Решение по дело №70/2019 на Районен съд - Елин Пелин

Номер на акта: 108
Дата: 23 август 2019 г. (в сила от 12 септември 2019 г.)
Съдия: Петко Русев Георгиев
Дело: 20191820200070
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 март 2019 г.

Съдържание на акта

 

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

гр. Елин Пелин, 23.08.2019 година.

 

В        И М Е Т О      Н А     Н А Р О Д А

 

 

Елинпелинският районен съд, четвърти състав, в открито заседание на двадесет и трети август две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

  РАЙОНЕН СЪДИЯ: ПЕТКО ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря ЦВЕТАНКА НИКОЛОВА, като разгледа докладваното от съдията АНД № 70 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Образувано е по жалбата на П.Н.Н., ЕГН **********, с адрес: ***, срещу наказателно постановление № 17-0262-001170/ 05.01.2019 г. на Началника на група към ОДМВР София, РУ Елин Пелин, с което за извършено нарушение на чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 ЗДвП му са наложени наказания глоба в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца; както и на основание Наредба № Із-2539 на МВР са му отнети 10 контролни точки.

В жалбата се сочи незаконосъобразност на атакуваното наказателно постановление, като се иска отмяната му.

В съдебното заседание жалбоподателят не се явява и не се представлява.

Въззиваемата страна не изразява становище по жалбата.

РП Елин Пелин не изразява становище по жалбата.

Съдът след като служебно провери атакуваното наказателно постановление, доводите на страните и събраните доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното от фактическа страна:

На 16.08.2017 г. служителите на РУ Елин Пелин С.В.И. и Г.Й.Ч. спрели за проверка мотоциклет Хонда, управляван от жалбоподателя П.Н.Н..

Срещу жалбоподателя e бил съставен акт за установяване на административно нарушение (АУАН) на 16.08.2017 г. с бланков номер 951545, серия Г,  от С.В.И., полицейски инспектор при РУ Елин Пелин, за това, че на 16.08.2017 г. около 12.00 ч. в с. Доганово център като водач на мотоциклет Хонда с рама ZDCAF49BOXF055198, като допуска следното нарушение управлява МПС не е регистрирано по надлежния ред, с което е нарушил чл. 140, ал. 1 ЗДвП. Актът е бил подписан от актосъставителя С.В.И., свидетеля при установяване на нарушението Г.Й.Ч., както и от жалбоподателя, като последният получил препис от него и не е вписал възражения. Не са представени възражения в срока по чл. 44, ал. 1 ЗАНН.

Видно е от изисканото ДП № 324/2017 г. по описа на РУ Елин Пелин, че  според приложеното съобщение на 16.08.2017 г. е било образувано бързо производство № 324/2017 г. по описа на РУ Елин Пелин за извършено престъпление по чл. 345, ал. 2 НК. С постановление от 04.09.2017 г. е постановено разследването да се извърши по общия ред. С постановление за прекратяване на досъдебно производство от 08.01.2019 г. прокурор от  РП Елин Пелин е прекратил наказателното производство ДП № 324/2017 г. по описа на РУ Елин Пелин.

Срещу жалбоподателя е съставено наказателно постановление № 17-0262-001170/ 05.01.2019 г. на Началника на група към ОДМВР София, РУ Елин Пелин, с което за извършено нарушение на чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 ЗДвП му са наложени наказания глоба в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца; както и на основание Наредба № Із-2539 на МВР са му отнети 10 контролни точки за това, че на 16.08.2017 г. около 12.00 ч. в с. Доганово център като водач на мотоциклет Хонда с рама ZDIAF49BOXF055198, като допуска следното нарушение управлява МПС не е регистрирано по надлежния ред, като е извършил следното: управлява МПС, което не регистрирано по надлежен ред.

Представена е заповед с рег. № 517з-3561/15.10.2018 г. относно компетентността на актосъставителя. Представена е заповед с рег. № 8121з-515/ 14.05.2018 г. на министъра на вътрешните работи относно компетентността на административнонаказващия орган.

Горната фактическа обстановка се установява от посочените писмени доказателства, както и събраните гласни доказателства в съдебно заседание чрез разпита на свидетелите С.В.И. и Г.Й.Ч., чиито показания съдът кредитира изцяло като непротиворечиви, последователни и кореспондиращи със събраните писмени доказателства.

Въз основа на така възприетата фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

По допустимостта на жалбата, съдът намира, че същата е допустима, тъй като е подадена в срока по чл. 59 и сл. от ЗАНН срещу наказателно постановление, което подлежи на обжалване. Няма данни за връчван на наказателното постановление а същото е било обжалвано на 05.03.2019 г.

Разгледана по същество жалбата е основателна по следните съображения:

При издаване на наказателното постановление са нарушени регламентираните в чл. 57, ал. 1, т. 5 и 6 ЗАНН изисквания за точно: описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено; законните разпоредби, които са били нарушени виновно.  

Според чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. По пътищата, включени в обхвата на платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни средства, за които са изпълнени задълженията по установяване на размера и заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата. Цитираният текст от чл. 140, ал. 1  ЗДвП съдържа две основни хипотези, които съдържат в себе си отделни подхипотези, които административнонаказващият орган не е прецизирал, и не е посочил коя точно е приел, че е осъществена. В разпоредбата на чл. 175, ал. 3 ЗДвП е предвидил наказание за водач на МПС, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер. Никъде в АУАН и наказателно постановление не е посочен какъв е надлежния ред, разпоредбата на чл. 175, ал. 3 ЗДвП е бланкетна и следва да бъде конкретизирана със съответната разпоредба на закона или подзаконовия нормативен акт. Такъв подзаконов акт е наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства (Загл. изм. и доп. - ДВ, бр. 105 от 2002 г., изм., бр. 67 от 2012 г., бр. 20 от 2018 г.), която определя условията и реда за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркетата, теглени от тях, собственост на български физически и юридически лица, както и реда за служебно предоставяне и за предоставяне срещу заплащане на данни за регистрирани пътни превозни средства. Липсата на конкретизация отнема възможността на жалбоподателя да узнае в цялост параметрите на претендираната спрямо него отговорност и съответно го поставя в невъзможност да осъществи защитата си, с оглед разпоредбата на чл. 44, ал. 1 ЗАНН. Тъй като се касае за особено съществени нарушения, довели до нарушения на императивни разпоредби на ЗАНН и ограничили правото на защита на наказаното лице, наличието на тези нарушения обуславя отмяна на атакуваното наказателно постановление.

С оглед изложеното, съдът намира, че издаденото наказателното постановление е незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено в частта, с която на жалбоподателя за извършено нарушение на чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 ЗДвП са наложени наказания глоба в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца.

Относно отнемането на контролни точки на основание Наредба № Із-2539 на МВР:

Съдът намира жалбата за недопустима – отнемането на контролни точки не е административно наказание и не е част от производството по налагане, съответно обжалване на наложено административно наказание. По съществото си актът в частта по отнемането на контролни точки, макар да е отразен в наказателното постановление, съставлява вид регистрационен режим за контролно отчитане чрез точки на нарушенията, извършени от водачите на моторни превозни средства. Отнемането на контролни точки е фактическо действие с контролно-отчетен характер, което изпълнява предупредителна (по отношение на водачите) и информационно-статистическа (за контролните органи) функция. Контролните точки се отнемат само въз основа на влязло в сила наказателно постановление. По изложените съображения, съдът следва да постанови прекратяване на производството в частта му, в която се обжалва отнемането на контролни точки.

Мотивиран от изложеното съдът и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 17-0262-001170/ 05.01.2019 г. на Началника на група към ОДМВР София, РУ Елин Пелин, В ЧАСТТА, в която на П.Н.Н., ЕГН **********, с адрес: *** за извършено нарушение на чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 ЗДвП са наложени наказания глоба в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца,

ПРЕКРАТЯВА производството по делото в частта, с която на жалбоподателя са отнети контролни точки по Наредба № І-з 2539, като недопустимо.

Решението може да бъде обжалвано в четиринадесетдневен срок от съобщението за изготвянето му пред Административен съд - София област по реда на глава ХІІ-та на АПК.

 

                       РАЙОНЕН  СЪДИЯ: