Решение по дело №1265/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1590
Дата: 25 октомври 2021 г. (в сила от 18 ноември 2021 г.)
Съдия: Веселин Валентинов Енчев
Дело: 20217040701265
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 юни 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 1590/25.10.2021 година,  град Бургас

 

            Административен съд - Бургас, в открито заседание на пети октомври, две хиляди двадесет и първа година, в състав:

СЪДИЯ: Веселин Енчев

секретар Г. С.,

разгледа адм.д. № 1265/2021 година,

 

            Производството е по глава десета от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба от „Кафето БС“ ЕООД – Бургас с ЕИК *********, с адрес на управление – град Бургас, ж.к. „Меден рудник“, бл. 131, вх. „Е“, ет. 2, ап. 107, против решение от 14.04.2021 година на ръководителя на Управляващия орган (УО) на оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност 2014 - 2020“ (ОПИК), в частта, в която е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-18756 (лист 5 – 11 от приложеното адм. д. № 4662/21 година на АдмС - София).

В жалбата се твърди, че УО е прел напълно неоснователно, че проектното предложение не отговаря на изискванията за подпомагане и отказът е в противоречие с целта на закона.

Поддържа се, че подходът на ответника е безпринципен и нееднакъв за различните кандидати като се сочат три примера, в които бенефициерите са представили идентични доказателства, подписани по същия начин – с квалифициран електронен подпис (КЕП), а органът е одобрил предложенията им, за разлика от настоящия случай. Сочи се, че обжалваното решение е лишено от обстоятелствена част и ответникът, върху когото е възложена доказателствената тежест за наличието на фактическите основания, не е доказал основанието за отказ.

Иска се отмяна на отказа.

Ответникът, чрез процесуален представител, оспорва жалбата в писмено становище, постъпило по електронен път и представя преписката. Допълнително заявява, че цялата преписка по утвърждаването на правилата за предоставяне на помощта е общодостъпна на електронния адрес на УО по ОПИК, като предоставя и самата връзка (линк) за откриването ѝ. Иска отхвърлянето на жалбата и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

 

След като съпостави доказателствата по делото, съдът приема за установена следната фактическа обстановка.

На 12.05.2020 година УО на ОПИК е открил процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVIO-19".

В утвърдените "Условия за кандидатстване и изпълнение с проектни предложения за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК по процедура на подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVlD-19" (Условията) са посочени изискванията към кандидатите по процедурата във връзка с подаваните от тях проектни предложения (лист 38 - 51).

Съгласно т. 24.1 буква „в“ от Условията, кандидатите по процедурата за безвъзмездна финансова помощ (БФП) следва да представят (към формуляра за кандидатстване по изцяло електронен път) и административен договор за предоставяне на БФП по процедурата – попълнен по образец (приложение 3), подписан с КЕП от лицето/лицата с право да представлява/т кандидата или от упълномощено лице и прикачен в ИСУН 2020. В условието е посочено, че  когато кандидатът се представлява заедно от няколко физически лица, административният договор се подписва от всяко от тях. С отбелязване „ВАЖНО“ в същата точка на условията е записано, че административният договор следва да е подписан с валиден КЕП на локалния компютър чрез „attached signature - файл“ и подпис в един документ (лист 46 стр. 2 от приложеното адм. д. № 4662/21 година на АдмС - София).

Със заповед № 9 РД-16-381/14. 05. 2020 година на ръководителя на УО, във връзка с чл. 21 ал. 1, т. 2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 година, са утвърдени Опростени процедурни правила за работа на Оценителната комисия във връзка с предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по горепосочената процедура. В тях е посочено, че по процедурата се извършва комплексна оценка, която включва проверка на съответствието на проектното предложение с минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване и документална проверка дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициер. Съгласно т. 2.8 от Опростените процедурни правила, проверката на всяко проектно предложение се извършва от един член на оценителната комисия с право на глас в съответствие с утвърдените критерии, като за целта се попълва оценителен лист в ИСУН 2020. Оценителната комисия представя текущо с докладна записка на вниманието на Ръководителя на УО на ОПИК списъци с проектните предложения, включващи предложените за финансиране проектни предложения и предложените за отхвърляне проектни предложения, заедно с основанията за отхвърлянето им. В срок от 3 работни дни Ръководителят на УО одобрява представените му списъци или ги връща за отстраняване на допуснати нарушения (лист 17 – 19 от приложеното адм. д. № 4662/21 година на АдмС - София).

От „Кафето БС“ ЕООД е подадено проектно предложение с регистрационен № BG16RFOP002-2.073-18756, което е включено в проверката на оценителната комисия (лист 74 - 75).

Дружеството е запознато с утвърдените Условия, съгласно декларация, подадена от него по електронен път (лист 79 – 82 от приложеното адм. д. № 4662/21 година на АдмС - София).

При извършената проверка на проектното предложение от член на оценителната комисия е констатирано, че представеният към него административен договор за БФП не е подписан с валиден КЕП от законния представител на кандидата или от упълномощено от него лице (лист 83 – 91, 101 – 102 и 111), а на кандидата двукратно е изпратено писмо с искане за отстраняване на допусната нередовност в предложението, в отговор на което от името на дружеството е представен единствено КЕП, без към него да е прикачен файл с исканото съдържание, т.е. съдържащ административния договор. За установените обстоятелства са изготвени документи, озаглавени „преглед на проектно предложение“, в които, наред с установеното, е констатирано и, че подписът е невалиден (лист 76 – 77 и 114 – 121, по – специално лист 115, от приложеното адм. д. № 4662/21 година на АдмС - София).

От комисията, оценяваща предложенията, е изготвен доклад с приложен към него списък на предложените за отхвърляне проектни предложения, ведно с основанията за отхвърлянето им. Дружеството – жалбоподател е посочено в списъка, а мотивът за отхвърляне на предложението му е същия – непредставянето на административен договор за БФП, подписан от страна на търговеца с валиден КЕП. Представен е празен екземпляр от договора и отделно е представен КЕП. Въз основа на доклада и мотивите в списъка, ответникът в настоящото производство е издал и обжалвания отказ (лист 121 – 122 и 128 стр. 2 от приложеното адм. д. № 4662/21 година на АдмС - София).

Като доказателства за компетентност на комисията, извършила оценяването на предложението на дружеството и на органа издал обжалвания отказ – И. И. – ръководител на УО на ОПИК 2014 – 2020, по делото са представени заповед № РД – 16 – 380/14.05.2020 година за утвърждаване състав на комисията и заповед № РД – 16 – 559/10.07.2020 година, с която този състав е изменен (двете заповеди на ръководителя на УО на ОПИК), както и заповед № РД – 16 – 458/12.06.2020 година на министъра на икономиката за определянето на И. за ръководител на УО (лист 20 – 35 и 37 от приложеното адм. д. № 4662/21 година на АдмС - София).

                                                                                                   

При така установените факти, съдът прави следните правни изводи.

Допустимост.

Жалбата е допустима.

Подадена е в законоустановения срок от лице, засегнато непосредствено неблагоприятно от издаденото решение.

По същество.

Обжалваното решение е издадено от компетентен орган. Неговият автор – И. И. (изпълняваща длъжността главен директор на главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ в МИ) – е определена от министъра на икономиката и ръководител на УО на ОПИК да изпълнява правомощията на ръководител на УО по приоритетни оси 1 - 4 от ОПИК със заповед № РД – 16 – 635/30.07.2020 година на министъра и в съответствие с нормите на чл. 3 и чл. 30 ал. 1 т. 2 от Устройствения правилник на Министерство на икономиката.

Решението е издадено в писмена форма и съдържа реквизитите по чл. 59 ал. 2 от АПК.

В административното производство не са допуснати процесуални нарушения.

Не е налице твърдяното от жалбоподателя нарушение, изразяващо се необоснованост на решението, изразяващо се липса на обстоятелствена част на акта. Съгласно трайната съдебна практика и правната теория, не е задължително фактическите основания за издаването на административния акт да са изложени в него. Те могат да се съдържат и в отделен материален носител, стига да са налице към момента на издаването му, за да е възможна тяхната проверка. В административното производство това е сторено. По делото не се спори, че Условията, утвърдени като част от документите по чл. 26 ал. 1 от ЗУСЕСИФ, са влезли в сила и са задължителни както за кандидатите, така и за органа, който ръководи административното производство. Относно съдържащите се в тях критерии за предоставяне на помощта и реда за доказване на съответствие с тях жалбоподателят е бил предварително запознат, като това се удостоверява с подписването на съответната декларация, задължително изискуема като приложение към проектното предложение. В т. 24.1 буква „в“ от Условията, изрично е посочено, че кандидатите по процедурата административен договор за предоставяне на БФП по процедурата – попълнен по образец, подписан с КЕП - валиден КЕП на локалния компютър чрез „attached signature - файл“ и подпис в един документ. Следователно при разглеждане на документите на кандидатите определящо значение има изпълнението на това формално изискване. В хода на административното производство двукратно е констатирана нередовност на подаденото проектно предложение и дружеството – заявител двукратно е уведомено за установената нередовност, а указанията (по утвърдените Условия) за отстраняване на процесуалния порок на предложението не са отстранени. Не е представен договор, който да е подписан с КЕП.

В конкретния случай съдът приема за неоснователно твърдението на жалбоподателя, че върху ответника е възложена изцяло доказателствената тежест по обосноваването на фактическите основания за отказа. В административното производство – при проверката на предложението, е установен отрицателен факт – липса на подписан с валиден КЕП административен договор. Опровергаването на този отрицателен факт е в тежест на жалбоподателя. В настоящото производство от негова страна не са ангажирани никакви доказателства в тази насока. Не са направени и доказателствени искания.

Решението е съобразено с приложимото материално право.

            При предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по опростени правила водещо значение има принципът на бързина. С оглед спецификата на процедурата и съобразно заложените критерии за допустимост при подаване на проектното си предложение кандидатът следва да представи пълен и редовен комплект документи, в това число и административен договор, подписан с КЕП. Облекченият ред за кандидатстване и разглеждане на проектните предложения по процедура № BG16 RFOP002-2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемия COVID-19" по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 цели своевременно предоставяне на помощта на нуждаещите се правни субекти - по опростени правила, при които редуцирането на критериите и етапите за предоставяне на помощта е оправдано с оглед водещата цел на процедурата да постигне преодоляване на последиците от пандемията.

            За да получи подпомагане, обаче, кандидатът следва да отговаря на предварително зададените материалноправни предпоставки, в това число – на и на цитирания критерий по т. 24.1 от Условията.

            Към момента на произнасяне от административния орган от жалбоподателя не е бил представен административен договор, подписан с КЕП, т. е. липсвала е една от задължителните предпоставки за отпускане на безвъзмездна финансова помощ, съгласно одобрените Условия.

            При тези факти законът изисква заявлението да бъде отхвърлено, което е и сторено в административното производство с обжалваното решение.

            Жалбата е неоснователна е следва да се отхвърли.

            От процесуален представител на ответника е поискано присъждане на разноски по делото. Искането е изпратено с обикновено електронно съобщение на електронната пощенска кутия на съда. То не е скрепено с достоверно доказателство, че произлиза от действителен процесуален представител на ответника, затова съдът приема, че не следва да се произнася по него.

            С оглед на изложеното,  на основание чл. 172 ал. 2 от АПК, съдът

 

РЕШИ

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Кафето БС“ ЕООД – Бургас с ЕИК *********, с адрес на управление – град Бургас, ж.к. „Меден рудник“, бл. 131, вх. „Е“, ет. 2, ап. 107, против решение от 14.04.2021 година на ръководителя на Управляващия орган на оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност 2014 - 2020“, в частта, в която е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-18756.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14 - дневен срок от съобщаването му.

 

 

СЪДИЯ: