Решение по дело №53/2020 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 178
Дата: 30 септември 2020 г.
Съдия: Габриела Георгиева Христова Декова
Дело: 20207130700053
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

град Ловеч, 30.09.2020 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ЛОВЕШКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, втори административен състав, в открито съдебно заседание на първи септември две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАБРИЕЛА ХРИСТОВА

             

при секретаря Татяна Тотева и в присъствието на прокурора ......................................, като разгледа докладваното от съдия Христова а.х.д. № 53/2020г. по описа на Административен съд Ловеч, и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по реда на чл.156, ал.1 от ДОПК във връзка със ЗДДФЛ и ЗЗО.

Административното дело е образувано по жалба на Н.П.С. с ЕГН ********** и посочен в жалбата постоянен адрес ***, срещу Ревизионен акт № Р-04000419000717-091-001/17.09.2019г., потвърден с Решение №3/03.01.2020г. на Директора на дирекция ОДОП Велико Търново при ЦУ на НАП. Актът се оспорва в частта, с която на жалбоподателката е установен размер на задължение за внасяне за 2013г., както следва: 7 453,76 лв. данък върху годишната данъчна основа по чл.17 от ЗДДФЛ и 4 073,73 лв. лихва върху данъка; 201,60 лв. здравноосигурителни вноски за самоосигуряващо се лице за 2013г. и 124,97 лв. лихва върху здравните вноски.

В жалбата се иска отмяната на ревизионния акт в обжалваните части като неправилен, незаконосъобразен и необоснован. Доводите за това са, че ревизиращият екип е направил необосновани констатации за превишаване на извършените от лицето разходи спрямо получените от него доходи за 2013г., като не е съобразил представената от М.Л. декларация и фактическото съжителство между последния и С.. Твърди се, че в следствие на горното в обжалвания акт е обективирана неправилна преценка, че е налице отклонение от данъчното облагане от страна на ревизираното лице, и неправилно са установени процесните задължения за данък и здравноосигурителни вноски.

В съдебно заседание оспорващият не се явява и не се представлява, в писмено становище излага съображения по съществото на спора и моли да се отмени РА в оспорените му части.

В съдебно заседание ответникът чрез упълномощен юрисконсулт оспорва жалбата и излага съображения за нейната неоснователност и оставяне в сила на РА като правилен и законосъобразен. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение по представен списък.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

Процесната ревизия на доходите на Н.С. е повторна, като предходната завършва с издаването на РА № 04001117003803-091-001 от 19.10.2018г. Последният след обжалване по административен ред е отменен в обжалваната част с Решение № 16/31.01.2019г. на Директора на Дирекция ОДОП Велико Търново и преписката е върната за възлагане на нова ревизия с указания.

В изпълнение на горното, повторната ревизия е възложена със ЗВР № Р-04000419000717-020-001 от 05.02.2019г. Последната заповед е изменена със Заповед за изменение на ЗВР № Р-04000419000717-020-002/21.05.2019г., Заповед за изменение на ЗВР № Р-04000419000717-020-003/19.06.2019г. и Заповед за изменение на ЗВР № Р-04000419000717-020-004/24.06.2019г. Предмет на ревизията са задълженията на С. за данък върху годишната данъчна основа по чл.17 от ЗДДФЛ и за здравно осигуряване за самоосигуряващи се за периода 01.01.2013г. – 31.12.2013г. В хода на ревизията са направени насрещни проверки на трети лица, изискани са документи и обяснения от С., приобщени са материалите от първата ревизия. На лицето е изпратено Уведомление № Р-04000419000717-113-001/24.06.2019г., че при извършването на ревизията са установени обстоятелства по чл.122, ал.1, т.7 от ДОПК (декларираните и получените приходи и доходи не съответстват на имущественото и финансово състояние за ревизирания период), като на С. е предоставен срок за представяне на доказателства и становище. За резултатите от ревизията е изготвен Ревизионен доклад (РД) № Р-04000419000717-092-001/09.08.2019г., връчен на пълномощник на жалбоподателя на 26.08.2019г. Срещу констатациите в доклада е представено писмено възражение, което е обсъдено от органите по приходите, но е прието за основателно само по отношение облагането на получените преводи по банкова сметка.

***рения в настоящото производство РА № Р-04000419000717-091-001 от 17.09.2019г., с който на Н.П.С. са установени за внасяне задължения в общ размер на 11 854,06 лева (от които задължения за довнасяне 7 655,36 лв. и лихви за просрочия към тях 4 198,70 лв.), както следва: данък върху годишната данъчна основа по чл.17 от ЗДДФЛ за 2013г. в размер на 7 453,76 лв. и лихви в размер на 4 073,73 лв., и здравно осигуряване за самоосигуряващи се за 2013г. в размер на 201,60 лв. и лихви в размер на 124,97 лв.

Определеният за внасяне данък върху годишната данъчна основа по чл.17 от ЗДДФЛ за 2013г. е в резултат на надвишаване на имуществото и установените разходи спрямо получените доходи и финансирания на лицето за календарната година със 74 739,25 лева, като данъчната основа е определена на база сумата на превишението, намалена с размера на дължимите от С. вноски за здравно осигуряване за 2013г.

Определените вноски за здравно осигуряване за самоосигуряващи се за 2013г. са във връзка с обстоятелството, че лицето не е осигурявано за тази календарна година на основанията, посочени в чл.40, ал.1, 2 и 3 от ЗЗО, поради което е преценено, че за ревизирания период същото подлежи на осигуряване по реда на чл.40, ал.5 от ЗЗО с месечни вноски за ЗО в размер на 16,80 лева.

РА е връчен на пълномощник на С. на 17.10.2019г. и срещу него е подадена жалба от лицето до Директора на Дирекция ОДОП Велико Търново на 31.10.2019г. по пощата в законовия 14-дневен срок по чл.152, ал.1 от ДОПК, която жалба е входирана в ТД на НАП Велико Търново на 01.11.2019г. Горестоящият административен орган след обсъждане на възраженията на оспорващия и съпоставка на установените приходи и разходи на лицето за 2013г. издава Решение № 3/03.01.2020г., с което потвърждава акта като правилен и законосъобразен.

Въз основа на така приетото от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срока по чл.156, ал.1 от ДОПК (решението на горестоящия административен орган е връчено на Н.С. на 15.01.2020г., видно от приложената по делото обратна разписка на л.23, а жалбата е подадена на 27.01.2020г., видно от пощенското клеймо върху плика на л.8), след изчерпване на фазата на задължителния административен контрол. Оспореният РА съдържа волеизявление на издателя му, с което се засягат права и законни интереси на жалбоподателя като адресат на този акт. Следователно жалбата е подадена от лице, притежаващо активна процесуална легитимация и интерес от оспорване, и пред местно компетентния административен съд, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество в съвкупност със събраните по делото доказателства и становищата на страните, Ловешки административен съд, втори административен състав намира жалбата за неоснователна по следните съображения:

Съгласно изискванията на чл.160, ал.2 от ДОПК, при служебния и цялостен съдебен контрол за законосъобразност, съдът извърши преценка на обжалвания административен акт за това дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалните и материалноправните разпоредби по издаването му.

РА № Р-04000419000717-091-001 от 17.09.2019г. е издаден от компетентните за това органи съгласно чл.119, ал.2, изр. първо от ДОПК, отговаря на изискванията на чл.120 от ДОПК по отношение на форма и съдържание, поради което е валиден акт, издаден в предвидената за това форма.

Не се установява да са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила при издаването на оспорения ревизионен акт, такива не са релевирани и в жалбата. Спазена е процедурата по Глава ХV, чл.113-120 от ДОПК. За обективно установяване на обстоятелствата от значение за извършваната ревизия и в съответствие с указанията в отменителното решение на Директора на дирекция ОДОП Велико Търново, органите по приходите са извършили процесуални действия, подробно описани в констативната част на изготвения РД № Р-04000419000717-092-001/09.08.2019г. – неразделна част от ревизионния акт по смисъла на чл.120, ал.2 от ДОПК. Ревизионният орган е приобщил по реда на ДОПК доказателствата от предходната ревизия и тези, представени от ревизираното лице и други институции. В хода на ревизията са предприети действия по извършване на насрещни проверки на други задължени лица, както и са били предприети действия за събиране и обезпечаване на доказателства, включително чрез изготвяне и изпращане на ИПДПОЗЛ до ревизираното лице.

Съдебният контрол за материална законосъобразност на оспорения административен акт, обхваща преценката налице ли са установените от компетентния орган релевантни юридически факти (изложени като мотиви в акта) и доколко същите се обхващат от нормата, възприета като правно основание за неговото издаване, съответно – следват ли се разпоредените с акта правни последици.

I. По оспорването на РА в частта, установяваща задължения за внасяне на данък върху годишната данъчна основа по чл.17 от ЗДДФЛ за 2013г.:

Съгласно чл.122, ал.1, т.7 от ДОПК органът по приходите може да приложи установения от съответния закон размер на данъка към определена от него по реда на ал.2 основа, когато декларираните и/или получените приходи, доходи, източници на формиране на собствения капитал или на безвъзмездно финансиране на стопанската дейност на ревизираното лице не съответстват на имущественото и финансовото му състояние за ревизирания период.

По делото е безспорно установено, че Н.С. е извършила за 2013г. разходи в общ размер 97 845,04 лева, а е получила доходи в общ размер 23 080,53 лева, с което е налице надвишаване на имуществото и установените разходи спрямо получените доходи и финансирания на лицето за календарната година със 74 739,25 лева.

1. В жалбата не са изложени конкретни възражения и не се оспорва размера на установените от проверяващите разходи за 2013г. Същите са сбор от следните разходи:

1.1. Разходи по ревизионен акт на С.Г.А. в размер на 44 367,12 лв.

При проведена ревизия на последното лице е установено превишение на разходите над приходите му за 2013г. с горната сума. А. е декларирал пред НАП, че за периода е получавал парични средства единствено от Н.П.С., с която живеел на семейни начала. Последната с нотариално заверено писмено обяснение също е посочила, че живее на семейни начала с А. и за периода от 01.01.2010г. до 31.12.2015г. се грижи за него и децата му с получени по банковата й сметка доходи от чужбина. В съответствие с горното, органите по приходите са приели, че превишението на разходите на А. за 2013г. в размер на 44 367,12 лв. е покрито от Н.С., т.е. че тази сума е приход за А. и разход за оспорващата. Ревизионният акт от ревизията на С.А. е влязъл в сила и правилно цитираната сума е отнесена към разходите на С. за 2013г. в хода на извършваната й ревизия.

1.2. Декларирани от Н.С. разходи за 2013г. за издръжка и живот около 30 000 лв., за козметични и други медицински разноски около 3000 лв. и за издръжка на трети лица около 20 000 лв. – декларация вх.№ 17647/03.11.2017г. и декларация вх.№ 10843/07.08.2019г.

Ревизията е приела така декларираните разходи за издръжка и живот в размер на 30 000 лв. и за козметични и други медицински разноски в размер на 3000 лв. за действително извършени, включващи всички направени от лицето разходи, включително и за които са налице преки доказателства (документи). Сумата от 20 000 лв. за издръжка на трети лица не е включена самостоятелно, след като ревизиращите са приели, че тя е част от сумата по РА № Р-22220616009128-091-001/09.08.2017г. на С.Г.А., възлизаща на 44 367,12 лв.

1.3. Разходи за придобиване на МПС.

Съгласно Договор за покупко-продажба на МПС от 10.09.2013г., С. е закупила лек автомобил Рено Лагуна за сумата от 500 евро, или 977,92 лв. Правилно и тази сума е отнесена към направените от ревизираното лице разходи за 2013г.

1.4. Извършен по банков път превод към трето лице.

С банков превод на 17.12.2013г. С. е превела на Д.И.Д. 19 500 лв., като в заявление вх.№ 10843/07.08.2019г. по описа на ТД на НАП В. Търново, офис Плевен е посочила, че преводът касае погасяване на задължения на Н.С. и С.Г.А. към Д.Д.. Следователно тази сума се явява приход за Д. и разход за оспорващата, и правилно в хода на ревизията е била отнесена към разходите й за 2013г.

На база събраните в хода на ревизията доказателства, обяснения и декларации на жалбоподателката, установените по делото разходи за 2013г. са в общ размер 97 845,04 лв. Същият размер е посочен и в оспорения РА.

2. Приходите на С. за 2013г., за които има безспорни доказателства, са както следва:

2.1. Получена по банкова сметка ***,40 лв. (11 800 евро), преведена й от М.Л. на пет транша в края на годината – на 16.12.2013г., 16.12.2013г., 19.12.2013г., 20.12.2013г. и 20.12.2013г.

Както в хода на административното, така и в съдебното производство Н.С. твърди, че през 2013г. е била във фактическо съжителство с френския гражданин М.И.Ж.Л. (М.Л.) и той й е предоставял в брой средства за издръжка и живот, като тези средства покриват стойността на разходите, които е направила през същата година и за които данъчните органи са приели, че надвишават приходите й.

За доказване на твърденията си, в хода на ревизията от оспорващата е представена единствено декларация от името на М.Л., в която се сочи, че Н.С. му е жена и той й е изпращал редовно пари, за да посреща нуждите си. Тази декларация няма нотариална заверка на подписа, поради което правилно извършилите ревизията са приели, че като частен документ тя не доказва твърдените в нея обстоятелства. В съдебното производство С. отново се е позовала на тази декларация, но след направено оспорване от страна на ответника се е отказала да се ползва от нея. Въпреки уважените доказателствени искания, оспорващата не представи по делото оригинал на декларацията, нито представи нова декларация от френския гражданин с нотариална заверка на подписа, в която той собственоръчно да е удостоверил факта на съжителството със С. и че й е предоставял в брой средства за издръжка и живот за 2013г. в определени размери. Оспорващата не е предоставила и съответен документ, от който да е видно, че тя е била регистрирана с настоящ адрес в гр. Страсбург през 2013г., когато твърди, че е съжителствала с М.Л..

От друга страна, по линията на международното сътрудничество за обмен на информация българските данъчни органи са изискали от компетентната френска данъчна администрация да установи в какви отношения са се намирали М.Л. и Н.С. за периода 2013-2016г., какви са основанията за направените от Л. преводи, какъв е бизнесът на това лице и размера на получените от него доходи и платени данъци.

В отговор от данъчните служби на Република Франция е предоставена информация, че М.Л. в данъчните си декларации от 2013г. до 2016г. вкл. е декларирал, че не е женен и няма зависещи от негова издръжка лица, и в нито един друг документ, с който разполага администрацията, не се споменава за брак със С.; съответно не е претендирал сумите, изпратени по банков път на Н.С., за приспадане при изчисляване на дължимия от него данък върху доходите, поради което те имат „частен характер“. В информацията от френските данъчни служби е посочено още, че за периода 2013-2016г. М.Л. е превел на Н.С. общо 213 093 евро, като той е имал финансовата възможност да предостави тези суми, но оставащите му доходи са твърде ниски за стандарта на живот във Франция.

Съобразявайки горната информация, в РА е прието, че за 2013г. Л. е декларирал нетен доход в размер на 51 615 евро, а е превел на С. 11 800 евро, но за 2014г. той е декларирал нетен доход в размер на 83 367 евро, а за същия период е превел на оспорващата 99 650 евро – с 16 283 евро повече от придобитите доходи. Ревизиращият екип е приел, че тези 16 283 евро са от останалите му средства от 2013г. и по този начин той е разполагал за двете години със средства за живот общо в размер на 23 532 евро. Тук съдът следва да отбележи, че ако се кредитират твърденията на С., че през 2013г. Л. й е предоставил в брой и останалите от съпоставката средства, за които е направила разходи (63 867,12 лв. или около 32 655 евро), то за френския гражданин през 2013г. биха останали средства за издръжка и живот само около 8 000 евро, а за 2014г. няма да разполага с такива, а ще е на минус с около 16 000 евро, което е напълно недостоверно и не отговаря на доказателствата по делото.

Доколкото в съдебното производство въпреки разпределението на доказателствената тежест не са представени никакви доказателства в подкрепа на твърденията на С., че преди 16.12.2013г. тя е била във фактическо съжителство и е получавала пари от М.Л., съдът намира за правилни изводите на ревизиращия екип, че не може да се приеме за достоверно твърдението на оспорващата, че Л. й е дал през 2013г. парични средства в брой, които покриват установеното превишение между разходи и приходи в размер на 74 739,25 лева.

Неоснователни и недоказани са възраженията на оспорващата, че ревизиращият екип не е събрал данни и доказателства за спестяванията и евентуално получени необлагаеми доходи от Л., тъй като съгласно чл.116, ал.1 от ДОПК доказателствената тежест за обосноваване на тези възражения е на ревизираното лице. Във връзка с горното законосъобразно в оспорения РА е прието, че предоставените на С. за 2013г. парични средства от френския гражданин М.Л. възлизат на 23 045,40 лева.

2.2. Доход от преведена по банковата й сметка сума в размер на 35,00 лв. от ДСП Ловеч.

2.3. Доход от начислена по банковата й сметка лихва в размер на 0,13 лв.

3. При така установеното по делото, действително е налице по-голям размер на разходите на С. за 2013г. спрямо доходите й за същия период, като превишението е в размер на 74 739,25 лева. При изчисляване на превишението са отчетени и наличните суми по банковата сметка на лицето в началото и в края на данъчния период (съответно 41,98 лв. и 16,72 лв.) Правилно в оспорения РА е прието, че това превишение представлява облагаем доход от друг източник по смисъла на чл.35, ал.6 от ЗДДФЛ.

Данъчната основа, върху която се дължи данък, изчислена съгласно чл.36 от ЗДДФЛ и по реда на чл.122, ал.2 във вр. с чл.123, ал.1, т.2 от ДОПК, е 74 537,65 лева (превишение на разходи спрямо доходи в размер на 74 739,25 лв., намалено с дължимите вноски за ЗО в размер на 201,60 лв.). По същия начин и в същия размер тази данъчна основа е изчислена и в оспорения РА. Дължимият данък върху горната сума е 10 % от нея, или сума в размер на 7 453,76 левачл.48, ал.1 от ЗДДФЛ във вр. с чл.122, ал.1 от ДОПК. Законната лихва върху данъка за периода от 01.05.2014г. до 17.09.2019г., изчислена с лихвения калкулатор на интернет страницата на НАП, е в същия размер, какъвто е посочен и в РА – 4 073,73 лв.

Поради изложеното жалбата против РА в частта, с която са установени задължения за внасяне на данък върху годишната данъчна основа по чл.17 от ЗДДФЛ за 2013г. в размер на 7 453,76 лв. и лихви в размер на 4 073,73 лв., поради надвишаване на имуществото и установените разходи спрямо получените доходи и финансирания на лицето за календарната година със 74 739,25 лева, следва да се отхвърли като неоснователна и недоказана.

IІ. По оспорването на РА в частта, с която са установени задължения за внасяне на вноски за здравно осигуряване за самоосигуряващи се за 2013г.:

При извършената проверка в информационната система на НАП – Данни за осигурените лица ревизиращият екип е установил, че за 2013г. няма данни Н.С. да се е осигурявала, включително като безработна, и последната е с прекъснати здравноосигурителни права.

В чл.33, ал.1 от Закон за здравното осигуряване (ЗЗО) е регламентирано задължителното осигуряване в НЗОК на всички български граждани. По силата на чл.40, ал.5, т.1 от ЗЗО, лицата, които не подлежат на осигуряване по ал.1, 2 и 3 (в това число безработните лица), са длъжни да внасят осигурителни вноски върху осигурителен доход не по-малък от половината от минималния размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица, определен със Закона за бюджета на ДОО. Задължението за внасяне на здравноосигурителни вноски е независимо от това дали лицето има доходи за съответната година или не, като при наличие на доходи, от размера на последните зависи единствено размера на вноските за ЗО, но не и тяхната дължимост.

За 2013г. минималният месечен размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се е 420 лева (чл.8, ал.2 от ЗБДОО за 2013г.), следователно осигурителният доход, върху който С. е следвало да внася вноски за ЗО, е 210 лева месечно. Размерът на здравната вноска е 8 %, следователно оспорващата има задължение да внася всеки месец вноска за ЗО в размер на 16,80 лева. За 12 месеца общият размер на дължимите вноски е 201,60 лева.

Нито в жалбата си, нито в хода по същество Н.С. е твърдяла, че е внесла дължимите от нея вноски за ЗО за 2013г. Не са посочени и обстоятелства по ЗЗО, които да водят до недължимост на здравните вноски. При това положение, правилно и обосновано органите по приходите са определили за внасяне от С. вноски за здравно осигуряване за самоосигуряващи се за 2013г. в размер на 201,60 лв. и лихви в размер на 124,97 лв. Следователно жалбата против РА и в тази част следва да се отхвърли като неоснователна и недоказана.

ІIІ. При този изход на спора основателна е претенцията на ответника за разноски за юрисконсултско възнаграждение, които следва да му се присъдят при съобразяване на материалния интерес по делото. В производството пред съда ответникът е бил представляван от редовно упълномощен юрисконсулт, който се е явил в трите проведени открити с.з., изразил е становище по съществото на спора, правил е доказателствени искания, депозирал е допълнителни доказателства в изпълнение на указанията на съда, с което е осъществил в пълен обем вменените му с пълномощното задължения да представлява и защити ответната страна.

Материалният интерес по делото е в общ размер на 11 854,06 лева, върху който се дължи юрисконсултско възнаграждение на ответника. Изчислено по правилото на чл.8, ал.1, т.4 от Наредба № 1 от 09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения във връзка с чл.161, ал.1, изр. трето от ДОПК, юрисконсултското възнаграждение върху целия материален интерес е 885,62 лева (в какъвто размер е претендирано от ответника), за което следва да се осъди жалбоподателя.

Водим от горното и на основание чл.160, ал.1 от ДОПК, Ловешки административен съд, втори административен състав,

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТХВРЪЛЯ жалбата на Н.П.С. с ЕГН ********** и адрес ***, против Ревизионен акт № Р-04000419000717-091-001/17.09.2019г., потвърден с Решение №3/03.01.2020г. на Директора на дирекция ОДОП Велико Търново при ЦУ на НАП, в оспорените му части, с които на жалбоподателката е установен размер на задължение за внасяне за 2013г., както следва: 7453,76 лв. данък върху годишната данъчна основа по чл.17 от ЗДДФЛ и 4073,73 лв. лихва върху данъка; 201,60 лв. здравноосигурителни вноски за самоосигуряващо се лице за 2013г. и 124,97 лв. лихва върху здравните вноски.

ОСЪЖДА Н.П.С. с ЕГН ********** и адрес ***, да заплати на Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика” – Велико Търново при ЦУ на НАП, разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 885,62 лв.

Решението подлежи на обжалване чрез АдмС Ловеч пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Препис от решението да се изпрати на страните по делото.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: