Определение по дело №267/2020 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 155
Дата: 14 септември 2020 г. (в сила от 3 октомври 2020 г.)
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20207120700267
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 август 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

гр. Кърджали,14.09.2020 г.

Административен съд Кърджали в закрито съдебно заседание на четиринадесети септември  през две хиляди и двадесета година в състав:

                                                 СЪДИЯ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

разгледа докладваното от съдия Шефки адм.д. 267 по описа за 2020 г. на АС-Кърджали  и  за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 от АПК, във вр. с чл.27, ал.1 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/.

Образувано е по жалба от Община Крумовград, чрез кмета на общината, против Решение № РД-02-36-1134/31.07.2020 г., издадено от заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020. Жалбоподателят намира оспореното решение за незаконосъобразно, като издадено при съществени нарушения на процесуалните правила, поради несъобразяване с насоките, утвърдени от управляващия орган и без да е разгледано подаденото възражение по чл.34, ал.3 ЗУСЕСИФ.  Твърди, че на 03.04.2020 г. Община Крумовград кандидатствала по електронен път, чрез Информационна система за управление и наблюдение на Структурните инструменти на ЕС в България (ИСУН 2020), по процедура № BG16RFOP001-2.003 „Енергийна ефективност в перифериите райони-3", с проектно предложение за подобряване на енергийната ефективност на две многофамилни жилищни сгради в гр. Крумовград. Счита, че при  разработване на проектното предложение са спазени изискванията в насоките за кандидатстване и приложенията към него. На 15.06.2020 г. на етап оценяване на проектите за административно съответствие и допустимост, получили писмо от оценителната комисия за отстраняване на нередовности по проектното предложение. На 22.06.2020 г. била изпратена обяснителна записка до оценителната комисия, за отстраняване на всички забележки, съдържаща и мотиви относно забележките, касаещи режима за минимални/държавни помощи. На 15.07.2020 г. получили писмо от Управляващия орган, в системата ИСУН 2020, че е публикуван списък на проектни предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка по процесната процедура, поради некоректно попълнена информация във формуляра за кандидатстване. В тази връзка, на 20.07.2020 г., чрез системата ИСУН 2020, раздел „Комуникация с УО", изпратили възражение по чл. 34, ал. 3 от ЗУСЕСИФ до ръководителя на УО, по което възражение няма произнасяне. Сочи, че ако оценителната комисия не приема обяснението и тълкуванието, че община Крумовград не се явява получател на минимална помощ и към нея не следва да се прилагат правилата на Регламент (КС) № 1407/2013, би следвало на етап оценка на административно съответствие и допустимост да ги уведоми и да им даде възможност да направят корекции в проектното предложение. По изложените съображения намира оспорения акт за незаконосъобразен, поради съществено процесуално нарушение, свързано с нарушаване реда за оценка на проектни предложения. Иска се отмяна на процесното решение, както и присъждане на деловодни разноски.

При извършената проверка за допустимост на жалбата, съдът намира, че за жалбоподателя не е налице правен интерес от оспорване на Решение № РД-02-36-1134/31.07.2020 г., издадено от заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на УО на ОПРР 2014-2020, по следните съображения:

Съгласно чл. 33 - 38 от ЗУСЕСИФ оценяването на проектните предложения се извършва от оценителна комисия, назначена от ръководителя на Управляващия орган, като оценяването се извършва на два етапа: 1.) оценка на административното съответствие и допустимостта и 2.) техническа и финансова оценка. В хода на първия етап, след преценка на административното съответствие и допустимостта, комисията изготвя списък по чл. 34, ал. 1 ЗУСЕСИФ, съдържащ проектните предложения, които не се допускат до финансова и техническа оценка. Този списък се публикува на интернет страницата на съответната програма и в ИСУН, и според относимата редакция на чл.34, ал.1, вр. с чл.22, ал.3 ЗУСЕСИФ /изм. ДВ бр.52 от 2020 г./, от датата на изпращането на съобщението в ИСУН започва да тече едноседмичния срок по чл. 34, ал. 3 ЗУСЕСИФ, за подаване на възражение. Според чл.34, ал.4 ЗУСЕСИФ, ръководителят на управляващия орган се произнася по основателността на възражението в едноседмичен срок от неговото получаване, като: 1. връща проектното предложение за техническа и финансова оценка; 2. прекратява производството по отношение на кандидата. Актът на ръководителя на УО, с който се прекратява производството може да се обжалва по реда на глава десета, раздел IV от АПК /чл.197 и сл. АПК/.

Установи се от приложените доказателства, че жалбоподателят е подал проектно предложение за подобряване на енергийната ефективност на две многофамилни жилищни сгради в гр. Крумовград, по процедура № BG16RFOP001-2.003 „Енергийна ефективност в перифериите райони-3", както и че при проверката за административно съответствие и допустимост, е включен в списъка по чл.34, ал.1 ЗУСЕСИФ, на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка ***/. Видно от приложената на л.21 от делото, разпечатка от системата ИСУН 2020 - раздел „Комуникация с УО", проект BG16RFOP001-2.003-0017 и пояснение на пр.2 от водената кореспонденция, на 20.07.2020 г., или в установения едноседмичен срок, община Крумовград е подала възражение по чл. 34, ал. 3 от ЗУСЕСИФ. Няма данни за произнасяне на органа, по подаденото възражение, в срока по чл.34, ал.4 ЗУСЕСИФ.

С Решение № РД-02-36-1134/31.07.2020 г., предмет на настоящото производство, на основание чл.37, ал.1 ЗУСЕСИФ и във вр. с одобрен на 31.07.2020 г. оценителен доклад от проведената процедура, ръководителят на УО на ОПРР 2014-2020 определил проектните предложения, на които се предоставя безвъзмездна финансова помощ, както и резервните проектни предложения, успешно преминали оценяването, за които не достига финансиране.  Решението е съобщено на жалбоподателя на 31.07.2020 г., чрез системата ИСУН, а жалбата срещу него е подадена по пощата на 13.08.2020 г., според приложената товарителница.

Съгласно разпоредбата на чл.37, ал.1 от ЗУСЕСИФ, на която е основано оспореното решение, в двуседмичен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от представянето на доказателствата по чл. 36, ал. 2, ръководителят на управляващия орган взема решение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по всяко проектно предложение, включено в списъка по чл. 35, т. 1. При остатъчен финансов ресурс безвъзмездна финансова помощ може да бъде предоставена и за проектни предложения от списъка по чл. 35, т. 2 по реда на тяхното класиране /чл.37, ал.2/.

От изложените факти става ясно, че жалбоподателят не допуснат до втория етап от процедурата, касаеща техническата и финансова оценка на проектното предложение, т.е. той не е участник в този етап от процедурата. При това положение, същият няма и правен интерес да оспори процесното решение на УО по чл.37 от ЗУСЕСИФ, тъй като този акт касае единствено участниците, с проектни предложения, включени в списъка по чл. 35, т. 1,  и т.2 от ЗУСЕСИФ. Следователно, заинтересовани да оспорят това решение са само участниците, за които е налице частично одобрение на проектното предложение /при липса на отказ по чл.38, ал.1 ЗУСЕСИФ за тази част/,  както и тези, включени в списъка по чл. 35, т.2 от ЗУСЕСИФ.

В случая, съдът намира, че за жалбоподателя е налице правна възможност да оспори мълчаливия отказ на административния орган да се произнесе по основателността на подаденото възражение, касаещо оценката на административното съответствие и допустимостта, който отказ засяга неблагоприятно неговата правна сфера, защото на практика води до прекратяване на производството.

По изложените съображения съдът приема, че жалбоподателят няма правен интерес от оспорване на решението по чл.37, ал.1 и ал.2 от ЗУСЕСИФ, поради което подадената жалба е процесуално недопустима и следва да бъде оставена без разглеждане, а образуваното производството, следва да бъде прекратено.

Водим от горното и на основание чл.159, т.4 от АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Община Крумовград против Решение № РД-02-36-1134/31.07.2020 г., издадено от заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело267/2020 г. по описа на Административен съдКърджали.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му.

 

 

                                             СЪДИЯ: