Решение по дело №2920/2020 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 260009
Дата: 11 януари 2021 г. (в сила от 20 май 2021 г.)
Съдия: Росен Тенчев Чиликов
Дело: 20205530202920
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 ноември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

град Стара Загора

11.01.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

СТАРОЗАГОРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД  НАКАЗАТЕЛНА КОЛЕГИЯ

 

в открито заседание на Единадесети Януари през Две хиляди и Двадесет и Първа година в състав:

 

Председател: Р. Чиликов

             Съд. Заседатели :

 

 

при секретаря Нели Георгиева и в присъствието на прокурор …………   като разгледа докладваното от председателя Чиликов А.Н.Д. 2920 по описа за 2020 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         Обжалвано е наказателно постановление № 349 а- 1386 от 05.10.2020 година на Директора на ОДМВР град Стара Загора.

         Жалбоподателят недоволен от наложеното му административно наказание моли съда да го отмени. Мотивира се с обстоятелството,че не е извършил административно нарушение и с допуснати съществени процесуални нарушения.

 

         Жалбоподателят в с.з. чрез пълномощника си Й.Н. / възходяща / поддържа жалбата.

 

          Въззиваемата страна редовно призована не изпраща представител в с.з. и не взема становище по делото.

 

 

        От събраните по делото доказателства установени с доказателствени средства – писмени, показанията на свидетеля– преценени по отделно и в тяхната съвкупност и като извърши цялостна проверка на акта за установяване на административно нарушение и наказателното постановление,след обсъждане становищата на страните съдът приема за установено следното :

 

         Жалбата е подадена в срок  и от лице имащо право на жалба,не съществува процесуална пречка за обжалване на наложеното наказание,  поради което и на основание чл. 59, ал. 2 ЗАНН съдът приема, че жалбата е допустима .

 

         Разгледана по същество жалбата е основателна.

 

         Административно-наказващият орган в обстоятелствената част на наказателното постановление е приел за установено, че на 14.04.2020 г. около 22,50 часа жалбоподателят Ж.Х. на открито обществено място – град Стара Загора на кръстовището на ул. „ Христо Ботев „ и ул. „ Ангел Кънчев „е без поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба или друго средство покриващо устата и носа, с което не е изпълнил т. 9 от Заповед № Рд – 01-124/13.03.2020 г. допълнена със Заповед № РД-01-197 / 11.04.2020 г. на МЗ противоепидимична мярка по чл. 63 ЗЗ.

 

          Описаната фактическа обстановка се потвържадава от показанията на св. Д.И. / актосъставител/.

 

          Въз основа на посочената фактическа обстановка административно-наказващият орган е приел, че е нарушен чл. 209 А, ал. 1 от Закона за здравето  / ЗЗ / и на основание същата разпоредба е наложил административно наказание Глоба в размер на 300 лева.

 

 

          Посочената фактическа обстановка в обстоятелствената част на наказателното постановление не съответства на посочената норма като правна квалификация на деянието.Вместо да посочи в пълнота и прецизира материалноправните норми, които са нарушени от жалбоподателя административно-наказващият орган е посочил частично правната квалификация на деянието – чл. 209 А, ал. 1 ЗЗ-  с което на практика не е посочил нарушените законови разпоредби с извършеното деяние.

 

       Съставът на чл. 209 А, ал. 1 ЗЗ съдържа няколко отделни хипотези респективно препращания към различни норми – чл. 63, ал. 4 или 7, чл. 63 А, ал. 1 или 2 от ЗЗ.

 

        Следователно съставът на чл. 209 А, ал. 1 ЗЗ няма самостоятелно приложение, а следва да се привърже към някоя от посочените норми, което задължава административно-наказващият орган да прецизира правната квалификация на деянието и да посочи във връзка с коя друга норма квалифицира претендираното нарушение.Това не е сторено.

 

        Подобни  критики се отнасят и за посочената за нарушена противоепидемична мярка по чл. 63 от ЗЗ.

        Разпоредбата на чл. 63 ЗЗ има 11 алинеи и множество хипотези, които не са конкретизирани.

 

       С тези пропуски и несъответствия не е изпълнено изискването на чл. 57, ал. 1 т. 6 ЗАНН за посочване на законовите разпоредби, които са нарушени.Посоченият порок следва да се окачестви като неотстранимо съществено процесуално нарушение опорочаващо формата на издаденото наказателно постановление и ограничаващо правото на защита , което е самостоятелно основание за неговата отмяна.

 

По същество посоченото като нарушено правило за поведение не се съдържа в на министъра на здравеопазването, а в Заповед № РД – 01 – 197/11.04.2020г. на министъра на здравеопазването, където единствено е посочено, че всички лица, които се намират в открити или закрити обществени места, са длъжни да имат поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба, или друго средство, покриващо носа и устата.

Същата заповед е обжалвана, като е образувано адм. дело № 3626/2020г. по описа на Върховния административен съд - VI отделение. В хода на горното производство по обжалване, министъра на здравеопазването е издал  Заповед № РД – 01 – 236/24.04.2020г., с която е отменил Заповед № РД – 01 – 197/11.04.2020г..

С Определение № 8868 от 06.07.2020г. Върховният административен съд е прекратил производството по м. дело № 3626/2020г. по описа на същия, като е приел, че “Отмяната на акта от административния орган, който го е издал, в хода на съдебното производство по неговото оспорване, по същество е идентично с оттеглянето на административния акт по смисъла на чл.156 АПК.

Липсва всякакво основание горното становище на ВАС да не бъде споделено, доколкото не съществува законово изискване административния орган, в акта си по чл.156 от АПК, да манифестира изрична воля, че оттегля оспорения акт и др. подобни. Достатъчно е единствено оспорения акт да бъде отменен от органа с друг негов акт в хода на едно производство по обжалване на първия, което в случая е налице.

Ето защо се налага извода, че нарушеното от жалбоподателя правило за поведение е разписано в един общ административен акт по смисъла на чл.65 от АПК, а именно - Заповед № РД – 01 – 197/11.04.2020г. на министъра на здравеопазването, който е оттеглен от органа, който го е издал. В този смисъл съдът приема, че оттеглянето на акта е волеизявление на издателя на същия, което е насочено към едностранно прекратяване на вече разпоредени права и задължения.

Макар и безспорно в хипотезата на оттегляне на административния акт по реда на чл.156 от АПК да не се стига до изрично произнасяне на съда, с което актът се обявява за незаконосъобразен, то до такова произнасяне не се стига именно заради това, защото самият административен орган преоценява своя акт, практически не поддържайки същия в процеса на неговото обжалване, което, в светлината на административнопроцесуалната икономия е и смисъла на института на чл.156 от АПК.

Именно горната преоценка от страна на самия административен орган при оттегляне на Заповед № РД – 01 – 197/11.04.2020г. на министъра на здравеопазването налага заключение, че включително към момента на проверката - 27.04.2020г. липсва правило за поведение, което жалбоподалят да е нарушил виновно. Последното мотивира отмяна на наказателното постановление като незаконосъобразно, постановено при неправилно приложение на материалния закон.

 

      По изложените съображения жалбата се явява основателна, а наказателното постановление подлежи на отмяна поради противоречие с материалния и процесуалния закон.

 

     Водим от горните мотиви съдът

 

             

 

                 Р  Е  Ш  И:

 

 

 

     ОТМЕНЯ наказателно постановление № 

349 а- 1386 от 05.10.2020 година на Директора на ОДМВР град Стара Загора с което е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 300 / ТРИСТА /  лева на Ж.Х. ***,  ЕГН – **********.

        РЕШЕНИЕТО  подлежи на обжалване пред Административен съд град Стара Загора в 14 дневен срок от съобщението на страните.

 

 

 

 

                    РАЙОНЕН СЪДИЯ: