Решение по НАХД №1318/2021 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 1051
Дата: 9 декември 2021 г. (в сила от 5 януари 2022 г.)
Съдия: Милена Николова
Дело: 20213110201318
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 март 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 1051
гр. Варна, 09.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 28 СЪСТАВ, в публично заседание на
осемнадесети октомври през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Силвия Обрешкова
при участието на секретаря Валентина Ст. Батешкова
като разгледа докладваното от Силвия Обрешкова Административно
наказателно дело № 20213110201318 по описа за 2021 година
Производството е по реда на член 59 и сл. от ЗАНН и е образувано по
20
жалба на „Пристанище –Варна“ЕАД против НП № 11-01-515 /10.03.21г. на
Директора на АДФИ, с което за нарушение на чл.4 ал.1 вр.чл.5 ал.2 вр.чл.6,
чл.7 и чл.10 ал.1 от ЗФУКПС, на Пристанище –Варна“ЕАД е наложено
наказание имуществена санкция в размер на 200 /двеста/ лева.
Жалбата е процесуално допустима. Предявена е от процесуално
легитимиран субект при наличие на представителна власт и е приета от съда
за разглеждане по същество.
С жалбата се иска отмяна на НП поради допуснати съществени
процесуални нарушения. Нарушението не било установено по безспорен
начин . В НП не се съдържали данни относно констатирана неефективност и
неадекватност на въведените правила и процедури. Термините адекватност и
ефективност били абстрактни категории. Не било обосновано кои изисквания
на чл. 5, чл.6 и чл. 7 от ЗФУКПС били нарушени . Следвало да се докаже по
безспорен начин, че въведените правила били неефективни или неадекватни.
Липсата на ясна формулировка на нарушението ограничавала правото на
защита.
В съдебно заседание въззивната страна се представлява от адв. С.-
Василева, която поддържа жалбата и по съществото на делото пледира за
отмяна на НП. Липсата на фактическо описание на нарушението не
позволявало да се разбере в какво се изразява нарушението. Това не можело
да бъде изправено в съдебно заседание чрез показанията на свидетеля. Освен
това от описанието на нарушението не ставало ясно коя е датата на
нарушението и кой следвало да въведе тези финансови политики. За същото
1
нарушение било издадено наказателно постановление и срещу изпълнителния
директор на Пристанище – Варна и това НП било отменено.
Въззиваемата страна се представлява от ю.к.М., който пледира НП да
бъде потвърдено. Решението, с което било отменено НП срещу
изпълнителния директор било обжалвано пред Адм.съд – Варна и
производството не било приключило. Изпълнителното деяние било
осъществено чрез бездействие и този вид нарушения се приравнявали на
продължавано престъпление, извършвано непрекъснато във времето, а не на
конкретна дата.
В хода на съдебното производство, съдът прие за установена следната
фактическа обстановка:
„Пристанище Варна" ЕАД е юридическо лице, регистрирано с
Решение на Варненски окръжен съд по фирмено дело № 2107/1996 г. с ЕИК
********* и адрес на управление: гр. Варна, пл. „Славейков" № 1. Едноличен
собственик на капитала на дружеството е държавата.Дружеството е с предмет
на дейност е: пристанищна дейност и свързаните с нея агентийско и търговско
обслужване, техническо обслужване, спедиция, инвестиционна и
инженерингова дейност, научно-развойна дейност, подготовка и
квалификация на кадри, вътрешна и външна търговия, както и всяка дейност,
незабранена от закона.На основание чл. 16, ал. 1 от Устава на „Пристанище
Варна" ЕАД, дружеството се управлява и представлява от Съвет на
директорите, който възлага с договор за управление на един от своите
членове да изпълнява длъжността изпълнителен директор. Изпълнителният
директор организира и ръководи оперативната дейност на дружеството,
съобразно закона, устава и решенията на едноличния собственик на капитала
и на СД.
За проверявания период от 01.01.2018 г. до 31.12.2019 г. с решения на
Съвета на директорите били разпределени функциите между членовете на
СД, а за изпълнителен директор бил избран П.И.С.. С Договор № ВД-
12/03.02.2015 г. за възлагане управлението на ЕАД с държавно участие в
капитала Министърът на транспорта, информационните технологии и
съобщенията е възложил на П.И.С. да управлява и представлява „Пристанище
Варна" ЕАД за срок от три години, считано от датата на подписване на
договора. С Допълнително споразумение № ВД-7/16.01.2018 г. срокът на
Договор № ВД-12/03.02.2015 г. е продължен с три години, считано от
03.02.2018 година.
След изменение и допълнение на ЗФУКПС с ДВ бр. 13 от 12.02.2019 г.,
„Пристанище Варна" ЕАД, гр. Варна е организация от публичния сектор по
смисъла на чл. 2, ал. 2 , т. 8 от закона, а всички средства, които се събират,
получават, съхраняват, разпределят и разходват от организациите от
публичния сектор са публични средства по смисъла на § 1, т. 1 от ЗФУКПС.
Според чл. 5, ал. 2 от ЗФУКПС финансовото управление и контрол на
дружеството следва да се осъществяват чрез системи за финансово
управление и контрол, включващи политики и процедури, въведени от
ръководството на организациите от публичния сектор, цел да се осигури
2
разумна увереност, че целите на организациите са постигнати чрез:
съответствие със законодателството, вътрешните актове и договори;
надеждност и всеобхватност на финансовата и оперативната информация;
икономичност, ефективност и ефикасност на дейностите; опазване на
активите и информацията, с изм. ДВ бр. 13 от 2019 г. и предотвратяване и
разкриване на измами и нередности, както и предприемане на последващи
действия, а съгласно чл. 6 и чл. 7 от ЗФУКПС, ръководителите на
организациите по чл. 2 носят управленска отговорност.
Във връзка с приложение изискванията на ЗФУКПС, с писмо на
финансовата инспекция от 07.01.2020 г. от „Пристанище Варна" ЕАД било
изискано да бъдат представени въведените адекватни и ефективни системи за
финансово управление и контрол в съответствие с изискванията на ЗФУКПС,
ведно с актовете за въвеждането им, действащи за проверявания период от
01.01.2018 г. до 31.12.2019 година. С писмо от 10.02.2020 г. от „Пристанище
Варна" ЕАД били представени следните Вътрешни правила за управление и
контрол на разходи и парични средства;Етичен кодекс за поведението на
служителите в „Пристанище Варна" ЕАД;Счетоводна политика 2017/2018 г. и
счетоводна политика за 2019 година; ПК 07 Управление на човешките
ресурси - 2017 г.; Стратегия за управление на риска и Риск регистър от
30.09.2019 г.; Инструкция за обработка и защита на лични данни на
физическите лица в „Пристанище Варна" ЕАД; Инструкция за архивиране,
съхранение и защита на компютърната информация; Практическа инструкция
за движението на основните документи; Инструкция за оформянето на
основни документи и Инструкция за организирането, обработването,
съхраняването и използването на документите в архивохранилищата.
Съгласно текста на писмото, изброените документи били част от
Интегрираната система за управление, въведена в „Пристанище Варна" ЕАД,
съдържаща 27 процедури и над 400 инструкции. Към писмото била
представена и кореспонденция между МТИТС и „Пристанище Варна“, а
именно Писмо № 10-21-123/17.05.2018 г. с информация за утвърдена в
МТИТС Стратегия за управление на риска и Риск регистър в изпълнение на
изискванията на чл. 12, ал. 3 от ЗФУКПС, необходимостта за изготвяне на
собствена Стратегия от страна на ръководителите на организации по чл. 2, ал.
2, т. 7 от ЗФУКПС и докладване за резултатите от прилагане на Стратегията
за управление на риска на всеки 6 месеца (до 30.06 и до 31.12). Изискано е до
20.06.2018 г. да бъде изпратена в МТИТС Стратегия за управление на риска и
Риск регистър и Писмо № 10-44-84/30.07.2019 г. на МТИТС, за промени в
ЗФУКПС (с ДВ бр. 13 от 2019 г.) и предстоящо представяне на обобщена
информация - за първи път докладване пред Министъра на финансите за
функционирането, адекватността, ефикасността и ефективността на системите
за финансово управление и контрол на търговските дружества с над 50%
държавно участие от системата на транспорта, информационните технологии
и съобщенията.
Предвид големият обем на действащите в „Пристанище Варна" ЕАД
вътрешни правила и процедури, част от които били свързани с финансово
управление и контрол, и във връзка с вече представените документи, описани
3
по-горе, с второ писмо на финансовата инспекция с от 22.05.2020 г. е
изискано да се представи конкретна информация кои от взаимносвързаните
елементи за осъществяване на финансовото управление и контрол по чл. 10,
ал. 1 от ЗФУКПС са въведени и кои са останали за въвеждане в „Пристанище
Варна" ЕАД, включително кои от действащите вътрешните процедури на
дружеството били съвместими с изискванията на ЗФУКПС, през периода
01.01.2018 г. до 31.12.2019 г. и към 31.12.2019 година. С писмо от 02.06.2020
г. била предоставена информация от изпълнителния директор на
„Пристанище Варна" ЕАД, в като в писмото подробно били описани
съответстващите на изискванията на чл.10, ал.1 от ЗФУКПС, писмени
политики и процедури на дружеството. Описани били въведените през
проверявания период и следващите се за въвеждане политики: п. 2. „ ....
утвърдена Стратегия за управление на риска на „Пристанище Варна" ЕАД за
2019-2021 г., както и Риск -регистър"; п. 3.3. „ .... В Одитен доклад за
извършен одитен ангажимент за консултиране на Звено за вътрешен одит към
МТИТС от февруари 2020 г. е дадена препоръка да се изготвят Вътрешни
правила за реда и за начина за осъществяване на предварителен контрол
върху документи и действия, свързани с цялостната дейност на „Пристанище
Варна" ЕАД в съответствие с изискванията на ЗФУКПС. С План за действие,
в изпълнение препоръките от одитния доклад, утвърден от Министъра на
транспорта, информационните технологии и съобщенията с дата 12.03.2020 г.
от дружеството е поет ангажимент за актуализиране на действащите
Вътрешни правила и и въвеждане на писмени политики и процедури за
осъществяване на предварителен контрол, с цел предоставяне на разумна
увереност, че съответните дейности/процеси се извършват законосъобразно, в
т.ч. определяне на лице или лица, извършващи предварителен контрол в
зависимост от функциите и компетентностите им, в съответствия с Указания
за осъществяване на предварителен контрол на Министерство на финансите,
Дирекция „Вътрешен контрол". Срокът за изпълнение на препоръките е м.
ноември 2020 г."; по.3.5. „Предстои изготвяне на писмени правила за
последващи оценки на изпълнението, в рамките на предстоящата
актуализация на действащите Вътрешни правила в дружеството ...."; 3.6. „ ...
В Одитен доклад за извършен одитен ангажимент за консултиране на Звено
за вътрешен одит към МТИТС за февруари 2020 г. е дадена препоръка да се
изготви и утвърди Правилник за финансово-счетоводната дейност и контрол
при извършване на касови и безкасови плащания ... Съгласно План за
действие, в изпълнение препоръките от одитния доклад, утвърден от
Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията с
дата 12.03.2020 г. срокът за въвеждане на тези правила е 31.10.2020 г.".
Въз основа на горното АНО направил извод, че през проверявания
период от 01.01.2018г. до 31.12.2019 г. в „Пристанище Варна" ЕАД били
налични вътрешни правила и инструкции, които по своя характер са контроли
и контролни процедури за различни видове дейности, но същите не
представлявали въведени адекватни и ефективни системи за финансово
управление и контрол в съответствие с изискванията на ЗФУКПС. Тези
контроли и контролни процедури обхващали част от изискванията за
4
финансово управление и контрол, включващи елементите и дейностите на
взаимносвързаните елементи по чл. 10, ал. 1 от СФУКПС, но не били
изготвени по указанията на министъра на финансите, издадени на осн. чл.7
ал.2 от ЗФУКПС за осъществяване на управленската отговорност, на
основание чл.10 ал.3 от ЗФУКПС за методическите насоки по елементите на
финансовото управление и контрол и на основание чл.13, ал.4 от ЗФУКПС за
осъществяване на предварителен контрол.
Според АНО през периода от 01.01.2018 г. до 31.12.2019 г. не били
въведени адекватни и ефективни системи за финансово управление и
контрол, включващи политики и процедури, с които да бъде осъществено
финансовото управление и контрол в „Пристанище Варна" ЕАД, поради
което срещу дружеството бил съставен АУАН, предявен и връчен на
оправомощено лице.
Гореописаната фактическа обстановка се установява от събраните по
делото доказателства: материалите по АНП, вкл. заповеди № ФК-10-
29/07.01.2020 г., № ФК-10-245/14.02.2020 г., Заповед № ФК-10-268/18.02.2020
г., № ФК-10-315/26.02.2020 г., № ФК-10-326/02.03.2020 г., № ФК-10-
410/19.03.2020 г., № ФК-10-501/06.04.2020 г., № ФК-10-668/15.05.2020 г., №
ФК-10-708/22.05.2020 г. и № ФК-10-1114/04.08.2020 г. на директора на
АДФИ; справка за отговорните длъжностни лица при „Пристанище Варна"
ЕАД; Правила за работа на СД на „Пристанище Варна" ЕАД, 2016 г., 2018 г. и
2019 г., ведно с решения на СД за приемането им; Договор за възлагане
управлението на еднолично акционерно дружество с държавно участие в
капитала № ВД-12/03.02.2015 г.Допълнително споразумение № ВД-
7/16.01.2018 г.; „Писмо на финансовата инспекция с per. № 891/07.01.2020 г.
на „Пристанище Варна" ЕАД; Писмо с per. № 1125/10.02.2020 г. на
„Пристанище Варна" ЕАД; Вътрешни правила за управление и контрол на
разходи и парични средства, от 01.06.2018 г., 01.12.2018 г и 01.09.2019 г.;
Етичен кодекс за поведението на служителите в „Пристанище Варна" ЕАД;
Счетоводна политика 2017/2018 г. и счетоводна политика за 2019 година; ПК
07 Управление на човешките ресурси - 2017 г.; Заповед № 331/01.09.2019
г. на Изп. директор на „Пристанище Варна" ЕАД; Писмо № 10-21-
123/17.05.2018 г. на МТИТС с отговор; Докладна записка на ръководител на
Звено за вътрешен одит; Стратегия за управление на риска -първа и втора
страница и Риск регистър от 30.09.2019 г. -първа и втора страница;
20.Инструкция за обработка и защита на лични данни на физическите лица в
„Пристанище Варна" ЕАД; Инструкция за архивиране, съхранение и защита
на компютърната информация; Практическа инструкция за движението на
основните документи; Инструкция за оформянето на основни документи;
Инструкция за движението на основните документи; Инструкция за
организирането, обработването, съхраняването и използването на
документите в архивохранилищата; писмо № 10-44-84/30.07.2019 г. на
МТИТС; писмо с per. № 801/08.86.2019 г. на „Пристанище Варна" ЕАД;
писмо на финансовата инспекция с per. № 407/22.05.2020 г. на „Пристанище
Варна"ЕАД; писмо с per. № 439/02.06.2020 г. на „Пристанище Варна" ЕАД с
информация за СФУК.
5
Тъй като са конкретни, подробни и логични, подкрепени от останалите
доказателства по делото, съдът цени като достоверни и показанията на св.Е.,
дадени в хода на настоящото съдебно производство.
Съдът въз основа на императивно вмененото му задължение за
цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно
законосъобразността му, обосноваността му и справедливостта на наложеното
административно наказание прави следните правни изводи.
АУАН и НП са издадени от оправомощено лице и в предвидените от
закона срокове. Съдът не споделя становището на въззивната страна, че не
била посочена дата на нарушението. В конкретния случай е посочен период
на извършване и това е достатъчно за да се счита нарушението за
индивидуализирано по дата. За пълнота следва да се посочи, че относно
датата на извършване съдът не споделя и становището на представителя на
въззиваемата страна. Извършването на нарушение чрез бездействие не винаги
продължава във времето. Когато за извършването на действието е определен
срок, то нарушението се смита извършено в първия ден на забавата. Освен
това, нарушенията, продължаващи във времето, не са продължавани, а
продължени. За разлика от наказателното право, административно
наказателното право не познава института на продължаваното нарушение.
Продължаваното престъпление в наказателното право е онова, при което в
непродължителен период от време са налице повече от едно деяния, като
всяко от тях е извършено при еднородност на вината и всяко последващо е
продължение на предходното. Продълженото престъпление е онова, което
продължава във времето. В административно наказателното право може да се
говори единствено за продължено, но не и за продължавано нарушение.
Независимо от горното, съдът намира, че нарушението не е описано
от фактическа страна, като не са посочени онези обстоятелства, които са
относими към съставомерните му признаци. Посочено е, че нарушението е
извършено в периода 01..01.18 г. до 31.12.19 г., но не става ясно въз основа на
какви факти АНО е приел, че именно в този период е извършено
нарушението.
На следващо място, посочен е изводът на АНО, че през периода от
01.01.2018 г. до 31.12.2019 г. в Пристанище – Варна не били въведени
адекватни и ефективни системи за финансово управление и контрол,
включващи политики и процедури, с които да бъде осъществено финансовото
управление и контрол , но не са описани фактите, въз основа на които е на
правен този извод. Не е посочено какво конкретно е било прието и какво
конкретно е следвало да се приеме, но не е било прието, за да може да се
направи извод дали действително е извършено нарушението. Нарушението, за
което е наказано лицето следва да става ясно от описанието му в НП и в
АУАН и не е достатъчно да е ясно от доказателствата. От правна страна в НП
се описва нарушение, но от фактическото описание на това нарушение не
може да се направи извод дали то действително е извършено, или не, нито в
какво конкретно се изразява. Сочи се, че в дружеството има въведена
Интегрирана система за управление, която съдържа 27 процедури и над 400
инструкции. Не е описано какво е следвало да съдържат те, за да отговарят на
6
изискването на закона и какво точно не съдържат в противоречие с
изискването на закона. Непосочването на всички факти, относими към
съставомерните признаци на нарушението винаги е съществено процесуално
нарушение, тъй като защитата се гради срещу фактите и ограничава правото
на защита. Поради това описаното процесуално нарушение е основание НП
да бъде отменено.
Липсата на фактическо описание на нарушението не позволява и на съда
да прецени дали материалният закон е приложен правилно, дали има
извършено нарушение и дали то е извършено именно в периода от 01.01.2018
г. до 31.12.2019 г., за който е наказано дружеството. Във въззивното
производство съдът следва да установи не дали изобщо е извършено някакво
нарушение, а дали е извършено описаното в наказателното постановление.
При липса на фактическо описание не става ясно за какво е наказано лицето и
в случая съдът е лишен от възможност да се произнесе дали материалният
закон е приложен правилно.
Предвид основанията за отмяна на НП, съдът не дължи да се произнася
по справедливостта на наказанието.
С оглед отмяната на наказателното постановление, следва да бъде
оставено без уважение искането на въззиваемата страна за присъждане на
разноски за юрисконсултско възнаграждение. Следва да бъде уважено
искането на въззивната страна „Пристанище – Варна“ЕАД за присъждане в
тяхна полза на разноски за адвокатско възнаграждение. Видно от
приложеният поделото договор за правна помощ и съдействие, разноските
възлизат в размер на 350 лв . и следва да бъдат присъдени в тяхна полза
изцяло.
Водим от горното и но основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН
РЕШИ:
ОТМЕНЯ НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 11-01-515
20
/10.03.21г. на Директора на АДФИ, с което за нарушение на чл.4 ал.1
вр.чл.5 ал.2 вр.чл.6, чл.7 и чл.10 ал.1 от ЗФУКПС, на Пристанище –
Варна“ЕАД е наложено наказание имуществена санкция в размер на 200
/двеста/ лева.
ОСЪЖДА Агенция за държавна финансова инспекция да заплати в
полза на „Пристанище-Варна“ЕАД сумата от 350 / триста и петдесет/ лева
разноски за адвокатско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – Варна в
14 дневен срок от съобщението.

Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
7