Р Е
Ш Е Н
И Е
№
гр. Елин
Пелин, 23.08.2019 година.
В И М Е Т О Н А
Н А Р О Д А
Елинпелинският
районен съд, четвърти състав, в открито заседание на двадесет и трети август две
хиляди и деветнадесета
година в състав:
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: ПЕТКО ГЕОРГИЕВ
при секретаря ЦВЕТАНКА НИКОЛОВА, като разгледа докладваното
от съдията АНД № 70 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството е по чл. 59 и
следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалбата на П.Н.Н., ЕГН
**********, с адрес: ***, срещу наказателно постановление № 17-0262-001170/ 05.01.2019
г. на Началника на група към ОДМВР София, РУ Елин Пелин, с което за извършено
нарушение на чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ на
основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 ЗДвП му са наложени наказания глоба в размер на
200 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца; както и на
основание Наредба № Із-2539 на МВР са му отнети 10 контролни точки.
В жалбата се сочи незаконосъобразност
на атакуваното наказателно постановление, като се иска отмяната му.
В съдебното заседание жалбоподателят не
се явява и не се представлява.
Въззиваемата страна не изразява
становище по жалбата.
РП Елин Пелин не изразява становище по
жалбата.
Съдът след като служебно провери
атакуваното наказателно постановление, доводите на страните и събраните
доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното
от фактическа страна:
На 16.08.2017 г. служителите на РУ
Елин Пелин С.В.И. и Г.Й.Ч. спрели за проверка мотоциклет Хонда, управляван от
жалбоподателя П.Н.Н..
Срещу жалбоподателя e бил съставен акт
за установяване на административно нарушение (АУАН) на 16.08.2017 г. с бланков
номер 951545, серия Г, от С.В.И., полицейски
инспектор при РУ Елин Пелин, за това, че на 16.08.2017 г. около 12.00 ч. в с. Доганово
център като водач на мотоциклет Хонда с рама ZDCAF49BOXF055198, като допуска следното нарушение управлява
МПС не е регистрирано по надлежния ред, с което е нарушил чл. 140, ал. 1 ЗДвП.
Актът е бил подписан от актосъставителя С.В.И., свидетеля при установяване на
нарушението Г.Й.Ч., както и от жалбоподателя, като последният получил препис от
него и не е вписал възражения. Не са представени възражения в срока по чл. 44,
ал. 1 ЗАНН.
Видно е от изисканото ДП № 324/2017 г.
по описа на РУ Елин Пелин, че според
приложеното съобщение на 16.08.2017 г. е било образувано бързо производство № 324/2017
г. по описа на РУ Елин Пелин за извършено престъпление по чл. 345, ал. 2 НК. С
постановление от 04.09.2017 г. е постановено разследването да се извърши по
общия ред. С постановление за прекратяване на досъдебно производство от 08.01.2019
г. прокурор от РП Елин Пелин е прекратил
наказателното производство ДП № 324/2017 г. по описа на РУ Елин Пелин.
Срещу жалбоподателя е съставено наказателно
постановление № 17-0262-001170/ 05.01.2019 г. на Началника на група към ОДМВР
София, РУ Елин Пелин, с което за извършено нарушение на чл. 140, ал. 1 от
Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 ЗДвП
му са наложени наказания глоба в размер на 200 лева и лишаване от право да
управлява МПС за срок от 6 месеца; както и на основание Наредба № Із-2539 на
МВР са му отнети 10 контролни точки за това, че на 16.08.2017 г. около 12.00 ч.
в с. Доганово център като водач на мотоциклет Хонда с рама ZDIAF49BOXF055198, като допуска следното нарушение управлява
МПС не е регистрирано по надлежния ред, като е извършил следното: управлява МПС,
което не регистрирано по надлежен ред.
Представена е заповед с рег. № 517з-3561/15.10.2018
г. относно компетентността на актосъставителя. Представена е заповед с рег. №
8121з-515/ 14.05.2018 г. на министъра на вътрешните работи относно компетентността
на административнонаказващия орган.
Горната фактическа обстановка се
установява от посочените писмени доказателства, както и събраните гласни
доказателства в съдебно заседание чрез разпита на свидетелите С.В.И. и Г.Й.Ч.,
чиито показания съдът кредитира изцяло като непротиворечиви, последователни и
кореспондиращи със събраните писмени доказателства.
Въз основа на така възприетата
фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:
По допустимостта на жалбата, съдът
намира, че същата е допустима, тъй като е подадена в срока по чл. 59 и сл. от ЗАНН срещу наказателно постановление, което подлежи на обжалване. Няма данни за
връчван на наказателното постановление а същото е било обжалвано на 05.03.2019
г.
Разгледана по същество жалбата е
основателна по следните съображения:
При издаване на наказателното
постановление са нарушени регламентираните в чл. 57, ал. 1, т. 5 и 6 ЗАНН
изисквания за точно: описание на нарушението, датата и мястото, където е
извършено, обстоятелствата, при които е извършено; законните разпоредби, които са
били нарушени виновно.
Според чл. 140, ал. 1 от Закона за
движение по пътищата по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат
само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели
с регистрационен номер, поставени на определените за това места. По пътищата,
включени в обхвата на платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни
средства, за които са изпълнени задълженията по установяване на размера и
заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата. Цитираният
текст от чл. 140, ал. 1 ЗДвП съдържа две
основни хипотези, които съдържат в себе си отделни подхипотези, които
административнонаказващият орган не е прецизирал, и не е посочил коя точно е
приел, че е осъществена. В разпоредбата на чл. 175, ал. 3 ЗДвП е предвидил
наказание за водач на МПС, което не е регистрирано по надлежния ред или е
регистрирано, но е без табели с регистрационен номер. Никъде в АУАН и
наказателно постановление не е посочен какъв е надлежния ред, разпоредбата на
чл. 175, ал. 3 ЗДвП е бланкетна и следва да бъде конкретизирана със съответната
разпоредба на закона или подзаконовия нормативен акт. Такъв подзаконов акт е
наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и
пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на
регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и
реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства (Загл.
изм. и доп. - ДВ, бр. 105 от 2002 г., изм., бр. 67 от 2012 г., бр. 20 от 2018
г.), която определя условията и реда за регистриране, отчет, спиране от
движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване
на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркетата, теглени от тях,
собственост на български физически и юридически лица, както и реда за служебно
предоставяне и за предоставяне срещу заплащане на данни за регистрирани пътни
превозни средства. Липсата на конкретизация отнема възможността на
жалбоподателя да узнае в цялост параметрите на претендираната спрямо него
отговорност и съответно го поставя в невъзможност да осъществи защитата си, с
оглед разпоредбата на чл. 44, ал. 1 ЗАНН. Тъй като се касае за особено
съществени нарушения, довели до нарушения на императивни разпоредби на ЗАНН и
ограничили правото на защита на наказаното лице, наличието на тези нарушения
обуславя отмяна на атакуваното наказателно постановление.
С оглед изложеното, съдът намира, че
издаденото наказателното постановление е незаконосъобразно и като такова следва
да бъде отменено в частта, с която на жалбоподателя за извършено нарушение на
чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ на основание чл. 175,
ал. 3, пр. 1 ЗДвП са наложени наказания глоба в размер на 200 лева и лишаване
от право да управлява МПС за срок от 6 месеца.
Относно отнемането на контролни точки
на основание Наредба № Із-2539 на МВР:
Съдът намира жалбата за недопустима –
отнемането на контролни точки не е административно наказание и не е част от
производството по налагане, съответно обжалване на наложено административно
наказание. По съществото си актът в частта по отнемането на контролни точки,
макар да е отразен в наказателното постановление, съставлява вид регистрационен
режим за контролно отчитане чрез точки на нарушенията, извършени от водачите на
моторни превозни средства. Отнемането на контролни точки е фактическо действие
с контролно-отчетен характер, което изпълнява предупредителна (по отношение на
водачите) и информационно-статистическа (за контролните органи) функция. Контролните
точки се отнемат само въз основа на влязло в сила наказателно постановление. По
изложените съображения, съдът следва да постанови прекратяване на
производството в частта му, в която се обжалва отнемането на контролни точки.
Мотивиран от изложеното съдът и на
основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН
Р
Е Ш И:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 17-0262-001170/
05.01.2019 г. на Началника на група към ОДМВР София, РУ Елин Пелин, В ЧАСТТА, в
която на П.Н.Н., ЕГН **********, с адрес: *** за извършено нарушение на чл.
140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ на основание чл. 175, ал.
3, пр. 1 ЗДвП са наложени наказания глоба в размер на 200 лева и лишаване от
право да управлява МПС за срок от 6 месеца,
ПРЕКРАТЯВА производството по делото в
частта, с която на жалбоподателя са отнети контролни точки по Наредба № І-з
2539, като недопустимо.
Решението може да бъде обжалвано в
четиринадесетдневен срок от съобщението за изготвянето му пред Административен
съд - София област по реда на глава ХІІ-та на АПК.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: