РЕШЕНИЕ
№ 807
Варна, 12.06.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Варна - XXXIII състав, в съдебно заседание на шестнадесети май две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Председател: |
МАРИЯ ГАНЕВА |
При секретар ТЕОДОРА ЧАВДАРОВА като разгледа докладваното от
съдия МАРИЯ ГАНЕВА административно дело №
532 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по чл. 76, ал. 5 от Закона за здравното осигуряване / ЗЗО/ и е образувано по
жалба на „Индивидуална практика за специализирана медицинска помощ по
ендокринология д-р ////” ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр.Варна,
район „Младост”, ***, срещу заповед № РД-09-509/5/08.02.2023 г. на и.д.
директор на РЗОК-Добрич , с която на дружеството са наложени санкции “
финансова неустойка“ както следва : по т.І.1 в размер на 100 лв. на основание
чл. 418, ал. 1 от Националния рамков договор за медицински дейности /НРД за МД/
2020-2022 г.; по т.ІV.1 и т.ІV.2 в размер на 100 лв. за всяко нарушение, общо
200 лв. за двете нарушения на основание чл. 416, ал. 1 от НРД за МД 2020-2022
г.; по т.V в размер на 150 лв. на основание чл. 416, ал. 1 от НРД за МД
2020-2022 г.; по т.VІ.1, т.VІ.2, т.VІ.3, т.VІ.4, т.VІ.5, т.VІ.6, т.VІ.7, в
размер на 100 лв. за всяко нарушение или общо 700 лв. на основание чл. 414, ал.
1 от НРД за МД 2020-2022 г.
Релевира се неспазена форма на акта поради липса на
мотиви относно определения в максимален размер на финансовата неустойка. Твърди
се материална незаконосъобразност на заповедта . Неизпълнението на задълженията
по чл. 218, ал.1 от НРД 2020-2022 г. се аргументира с натовареността на
работния процес, поради което е възможно издадените направления за
хоспитализация веднага да не бъдат приложени към съответните амбулаторни
листове, като няма пречка това да стане на по-късен етап. Предвид липсата на
предходни нарушения и отсъствие на произтекли вреди са налице предпоставки за
определяне на санкции в минимален размер. Има бланкетно оплакване за допуснато
съществено нарушение на административнопроизводствените правила. На изложените
основания се иска от съда да отмени оспорената заповед като незаконосъобразна с
присъждане на съдебно-деловодни разноски.
В съд. заседание жалбоподателят не се явява и не се
представлява.
Ответната страна- директора на РЗОК-Добрич , се
представлява от гл. юриск. А.В., който излага позиция за неоснователност на
жалбата, поради неуспешно проведеното частично оспорване верността на
констативния протокол, съставен в хода на проверката . Претендира се присъждане
на юриск. възнаграждение . Направено е възражение за прекомерност на
претендираното адвокатско възнаграждение. В законоустановения срок са
депозирани писмени бележки, в които са изложени подробно съображения за
неоснователност на жалбата.
Съдът след като се съобрази по отделно и в съвкупност
със събраните по делото доказателства, прие за установено следното:
По допустимостта на жалбата съдът се е произнесъл с
нарочно определение / л. 38 от делото/. При изследване на нейната основателност
съдът съобрази следните обстоятелства :
На 10.02.2020 г. Националната здравноосигурителна каса ,
представлявана от директора на РЗОК-Добрич , е сключила с „ИПСМП по
ендокринология д-р ////” ЕООД договор за оказване на специализирана
извънболнична медицинска помощ на здравноосигурени лица , на които е издадено
медицинско направление за консултация или провеждане на съвместно лечение ,
медицинско направление за високоспециализирани дейности , издадено
лекар-специалист или направление за високоспециализирани дейности , издадено от
общопрактикуващ лекар , включени в диспансерно наблюдение на ЗОЛ , както и здравни
дейности по пакета „ Ендокринология и болести на обмяната“. Срокът на действие
на договора е бил срокът на НРД за медицински дейности 2020 -2022 г. / л.
134-143 от преписката/. Този договор е бил изменен с анекси от 31.05.2022 г. и
от 20.09.2022 г./л.129-133/.
Административното производство е започнало по инициатива
на ответника, издавайки заповед №РД-09-509/14.11.2022г. , с която е разпоредил
пълна планова проверка на жалбоподателя по изпълнение на административния
договор , определяйки състав на екипа и срок на проверката от 14.11.2022г. до
14.12.29022г. /л.125/.
Проверката е приключила с издаване на протокол №
2907-85-26/06.12.2022 г., в който се обективират данни за извършени различни
нарушения на договора и НРД . Установено е, че към амбулаторен лист от
18.07.2022 г. издаден на S. S. D. и амбулаторен лист от 28.09.2022 г. издаден
на A. H. M.липсва приложен екземпляр от направлението за хоспитализация, с
който д-р A. е отчел пред РЗОК – Добрич извършен вторичен консултативен/диспансерен
преглед на ЗОЛ.
При проверка на подаден отчет за месец август 2022 г. от
д-р ////, действащ като лекар-специалист по ендокринология и болести на
обмяната и изпълнител на СИМП, е констатирано ,че същият е извършил вторичен
консултативен преглед на ЗОЛ П. П., документиран в амбулаторен лист №
222175043863/05.08.2022 г. с основна диагноза с МКБ код: Е 11.9, докато лицето
в периода от 03.08.2022 г. до 07.08.2022 г. е било хоспитализирано в „УМБАЛ
Света Марина“ ЕАД, гр.Варна, за лечение по клинична пътека № 029 - „Диагностика
и лечение на остра и изострена хронична сърдечна недостатъчност без механична
вентилация“.
Установено е отсъствието на доктор //// при посещение на
проверяващия екип на 15.11.2022г. на амбулаторията на жалбоподателя, като
РЗОК-Добрич не е била уведомена писмено или по електронна поща за отсъствието
на изпълнителя на медицинска помощ в срок до три работни дни, преди деня на
отсъствието.
Д-р A. е извършил диспансерни прегледи на М. Г., диспансеризиран
от 04.03.2013 г. с основна диагноза МКБ код Е11.4 G63.2, като за периода от
14.02.2020 г. до 11.02.2022 г. , като липсват приложени резултати от
изследвания за гликиран хемоглобин /код 01.22/ и кръвнозахарен профил /код
01.12/ /един път на 6 месеца за една диспансерна година/, изследване на
креатинин /код 01.13/, седимент /код 01.09/, микроалбуминурия /код 10.20/,
както и това, че няма приложена ЕКГ с изписани имената на пациента и датата на
извършване /един път за една диспансерна година/, извършени по друг повод
такива. На ЗОЛ няма назначени или извършени по друг повод консултации с
невролог от 2015 г. /един път на две години/ и офталмолог /един път на две
години/ от 2013 г. за диспансерна диагноза с МКБ код Е11.4. В амбулаторен лист
о т12.08.2022 г. д-р A. е назначил изследвания, но в досието на ЗОЛ липсват
приложени или нанесени резултати.
При проверка на досието на Ф. М.екипът е констатирал, че
лицето е диспансеризирано от 18.03.2013 г. с диагноза с МКБ код Е11.4 G63.2 и
придружаващо заболяване с МКБ код Е66.9, документирани в амбулаторни листове от
10.02.2020 г., 12.06.2020 г., 09.04.2021 г., 13.08.2021 г., 07.02.2022 г., при
които не са назначени изследвания на гликиран хемоглобин /код 01.22/ и
кръвнозахарен профил /код 01.12/ /един път на 6 месеца за една диспансерна
година/, изследване на креатинин /код 01.13/, седимент /код 01.09/,
микроалбуминурия /код 10.20/, както и това, че няма приложена ЕКГ с изписани
имената на пациента и датата на извършване /един път за една диспансерна
година/. На всички амбулаторни листове е отбелязано, че пациентът отказва
изследвания. Допълнително е изложено, че ЗОЛ няма назначени или извършени по
друг повод консултации с офталмолог /един път на две години/ за диспансерна
диагноза с МКБ код Е11.4 G632.
При проверка на досието на А. В.проверяващият екип е
констатирал, че лицето е диспансеризирано от 06.06.2018 г. с основна диагноза с
МКБ код Е11.4 G63.2 и придружаващо заболяване с МКБ код Е66.9. Установено е, че
в амбулаторен лист от 21.01.2020 г., д-р A. не е назначил изследвания на
креатинин /код 01.13/, седимент /код 01.09./, микроалбуминурия /код 10.20/,
както и че няма приложена ЕКГ с изписани имената на пациента и датата на
извършване /един път за една диспансерна година/. В амбулаторни листи от
14.04.2021 г. и 19.01.2022 г. д-р A. не е назначил изследвания гликиран
хемоглобин /код 01.22/ и кръвнозахарен профил /код 01.12/ /един път на 6 месеца
за една диспансерна година/ изследване на креатинин /код 01.13/, седимент /код
01.09/, микроабуминурия /код 10.20/, няма приложена ЕКГ с изписани имената на
пациента и дата на извършване /един път за една диспансерна година/. Установено
е, че пациентът е отказал изследвания. В амбулаторен лист от 01.08.2022 г. д-р A.
е назначил изследвания, но в досието на ЗОЛ липсват приложени или нанесени
резултати. При проверка в досието на А. В.през периода 21.01.2020 г. до
28.10.2022 г. липсват приложени резултати от посочените изследвания извършени
по друг повод такива и не са назначени или извършени по друг повод консултации
с невролог /един път на две години/ и офталмолог /един път на две години/ от
2019 г.
При проверка на досието на Д. И.екипът е констатирал, че
лицето е диспансеризирано от 01.09.2020 г. с основна диагноза с МКБ код Е11.4
G63.2 и придружаващо заболяване с МКБ код Н36.0 и код Е66.9, документирани в
амбулаторни листове от 09.04.2021 г., 11.10.2020 г., 25.03.2022 г., при които
д-р A. не е назначил изследвания на гликиран хемоглобин /код 01.22/ и
кръвнозахарен профил /код 01.12/ /един път на 6 месеца за една диспансерна
година/ и креатинин /код 01.13/, седимент /код 01.09/, микроалбуминурия /код
10.20/, както и това, че няма приложена ЕКГ с изписани имената на пациента и
датата на извършване /един път за една диспансерна година/. Констатирано е, че
на всички амбулаторни листове е отбелязано, че пациентът отказва изследвания.
Установено е, че през периода 09.04.2021 г. до 25.03.2022 г. в досието на ЗОЛ
няма приложени или нанесени резултати на посочените изследвания или извършени
по друг повод такива за диспансерна диагноза с МКБ код Е11.4 G632.
При проверка на досието на К. Х.проверяващият екип е
констатирал, че д-р A. е извършил диспансерни прегледи на лицето, което е
диспансеризирано от 09.09.2016 г. с основна диагноза с МКБ код Е11.4 G63.2
документирани в амбулаторни листове от 13.03.2020 г., 22.06.2020 г., 16.03.2022
г., при които д-р A. не е назначил изследвания на гликиран хемоглобин /код
01.22/ и кръвнозахарен профил /код 01.12/ /един път на 6 месеца за една
диспансерна година/ и креатинин /код 01.13/, седимент /код 01.09/,
микроалбуминурия /код 10.20/, както и това, че няма приложена ЕКГ с изписани
имената на пациента и датата на извършване /един път за една диспансерна
година/. Констатирано е, че на всички амбулаторни листове е отбелязано, че
пациентът отказва изследвания и консултация с невролог /един път на две
години/. Консултация с невролог не е назначена или извършена по друг повод от
2018 г. Установено е, че през периода 16.03.2020 г. до 16.11.2022 г. в досието
на ЗОЛ липсват приложени или нанесени резултати на посочените изследвания или
извършени по друг повод такива за диспансерна диагноза с МКБ код Е11.4 G63.2.
При проверка на досието на И. А.проверяващият екип е
констатирал, че д-р A. е извършил диспансерни прегледи на лицето, което е
диспансеризирано от 07.02.2016 г. с основна диагноза с МКБ код Е11.4 G63.2 с
придружаващи заболявания с МКБ код Е66.9, документирани в амбулаторни листове
от 04.05.2020 г., 09.07.2021 г., 16.02.2022 г., при които д-р A. не е назначил
изследвания на гликиран хемоглобин /код 01.22/ и кръвнозахарен профил /код
01.12/ /един път на 6 месеца за една диспансерна година/, в амбулаторни листове
от 09.07.2021 г., 16.02.2022 г. креатинин /код 01.13/, седимент /код 01.09/,
микроалбуминурия /код 10.20/, както и това, че в приложената ЕКГ не е изписана
датата на извършване /един път за една диспансерна година/. Констатирано е, че
пациентът отказва изследвания и консултация с невролог /един път на две години/
за основната диагноза. Консултация с офталмолог за основната диагноза не е била
назначена или извършена, с неврологични усложнения /един път на две години/.
Установено е, че през периода 04.05.2022 г. до 16.02.2022 г. в досието на ЗОЛ
липсват приложени или нанесени резултати на посочените изследвания или
извършени по друг повод такива за диспансерна диагноза с МКБ код Е11.4 G63.2.
При проверка на досието на С. Р.проверяващият екип е
констатирал, че д-р A. е извършил диспансерни прегледи на лицето, което е диспансеризирано
от 10.08.2018 г. с основна диагноза с МКБ код Е11.4 G63.2 с придружаващи
заболявания с МКБ код Е66.9, документирани в амбулаторни листове от 10.08.2018
г., 13.08.2021 г., 17.09.2021 г., 02.02.2022 г., при които д-р A. не е назначил
изследвания на креатинин /код 01.13/, седимент /код 01.09/, микроалбуминурия
/код 10.20/, както и това, че няма приложена ЕКГ с изписани имената на пациента
и датата на извършване /един път за една диспансерна година/. Установено е, че
през периода 10.08.2018 г. до 02.02.2022 г. в досието на ЗОЛ липсват приложени
или нанесени резултати на посочените изследвания или извършени по друг повод
такива и не е спазена периодичност при извършване на диспансерните прегледи, за
диспансерна диагноза с МКБ код Е11.4 G63.2.
Към протокола са приложени преписи на цитираните
амбулаторни листове.
Протоколът е бил връчен на управител на оспорващото
дружество на 12.12.2022г. В срока по чл.74, ал. 4 от ЗЗО е било подадено
възражение вх.№ РД-09-509/2/19.12.2022г., с което са оспорени констатациите на
проверяващите органи. Възражението е било изпратено от и.д. директор на
РЗОК-Добрич до арбитражна комисия по чл.75 от ЗЗО с писмо с
изх.№П-85/23.12.2022г./л. 41 от преписката/. Със заповед
№РД-09-22/5//04.01.2023г./л.32 от преписката/ и.д. директор на РЗОК-Добрич е
определил членовете на арбитражната комисия, които да разгледат възражението на
СИМП „Индивидуална практика за специализирана медицинска помощ по
ендокринология д-р ////“ ЕООД.
На 05.01.2023г./л.27-31 от преписката/ арбитражната
комисия, състояща се общо от 6 членове – трима от РК на БЛС – Добрич и трима от
РЗОК – Добрич, е отложила заседанието за разглеждане на преписка изх.
№62-01-8/23.12.2022 г. по същество за 10.01.2022 г., предвид множеството
представени допълнително доказателства от лечебното заведение за всеки един
случай. На следващото проведено заседание на 10.01.2023 г. след запознаване с
доказателствата по преписката възражението на ЛЗ е отхвърлено, а констатациите,
изложени в Протокол № 2905-85-26/ от 06.12.2022 г. – фактически и правни, са
изцяло потвърдени с единодушие /л.22-26/.
Преписката е била изпратена на и.д. директор на РЗОК –
Добрич. с доклад вх.№ 103-13/08.02.2023г./л.11-12 от адм. преписка/ от главен
юрисконсулт в отдел „АПСОД“ при РЗОК – Добрич , който е предложил на
жалбоподателя да бъде наложена „финансова неустойка“ за всички нарушения в общ
размер от 1150 лв. Изпълняващият длъжността директор на РЗОК – Добрич по силата
на заповед № РД-09-285/10.03.2022г. на управителя на НОИ / л. 25 от делото/ на 08.02.2023
г. е постановил оспорената в настоящото съдебно производство заповед №
РД-09-509/5//08.02.2023 г., според която по т. І.1 от протокола е наложил
финансова неустойка в размер на 100 лв. /сто лева/, съгласно чл. 418, ал. 1 от
НРД за МД за 2020 г. - 2022 г. Изложил е мотиви, че лечебното заведение „ИПСМП
по ендокринология д-р ////“ ЕООД, не е изпълнил задължението си за уведомяване
на РЗОК за настъпили промени в обстоятелствата по договора в законовия срок,
като не е изпратил писмо на хартиен носител или по електронна поща, подписано с
електронен подпис, в срок до 3 работни дни, считано от деня на отсъствието на
лекаря. Прието е, че за нарушение на чл.122, ал.3 от НРД за медицински дейности
за 2020-2022г. и на основание чл.418, ал.1 от същия НРД, е наложена финансова
санкция в размер на 100 лева. За да определи този размер на санкцията, органът
е съобразил, че нарушението е извършено за първи път през 2022 г., същото не
представлява маловажен случай, предвид тежестта на нарушението е приел, че следва
да се определи по-висок размер на санкцията.
По описаните нарушения по т.IV.1 и т.IV.2 от протокола
ответникът е наложил финансова неустойка в размер на 100 лв. или за двете
нарушения общо 200 /двеста/ лева, съгласно чл. 416, ал. 1 от НРД за МД за 2020
г. - 2022 г. Изложил е мотиви, че при проверката на условията и реда за
оказване на специализирана извънболнична медицинска помощ, е установено, д-р ////,
не прилага екземпляри от издадени „Направление за хоспитализация/лечение по
амбулаторни процедури“ (бл. МЗ-НЗОК № 7) на ЗОЛ, съответно към:
- амб. лист № 22199B05DBF1 от 18.07.2022 г., издаден от
д-р ////, относно извършен и отчетен преглед на Севдалина Демирова
- амб. лист № 22271801317С от 28.09.2022 г., издаден от
д-р ////, относно извършен и отчетен преглед на А. М..
За неоснователни са приети твърденията на д-р //// за
издаване на електронните „Направления за хоспитализация/лечение по амбулаторни
процедури“ (бл. МЗ-НЗОК № 7) и разпечатването на същите само при проверка от
страна на контролните органи - РЗОК и НЗОК, тъй като независимо от извършената
нормативна промяна след 17.05.2022 г. в чл. 218, ал. 3 от НРД за МД за
2020-2022г., лечебното заведение за СИМП не се освобождава от задължението да
съставя на хартиен носител в два екземпляра „Направление за
хоспитализация/лечение по амбулаторни процедури“, като един екземпляр от него
следва да се прилага към издадения амбулаторен лист от извършения преглед на
ЗОЛ и да се съхранява в изпращащото лечебното заведение.
Съобразено е, че нарушенията по т.IV.1 и т.IV.2 от
протокола са извършени за първи път през 2022г., но нарушаването им под каквато
и да е форма не е маловажен случай. Съобразил е, че са извършени няколко
нарушения от един и същи вид, поради което следва да се наложи по-висок по
размер санкция за всяко едно извършено нарушение от минимално определената в
чл. 416, ал. 1 от НРД за МД за 2020- 2022г.
За нарушението по т. V от протокола е наложил финансова
неустойка в размер на 150 лв. съгласно чл. 416, ал. 1 от НРД за МД за 2020 г. -
2022 г. Изложил е мотиви, че при проверка на подаден отчет за месец август 2022
г. на д-р ////, действащ като лекар- специалист по ендокринология и болести на
обмяната и изпълнител на СИМП, е извършил вторичен консултативен преглед на ЗОЛ
П. П., документиран в амбулаторен лист № 222175043863/05.08.2022 г. с основна
диагноза с МКБ код: Е 11.9 при положение, че в периода от 03.08.2022 г. до
07.08.2022 г. същото лице е било хоспитализирано в „УМБАЛ Света Марина“ ЕАД,
гр.Варна, за лечение по Клинична пътека (КП) № 029 - „Диагностика и лечение на
остра и изострена хронична сърдечна недостатъчност без механична вентилация“.
Направен е извод, че лечебно заведение „Индивидуална практика за специализирана
медицинска помощ по ендокринология до ////“ ЕООД, е извършило на едно ЗОЛ над
13 години консултативен преглед при положение, че ЗОЛ в същия период е било
хоспитализирано в лечебно заведение за болнична медицинска помощ по клинична
пътека.
Относно размерът на санкцията е посочил, че нарушението
е извършено за първи път през 2022 г. по договор 087085/10.02.2020 г., но
лечебните заведения са длъжни да изготвят документацията си съгласно
нормативните изисквания, като нарушаването им под каквато и да е форма не е
маловажен случай, който да не подлежи на санкциониране, и след като е съобразил
тежестта на извършеното нарушение и високата обществена опасност на извършеното
деяние, следва да се наложи най-високата по размер санкция за нарушението от
минимално определената в чл. 416, ал. 1 от НРД за МД за 2020-2022 г. - в размер
на 150.00 лв. /сто и петдесет лева/.
По т.VІ.І, VІ.2, VІ.3, VІ.4, VІ.5, VІ.6, VІ.7, е
наложена финансова неустойка в размер на 100 лв. /сто лева/ за всяко нарушение,
съгласно чл. 414, ал. 1 от НРД за 2020 г. - 2022 г. По отношение размера на
наложената финансова неустойка контролният орган е съобразил тежестта на
нарушението и обстоятелството, че са извършени няколко нарушения от един и същи
вид.
В жалбата до съда нейният автор оспорва верността на
описаните факти в констативния протокол на проверяващия екип единствено по т.
IV.1 и т. IV.2, а именно несъхранение от жалбоподателя към периода на пълната
планова проверка на екземпляри от издадени направления за хоспитализация на
посочени в същия протокол две ЗОЛ за лечение в болнични заведения. В тази
връзка съдът откри производство по чл. 193 от ГПК с определение №
909/03.04.2023г. и указа на жалбоподателя, че е негова тежестта по доказване
твърдяната от него неистинност на документа , но последният не прояви процесуална
активност по събиране на доказателства, потвърждаващи неговата теза и правната
последица от пасивността му е, че съдът приема протокол № 2907-85-26/06.12.2022
г. за истински официален свидетелстващ документ, включително и за верен писмен
документ.
Изложената фактическа установеност налага следните
правни изводи:
С оспорената заповед са наложени 11 санкции „ финансова
неустойка“ на основание чл. 414, чл. 416 и чл. 418 от НРД за МД 2020-2022г.
Според регламентацията на посочените разпоредби компетентният адм. орган ,
който може да наложи тези санкции, е управителят на НЗОК или директорът на
РЗОК. В настоящия случай издател на заповедта е директорът на РЗОК-Добрич,
който не само притежава компетентност по материя, но и териториална такава
предвид факта, че заповедта финализира планова проверка на лечебно заведение в
гр. Добрич, ул. „Д.Петков“ №5. Този орган има компетентност и по степен предвид
събраната като писмено доказателство заповед № РД-09-285/10.03.2022 г. на
управителя на НОИ, с която се възлага на ответника по делото да изпълнява
длъжността директор на РЗОК гр. Добрич.
Атакуваният индивидуален адм. акт е постановен при
спазени изисквания за форма на акта , тъй като е обективиран в изискуемата
писмена форма, има изложение както на фактите, въз основа на които ответникът е
упражнил публичното право по налагане на финансова неустойка , но са цитирани и
относимите правни норми. Този подход позволява на съда да осъществи ефективен
контрол за материална законосъобразност на оспореното волеизявление . Оплакването
на подателя на жалбата за неспазена форма на заповедта поради липса на мотиви
относно определения размер на санкциите е лишено от основание , понеже в
обстоятелствена част на заповедта има аргументация за определения размер на
всяка една от наложените санкции, а дали тези доводи на органи са състоятелни е
въпрос на материална незаконосъобразност т.е. нямат отношение към формата на
постановения индивидуален адм. акт.
В производството по издаване на заповедта не са били
допуснати съществени нарушения на административната процедура. Видно от
сключения между страните по делото административен договор контролът по
неговото изпълнение се извършва в съответствие с раздел Х от ЗЗО и глава ХХ от
НРД за МД 2020-2022 г. / чл. 54 от договора/, а според чл. 391, ал.1 от
цитирания НРД контролът по изпълнение на договорите за оказване на медицинска
помощ се извършва в съответствие с раздел Х от ЗЗО и тази глава. При тази
действаща правна регулация съдът съобрази ,че адм. производство е било
образувано по служебен почин - допустим способ предвид чл. 72, ал.3 от ЗЗО.
Назначената планова проверка е била проведена в определения от ответника срок и
от контрольори, които са служители на РЗОК-Добрич. Резултатите от тази проверка
съобразно нормативното правило на чл. 74, ал.3 ЗЗО се обективират в констативен
протокол , съставен от комисията , на която е била възложена проверката. Този
протокол е бил връчен за жалбоподателя и поради тази причина той е могъл срочно
да упражни процесуалното право на писмено възражение, по което възражение има
произнасяне на арбитражната комисия . Същата е достигнала до решение при пълно
мнозинство за потвърждаване изцяло на констатациите по протокол
№2907-85-26/06.12.2022 г. на проверяващия орган при РЗОК-Добрич. След
произнасянето на арбитражната комисия е била издадена атакуваната по съдебен
ред заповед.
При изследване материалната законосъобразност на
обжалвания адм. акт съдът се съобрази с чл. 1 от административния договор ,
сключен между страните, според който изпълнителят /“ИПСМП по ендокринология д-р
////” ЕООД/ е поел задължение да осъществява специализирана извънболнична
медицинска помощ на ЗОЛ според регламентацията на НРД за МД 2020-2022г.
При проверката за законосъобразност на предприетото от
ответника по правния спор санкциониране съдебният орган отчете , че
жалбоподателят оспорва единствено достоверността на описаните факти по т. ІV.1
и ІV..2 в протокол № 2907-85-26/06.12.2022 г на лекарите- контрольори , а
именно несъхранение от жалбоподателя към периода на пълната планова проверка на
екземпляри от издадени направления за хоспитализация на посочени в същия
протокол две ЗОЛ за лечение в болнични заведения, но в хода на откритото
производство по чл. 193 от ГПК същият не доказа достоверността на своята теза
за неистинност на този документ в посочената негова част, поради което съдът
прие ,че този документ е верен .
Според чл. 401, ал.1 от НРД за МД 2020-2022 г. за
резултатите от извършената проверка и установени нарушения по чл. 73, ал. 1 от ЗЗО контролните органи по чл. 72, ал. 2 от ЗЗО съставят протокол, в който
вписват: 1. обекта на проверката – наименование и месторазположение; 2. данните
за проверката – дата и място на съставяне, основание за извършване на
проверката, проверяващото лице (лица); 3. описание на установените факти; 4.
констатираните нарушения при изпълнение на договора с ИМП; 5. задължителните
предписания и сроковете за отстраняване на констатираните нарушения, препоръки
за подобряване на дейността на ИМП; 6. подписа на съставителя(ите); 7. срока за
възражение, установен в ЗЗО; 8. дата на връчване и подпис на лицето – обект на
проверката.
С оглед цитираното правило се налага извод, че
споменатия констативен протокол има правната природа на официален свидетелстващ
документ, тъй като е съставен от контрольори – длъжности лица , снабдени с
държавна удостоверителна власт . Документът е издаден в кръга на тяхната
удостоверителна компетентност предвид чл. 401 от НРД за МД 2020-2022г. , като
са спазени правилата на удостоверителното производство.
След като този писмен документ е официален свидетелстващ
, същият се ползва с материална доказателствена сила т.е. съдът е длъжен да
приеме, че фактите, описани в този протокол, са се осъществили така, както се
твърди в документа. В тази връзка съдебният контрол по настоящото дело
предполага изследване съответствие на описаните факти в протокола с
юридическите факти, посочени в хипотезата на чл. 414, ал.1 , чл. 416 , ал.1 и
чл. 418 , ал.1 от НРД за МД за 2020-2022 г., които разпоредби са вписани като
правно основание за налагане на финансовите неустойки.
По т. І.1
Установеният факт в адм. процес по този пункт е
отсъствието на доктор //// при посещение на проверяващия екип на 15.11.2022г.
на амбулаторията на жалбоподателя . Разпоредбата на чл. 122, ал.3 от НРД за МД
за 2020-2022 г. изисква при отсъствие изпълнителят на медицинска помощ , в срок
до три работни дни, считано от деня на отсъствието, да се уведоми РЗОК за
отсъствието си писмено или по електронна поща, подписано с електронен подпис.
Отсъствието следва да бъде обявено на видно място в амбулаторията на
изпълнителя на медицинска помощ. Подобно уведомяване е липсвало в случая ,
поради което правилно за това бездействие по спазване регламентацията н НРД е
наложена санкция „ финансова неустойка“ с позоваване на чл. 418., ал.1 от НРД
за МД 2020-2022г. , който гласи ,че когато изпълнител на извънболнична
медицинска помощ не изпълни задълженията си за уведомяване на РЗОК за настъпили
промени в обстоятелства, свързани със сключването на индивидуалния договор,
управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, налага санкция „финансова
неустойка“ в размер от 50 до 100 лв.
Обосновано е решението на адм. орган да наложи
максимален размер на санкцията , отчитайки факта на установени при същата
планова проверка още 10 други нарушения на правилата на НРД за МД 2022-2022г.
Това обстоятелство свидетелства за създадена от жалбоподателя организация по
осъществяване на извънболнична медицинска помощ на ЗОЛ , за която той получава
заплащане от НЗОК , без съобразяване с действаща правна регулация за начина на
нейното извършване . Няма данни жалбоподателят да има други специалисти в
индивидуалната амбулатория освен доктор //// и именно поради тази причина при
проверката на 15.11.2022г. при отсъствието на д-р A. амбулаторията е била заключена
. Това означава, че в графика за приемане на пациенти индивидуалната
амбулатория не е работела, респективно не са били преглеждани пациенти. По този
начин ЗОЛ са били лишени от възможност да получат своевременно специализирана
извънболнична медицинска помощ с касателство към ендокринологията и болести на
обмяната. Присъствието на специалиста в амбулаторията само при наличие на
предварително записани часове от пациенти е недопустимо , защото е общоизвестен
факт , че влошаване на здравето не може да се прогнозира.
Сключвайки административен договор , жалбоподателят
срещу правото да получи заплащане от НЗОК е поел задължението да оказва
специализирана извънболнична медицинска помощ по съгласуван график на работа .
Чрез реализиране на договорените здравни дейности от жалбоподателя държавата
изпълнява своето насрещно задължение по упражняване на правото на здравно
осигуряване на българските граждани. Това право е основно човешко право,
разписано в чл. 52 , ал.1 от Конституцията на Република България . Съгласно
цитираното нормативно правило гражданите имат право на здравно осигуряване,
гарантиращо им достъпна медицинска помощ .В този смисъл достъпната медицинска
помощ е проявление на това субективно право , а според разпоредбата на чл. 81
ал.2 от Закона за здравето правото на достъпна медицинска помощ се осъществява
с прилагане принципите на своевременност, достатъчност и качество на същата.
В случая отсъствието на специалист в амбулаторията
означава невъзможност за провеждане на медицински консултации и лечение на
здравноосигурени лица , които имат право на достъпна медицинска помощ , която
трябва да се оказва своевременно . Бездействието на жалбоподателя по
уведомяване на РЗОК е довело до невъзможност други специалисти по
еднокринология да заместят доктор A. . Тези последици от пасивността на
жалбоподателя , рефлектиращи върху неограничен брой ЗОЛ , които искат да
упражнят правото си на здравно осигуряване и съответно с влияние на това
бездействие върху тяхното здравословно състояние , обуславят правилността на
взетото решение от ответника по налагане на максималния размер на санкцията по
чл. 418, ал.1 от НРД за МД 20-20-2022г.
По т.ІV.1 и т.ІV.2
При проверката от контрольори към РЗОК-Добрич към
издадените два амбулаторни листи за извършени медицински дейности на Севдалина
Демирова и А. М. са липсвали екземпляри от издадено „направление за
хоспитализация/лечение по амбулаторни процедури” в здравното досие на
пациентите и не са предоставени от д-р A..
Правилно ответникът е съобразил, че дори след
изменението на НРД за МД 2020-2022г. от 17.05.2022г. , предвиждащо възможност
за издаване на електронни направления , няма отмяна на регулацията по чл. 217 и
чл. 218 от споменатия НРД, според които документацията, която е длъжен да води
и съхранява всеки ИМП, включва първични медицински и финансови документи
съгласно приложение № 2 и глава десета, включително „направление за
хоспитализация “ / първичен медицински документ според чл. 218 , ал.1 , т. 12
от цитирания НРД/. Съгласно чл.218, ал.2, т. Х „Направление за
хоспитализация/лечение по амбулаторни процедури“ (бл. МЗ-НЗОК № 7) – съставя
се в два екземпляра от лекар от лечебно заведение – изпълнител на ПИМП,
СИМП, БП, в условията на спешност и за КП по физикална и рехабилитационна
медицина; КОЦ и ЦКВЗ; ЦСМП. Към него се прилага амбулаторният лист от
извършения преглед на пациента, като по един екземпляр от тях се съхранява в
изпращащото лечебно заведение. Към направлението се прилагат извършените
в извънболничната помощ консултации и изследвания.
При тази нормативна рамка, дори и направлението за
хоспитализация да е изготвено като електронен документ , не отпада задължението
за специалиста да го разпеча и заедно с амбулаторния лист от прегледа и от
извършените изследвания всички тези документи на хартиен носител да се приложат
към здравното досие на пациента и съответно да се съхраняват в лечебното
заведение. Допълнителен довод в тази насока е подписаният анекс от 31.05.2022г.
на административния договор, сключен между страните по делото, според който при
отпечатване на хартиен носител, първичните медицински документи следва да са
идентични с електронните такива / чл. 52, ал.3 от договора/. Безсмислено е
изменението на административния договор с включване на подобна клауза, ако не
съществува нормативно задължение за изпълнителя да съхранява на хартиен носител
създаденото като електронен документ направление за хоспитализация .
Подписването от жалбоподателя на анекса с такава клауза свидетелства за
неговото съгласие да съхранява и на хартиен носител електронно създадени от
него медицински документи.
Описаните факти попадат в хипотезата на чл. 416, ал.1 от
НРД за МД 2020-2022г. Според посоченото нормативно правило когато изпълнител на
извънболнична медицинска помощ наруши установените изисквания за работа с
медицинска или финансова документация, с изключение на случаите на явна
фактическа грешка, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, налага санкция
„финансова неустойка“ в размер от 50 до 150 лв.
Правилно адм. орган е определил размер на финансовата
неустойка в размер към средния от 100 лв. за всяко от нарушенията по т.ІV.1 и
т.ІV.2 не само отчитайки обстоятелството, че конкретно нарушение е допуснато
два пъти по време на действие на административния договор , съответно не е
изолиран случай, но също така е отчено и обстоятелството за създадената
организация на работа от изпълнителя на изнънболнична медицинска помощ , а
именно извършени още 9 други нарушения на НРД по МД 2020-2022г. и то само при
една негова планова проверка.
По т.V
Д-р ////, действащ като специалист по ендокринология и
болести на обмяната и изпълнител на СИМП, е извършил вторичен консултативен
преглед на ЗОЛ П. П., документиран в амбулаторен лист № 222175043863/05.08.2022
г. за основана диагноза с МКБ код: Е 11.9 , докато този пациент в периода от
03.08.2022 г. до 07.08.2022 г. е бил хоспитализиран в „УМБАЛ Света Марина“ ЕАД,
гр.Варна, за лечение по клинична пътека № 029 - „Диагностика и лечение на остра
и изострена хронична сърдечна недостатъчност без механична вентилация“.
Ответникът е преценил изложените факти като неспазване
на предписанието на чл. 155, ал. 5 от НРД за МД 2020-2022 г., според което в
случай на хоспитализиране на ЗОЛ и когато това е удостоверено с подписа му в
амбулаторния лист, лекар от лечебно заведение за СИМП, работещ в изпълнение на
договор с НЗОК за оказване на СИМП, не следва да назначава и извършва за
периода на хоспитализацията консултативни прегледи и изследвания, необходими за
1. профилактични и диспансерни прегледи по реда на Наредба № 8 от 2016 г. и
Наредба № 9 от 2019 г. и приложение № 13, приложения № 8 и № 13 и № 14; 2.
основното заболяване, за което е хоспитализирано лицето; 3. придружаващи
заболявания по време на стационарното лечение“ .
Правилно е решението на ответника да наложи максималния
размер на санкцията , преценявайки характера на нарушението - докато пациентът
е бил хоспитализиран , съответно лекуван в болничното заведение – УМБАЛ „ Св.
Марина“ -Варна , доктор A. е провел вторичен медицински преглед на това лице с
назначено медикаментозно лечение и е отчел с цел заплащане от РЗОК тази своя
извънболнична медицинска помощ. На следващо място, размерът на санкцията
кореспондира със събрана информация от проверката за начина на работа на
жалбоподателя , допуснал още 10 различни нарушения на НРД за МД 2020-2022г.
По т.VІ.1, т.VІ.2, т.VІ.3, т.VІ.4,
т.VІ.5, т.VІ.6, т.VІ.7
Установените нарушения по тези точки са еднотипни- на 6
здравноосигурени лица над 18 години , диспансеризирани с диагноза „ Диабетна
полиневропатия“ жалбоподателят не е назначил изследвания на гликиран хемоглобин
/код 01.22/ и кръвнозахарен профил /код 01.12/ /един път на 6 месеца за една
диспансерна година/, креатинин /код 01.13/, седимент /код 01.09/,
микроалбуминурия /код 10.20/ в нарушение на приложение №13 и 13А към НРД за МД
за 2020-2022 г. За същите 6 ЗОЛ освен че няма назначени или извършени
изследвания, но няма и назначени и/или извършени консулти с нефролог и/или
офталмолог – веднъж на две години.
Тези данни сочат за непредприемане на медицинска помощ в
нужния обем спрямо диспансеризирани лица.
Съгласно разпоредбата на § 1, т. 2 от ДР на ЗЗ
„диспансеризация“ е метод за активно издирване, диагностика, лечение и
периодично наблюдение на болни с определени заболявания. Разпоредбата на
чл.22, ал. 1 от Наредба № 8 от 3 ноември 2016 г. за профилактичните прегледи и
диспансеризацията, предвижда честотата и обемът на дейностите по
диспансеризацията да се определят в Националния рамков договор за МД за
2020-2022 г.
Според чл. 158, ал.1 от НРД за МД за 2020-2022 г.,
„Видът и честотата на дейностите по диспансеризация са посочени в приложение №
13 и в съответствие с Наредба № 9 от 10 декември 2019 г. за определяне на пакета
от здравни дейности, гарантиран от бюджета на националната здравноосигурителна
каса и Наредба № 8 от 2016 г.“. Хипотезата на ал. 4 от цитираната разпоредба
гласи, че „в случаите, в които едно диспансеризирано ЗОЛ над 18 години е със
заболявания, класифицирани в един клас, но с различни МКБ кодове, за едни от
които подлежи на диспансерно наблюдение при ОПЛ, а за други – при лекар
специалист, то този пациент подлежи на диспансерно наблюдение (медицински
дейности и изследвания по вид, периодичност и честота) за всички заболявания
изцяло от ОПЛ съгласно приложение № 8 и приложение № 13. Изключение се допуска
за пациентите с инсулинозависим захарен диабет, неинсулинозависим захарен
диабет на инсулинолечение и пациенти, претърпели сърдечни интервенции и/или операции
до края на първата година след интервенцията/операцията, при които
диспансерното наблюдение се осъществява от лекар – специалист от СИМП. С
разпоредбата на чл. 158, ал. 5 от НРД за МД за 2020-2022 г. е изяснено, че в
случаите по ал. 4, когато ЗОЛ подлежи на диспансерно наблюдение за всички
заболявания изцяло от ОПЛ, е препоръчително извършването на два консултативни
прегледа от съответния лекар – специалист от СИМП, за съответната календарна
година по преценка на ОПЛ, но не по-малко от един, като в тези случаи ОПЛ
насочва пациента за консултативен преглед.
Правилно административният орган е приложил разпоредбата
на чл. 414, ал.1 от НРД за МД 2020-2022г., според която когато изпълнител на
извънболнична медицинска помощ наруши условията и реда за оказване на
медицинска помощ по чл. 55, ал. 2, т. 2 от ЗЗО, определени в този НРД,
управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, налага санкция „финансова
неустойка“ в размер от 50 до 150 лв.
Правилно ответникът е наложил седем санкции поради
допуснати седем отделни нарушения , касаещи 7 различни ЗОЛ . Разпоредбата на
чл. 412 от НРД на МД 2020-2022 г. гласи, че за всяко констатирано нарушение се
прилага съответна по вид и размер санкция и общият размер на санкцията е сбор
от санкциите за всяко едно нарушение.
Всеки един от седемте случая касае диспансеризиран
пациент със заболяването „Диабетна полиневропатия“ , която представлява
увреждане на множество нерви, които контролират движението, сетивността и други
телесни функции, като усложнение от болестта „диабет“ . Тази информация дава
сведение за спецификата на това заболяване и последиците от отсъствието на
навременно и адекватно лечение на същото т.е. последицата е увреждане на
периферната нервна система на пациента , рефлектиращо върху възможността за свободно
движение, ограничаване възможността за възприемане, предаване и преработка на
специфични дрaзненията от външната и вътрешна среда на организма. Именно поради
сериозността на това заболяване то е включено от законодателя в списъка
заболявания , които предполагат диспансеризация на боледуващите от тях. Това
означава, че държавата е определила пакет от здравни дейности , който следва да
бъде реализиран от изпълнители на извънболнична медицинска помощ , за да се
съхрани животът и здравето на здравноосигурените лица. Подобен подход е
проявление на разбирането на законодателя , залегнало в чл. 2 от Закона за
здравето, че опазването на здравето на гражданите като състояние на пълно
физическо, психическо и социално благополучие е национален приоритет и се гарантира
от държавата. Именно като потвърждение на важността на този държавен приоритет
е политиката по отпускане на публични средства за заплащане на лечение и
периодично проследяване на заболяванията на диспансеризираните лица от
изпълнители на извънболнична медицинска помощ. И в 7-те случая по настоящото
дело жалбоподателят не е назначил нужните изследвания и консултации с
офталмолог за проследяване на хроничното заболяване на пациентите, а при
липсата на данни за състоянието на пациентите е невъзможно провеждането на
навременно и ефективно лечение . След като няма назначени медицински
изследвания няма как да се назначи ефективна терапия , което пък рефлектира
върху здравето на пациентите, а именно намалена подвижност и сетивност,
съответно намалена работоспособност и оттам качество на живот. Освен това
липсата на проследяване на заболяването на пациентите има и друга възможна
неблагоприятна последица – влошаване до степен на лечение в болнично заведение,
което означава разходване на допълнителни публични средства за запазване живота
и здравето на тези български граждани. При подобен ефект на бездействието на
жалбоподателя върху здравето на 7 ЗОЛ , на които държавата е длъжна да
гарантира право на здравно осигуряване , налагането на финансова неустойка към
средния размер е адекватна санкция по чл. 414, ал.1 от НРД за МД 2020-2022г.
В обобщение съдът счита за неоснователна подадената
жалба от „ИПСМП по ендокринология д-р ////” ЕООД срещу заповедта на и.д.
директора на РЗОК-Добрич по налагане на финансова неустойка , респ. издаденият
индивидуален адм. акт е законосъобразен .
Предвид изхода на делото своевременно направеното искане
на ответника за присъждане на юриск. възнаграждение следва да бъде уважено като
на основание чл. 143, ал.3 от АПК във р. с чл. 37 от ЗПП и чл. 24 от Наредбата
за заплащането на правната помощ се присъди такова в размер на 100 лв.
Мотивиран от изложените съображения и на основание чл.
172 и сл. от АПК , съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ИПСМП по ендокринология д-р ////”
ЕООД , ЕИК *** със седалище и адрес на управление гр.Варна, район „Младост”, ***
срещу заповед № РД-09-509/5/08.02.2023 г. на и.д. директор на РЗОК-Добрич , с
която на дружеството са наложени санкции „финансова неустойка“ както следва :
-по т.І.1 в размер на 100 лв. на основание чл. 418, ал.
1 от НРД за МД 2020-2022 г.;
-по т.ІV.1 и т.ІV.2 в размер на 100 лв. за всяко
нарушение, общо 200 лв. за двете нарушения на основание чл.416, ал.1 от НРД за
МД 2020-2022 г.;
-по т.V в размер на 150 лв. на основание чл.416, ал. 1
от НРД за МД 2020-2022 г.;
-по т.VІ.1, т.VІ.2, т.VІ.3, т.VІ.4, т.VІ.5, т.VІ.6,
т.VІ.7, в размер на 100 лв. за всяко нарушение, общо в размер на 700 лв. на
основание чл.414, ал. 1 от НРД за МД 2020-2022 г.
ОСЪЖДА „ИПСМП по Ендокринология д-р ////” ЕООД , ЕИК ***
със седалище и адрес на управление гр.Варна, район „Младост”, *** да заплати на
Националната здравноосигурителна каса сумата от 100 /сто / лв., представляваща
юрисконсултско възнаграждение.
Съдебното решението може да бъде обжалва пред Върховния
административен съд в 14-дневен срок от неговото съобщаване на страните .
Председател: |
||