Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 126/29.01.2024
г., гр.Монтана
В името на народа
Административен съд - Монтана, в открито съдебно заседание на двадесет и шести януари
две хиляди двадесет и четвърта година, в състав :
Председател: Соня Камарашка
Членове: Мария Ницова
Рени Цветанова
при секретар Лазарова
и с участието на прокурора Александрова
разгледа докладваното
от съдия Ницова КАНД № 786/2023 г. по описа на Административен съд Монтана
Производство е по реда на чл.208 и сл АПК във връзка с чл.63 ал.1 ЗАНН.
С решение № 303/09.11.2023 г., постановено по АНД № 20221630200703/2023 г. по описа на РС Монтана, е отменил наказателно постановление /НП/ № 11-01-884-2022/09.05.2023 г., издадено от директора на Агенция за държавна финансова инспекция/АДФИ/, с което на П.М.П.,***, е наложено административно наказание – глоба в размер на 500 лв. на основание чл.130, ал.3 във вр.с ал.4 от ЗМДТ и заповед № ЗМФ – 279/05.04.2023 на министъра на финансите.
Решението, е обжалвано от директора на АДФИ, чрез пълномощника юрк.Тодорова, с искане да бъде отменено решението на РС Монтана, а да бъде потвърденото издаденото НП. Жалбата е аргументирана с подробни доводи за неправилност, незаконосъобразност и необоснованост, постановено при несъобразяване със събраните доказателства и в противоречие с материалния и процесуалния закон, касационни основания по смисъла на чл.348, ал.1, т.1 и т.2 НПК. Основното възражение в касационната жалба е“ че при наличието на нормативно задължение, не е публикувал на интернет страницата на община Чипровци, данни и информация за: - одобрената план-сметка за 2022 г. по видове услуги по чл. 62 от Закона за местните данъци и такси; - отчетените разходи за предходната 2021 г. по видове услуги по чл. 62 и по бюджетни показатели, съгласно утвърдената от министъра на финансите Единна бюджетна класификация за съответната година, както и друга информация и данни за отчетените разходи за предходната година в съответствие с приетата от общинския съвет основа; - информация за отчетените количества събрани и третирани битови отпадъци за предходната 2021 година. Предвид горното, административнонаказващия орган е приел, че е налице нарушение на разпоредбата на чл. 716, ал. 1. т. 1. т. 3 и т. 4 от Закона за местните данъци и такси.“ Излага подборни доводи в подкрепа на искането за отмяна на решението и за потвърждаване на издаденото НП. Претендират се юрисконсултско възнаграждение в производството и възражение за евентуална прекомерност на адвокатското такова. Същите доводи са изложени и в депозирана молба вх.№ 221/24.01.2024 г.
Ответникът по касационната жалба, не се явява , в писмено становище/защита/, чрез пълномощника адв.А., оспорва жалбата и излага доводи в подкрепа на решението на РС Монтана.
Представителят на Окръжна прокуратура Монтана изразява становище за неоснователност на жалбата и дава заключение, че атакуваното решение следва да се остави в сила като правилно.
Съдът, като взе предвид релевираните с жалбата касационни основания по смисъла на чл. 348 от НПК, вр. чл. 63, ал. 1, изр. 2-ро ЗАНН и тези, за които следи служебно на основание чл. 218, ал. 2 от АПК, вр. чл. 348 и чл. 354 от НПК, намира за установено следното:
Приетата за установена от въззивния съд фактическа обстановка е, че при извършена проверка“ На 16.02.2022 година, в гр. Чипровци, П.М.П.,***, в качеството на кмет на община Чипровци, при наличието на нормативно задължение, не е публикувал на интернет страницата на община Чипровци, данни и информация за: - одобрената план-сметка за 2022 г. по видове услуги по чл. 62 от Закона за местните данъци и такси; - отчетените разходи за предходната 2021 г. по видове услуги по чл. 62 и по бюджетни показатели, съгласно утвърдената от министъра на финансите Единна бюджетна класификация за съответната година, както и друга информация и данни за отчетените разходи за предходната година в съответствие с приетата от общинския съвет основа; - информация за отчетените количества събрани и третирани битови отпадъци за предходната 2021 година.“
С оглед констатираното бил съставен АУАН № 11-01-884/11.11.2022 г., в които е посочено, че деянието е нарушение на разпоредбата на чл. 716, ал. 1. т. 1. т. 3 и т. 4 от Закона за местните данъци и такси.Въпреки депозираните възражения от кмета на община Чипровци против този АУАН, административно наказващият орган намира, че същите не оборват установеното в акта. След което е издадено и атакуваното НП № 11-01-884-2022/09.05.2023 г. от директора на АДФИ.
Настоящият касационен състав, като взе предвид релевираните с жалбата касационни основания по смисъла на чл. 348 от НПК и тези, за които следи служебно на основание чл. 218, ал. 2 от АПК, вр. чл. 348 и чл. 354 от НПК, намира за установено следното:
Касационната жалба е допустима. Подадена е от лице, легитимирано да обжалва, срещу акт подлежащ на касационен контрол и в законово установения за това преклузивен 14-дневен срок. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
Суверенно право на решаващия съдебен състав е да формира вътрешно убеждение, но това следва да стане при обективно, всестранно и пълно изясняване на всички обстоятелства по делото, обективирано в мотивите към съдебния акт, което в конкретния случай не е сторено. Въззивнита инстанция всякога е длъжна да даде отговор на възраженията и доводите на страните, независимо дали ги счита за основателни или не и дали ги уважава или не. Този именно отговор е израз на задължението на въззивна инстанция, която е и контролна такава - да провери изцяло законосъобразността на НП. Резултатът от тази проверка не може да е формален. В конкретния случай, въззивният съд е обосновал своя извод с отлагателното условие в посочената за нарушена разпоредба на чл.71 б, ал.1 от ЗМДТ /Нов – ДВ, бр. 88 от 2017 г., в сила от 1 януари на втората година, следваща публикуването на резултатите от преброяването на населението и жилищния фонд в Република България през 2021 г. - изм., бр. 98 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г., бр. 14 от 2021 г., в сила от 17.02.2021 г.) (1) Ежегодно в срок до 15 февруари на интернет страницата на общината във формат, определен с наредбата по чл. 66, ал. 3, т. 1, се публикуват информация и данни за:
1. одобрената план-сметка по видове услуги по чл. 62; 2. приетите основи за изчисляване на таксата за битови отпадъци и размера на таксата за единица основа за текущата година; 3. отчетените разходи за предходната година по видове услуги по чл. 62 и по бюджетни показатели съгласно утвърдената от министъра на финансите единна бюджетна класификация за съответната година, както и друга информация и данни за отчетените разходи за предходната година в съответствие с приетата от общинския съвет основа; 4. отчетените количества събрани и третирани битови отпадъци за предходната година.“, т.к. „данните на Национален статистически институт за население следва да бъдат публикувани през декември 2022 г., а на жилищния фонд през февруари 2023 г.От анализа на правната уредба и наличието на отлагателно основание за влизане в сила на нормата на чл. 716 от МЗДТ може да се направи обоснован извод, че нормата, за която се твърди, че е нарушена в АУАН и атакуваното НП не е действала, т.е. не е налице правонарушение от страна на кмета на община Чипровци, което да бъде санкционирано.“
По разбиране на настоящия съдебен състав, на първо място следва да се посочи, че срокът за изпълнение на задължение в срок до 15.02, а установено на 16.02.2022 г., безспорно сочи на тенденциозна проверка. От друга страна дори да приемем, че е налице твърдяното нарушение, което предвид записа в ЗМДТ може да се приеме, че за отлагателно, но от друга страна настоящият съдебен състав предвид срока и датата на установяване, буквално на следващия ден, намира, че административнонаказващият орган неправилно и необосновано не е приложил новата изменена разпоредбата на чл.28, ал.1 от ЗАНН“ За маловажен случай на административно нарушение наказващият орган не налага наказание на нарушителя, като го предупреждава писмено, че при извършване на друго административно нарушение от същия вид, представляващо маловажен случай, в едногодишен срок от влизането в сила на предупреждението, за това друго нарушение ще му бъде наложено административно наказание…“ Още повече, че приетата с решение на ОбС Чипровци план- сметка за 2022 г. е била публикувана на сайта на община Чипровци на 05.01.2022 г., т.е. уведомяване всъщност е извършено, предвид което очевидно е налице маловажен случай.
В крайна сметка въззивната инстанция е постановил едно правилно решение, като е изложил своите мотиви, които макар и с малко по- различни доводи се споделят от настоящия съдебен състав.
При осъществения контрол по реда на чл. 218, ал. 2 АПК, относно валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон, касационната инстанция намира, че обжалваното решение е валидно и допустимо, постановено в съответствие с процесуалния и материалния закон и след преценка на събраните в хода на производството доказателства, поради което следва да остане в сила. Касационната жалба е неоснователна и следва да се остави без уважение.
Предвид гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2 АПК, вр. чл. 63в ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОСТАВЯ В СИЛА решение № 303 от 19.11.2023 г., постановено по АНД № 20231630200703/2023 г. по описа на Районен съд Монтана.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.
Председател:
Членове: