Решение по дело №121/2019 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 декември 2019 г. (в сила от 19 декември 2019 г.)
Съдия: Светла Петкова Робева
Дело: 20197190700121
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 септември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  

№ 101

гр. Разград, 19.12.2019 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в открито съдебно заседание на десети декември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА

ЧЛЕНОВЕ: ИВА КОВАЛАКОВА - СТОЕВА

МАРИН МАРИНОВ

с участието на секретаря Пламена Михайлова и прокурора ИВА РАНГЕЛОВА, като разгледа докладваното от съдия Робева КАНД № 121 по описа за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, пр. 2 ЗАНН във вр. с чл. 208 и сл. АПК.

Постъпила е касационна жалба от С. Ф. Х. от гр. Ш. срещу Решение № 324 от 05.08.2019 г., постановено по АНД № 427/2019 г. по описа на Районен съд – Разград, с което е потвърдено Наказателно постановление № 37-0000035 от 18.01.2019 г. на Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“ – Разград. С посоченото наказателно постановление за нарушение на чл. 58, ал. 1, т. 4 от Наредба № 11 от 31.10.2002 г. на МТС на основание чл. 93, ал. 1, т. 1 ЗАвтП на жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в размер на 2000 лв. В жалбата се твърди, че решението е постановено в нарушение на материалния и процесуалния закон, за което се излагат подробни съображения. Иска се решението да бъде отменено, като бъде отменено и наказателното постановление. Алтернативно се иска прекратяване на административнонаказателното производство поради наличието на наказателно производство – Досъдебно производство № 274/2018 г. по описа на ОД на МВР – Разград.

Ответникът ИА „Автомобилна администрация“ не ангажира становище по жалбата.

Окръжна прокуратура - Разград дава заключение, че  жалбата е неоснователна и решението на въззивния съд следва да бъде оставено в сила.

Разградският административен съд, като прецени събраните по делото доказателства, констатира следното:

Касационната жалба е допустима. Подадена е надлежна страна съгласно чл. 210, ал. 1 АПК, в срока по чл. 211, ал. 1 АПК и срещу съдебно решение, подлежащо на касационен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Установените факти от районния съд са следните:

На 18.12.2018 г. около 23,25 ч. в област Разград по път І – 2, км. 78, до разклона за с. Самуил посока от гр. Шумен към гр. Разград жалбоподателят управлявал ППС в състав влекач „Мерцедес Актрос 1844 ЛС“ с рег. № ******** от категория N3 и полуремарке с рег. №  ******** от категория О4, извършвайки обществен международен  превоз на товари - текстил със заверено копие към Лиценз на общността № *********, със СЕМТ разрешително № 00427, с международна товарителница / CMR/ от 18.12.2018 г. с маршрут от  Р Турция до Р България, оборудван с аналогов тахограф „Siemens“ VDO 1324.71 сер. № 2053235, при което станал участник в ПТП. По сигнал на място пристигнали контролни органи, които извършили проверка на документите на водача и установили, че жалбоподателят извършва превоза без карта за квалификация на водача. След справка в регистъра „Професионална квалификация и компетентност на водачите“ към ИААА било установено, че на водача не е издавана карта за квалификация.

На жалбоподателя бил съставен АУАН бл. № 259116 за нарушение по чл. 58, ал. 1, т. 4 от  Наредба № 11 от 31.10.2002 г. на МТС.

Въз основа на АУАН било издадено и обжалваното пред районния съд наказателно постановление, в което нарушението е било описано и квалифицирано по горния начин и наказанието е наложено на основание чл. 93, ал. 1, т. 1 ЗАвтП.

В хода на въззивното производство жалбоподателят е представил следните документи, издадени в РТурция:  свидетелство за управление на МПС със срок на валидност до 26.05.2027 г., удостоверение за професионална компетентност с дата на издаване 16.07.2013 г., удостоверение за психотехническа оценка с валидност до 27.03.2020 г. и карта за водач на МПС с дата на валидност 13.08.2018 г.

С оспореното по касационен ред решение Разградският районен съд е приел, че АУАН и НП са съставени в предвидените за това срокове, от надлежен орган и при спазване на изискванията за форма и съдържание. Въззивният съд е счел, че нарушението е доказано, поради което е потвърдил наказателното постановление.

Във връзка с твърдението по жалбата, че за същото деяние е образувано наказателно производство, по делото е приложено постановление от 06.12.2019 г. за привличане на жалбоподателя като обвиняем по досъдебно производство № 330 ЗМ-274/2018 г. по описа на ОД на МВР – Разград. От него се установява, че обвинението срещу С. Ф. Х. е за това, че на 18.12.2018 г. на път 1-2 / гр. Разград- гр. Шумен/, в непосредствена близост до кръстовището с път III- 2005, водещ към с. Самуил, обл. Разград, при управление на МПС - седлови влекач „Мерцедес Актрос“ с per. № ******** с прикачено към него полуремарке „Флигел“ с per. № ******** е нарушил правилата за движение по пътищата - чл. 20, ал. 1 от ЗДвП „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват“, чл. 20, ал. 2 от ЗДвП „Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия - студено време в условията на снеговалеж, с релефа на местността - при относително голям напречен наклон на платното за движение, със състоянието на пътя - заснежена и заледена пътна настилка и на превозното средство, което е било с различно износване на гумите, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост -нощно време с ограничена видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението“, чл. 139, ал. 1, т. 4 от ЗДвП „Движещите се по пътя пътни превозни средства трябва да бъдат с гуми, предназначени за зимни условия, или с гуми с дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 mm през периода от 15 ноември до 1 март“, като е предизвикал пътнотранспортно произшествие с л.а. „Мазда Кседос“ с peг. № ********, управляван от Ф. А. Х., в следствие на което по непредпазливост е причинил смъртта на повече от едно лице и телесна повреда на повече от едно лице, като случаят е особено тежък – престъпление по чл. 343, ал. 4 във вр. с ал. 3, б. „б“ във вр. с ал. 1, б. „б“ и б. „в“ във вр. с чл. 342, ал. 1 НК.

При извършената проверка по чл. 218 АПК Разградският административен съд намира, че решението на въззивната инстанция е валидно, допустимо и правилно.

Не са налице сочените касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 НПК.

Безспорно е по делото, че жалбоподателят е осъществявал международен автомобилен превоз на товари без да притежава валидна карта за квалификация на водача. Нарушението е правилно квалифицирано по чл. 58, ал. 1, т. 4 от Наредба № 11 от 2002 г. за международен автомобилен превоз на пътници и товари, съгласно който водачът на превозно средство, извършващо международни превози на пътници и товари, трябва да притежава валидна карта за квалификация на водача по смисъла на наредбата по чл. 7б, ал. 5 от Закона за автомобилните превози – Наредба № 41 от 4.08.2008 г. за условията и реда за провеждане на обучение на водачите на автомобили за превоз на пътници и товари и за условията и реда за провеждане на изпитите за придобиване на начална квалификация. Съгласно чл. 2, ал. 1 от Наредба № 41 от 4.08.2008 г. водачите на моторни превозни средства, за управлението на които се изисква свидетелство за управление на моторно превозно средство от категории и подкатегории C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D или D+E, когато с тези превозни средства се извършват обществени превози или превози за собствена сметка, трябва да притежават карта за квалификация на водача. Съгласно чл. 3, ал. 2 от същата наредба водачи - граждани на държава, която е член на Европейския съюз, чието обичайно пребиваване, както е дефинирано в чл. 14 на Регламент (ЕИО) № 3821/85 на Съвета от 20 декември 1985 г. относно контролните уреди за регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт (ОВ, L 370/1985 г.), е в Република България, придобиват начална квалификация при условията и по реда на тази наредба, а съгласно ал. 3 водачи - граждани на държава, която не е член на Европейския съюз, придобиват начална квалификация при условията и по реда на тази наредба, ако предприятието, в което работят, е установено в Република България. От доказателствата по делото се установява, че жалбоподателят е гражданин на РБългария и на РТурция, а дружеството – превозвач е със седалище в гр. Хасково. При това жалбоподателят следва да притежава карта за квалификация на водач, която да е издадена при условията и по реда на Наредба № 41 от 4.08.2008 г. В случая това  изискване не е изпълнено, при което е осъществен състава по чл. 58, ал. 1, т. 4 от Наредба № 11 от 2002 г. Без правно значение е фактът, че на жалбоподателя е била издавана карта за водач на МПС от Министерство на транспорта, морското дело и съобщенинята на РТурция, която даже е с изтекъл срок на валидност.

С оглед на горното правилно е приложена санкционната разпоредба на чл. 93, ал. 1, т. 1 ЗАвтП, предвиждаща глоба в размер на 2000 лв. за водач на МПС, който извършва превоз за собствена сметка на пътници и товари без редовно издадени документи, които се изискват от регламент на европейските институции, от този закон или подзаконовите нормативни актове по прилагането му.

Обосновано и правилно въззивният съд е отхвърлил довода за допуснато процесуално нарушение по чл. 40, ал. 3 ЗАНН. АУАН е подписан от свидетел, който е присъствал при установяване на нарушението, което съответства на изискванията по чл. 40, ал. 1 ЗАНН и не е необходимо актът да се подписва от други двама свидетели, както изисква разпоредбата на ал. 3 от същия текст.

Неоснователно е искането за прекратяване на производството поради наличието на висящо наказателно производство. В чл. 4, § 1 от Протокол № 7 към ЕКПЧ е установена забрана за повторно съдене и наказване на едно и също лице за същото деяние – принципът non bis in idem. Както е указано в Тълкувателно решение № 3 от 22.12.2015 г. на ОСНК на ВКС, дублирането на наказателни процедури (bis) е недопустимо, когато някоя от тях започва или продължава развоя си, след като другата е приключила с влязъл в сила акт. Същото деяние (idem) е елементът, който свързва двата процеса срещу лицето. За определянето му е водещо значението на фактическата идентичност или съществено сходство от обективна и субективна страна на конкретно осъщественото от дееца поведение. При съпоставката на признаците от състава на административното нарушение – предмет на наказателното постановление и на престъплението – предмет на досъдебно производство № 330 ЗМ-274/2018 г. по описа на ОД на МВР – Разград не се установява идентичност или сходство. Наказателното постановление е издадено за нарушение, изразяващо се в липса на карта за квалификация на водача, а обвинението е за нарушаване на правилата за движение по пътищата, свързани със загуба на контрол върху превозното средство, движение с несъобразена скорост и употреба на гуми, които не са предназначени за зимни условия. Поради това наказателното производство не изключва провеждане на административнонаказателното.

При събирането и оценката на доказателствата по делото въззивната инстанция не е допуснала нарушения на процесуалните правила, поради което решението й не страда от порока по чл. 348, ал. 1, т. 2 НПК.

По изложените съображения и на основание чл. 63, ал. 1, пр. посл. ЗАНН във вр. с чл. 221, ал. 2 АПК Разградският административен съд

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 324 от 05.08.2019 г., постановено по АНД № 427/2019 г. по описа на Районен съд – Разград.

Решението е окончателно.

 

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/

 

                                               ЧЛЕНОВЕ:1./п/

 

                                                                   2./п/