Решение по дело №693/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 961
Дата: 30 юни 2021 г. (в сила от 31 януари 2022 г.)
Съдия: Марина Христова Николова
Дело: 20217040700693
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 март 2021 г.

Съдържание на акта

  Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 961

 

гр. Б. , 30.06.2021 година

 

       В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд Б. , осемнадесети състав, в открито съдебно заседание на седемнадесети юни две хиляди двадесет и първа година, в състав:

Председател: М. Николова

 

при секретар Г. С., като разгледа докладваното от съдия Николова административно дело № 693/2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.27, ал.1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ), вр. чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на „МАКРОНЕКС“ ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр.Б. , ул. “Перущица“ №19, ет.3, представлявано от управителя Г.Е. срещу решение на ръководителя на Управляващия орган по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020г., обективирано в одобрен Списък на предложените за отхвърляне проектни предложения от 02.03.2021г. в частта, в която е отхвърлено проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-25197, по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19 по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 (ОПИК).

Жалбоподателят твърди, че оспореният акт е незаконосъобразен и неправилен, тъй ката в годишната данъчна декларация на дружеството по чл.92 от ЗКПО за 2019 год. е допусната явна фактическа грешка, като въпреки явното несъответствие при деклариране на посочените данни, УО на ОП не е изискал допълнителни документи, изясняващи несъответствието, нито е извършил проверка в счетоводството на дружеството. Моли се съдът да отмени атакувания отказ като незаконосъобразен, тъй като наличието на явна фактическа грешка при попълване на формулярите за кандидатстване не е основание за отказ да бъде приета кандидатурата на дружеството за получаване на безвъзмездна помощ.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно и своевременно призован, се представлява от адв. З.М. ***, която поддържа жалбата на сочените в нея основания и ангажира доказателства - съдебно-счетоводна експертиза. Претендира присъждане на разноски - заплатена държавна такса и възнаграждение за вещо лице.

Ответникът – Ръководител на Управляващия орган по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020г., редовно призован, се представлява от Б.П.– служител с юридическо образование и юридическа правоспособност, експерт в отдел „Изпълнение на проекти“ в главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност 2014-2020 г.“, който моли за отхвърляне на жалбата като неоснователна. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение и представя писмени бележки.

Административен съд - Б. , като взе предвид изложените доводи и съобрази събраните по делото доказателства намира за установено от фактическа страна следното:

„МАКРОНЕКС“ ЕООД, ЕИК: ********* е кандидатствало за безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, по процедура за подбор на проекти предложения BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ с проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-25197, ведно с приложенията към него, включително и декларация за финансови данни – приложение № 2.

Съгласно чл.26, ал.1, изречение първо от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган на програмата, съответно на водещата програма, утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти, а според ал.6 на сочената норма утвърдените условия за кандидатстване и условия за изпълнение се публикуват на интернет страницата на съответната програма и в ИСУН заедно с обявата за откриване на процедурата чрез подбор. Процесните условия са одобрени като част от документацията за провеждане на процедура за подбор на проекти BG16RFOP002.2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“.

Във връзка с подаденото проектно предложение на жалбоподателя е извършена комплексна оценка съгласно одобрените критерии за оценка /част от условията за кандидатстване по процедурата/. В комплексната оценка е посочено, че кандидатът не отговаря на изискването на т.9 Минимален и максимален размер на безвъзмездната финансова помощ за конкретен проект от Условията за кандидатстване и Критерий № 16 и № 25 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 към Условията за кандидатстване). Съгласно т.9 от Условията за кандидатстване "Безвъзмездната финансова помощ, предоставяна по процедурата, може да бъде в максимален размер до 10% от „нетните приходи за продажби", декларирани: при лица, които се облагат с корпоративен данък, в Годишната данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО за 2019 г. (част V, шифър 0110 „Нетни приходи от продажби"), или при еднолични търговци в Годишната данъчна декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ за 2019 г. (Приложение 2, Част III, шифър 2-30011 „Нетни приходи от продажби") и "Допустими по процедурата са единствено кандидати с отчетени поне 30 000 лв. „нетни приходи от продажби" в Годишната данъчна декларация за 2019 г." Съгласно т. 16 от Критериите за оценка, част от одобрената със заповед № РД-1б-375/12.05.2020г. на Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове и конкурентноспособност" и Ръководител на Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност" 2014-2020 документация за кандидатстване, данните се проверява от представената Декларация за финансови данни (Приложение 2) и от служебна справка в НАП за нетните приходи от продажби. Нетните приходи от продажби за 2019 г. на дружеството съгласно предоставена информация от Националната агенция по приходите са 0 лева.

С решение на ръководителя на Управляващия орган по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020г., обективирано в одобрен Списък на предложените за отхвърляне проектни предложения от 02.03.2021г., е отказано на жалбоподателя предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, по подадено от него проектно предложение BG16RFOP002-2.073-25197, по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, процедура за подбор на проекти BG16RFOP002.2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, по приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП на ОПИК.

Жалбоподателят е уведомен за решенето за отказ на 15.03.2021 год., видно от приложената разпечатка от ИСУН /л.69/, а жалбата му до Административен съд- Б.   е депозирана на 25.03.2021 год.

В хода на проведеното съдебно производство, жалбоподателят е заявил твърдение, че през 2019 г. е имал реализирани приходи от дейността, която осъществява в размер на 468 567.09лв., но поради допусната явна техническа грешка в първоначално подадената от него данъчна декларация по чл.92 от ЗКПО за 2019г. в част V, в графа „Нетни приходи от продажба" шифър 0110 е посочено, че нетните приходи от продажба са 0,00 лева. В подкрепа на тези свои твърдения, жалбоподателят е ангажирал и съдебно-счетоводна експертиза, видно от заключението на която при извършена от вещото лице проверка в счетоводството на дружеството-жалбоподател, същото е установило, че стойността на нетните приходи от продажби е 444 681.79 лева. Вещото лице е описало, че дружеството е подало коригираща данъчна декларация на 16.03.2021 год., но същата не е приета от електронната система, тъй като не е в срока по чл.104 от ДОПК – 30.09.2020 год. В проведен разпит в хода на съдебното следствие, вещото лице е уточнило, че впоследствие дружеството е подало искане за отваряне на системата и входиране на коригираща декларация и след извършена проверка е констатирано, че нетните приходи от продажба са 444681,79 лева и на дружеството е изпратена Поканата по чл. 103 от ДОПК. Заключението не е оспорено от страните и е прието от съда.

При така установеното от фактическа страна, съдът достига до следните правни изводи:

Жалбата е подадена от лице с правен интерес от оспорването, срещу акт, за който е предвидено в чл.27, ал.1 във връзка с чл.38, т.1 от ЗУСЕСИФ, че подлежи на обжалване пред съд. С оспорената част на административния акт пряко са засегнати правата и законните интереси на жалбоподателя. Административният акт е връчен на жалбоподателя на 15.03.2021 год., жалбата е депозирана в преклузивния 14-дневен срок по чл.149, ал.1 от АПК на 25.03.2021г., поради което съдът намира жалбата за процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:

По въпроса за валидността на оспорения акт, съдът намира, че същият е издадена от компетентен орган.

Съгласно чл.38, т.1 от ЗУСЕСИФ в 10-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл.36, ал.2 от ЗУСЕСИФ, ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за всяко проектно предложение, включено в списъка по чл.35, т.3; В конкретната хипотеза, със Заповед № РД-16-381/14.05.2020 г. на РУО на ОПИК са приети опростени процедурни правила за работа на оценителната комисия. Съгласно т.2.14 от тези правила в срок от 3 работни дни, Ръководителят на УО одобрява представените му списъци или ги връща за отстраняване на допуснати нарушения. Според т.2.18 от опростените правила, кандидатите, на които е отказано предоставяне на БФП се уведомяват посредством ИСУН, като им се изпраща утвърденият от Ръководителя на УО списък с предложените за отхвърляне проектни предложения. Съгласно чл.9, ал.5 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващия орган или оправомощено от него лице. С Решение № 574/13.07.2016г. на Министерски съвет е определен за управляващ и сертифициращ орган Министерство на икономиката, съответно за ръководител на УО – Министъра на икономиката. Със своя Заповед № РД-16-5/06.01.2020г. същият е определил С. К. - Главен Директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ в Министерство на икономиката да изпълнява функции на ръководител на УО по ОП“ИК“. Следователно, оспореният административен акт е издаден от компетентен орган.

Съдът намира, че са спазени изискванията за форма на акта и същият съдържа реквизитите, посочени в чл. 59, ал.2 от АПК. В акта са посочени фактически и правни основания за издаването му. Като неразделна част от административната преписка е приложен оценителния лист на оценителя, на който е разпределено проектното предложение, както и списък на оценителната комисия с предложените за отхвърляне проектни предложения. В процесния административен акт са посочени конкретни обстоятелства и правните изводи, въз основа на които издателят му е приел, че следва да откаже предоставянето на безвъзмездна финансова помощ за проектното предложение.

Отказа е и материално законосъобразен.

Производството по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор по процедура BG16RFOP002.2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ е осъществено изцяло в съответствие с опростените процедурни правила на работа на оценителната комисия. Съгласно чл.21, ал.1, т.2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народно събрание от 13.03.2020г. и за преодоляване на последиците /Oбн., ДВ, бр. 28 от 24.03.2020 г., в сила от 13.03.2020 г., изм. и доп., бр. 34 от 9.04.2020 г., в сила от 9.04.2020 г., доп., бр. 38 от 24.04.2020 г., в сила от 24.04.2020 г., изм. и доп., бр. 44 от 13.05.2020 г., в сила от 14.05.2020 г., доп., бр. 55 от 19.06.2020 г., в сила от 1.07.2020 г., изм., бр. 60 от 7.07.2020 г., изм. и доп., бр. 64 от 18.07.2020 г., в сила от 18.07.2020 г., изм., бр. 71 от 11.08.2020 г., в сила от 11.08.2020 г., изм. и доп., бр. 92 от 27.10.2020 г., в сила от 14.07.2020 г., бр. 98 от 17.11.2020 г.; Решение № 15 от 17.11.2020 г. на Конституционния съд на РБ - бр. 101 от 27.11.2020 г.; доп., бр. 103 от 4.12.2020 г., в сила от 1.01.2021 г., бр. 105 от 11.12.2020 г., в сила от 11.12.2020 г., бр. 107 от 18.12.2020 г., в сила от 10.12.2020 г., бр. 109 от 22.12.2020 г., в сила от 22.12.2020 г., бр. 11 от 9.02.2021 г., в сила от 9.02.2021 г., изм. и доп., бр. 14 от 17.02.2021 г., в сила от 17.02.2021 г., доп., бр. 23 от 19.03.2021 г., в сила от 6.04.2021 г., изм. и доп., бр. 36 от 1.05.2021 г., в сила от 1.05.2021 г./ Управляващите органи на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове имат право да: отпускат безвъзмездна финансова помощ при опростени правила, включително без публикуване на покана за набиране на предложения. В случая на основание т.2.2 от Опростените процедурни правила, по процедурата се извършва комплексна оценка, която включва проверка на съответствието на проектното предложение с минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване и документална проверка, дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент. Според т.2.8 от правилата, проверката се извършва от един член на оценителната комисия с право на глас в съответствие с утвърдените критерии, като за целта се попълва оценителен лист в ИСУН 2020. В случая правилата са спазени, като липсват допуснати съществени нарушения. Съгласно чл.26, ал.1 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган на програмата утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти. Процедурата по разработване и приемане на тази документация е посочена в разпоредбите на чл.26, ал.2-9 от ЗУСЕСИФ. Изводът който се налага е, че Условията за кандидатстване не са сред финализиращите процедурата актове, но те имат характер на задължителни правила по конкретна процедура, спрямо които се извършва допускане и оценка на проекти на кандидати за финансиране. В този смисъл решението на УО, с което се утвърждават условията за кандидатстване, по своята правна същност представлява изрично волеизявление на административен орган, с което се създават права и задължения за гражданите или организации, поради което следва да се квалифицира като административен акт със самостоятелно правно значение, който определя конкретните правила по дадена процедура. В случая спорен по делото е въпросът, дали жалбоподателят отговаря на критерия за допустимост от Условията за кандидатстване. В оспорения акт е прието, че жалбоподателят не отговаря на изискването на т.9 Минимален и максимален размер на безвъзмездната финансова помощ за конкретен проект от Условията за кандидатстване и Критерий № 16 и № 25 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 към Условията за кандидатстване).

РУО е посочил, че нетните приходи от продажби за 2019 г. на дружеството съгласно предоставена информация от Националната агенция по приходите са 0 лева. Несъмнено при извършената проверка по установения ред е установено несъответствие за участие от кандидата за отпускане на БФП. Съдът намира, че за извършващият проверката на проектното предложение не е съществувало задължение да изпраща до кандидата уведомление за установени нередовности. Формално не е констатирана каквато и да било липса на документи, а за проверяващия е била налична и достатъчна информация за извършваната проверка. Проверяващия не е бил длъжен да проверява в счетоводството на дружеството, каквито са възраженията на жалбоподателя или да съпоставя данните, които сам кандидатът извършил проектното предложение е декларирал пред НАП в ГДД за 2019 г. на дружеството. В конкретния случай, административният орган правилно е приложил нормативната база, като е приел, въз основа на подадената ГДД за финансови данни, че жалбоподателят не е отговарял на условията за кандидатстване и поради това е недопустим кандидат. В случая жалбоподателя сам е декларирал данни пред НАП, които са били изискани и анализирани от решаващия орган. Ръководителят на УО няма качеството на орган по приходите и не разполага с правомощие да извършва проверка на декларираните данни. По същите съображения административният орган не е бил длъжен да дава указания на кандидата за подаване на допълнителни документи. В случая е релевантна ГДД, въз основа на която е подадено проектното предложение и впоследствие е извършена справката от административния орган. Опит от страна на дружеството за подаване на коригираща ГДД е бил направен едва на 16.03.2021 год. – ден след уведомяването на жалбоподателя за решенето за отказ на 15.03.2021 год., т.е. след приключване на административното производство с издаден административен акт, поради което и РУО няма нито задължение, нито правомощие да я разгледа. В действителност, РУО е постановил акта си съобразно декларираните от кандидата данни, които РУО е можел да провери единствено чрез справка в НАП, каквато е направена преди датата на издаване на административния акт. Други правомощия за друг вид проверки и справки РУО по програмата няма. При предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по опростени правила водещо значение има принципът на бързина. С оглед спецификата на процедурата и съобразно заложените критерии за допустимост при подаване на проектното си предложение кандидатът следва да декларира пред РУО нетни приходи в същия размер, в който преди това са били декларирани от него с ГДД пред НАП. Облекченият ред за кандидатстване и разглеждане на проектните предложения по процедура № BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемия COVID-19“ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 цели своевременно предоставяне на помощта на нуждаещите се правни субекти - по опростени правила, при които редуциранено на критериите и етапите за предоставяне на помощта е оправдано с оглед водещата цел на процедурата да постигне преодоляване на последиците от пандемията. На РУО по програмата не са делегирани правомощия да извършва проверки в счетоводството на заявителите. Предвид гореизложеното, соченото от административния орган фактическо основание за отказа се подкрепя от събраните по делото доказателства, а правното основание съответства на приложимия материален закон. В този смисъл е и константната практика на Върховен административен съд.

Съобразно всичко изложено по-горе, съдът намира, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в рамките на правомощията му, при липса на съществени нарушения на административно-производствените правила, в съответствие с материалните разпоредби и целта на закона, поради което жалбата против него се явява неоснователна и не следва да бъде уважавана.

Предвид изхода на производството на ответната страна се дължат разноски за юрисконсултско възнаграждение в минимален размер от 100 лева, определен съгласно чл. 78, ал. 8 от ГПК във връзка с чл. 143, ал. 4 и чл. 144 от АПК вр. чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Водим от горното и на осн. чл.172, ал.2, пр. последно от АПК съдът,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „МАКРОНЕКС“ ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр.Б. , ул. “Перущица“ №19, ет.3, представлявано от управителя Г.Е. срещу решение на ръководителя на Управляващия орган по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020г., обективирано в одобрен Списък на предложените за отхвърляне проектни предложения от 02.03.2021г. в частта, в която е отхвърлено проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-25197, по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19 по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 (ОПИК).

 

ОСЪЖДА „МАКРОНЕКС“ ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр.Б. , ул. “Перущица“ №19, ет.3, представлявано от управителя Г.Е. да заплати на министерство на икономиката сумата от 100 /сто/ лева разноски за юрисконсултско възнаграждение.

 

РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

СЪДИЯ: