Решение по дело №66/2019 на Районен съд - Царево

Номер на акта: 71
Дата: 12 юни 2019 г. (в сила от 13 август 2019 г.)
Съдия: Мария Атанасова Москова
Дело: 20192180200066
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№:                                     12.06.2019г.                                гр.Царево,

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Царевският районен съд,                                                      наказателен състав

На двадесет и девети май                                  две хиляди и деветнадесета година

В публично заседание в следния състав:

 

                                                                          Председател: М. Москова

Секретар: Нели Стоянова

като разгледа докладваното от съдия Москова  НАХД  № 66/2019г.  по описа на съда , за да се произнесе взе пред вид следното:

 

Производството е по реда на  чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба на „Шалва 3003“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, ж.к. „Люлин“ бл.910, вх.В, ет.5, ап.56, срещу Наказателно постановление № 0043288/31.12.2018г. на Директора на Регионална дирекция за областите Бургас, Сливен и Ямбол със седалище Бургас към Главна дирекция „Контрол на пазара” при Комисията за защита на потребителите, с което на жалбоподателя за нарушение по чл. 114 ал. 1 от Закона за туризма е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1000.00 лева на основание чл. 206 ал.1 от Закона за туризма /ЗТ/.В жалбата се сочи, че атакуваното наказателно постановление е неправилно и незаконосъобразно и се иска от съда то да бъде отменено.

В с.з., жалбоподателят, редовно призован, не се явява и не се представлява.

За АНО, редовно призован, представител не се явява.

 Съдебният състав, съобразявайки  становищата на страните и въз основа на събраните по делото писмени и устни доказателства, прие за установено от фактическа страна следното:

         На 29.08.2018 г. св.И.–главен инспектор в КЗП-РД-Бургас заедно колегите си Р. и Г., извършила проверка в ЗХР – почивна станция „Албатрос“, находящ се в гр. Китен, ул.“Урдовиза“ № 4 и стопанисвана от „Шалва 3003“ ЕООД. При извършената проверка контролните органи установили, че жалбоподателя извършва туристическа  дейност -  ресторантьорство в некатегоризиран туристически обект, като дружеството предлага и продава храни и напитки – алкохол, пиво, минерална вода, сандвичи, три вида закуски с айрян, капучино, вечеря: скара и гарнитури, за настанените туристи с ваучер за закуска и вечеря. Има съставен ценоразпис на храните и напитките, като работното време на ЗХР е от 08.00 часа до 22:00 часа. В момента на проверката в обекта е имало 6 броя клиенти, които били потребители на предоставените услуги. Проверяващите са извършили контролна покупка на 1 брой минерална вода, за което им е бил издаден фискален касов бон на стойност 0.80 лв./л.14/.  Към момента на проверката обектът е разполагал с 34 седящи места на открито. Обектът не разполагал с удостоверение за категоризация на обекта или временно временно удостоверение за открита процедура за категоризиране на туристическия обект. Констатациите от извършената проверка са обективирани в Констативен протокол № К-2639467/29.08.2018г., подписан без възражения от управителя на дружеството /л.15-18/.

Въз основа на така установените факти и обстоятелства, на 01.09.2018г. св.И. съставила против дружеството акт за установяване на административно нарушение  с бланков № К-0043288/ 01.09.2018г. като приела, че  дружеството е нарушило разпоредбата на чл.114 т.1 от Закона за туризма/л.11-13/. Актът бил съставен в присъствието на управителя на дружеството и подписан от същия без възражения.

 Въз основа на така съставения АУАН и документите, намиращи се в административно-наказателната преписка, било издадено и процесното наказателно постановление, с което на жалбоподателя, за нарушение по чл. 114, ал. 1 от ЗТ /ЗТ/, е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1000.00 лева на основание чл. 206, ал. 1 от Закона за туризма.

Препис от НП е връчено на жалбоподателя на 01.02.2019г. видно от известието за доставяне /л.8/, а жалбата е депозирана на 07.02.2019г. видно от товарителницатана куриерската фирма /л.6/.

Горната фактическа обстановка се съда установи по безспорен начин, от събраните по делото писмени доказателства и показанията на актосъставителя, събрани в хода на съдебното следствие. Съдът дава пълна вяра на показанията на актосъставителя св.И., като ясни, подробни, логични и последователни и кореспондиращи изцяло с писмените доказателства по делото.

При така установената фактическа обстановка и след като съобрази разпоредбите на закона, съда прие от правна страна следното:

Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице, посочено в наказателното постановление като нарушител, в законоустановения срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, съдържа всички необходими реквизити, поради което същата е процесуално ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, същата е НЕОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

Настоящото производство е от административно наказателен характер. Същественото при него е да се установи има ли извършено деяние, което да представлява административно нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН, дали това деяние е извършено от лицето посочено в акта и наказателното постановление като нарушител и дали е извършено от това лице виновно. Следва да се отбележи, че актовете за установяване на административно нарушение нямат обвързваща доказателствена сила, т. е. посоченото в акта не се счита за доказано, тъй като при това производство се прилагат съответно правилата на НПК, а съгласно чл. 14 от НПК обвиняемият (административно отговорното лице) се счита за невиновен до доказване на противното.  (Така и ППВС № 10/1973 г.). Това означава, че в тежест на административно наказващия орган е да докаже по безспорен начин пред съда, че има административно нарушение. Освен това, за да бъде наказателното постановление правилно и законосъобразно е необходимо стриктно да бъдат спазени и изискванията на ЗАНН относно съставянето на акта и издаването на наказателното постановление.

При проверка на Наказателното постановление, съда не констатира допуснати процесуални нарушения от страна на АНО както при съставянето на АУАН, така и при издаването на обжалваното НП, са спазени всички процесуални правила и норми. В настоящият случай, актът за установяване на нарушението е съставен от служител на КЗП-Бургас, а атакуваното наказателно постановление е издадено от Директора на КЗП-Бургас, т.е. от оправомощени лица, в кръга на тяхната материална и териториална компетентност, при спазване на изискванията за форма и съдържание, с което са спазени разпоредбите на чл. 37 и чл. 47 от ЗАНН.

Съгласно чл.3 ал.2 т.2 от ЗТ туристически обекти са заведенията за хранене и развлечения (самостоятелни и прилежащи към места за настаняване) - ресторанти, заведения за бързо обслужване, питейни заведения, кафе-сладкарници и барове. Съгласно разпоредбата на чл.114 т.1 от ЗТ, лицата, извършващи хотелиерство в туристически обекти по чл. 3, ал. 2, т. 1, 2 и 3, са длъжни да предоставят туристически услуги в категоризиран туристически обект или в обект, на който е издадено временно удостоверение за открита процедура по категоризиране. Въз основа на  събраните по делото гласни и писмени доказателства,  съдът намира за категорично и безспорно установено, че на инкриминираната дата дружеството е осъществило деянието, предмет на настоящото производство, а именно: към момента на проверката в обект почивна станция „Албатрос“ дружеството е извършвало туристическа дейност-ресторантьорство,  без обекта да има необходимата категоризация, с което е нарушило разпоредбата на  чл. 114 т.1 от ЗТ.

С оглед на гореизложеното, съдът намира че описаното в АУАН и НП деяние съдържа всички обективни и субективни признаци на административно нарушение по чл.114 ал. 1 от ЗТ, поради което правилно е била ангажирана административно- наказателна отговорност спрямо дружеството. Безспорен е  факта, че към момента на проверката обектът не е бил категоризиран - дружеството не е разполагало нито с удостоверение за категоризация на обекта нито с временно такова за открита процедура за категоризация на обекта, но въпреки това е предлагал за консумация на настанените туристи храни и напитки по ценоразпис.  

Вида и размера на административните наказания, които могат да бъдат наложени за констатираното нарушение, са определени в чл. 206, ал. 1 от ЗТ, където е посочено, че който предоставя туристически услуги в некатегоризиран туристически обект по чл. 3, ал. 2, т. 1 - 3, се наказва с глоба в размер от 500 до 5000 лв., а на едноличните търговци и юридическите лица се налага имуществена санкция в размер от 1000 до 10 000 лв. Това налага извода, че в конкретния случай, АНО правилно е определил вида на наложеното на дружеството наказание „имуществена санкция“, като при  индивидуализирането му го е съобразил с разпоредбите на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН  и го е наложил в минималния предвиден от закона размер – имуществена санкция в размер на 1000 лева.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р     Е     Ш     И

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 0043288/31.12.2018г. на Директора на Регионална дирекция за областите Бургас, Сливен и Ямбол със седалище Бургас към Главна дирекция „Контрол на пазара” при Комисията за защита на потребителите, с което на „Шалва 3003“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, ж.к. „Люлин“ бл.910, вх.В, ет.5, ап.56, за нарушение по чл. 114 ал. 1 от Закона за туризма е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1000.00 лева на основание чл. 206 ал.1 от Закона за туризма /ЗТ/.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване чрез РС-Царево по реда на АПК на основанията предвидени в НПК пред Административен съд-Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                      Районен съдия: