателят е принуден да избере опция приоритетно разглеждане. Тази такса е
уговорена в договора, едва след като е направена заявката, като потребителят преди
подписване на договора се задължава да плати такса, за която не му е известно в какъв
размер ще бъде и как ще бъде платена. Таксата е във фиксиран размер - лв. Липсва
каквато и да е еквивалентност между таксата и извършената услуга от заемодателя.
Поради и което клауза има неравноправен характер по смисъла на чл. 144, т. 9 ЗЗП,
както и с нея се цели неоснователно обогатяване на кредитора за сметка на длъжника,
без реално да е извършена конкретна услуга, тази такса, представлява и скрит разход
по договора за кредит, който привидно е уговорен като такса преди отпускането и
усвояването на кредита и с нея се цели реално заобикаляне на разпоредбата на чл.19,
ал.4 ЗПК.
По изложените съображения, такса за експресно разглеждане е в разрез с
добросъвестността. Предвидено е тя да се кумулира към погасителните вноски като по
този начин води до скрито оскъпяване на кредита. По същество тя е добавка към
възнаградителната лихва на търговеца - заемодател и го обогатява неоснователно
доколкото именно лихвата би се явила цена на услугата по предоставения заем и в
този смисъл би представлявала и печалбата на заемодателя. Договорена при тези
2
условия тя представлява допълнителна облага-печалба към възнаградителната лихва,
без обаче тя да бъде обявена по този начин на потребителя по реда на чл. 5 от ЗПК и
без тя да бъде включена в договорното съдържание като договорна лихва и като част
от ГПР, съобразно императивните изисквания на чл. 11, ал. 1, т. 9 и т. 10 от ЗПК.
Съгласно чл.5 от ЗПК, преди потребителят да е обвързан от предложение или от
договор за предоставяне на потребителски кредит, кредиторът или кредитният
посредник предоставя своевременно на потребителя съобразно изразените от него
предпочитания и въз основа на предлаганите от кредитора условия на договора
необходимата информация за сравняване на различните предложения и за вземане на
информирано решение за сключване на договор за потребителски кредит.
Информацията по чл. 5, ал.1 се предоставя във формата на стандартен европейски
формуляр за предоставяне на информация за потребителските кредити съгласно
приложение № 2. Не е извършено отнапред разясняване на потребителя на клаузите
във връзка с крайните задължения по договора. Видно от съдържанието на договора за
предоставяне на паричен заем и представения стандартен европейски формуляр
поради неспазване на изискванията на чл. 11, т. 9 и т. 10 от ЗПК, същите са изготвени
без заемателят да е бил запознат с действителния размер на ГПР.
С отговора на ответника се оспорват като неверни и несъответстващи на реално
възникналата фактическа обстановка твърденията на ищцата за отпуснат заем в размер
на 340 лева при уговорено задължение, представляващо такса в размер на 403.81 лева.
Реалният размер на задължението, възникнало и погасено по силата на Договор за
кредит № ********** и Анекси за допълнителни суми е бил 495.06 лева, от които:
390 лева - главница
11.94 лева - договорна лихва
93.12 лева - такса за допълнителна незадължителна услуга за бързо разглеждане
Във връзка с гореизложеното, установителната претенция е редовна и допустима,
но в случай че бъде уважен искът, той ще се явява частично основателен.
От обективна страна ответникът излага следните факти и обстоятелства:
На 30.05.2023 г. между „**“ ЕООД, с ЕИК *** като Кредитодател и Д. Н. Г. като
Кредитополучател, е сключен Договор за кредит № ********** / 30.05.2023 г. в
съответствие с разпоредбите на Закона за потребителския кредит и Закона за
предоставяне на финансови услуги от разстояние. С подписването на процесния
Договор, Кредитодателят предоставя на Кредитополучателя сума в първоначален
размер от 50 лева, представляваща главница по кредита. Кредитът е за период от 30
дни и е с падежна дата 29.06.2023 г. Начислените такси и лихви по кредита са:
договорна лихва в размер на 1.68 лева и такса за допълнителна и незадължителна
услуга за Бързо разглеждане на заявката в размер на 14.45 лева. Така общият размер на
кредита, който Кредитополучателят е трябвало да погаси на падежната дата, е бил на
стойност 66.13 лева.
Редът и условията, по които на Кредитополучателя е отпуснат кредита, се уреждат
в Договор за кредит № ********** и Общите условия към него. Запознаването с
последните е задължителен етап от кандидатстването за кредит. Това изискване е
3
поставено от ЗПФУР и без него не може бъде завършена заявката за кредит.
Предоставянето в собственост на посочената в Договора сума, от Кредитодателя на
Кредитополучателя, съставлява изпълнение на задължението на Кредитодателя - да
предостави поисканата от Кредитополучателя сума и създава задължение на същия -
да заплати на Кредитодателя посоченото в Договор за кредит № **********
задължение.
Заявената и отпусната сума по Договор за кредит № ********** е преведена от
„**“ ЕООД на Д. Н. Г. на 30.05.2023 г. по банкова сметка с **** в ,,***“ АД.
Кредитополучателят е избрала този начин на получаване на заявената от нея сума. В
основанието за превода е записан номера на кредита, както и ЕГН-то на клиента.
Преддоговорна информация се представя под формата на Стандартен европейски
формуляр (СЕФ) на Кредитоискателя в момента, в който тя е влязла в сайта
***избрала е сумата и срока, за които кандидатства. След което е предоставен СЕФ на
Кредитоискателя, който отговаря на всички изисквания относно информацията, която
трябва да съдържа.
След сключването на Договора за кредит вътрешната система на Дружеството
автоматично изпраща Договора за кредит заедно с Общите условия към него на
посочената от Кредитополучателя поща за контакти.
Съгласно допустимата възможност в Общите условия към Договора, г-жа Г. се е
възползвала от правото си и е заявила получаването на допълнителна незадължителна
услуга за Бързо разглеждане на искането за отпускане на кредит, за която е начислена
горепосочената такса. Допълнителната услуга за Бързо разглеждане не е задължително
условие за получаване на заявената сума и не повишава шансовете на
Кредитополучателя да получи Кредит. Същата е дължима във връзка с краткият срок,
в който е направена кредитна оценка на лицето и преценка за кредитоспособността й
посредством съответните необходими справки, които стандартно отнемат 7 дни.
В общия случай и когато Кредитоискателят не желае използването на
допълнителна услуга по приоритетно разглеждане на искането за отпускане на кредит,
Кредиторът извършва проверка на кредитоспособността на кандидата и предоставя
отговор в рамките на до 7 календарни дни от момента на подаване на искането. Преди
да бъде одобрена заявката за кредит, дружеството извършва оценка на
кредитоспособността на заявителя, в това число съответните справки в регистрите на
БНБ, проверка на ЦКР, справки в НОИ, НАП, МВР и други. В случая изрично
заявената услуга за Бързо разглеждане гарантира обработка на Искането и
получаването на отговор в рамките на до 15 (петнадесет) минути, което ангажира
допълнителен финансов и човешки ресурс. Именно този факт обуславя начисляване на
процесната такса.
Т. 10.1 от приложимите към Договора Общи условия, урежда изричната
4
възможност на всеки потребител да заяви и получи допълнителни суми към вече
отпуснатата такава. За целта отново се преминава през процедурата за кандидатстване,
описана по-горе, в който случай, ако кредитоискателят изрично заяви ползване на
услугата за Бързо разглеждане на заявката, такава се предоставя от Кредитора. За
заявената и предоставена допълнителна незадължителна услуга за Бързо разглеждане
на заявката за допълнителна сума отново се начислява съответната такса. При
одобрение на заявката, между страните се сключва Анекс за допълнителна сума.
Всички дължими суми, посочени в Анексите - главница, договорна лихва, такса за
допълнителна услуга и общо дължим размер на задължението, са посочени в ОБЩ
РАЗМЕР, т.е. задълженията са кумулирани общо за основния Договор и последващите
го Анекси. Описаните в Анексите суми не са изолирани и не представляват
задължения, възникнали САМО по силата на съответния Анекс.
Д. Н. Г. се е възползвала общо шест пъти от правото си да заяви и получи
допълнителни суми към вече отпуснатата й главница. Сключени са били общо шест
Анекса за допълнителна сума, както следва:
На 30.05.2023 г. е сключен Анекс за допълнителна сума, с който е отпусната
допълнителна главница в размер на 50 лева. Със сключване на споразумението общият
размер на задължението, което е следвало да върне ищцата, се е увеличил до общ
размер от 130.68 лева, от които: 100 лева - главница, 27.32 лева - такса за допълнителна
незадължителна услуга за Бързо разглеждане и 3.36 лева - договорна лихва.
На 30.05.2024 г. е сключен втори Анекс за допълнителна сума, с който е отпусната
допълнителна главница в размер на 50 лева. Със сключване на споразумението общият
размер на задължението, което е следвало да върне ищцата, се е увеличил до общ
размер от 194.70 лева, от които: 150 лева - главница, 39.66 лева - такса за допълнителна
незадължителна услуга за Бързо разглеждане и 5.04 лева - договорна лихва.
На 30.05.2024 г. е сключен трети Анекс за допълнителна сума, с който е отпусната
допълнителна главница в размер на 50 лева. Със сключване на споразумението общият
размер на задължението, което е следвало да върне ищцата, се е увеличил до общ
размер от 257.65 лева, от които: 200 лева - главница,
93. лева - такса за допълнителна незадължителна услуга за Бързо разглеждане и 6.72
лева - договорна лихва.
На 30.05.2024 г. е сключен четвърти Анекс за допълнителна сума, с който е
отпусната допълнителна главница в размер на 60 лева. Със сключване на
споразумението общият размер на задължението, което е следвало да върне ищцата, се
е увеличил до общ размер от 333.20 лева, от които: 260 лева - главница, 64.46 лева -
такса за допълнителна незадължителна услуга за Бързо разглеждане и 8.74 лева -
договорна лихва.
На 07.06.2024 г. е сключен пети Анекс за допълнителна сума, с който е отпусната
5
допълнителна главница в размер на 80 лева. Със сключване на споразумението общият
размер на задължението, което е следвало да върне ищцата, се е увеличил до общ
размер от 433.08 лева, от които: 340 лева - главница, 82.37 лева - такса за допълнителна
незадължителна услуга за Бързо разглеждане и 10.71 лева - договорна лихва.
На 07.06.2024 г. е сключен шести и финален Анекс за допълнителна сума, с който
е отпусната допълнителна главница в размер на 50 лева. Със сключване на
споразумението общият размер на задължението, което е следвало да върне ищцата, се
е увеличил до общ размер от 495.06 лева.
Д. Н. Г. е погасила изцяло задължението по Договор за кредит № ********** и
Анекси към него, включително заплатила е и процесната такса за заявената
допълнителна незадължителна услуга, Бързо разглеждане, както следва:
На 21.06.2024 г. ищцата е внесла сума в размер на 405 лева, отчетена като
частична вноска по възникналото задължение. След осчетоводяване на
плащането, ишцата е продължила да бъде длъжник за остатъка от сумата в
размер на 90.06 лева.
На 29.06.2024 г. г-жа Г. е заплатила сума в размер на 90.06 лева.
Общият размер на двете частични вноски е в размер на 495.06 лева, която е
осчетоводена като пълно погасяване на задължението, разпределено по пера както
следва: 390 лева - главница, 93.12 лева - такса за допълнителна незадължителна услуга
за Бързо разглеждане и 11.94 лева - договорна лихва.
Оспорва се исковата претенция за прогласяване на нищожност на клауза, уредена
в Договор за кредит № ********** / 30.05.2023 г. и Анекси към него като
неоснователна и недоказана.
При прилагане на изискванията на ЗЗП, условията по Договора - и Общите, и
Специалните, са съгласувани с регулаторния орган в областта на защита на
потребителите (КЗП) и следват всички разпоредби и изисквания на специалното
законодателство в областта на потребителското кредитиране, а именно ЗПК и ЗПФУР.
Единствен обективен и задължителен показател за максималния размер на ГПР, е
действащото правило на чл. 19, ал. 4 от ЗПК. По силата на посоченото императивно
изискване, ГПР може да се уговаря свободно до размер от 50 % от главницата по
кредита. В процесния случай, при съблюдаване принципа за свобода на договаряне,
страните са се съгласили да сключат Договор за кредит № ********** с ГПР 49.5 %,
който не надвишава законово допустимата максимална граница.
В обхвата на така предвиденото ограничение законът не предвижда ограничение
на отделните компоненти, от които може да се формира ГПР, нито налага
задължителни такива. В този смисъл, спазването на чл.19, ал. 4 от ЗПК не изключва
определяне на договорна възнаградителна лихва от 50 %, ако тя е единственият
начисляван на потребителя разход от обхвата на ГПР, както е дефиниран по чл.19, ал.1
6
от ЗПК и § 1, т.1 от ДР на ЗПК. Единственият разход като елемент, който Кредиторът е
включил при определяне на размера на ГПР, е възнаградителната лихва.
Размерът на ГПР по Договора е изчислен изцяло в съответствие със законовата
формула, разписана в Приложение № 1 към чл. 19, ал. 2 от ЗПК. Формулата за
изчисляване на Договорната лихва по кредита е описана в т. 9.1 от Общите условия
към Договора.
Както и ЗПК постановява в чл. 19, ал. 3, т. 2, заявяването на отделни
допълнителни и незадължителни услуги не следва да се включва в ГПР. Именно
поради тази причина и такса Бързо разглеждане не следва да бъде включена към ГПР и
правилно същата не е елемент от формирането му, съгласно императивната формула,
посочена в Приложение № 1.
Предоставената допълнителна незадължителна услуга, която г-жа Г. изрично е
заявила и заплатила, съответства изцяло на законовата възможност, уредена и в чл.
10а, ал.1 ЗПК, съгласно която ,,Кредиторът може да събира от потребителя такси и
комисиони за допълнителни услуги, свързани с договора за потребителски кредит“.
Именно такъв е характерът на такса Бързо разглеждане. Обръщам внимание, че в
случая таксата се начислява за услуга, които е пожелателна, допълнителна и
незадължителна и която се предоставя само по изрично искане на Кредитополучателя.
Откъдето и не следва да бъде включвана в ГПР. Такса Бързо разглеждане не се отнася
до действия, касаещи усвояване на кредита, доколкото същата се дължи за услуга,
която не касае условията по предоставянето и/или връщането на същия. В допълнение,
оспорваната такса е подробно описана в Общите условия, които са неразделна част от
Договора за кредит, приложими и по процесния договор. Това е такса, която е
допустима и законосъобразно начислена.
Процесният договор за потребителски кредит е съобразен изцяло по форма и
съдържание с императивните изисквания на Глава трета от ЗПК. Разпоредбите на ЗЗП
също са спазени изцяло като в изпълнение на чл. 148, ал. 3 от ЗЗП, съгласно който
,,Когато в нормативен акт не е предвидено държавен орган да одобрява общите
условия на договорите с потребители за финансови услуги и последващите изменения
в тях, те се изпращат от търговеца до Комисията за защита на потребителите за
одобрение“, Общите условия, включително и регламентираната в тях такса за Бързо
разглеждане, са предварително изпратени и съгласувани със специализиран държавен
орган (КЗП), който орган е правоприлагащ и следящ за точното изпълнение
разпоредбите на ЗЗП. Поради което считам за неоснователно изложеното в исковата
молба твърдение, а именно, че не са спазени императивните изисквания на закона,
уреждащи ГПР. Обръщам внимание, че всички параметри по кредита са предварително
известни и са предоставени по ясен и недвусмислен начин на потребителя още на етап
преддоговорна информация - в Стандартния европейски формуляр /СЕФ/, откъдето и
7
ищцата е имала възможността да направи информиран и икономически обоснован
избор дали да сключи Договора при така предвидените условия или не.
Понятието „общи разходи по кредита“ е въведено най-напред с ДИРЕКТИВА
2008/48/ЕО НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 23 април 2008
година относно договорите за потребителски кредити и за отмяна на Директива
87/102/ЕИО на Съвета („ДИРЕКТИВА 2008/48/ЕО“) и след това е възпроизведена в
съответните разпоредби на ЗПК, който е националният закон, транспониращ
посочената директива съобразно § 2 от Допълнителните разпоредби на ЗПК. Считам,
че доколкото понятията за общи разходи по кредита и годишен процент на разходите
по кредита са въведени в националното законодателство чрез транспонирането на
ДИРЕКТИВА 2008/48/ЕО в ЗПК и доколкото транспонирането е извършено правилно,
е налице съвпадение между понятията за общи разходи по кредита и годишен процент
на разходите по кредита по смисъла на националното законодателство и по смисъла на
ДИРЕКТИВА 2008/48/ЕО.
В конкретния случай, при преценката дали такса Бързо разглеждане представлява
„общ разход по кредита“ по смисъла на ДИРЕКТИВА 2008/48/ЕО, следва да се отчете
дали са изпълнени кумулативно заложените условия: първо - дали тази такса се
заплаща във връзка с договора за кредит; и второ - дали ползването на услугата е
задължително условие за получаване на кредита или за получаването му при
предлаганите условия. Първото условие таксата да се заплаща във връзка с договора
не е налице. Това е така, тъй като такса Бързо разглеждане няма отношение нито към
сключването на договора, нито към усвояването на кредита, нито към конкретните
параметри на договора за кредит - сума по кредита, дължима срещу ползването й
възнаградителна лихва и условия за определяне на лихвата. Това е услуга, която „**“
ЕООД предоставя възмездно на своите клиенти, в случаите, когато последните са
заявили желание да се възползват от нея. Второто условие - таксата да е задължително
условие за получаване на кредита или за получаването му при предлаганите условия,
също не е налице.
На следващо място, такса Бързо разглеждане няма задължителен характер, за
разлика от общите разходи по кредита, визирани в разпоредбата на чл. 19, ал. 1 от
ЗПК, както са дефинирани и в § 1, т.1 от ДР на ЗПК. Ползването на услугата, а от там
и заплащането на такса за нея, става само по изрично искане на потребителя и зависи
изцяло от неговата преценка - дали в конкретния случай същият желае да получи
отговор по искането си за кредит, в рамките на определения кратък срок, или не.
Ползването на услугата Бързо разглеждане гарантира на Кредитополучателя
единствено получаването на отговор в посочения срок, но не и отпускане на кредит,
тъй като е възможно в обхвата на Бързото разглеждане, при извършване оценка на
кредитоспособността на Кредитоискателя, Кредитодателят да установи, че
8
Кредитоискателят не е кредитоспособен и да откаже да му отпусне кредита.
Същевременно, липсата на желание за възползване от услугата по приоритетно
разглеждане на искането за отпускане на кредит и незаявяването й не е пречка да се
иска кредит и да бъде отпуснат такъв кредит.
Както се посочи, ГПР изразява процентно общите разходи по кредита, а в § 1, т. 1
от ДР на ЗПК законодателят е дал легална дефиниция на понятието общи разходи по
кредита за потребителя, като прави изрична уговорка, че в обхвата на общите
разходи по кредита, които следва да се отчитат при формиране на ГПР, попадат
разходи за допълнителни услуги, само доколкото ползването на такива допълнителни
услуги е предвидено като задължително условие за сключване на договора за кредит.
По аргумент за противното от това правило, такса Бързо разглеждане не е част от
общите разходи по кредита, няма основание да се включва в обхвата на ГПР и не на
последно място - няма основание да се подчинява на предвидените императивни
изисквания за максимално допустим размер.
Процесният договор за потребителски кредит е съобразен изцяло по форма и
съдържание с императивните изисквания на Глава трета от ЗПК. Дружеството е
спазило и прилага точно изискванията на специалното законодателство в частност
ЗПК, ЗПФУР и ЗЗП.
Гореописаните факти и обстоятелства безспорно аргументират, че Договора
следва всички разпоредби и изисквания на специалното законодателство в областта на
потребителското кредитиране, а именно ЗПК и ЗПФУР, а също така както
специалните, така и приложимите ОУ са изрично съгласувани с компетентния
регулаторен орган в областта на защита на потребителите, съгласно изискванията на
ЗЗП.
Поради посочените по-горе съображения считам, че сключеният Договор за кредит
е действителен и не страда от релевираните в исковата молба пороци, респективно
налице е валидно възникнало облигационно правоотношение.
Тежестта на доказване по предявените искове пада върху ищцата, която следва да
докаже предявените искове по исковата молба, а именно основанията за нищожност на
договорна за кредит, подлежащата на връщане парична сума, размера на процесната
сума, дължима, като платена без основание.
Съдът намира, че не е наложително назначаване на ССчЕ, като ще извърши
преценка във връзка с недействителност на процесното договорно правоотношение на
соченото основание, предвид изложеното и в отговора от ответната страна, като се
признават извършените плащания по отношение на втория заявен иск и ще следва
делото да бъде прието за решаване.
Предвид изложеното, съдът
9
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ без уважение искането на ищцата Д. Г. за назначаване на ССчЕ със
задачата, формулирана в исковата молба.
Съдът намира делото за изяснено от фактическа страна и затова
О П Р Е Д Е Л И:
ПРИКЛЮЧВА СЪДЕБНОТО ДИРЕНЕ.
ДАВА ХОД ПО СЪЩЕСТВО.
Съдът обяви, че ще се произнесе с Решение на 17.11.2024 г.
Протоколът изготвен в съдебно заседание, закрито в 13,25 часа.



Съдия при Районен съд – Смолян: _______________________
Секретар: _______________________
10