Р Е Ш
Е Н И Е
№ …….
гр. Велико
Търново, 27.10.2020 г.
В И М Е Т О Н А
Н А Р О Д А
Великотърновският
районен съд, като разгледа докладваното от съдията АНД № 971 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН
Производството е образувано по жалба на "***"
ЕООД, ЕИК ***, представляван от управителя ***, който не е съгласен с Наказателно
постановление № 482224-F519897 от 05.12.2019 г. на Началник
Отдел „Оперативни дейности” – Велико Търново в Централно управление на
Национална агенция за приходите, с което за нарушение на чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, вр. чл. 118, ал.
4, т. 1 от ЗДДС и на основание чл. 185, ал. 2, вр. ал. 1 от ЗДДС, му е наложена
"Имуществена санкция" в размер на 500,00 лева. В жалбата се сочи, че при издаването на наказателното
постановление не е спазена разпоредбата на чл. 27 от ЗАНН, като наложеното на
търговското дружество наказание е явно несправедливо. Моли за отмяна на
издаденото наказателно постановление.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призована страна, не се
представлява, не взема становище по делото.
Административнонаказващият орган, чрез
процесуалния си представител старши юрисконсулт Нина Н., изразява становище, че
атакуваното наказателно постановление е правилно и законосъобразно, съобразено
с материалните и процесуалните правила при издаването му и моли същото да бъде
потвърдено.
Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства, приема за установена следната фактическа обстановка:
На 29.10.2019 г. на жалбоподателя е съставен Акт за установяване на
административно нарушение № F519897 за това, че при извършена проверка на 25.10.2019 г. в търговски
обект - студио за красота, находящ се в гр. Велико Търново, бул. „България” №
72, ет. 2, стопанисван от „***” ЕООД, е установено, че търговското дружество не
е изпълнило задължението си, извън случаите на продажби/сторно операции, да
регистрира във ФУ всяка промяна на касовата наличност /начална сума, въвеждане
и извеждане на пари във и извън касата/
на ФУ, чрез операциите „служебно въведени” и „служебно изведени”, което
води до разлика между фактическата касова наличност и разчетената касова
наличност от ФУ в размер на 84,00 лева. Констатирано е, че дневният оборот от
монтирания в обекта ЕКАФП модел „Daisy eXpert
SX-KL” с индивидуален № DY432022 и фискална памет № 36589795 е в размер на
124,00 лева, а установената фактическа касова наличност в брой в обекта е в
размер на 40,00 лева - квалифицирано като административно нарушение по чл. 33, ал.
1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, вр. чл. 118, ал. 4 от ЗДДС. За извършената проверка и установеното нарушение е съставен Протокол за
извършена проверка в обект № 0015826/25.10.2019 г.
Процесният АУАН е подписан и връчен на управителя и представляващ
дружеството - жалбоподател на 29.10.2019 г., с вписано възражение: „Касовата
разлика е от неиздаване на дневен финансов отчет за 24.10.2019 г.”.
Допълнителни възражения не са постъпили в тридневния срок по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН.
Въз основа на посочения АУАН срещу жалбоподателя е издадено атакуваното НП
№ 482224-F519897 от 05.12.2019 г. на Началник Отдел
„Оперативни дейности” – Велико Търново в Централно управление на НАП, връчено на 16.06.2020 г. на управителя Ива Петкова, с което на основание
чл. 185, ал. 2, вр. чл. 185, ал. 1 от ЗДДС, за нарушение
разпоредбата на чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, вр. чл. 118, ал. 4, т. 1 от ЗДДС, на "***" ЕООД е наложена “Имуществена
санкция” в размер на 500,00 /петстотин/ лева.
Съгласно приетата по делото Заповед № ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г. на Изпълнителния
директор на НАП, АУАН и НП са издадени от компетентни органи.
Актосъставителят и свидетелят по акта поддържат в съдебно заседание отразените
в акта констатации, като дават обяснения относно обстоятелствата на проверката
и констатираното нарушение.
С оглед на така установените фактически констатации, съдът намира следното
от правна страна:
Депозираната
жалба е подадена от активно легитимирано лице, в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН
/жалба от 19.06.2020 г./, поради което е процесуално допустима. Разгледана по
същество е неоснователна, по следните съображения:
На първо място,
следва да се отбележи, че при извършена служебна проверка съдът не констатира
нарушения на установеното в ЗАНН производство по установяване на
административното нарушение и налагане на административното наказание. Актът за
установяване на административно нарушение и издаденото въз основа на него НП
съдържат всички изискуеми по чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН реквизити и са връчени по
надлежния ред на представляващия дружеството управител.
От събраните писмени и гласни доказателства е безспорно установено, че е
осъществен състава на визираното в наказателното постановление административно
нарушение по чл. 33, ал. 1 от Наредба №
Н-18/13.12.2006 г. на МФ за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на
продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им
и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, доколкото във фискалното устройство в процесния обект, извън случаите на
продажби/сторно операции, не е регистрирана промяна в касовата наличност, в
момента на извършването й, чрез операцията „служебно изведени”, довело до
констатираната разлика от минус 84,00 лева, като е без значение на какво се
дължи това несъответствие. Така описаните фактически констатации не са оспорени
от соченото за нарушител търговско дружество. Въпросната разлика между
фактическата касова наличност и разчетената касова наличност от ФУ от 84,00
лева не е отразена чрез ФУ в обекта като „служебно изведена”, което е нарушение
на изискването, въведено с нормата на чл. 33, ал. 1 от Наредба №
Н-18/13.12.2006 г. на МФ, като нарушението не е довело до неотразяване на приходи.
Във връзка с изложените в жалбата оплаквания, че в
случая не са настъпили вредни последици за фиска и наказващият орган не е
спазил разпоредбата на чл. 27 от ЗАНН, настоящият съдебен състав счита, че
формалният характер на нарушението, засегнатите обществени отношения не могат
да определят случая като такъв с по-ниска степен на обществена опасност в
сравнение с обичайните от този вид, поради което разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН
не следва да намери приложение, а случаят не може да се квалифицира като
маловажен. Всяка едно несъответствие между констатираната касова наличност и отразената
по ФУ създава неяснота и невъзможност да се проследи реалния търговски оборот.
Следва да се отбележи, че всяко регистрирано като търговец лице е длъжно да
спазва законодателството, включително и данъчното такова, във връзка с
дейността на представляваното от него дружество. При индивидуализация на
наказанието е отчетено от административнонаказващия орган, че нарушението е
първо за дружеството и не води до неотразяване на приходи, като е наложена
санкцията по чл. 185, ал. 2, вр. ал. 1 от ЗДДС в минималния предвиден в закона
размер от 500,00 лева /предвидената имуществена санкция за юридическите лица и
едноличните търговци е в размер от 500 до 2 000 лева/.
Налага се извода, че наказателното постановление е издадено
за деяние, което е осъществено и доказано от фактическа страна, като описанието
му съответства на правната норма, посочена като нарушена; наложената имуществена
санкция е в минималния размер, предвиден от законодателя за вида нарушение,
поради което обжалваното НП е законосъобразно, постановено в съответствие с
материалния закон и административнопроизводствените правила, поради което
следва да бъде потвърдено.
При
този изход на делото и на основание чл. 63, ал. 3 и ал. 5 от ЗАНН, вр. чл. 143,
ал. 4 от АПК, "***" ЕООД следва да бъде осъдено да заплати на ЦУ
на НАП – София направените по делото разноски - юрисконсултско възнаграждение в
размер на 120,00 лева.
Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 63,
ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно
постановление № 482224—F519897 от 05.12.2019 г. на Началник
Отдел „Оперативни дейности” – Велико Търново в Централно управление на
Национална агенция за приходите, с което на "***" ЕООД, ЕИК ***, със
седалище и адрес на управление: ***, представляван от управителя ***, на
основание чл. 185, ал. 2, вр. ал. 1 от ЗДДС е наложена "Имуществена
санкция" в размер на 500,00 /петстотин/ лева за извършено нарушение на чл.
33, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, вр. чл. 118, ал. 4, т. 1 от ЗДДС.
На основание чл. 63, ал. 3 и ал. 5 от ЗАНН, вр. с чл. 143, ал. 4 от АПК ОСЪЖДА "***" ЕООД, ЕИК ***, със
седалище и адрес на управление: ***, представляван от управителя *** да заплати
на ЦУ на НАП - София юрисконсултско възнаграждение в размер на 120,00 /сто и
двадесет/ лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – Велико Търново в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: