Р Е Ш
Е Н И
Е
гр.Кюстендил, 07.10.2020г.
В
И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Кюстендилски районен съд, в открито съдебно заседание на десети
септември две хиляди и двадесета година, в състав:
Районен съдия: Светослав Петров
при секретаря Юлиана Стоянова,
като разгледа докладваното от съдията АНД№ 1755 по описа на съда за 2019г.,
за да се произнесе, взе предвид:
Делото е образувано по жалба от „М-Брадърс 2017“ ООД,
ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Кюстендил, ул. „***, представлявано от управителя В.Б. против наказателно постановление № 32/23.10.2019г.,
издадено от Директор на ОДБХ-гр.Кюстендил, с което на основание чл.43, ал.2 от
Закон за храните /ЗХ/ е наложена имуществена санкция в размер на 3 000
/три хиляди/ лева за извършено нарушение на чл.18, ал.1 от Закона за храните
/обн. ДВ бр.90 от 15 октомври 1999г./.
Жалбоподателят, в жалбата си и
впоследствие, чрез адв. С. в съдебно заседание се излагат доводи за неправилно,
незаконосъобразно и необосновано НП. Твърди се, че НП е издадено при съществени
нарушения на материалния закон и процесуалните правила, поради което се моли
съда да отмени същото.
Наказващият орган, чрез адв. П., изразява
становище за неоснователност на жалбата.
Районен съд-гр.Кюстендил, след като се запозна с
доказателствата по делото и прецени същите поотделно и в тяхната съвкупност, намери
за установено следното:
На 06.08.2019г. била извършена проверка от инж. С.Г.,
д-р В.П. и инж. И.П. /всичките инспектори към ОДБХ – Кюстендил/ в обект
„ресторант“ с рег. № *** и номер на удостоверение за регистрация на обекта
по чл.12 от ЗХ № 101/33578 от 21.12.2017г. с адрес гр. Кюстендил, ул.
„Гюешевско шосе“ № 1, стопанисван от „М-Брадърс 2017“ ООД, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление гр. Кюстендил, ул. „Цар Освободител“ №143, вх.А,
ет.1, ап.3, представлявано от управителя В. Б.. При проверката било
установено, че „М - Брадърс 2017"
ООД в качеството си на търговец с храни притежава разработена „Система за управление
безопасността на храните“. При извършената проверка на програма „Приемане на суровини, храни,
напитки и материали" от системата за управление
на безопасността на храните е установено, че съгласно програмата „за точното
изпълнение на изискванията на Закона за храните и стриктното наблюдаване на правилата, описани в системата ДХТП
е създадена инструкция, която осигурява ефективното упражняване на контрола на входящите в обекта
продукти". Съгласно цитираната инструкция за
извършване на входящ контрол, същият се извършва от управителя и/или упълномощено лице,
назначено със заповед, което изисква съпровождащите храните документи, сравнява съответствието
на документите с етикета върху стоката, проверява срока на трайност, прави
оглед на транспортното средство и попълва
Дневник за входящ контрол. Контролът се провежда в момента на доставката
и преди приемането в склада на обекта. Проверяващите установили, че в хладилните съоръжения на обекта се съхраняват
кашкавал „Булгарче", луканка „Гастро" с партиден номер 1,35, краве сирене
„Булгарче" с партиден номер L 180619. Описаните хранителни продукти са
доставени със стокова разписка № **********/02.08.2019г. от „Димекс" ЕООД.
На 02.08.2019г. са приети в обекта описаните храни, но не са били записани в дневника за
входящ контрол. В Дневник за входящ
контрол на приетите храни последните записи били от 20.03.2019г.
При проверката било установено, че в дневника за отчитане на температурите в хладилните съоръжения последните
записи за контрол на температурата в хладилните съоръжения са от 15.07.2019г.
В дневника на 06.08.2019г. не е регистрирана дейност по отчитане
на температурите.
В Програма „Лична хигиена и здравен статус на персонала" от системата за управление на безопасността на храните са
разработени „Правила за ежедневна хигиена на персонала". Съгласно
правилата е предвидено ежедневна
проверка на хигиената и здравния статус на персонала и резултатите от проверката се отразяват в
Дневник за лична хигиена на персонала. От този дневник при проверката се
констатирало, че последните записи в
него са от 15.07.2019г. Операторът е разработил НАССР план за приготвяне на готова кулинарна
продукция. В него е определена като
критично контролна точка/ ККТ/ - ККТ 1 топлинна обработка на суровини и
съставки. В процедурата за мониторинг на ККТ 1 е отразено, че наблюдението се
извършва постоянно при всяка обработка на зеленчуци и съставки. Контролът върху
операциите се извършва от готвач, който отбелязва писмено резултатите и се
подписва. Последните записи установени при проверката в контролните карти били:
в контролна карта „пържене": 16.01.2019г.; контролна карта „печене":
16.01.2019г., контролна карта „задушаване": 16.01.2019г., контролна карта „варене": 16.01.2019г. Операторът
е разработил програми и процедури с цел създаване на условия за самоконтрол
и осигуряване безопасност на храните. В същите, като неразделна част, е описана и
честотата на документиране на извършваните дейности по контрол и осигуряване
безопасността на храните.
Инспекторите от отдел „Контрол на храните“ към ОДБХ – Кюстендил
установили, че операторът не е спазил заложената честота на документиране
в разработената Система за управление на безопасността на храните относно
входящ контрол на храните, отчитане температурите в хладилните съоръжения,
лична хигиена на персонала и документиране резултатите от мониторинга
на ККТ и съответно, че М - Брадърс 2017" ООД, не прилага и не поддържа
система за управление на безопасността на храните.
На 09.10.2019г. на дружеството жалбоподател е съставен и връчен на
управителя АУАН № 01073 с подробно описана фактическа обстановка идентична с
приетата от съда за доказана. Посочено е в АУАН, че съгласно § 1, точка 56 от
Допълнителните разпоредби на Закон за храните „Система за
управление на безопасността на храните е система от програми и процедури, основаващи
се на добрата практика за производство и принципите на системата Анализ на
опасностите и критични контролни точки (НАССР), чието внедряване създава
условия за самостоятелен контрол и осигуряване безопасността на храните"
предвид, което актосъставителя е приел, че е нарушена на разпоредбата на чл.
18 ал.1 от Закона за храните.
Въз основа на акта е издадено атакуваното НП. В наказателното
постановлението са възпроизведени констатациите по акта. Дадена е аналогична
правна квалификация на нарушението и на основание чл.43, ал.2 от Закон за
храните е наложена имуществена санкция в размер на 3 000 /три хиляди/ лева.
Горната фактическа обстановка се установява от
събраните по делото доказателства, а именно: документите, съдържащи се в
административнонаказателната преписка и показанията на разпитаните свидетели, които
са логични , последователни и изцяло кореспондиращи по между си.
Районен съд - гр. Кюстендил намира жалбата за
процесуално допустима, като подадена в срок срещу подлежащ на атакуване акт и
от лице, което има право на жалба.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по
следните съображения:
Както АУАН, така и обжалваното НП са съставени от лица, в чиито правомощия
се включват установяването на нарушения и налагането на наказания по ЗХ.
В хода на административнонаказателното производство не са допуснати
съществени нарушения на процесуални правила – АУАН е надлежно предявен и връчен
на управителя на дружеството; на същия е предоставена възможност да подаде
възражения по акта. Както АУАН, така и НП притежават необходимото съдържание по
чл.42 и чл.57 ЗАНН.
Безспорно бе установено по делото, че при посочените в АУАН и наказателното постановление условия на време,
място и обстановка дружеството-жалбоподател, не е спазил заложената честота
на документиране в разработената Система за управление на безопасността на
храните относно входящ контрол на храните, отчитане температурите в хладилните съоръжения,
лична хигиена на персонала и документиране резултатите от мониторинга
на ККТ.
Настоящият съдебен
състав не споделя становището на процесуалният представител на жалбоподателя,
че всеки отделен пропуск подробно описан в фактическата обстановка съставяла
отделно административно нарушение. Цялостното неспазване на заложената честота
на документиране в случая е елемент от състава на вмененото нарушение, което правилно
е квалифицирано от наказващия орган чл.18, ал.1
от ЗХ и е обвързано с разпоредбата на § 1, точка 56 от Допълнителните
разпоредби на Закон за храните „Система за управление на безопасността
на храните е система от програми и процедури, основаващи се на добрата
практика за производство и принципите на системата Анализ на
опасностите и критични контролни точки (НАССР), чието внедряване създава
условия за самостоятелен контрол и осигуряване безопасността на храните".
Правилно е приложен материалния закон по отношение санкционната разпоредба,
като АНО законосъобразно е определил
минимален размера на имуществената санкция от 3000 лева, съгласно разпоредбата
на чл.43, ал.2 от ЗХ.
С оглед гореизложеното, приетата за доказана фактическа обстановка, липсата
на противоречие в свидетелските показания, които изцяло се кредитират от съда,
то НП следва да се потвърди изцяло.
Предвид
изхода на делото на осн. чл.63 ал.3 от ЗАНН, следва да бъде уважено
искането за присъждане на сторено адвокатско възнаграждение на въззиваемата
страна.
Воден от горното, съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление
№ 32/23.10.2019г., издадено от директора на Областна
дирекция по безопасност на храните гр. Кюстендил, с което на „М-Брадърс 2017“ ООД, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление гр. Кюстендил, ул. „Цар Освободител“ №143, вх.А,
ет.1, ап.3, представлявано от управителя В. Б. с което на основание
чл.43, ал.2 от Закон за храните е наложена имуществена санкция в размер на
3 000 /три хиляди/ лева за извършено нарушение на чл.18, ал.1 от Закона за
храните /обн. ДВ бр.90 от 15 октомври 1999г./.
ОСЪЖДА „М-Брадърс 2017“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.
Кюстендил, ул. „***, представлявано от управителя Владислав Благоев да заплати по сметка на Областна дирекция по безопасност на храните гр.
Кюстендил сумата от 360 /триста и шестдесет/ лева
представляваща дължими разноски в настоящото производство за адвокатско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба
пред Административен съд-гр.Кюстендил в 14-дневен срок от съобщаването му.
Районен съдия: