Решение по дело №37/2022 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 април 2022 г. (в сила от 17 май 2022 г.)
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20227210700037
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е    №41

гр.Силистра, 28.04.2022 година

 

В    И М Е Т О   Н А    Н А Р О Д А

        Административният съд гр.Силистра,в публично заседание на тринадесети април през две хиляди двадесет и втора година,в състав:съдия Маргарита Славова,при секретаря Виолина Рамова, като разгледа докладваното от с-я Славова адм.дело №37 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

              Производството е образувано по жалба на Н.С.И. ***, подадена срещу Заповед за налагане на принудителна административна мярка (ПАМ) №ФК-37/21.02.2022г. на Началника на отдел „Оперативни дейности“ Варна в ГД“Фискален контрол“ при ЦУ на НАП,издадена на основание чл.186 ал.1 т.1 б.“б“ от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС),с която е наложена ПАМ, по вид „запечатване на търговски обект“ и забрана за достъп до него за срок от 14 дни.

          С жалбата се твърди, че в обекта, в който е установено нарушение на чл.7 ал.1, във връзка с чл.3 ал.1 от Наредба №Н-18/13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти,изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата,които извършват продажби чрез електронен магазин (Обн.ДВ,бр.106/06г,посл.изм.ДВ,бр.110/21г)-занапред Наредба №Н-18/06г.,предстояло монтиране на касов апарат,защото оспорващият вече бил регистрирал ООД“Климатизация и автоконтрол“ и бил подал декларация за регистрация като самоосигуряващо се лице.Формулираното искане (в лаконичната жалба) е за отпадане на административната мярка за запечатване на обекта.

          Ответникът по жалбата - Началникът на отдел „Оперативни дейности“ гр. Варна в ГД„Фискален контрол“ при ЦУ на НАП гр.София,чрез упълномощен представител ст.юрисконсулт Н.О., в писмено становище (л.31-л.33), поддържа неоснователност на жалбата. Твърди, че процесната заповед е издадена от компетентен орган,в изискуемата форма,при спазване на административнопроизводствените правила и надлежно мотивиране,вкл. в частта за срока на ПАМ,когато упражнява дискреционна власт. По отношение на материалната законосъобразност на оспорения акт поддържа,че при безспорно установеното нарушение на чл.7 ал.1 от Наредба № Н-18/06г., органът е действал в условията на обвързана компетентност, по аргумент от чл.186 ал.1 т.1 б.“б“ЗДДС,т.е. той е нямал право на избор да приложи или не нормативно установената административна принуда, поради което счита, че оспорената заповед е материално законосъобразна, доколкото е безспорно установена липсата на фискално устройство за регистриране и отчитане на оборотите от извършваните продажби от датата на започване на дейността в обекта. Ето защо настоява за отхвърляне на жалбата.

         Производството е по реда на чл.145 и следващите от АПК,във връзка с чл.186 ал.4 от Закона за данък върху добавената стойност.Съдът,като обсъди изложените в жалбата възражения и прецени доказателствата по делото,извършвайки проверката, регламентирана с чл.168 ал.1 АПК, прие за установено следното:

          Предмет на съдебния контрол е Заповед за налагане на принудителна административна мярка №ФК-37/21.02.22г.,издадена от Началник отдел„Оперативни дейности“ Варна в ГД“Фискален контрол“ при ЦУ НАП, на основание чл.186 ал.1 т.1 б. “б“ ЗДДС, с която е наложена ПАМ от процесния вид и забрана за достъп до обекта за срок от 14 дни, съгласно регламентацията от чл.187 ал.1 ЗДДС.

           Ответният орган, посредством извършена проверка от инспектори по приходите на 17.02.2022г. в 16:05 часа на търговски обект (арг.§1 т.41 ДР ЗДДС)-автосервиз за ремонт и обслужване на автомобили, находящ се в с.Айдемир,ул.“Ч.“ и представляващ гараж, с площ от 24 кв.м.,разположен в двор между жилищни къщи, установил, че в същия се извършва техническо обслужване, ремонт и поддръжка на автомобили и няма въведено в експлоатация, съответно регистрирано в НАП, фискално устройство за отчитане на оборотите от извършваните продажби от датата на започване на дейността в обекта (от около 6 месеца,според писмените обяснения на жалбоподателя).Квалифицирал горните факти като нарушение на разпоредбата на чл.7 ал.1 от Наредба №Н-18/06г. приемайки,че оспорващият действа като лице по чл.3 ал.1 от същата наредба, издадена по законовата делегация от чл.118 ал.4 ЗДДС, и е нарушил правилото от нейната ал.1, задължаващо всяко регистрирано или нерегистрирано лице по ЗДДС да отчита извършваните от него продажби в търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от ФУ.За така установеното нарушение е съставен АУАН №F644581/02.03.22г. (л.3-л.5),видно от който е,че на 17.02. 2022г., при коментираната по-горе проверка в търговския обект, стопанисван от Н.И.,се извършват автотехнически услуги срещу заплащане,без да е монтирано и въведено в експлоатация, регистрирано в НАП,фискално устройство от дата-та на започване на дейността.Горните факти са обективирани в Протокол за извършена проверка в обект (сер.АА №0058044- л.6-л.7),съставен на място, видно от който е, че същата е извършена в присъствието и с личното участие на жалбоподателя, както и, че е била осъществена т.нар.“контролна покупка“- ревизия на ниво на двигателно масло и доливане на такова на стойност от 5.00 лева, заплатени лично в брой от инспектор В.К.К.на жалбоподателя, който ги приел. Последният е извършил и услугата като лице в обекта осъществяващо техническото обслужване и ремонт на автомобили.

            За покупката не е била издадена касова бележка от ФУ,нито от кочан с ръчни касови бележки, като в обекта е нямало монтирано, въведено в експлоатация и регистрирано в НАП фискално устройство. Проверени са били наличните парични средства към момента на проверката и е установена сума от 5.00 лева (л.7-гръб).Жалбоподателят е дал писмени обяснения за така установената обстановка в стопанисвания от него автосервиз,видно от които е, че бил започнал процесната дейност от около 6 месеца с идеята да се регистрира като търговец (ако работата потръгне), но не е закупил касов апарат, което предстояло.

           Приложената в случая ПАМ е законоустановена (арг.чл.186 ал.1 т.1 б.“б“ ЗДДС) и главният съставомерен факт - лицето по чл.3 от Наредба №Н-18/06г. (каквото без съмнение е оспорващият) не е въвело в експлоатация, регистрирано в НАП, фискално устройство за отчитане на извършваните продажби, изрично се признава и с жалбата (освен с писменото обяснение на л.8).Твърдението,че в обекта,в който е установено нарушение на чл.7 ал.1, във връзка с чл.3 ал.1 Наредба №Н-18/06г.,предстояло монтиране на касов апарат, защото жалбоподателят вече бил регистрирал ООД“Климатизация и автоконтрол“,с ЕИК:********* и бил подал декларация за регистрация като самоосигуряващо се лице, не променя горния извод. След справка в публичния Търговски регистър се установява, че ограничено отговорно дружество с такова наименование е вписано по Заявление от 24.02.2022г. със съдружници Н.С.И. и Б.С.Б., като двамата са и управители на същото, с правомощия да го представляват поотделно. Констатираното нарушение обаче, от длъжностните лица на НАП,е установено на 17.02.2022г.,което е наложило да бъде указано на оспорващия да посочи конкретните си оплаквания срещу обжалваната ЗНПАМ,предвид действието на правилото от чл.142 ал.1 АПК,каквото уточнение не е последвало в процеса.

            С оглед на горните фактически установявания съдът от правна страна намира следното:Съгласно чл.186 ал.3 ЗДДС утежняваща мярка от процесния вид,се прилага от орган по приходите,какъвто е началникът на отдел „Оперативни дейности“ в ГД“Фискален контрол“,съгласно регламентацията от чл.7 ал.1 т.3 от Закона за НАП и Заповед №ЗЦУ-1148/25.08.20г. (л.14) на изпълнителния директор на НАП.Следователно,оспореният акт е издаден от компетентен административен орган,което сочи на липса на порок по чл.146 т.1 АПК.Формата на оспорения акт е уредена също в чл.186 ал.3 ЗДДС, изискващ мотивирана писмена заповед, каквато несъмнено е обжалваната по делото. В хода на административното производство не се установяват съществени нарушения на процесуалните правила, напротив- проверката е извършена в присъствието и с личното участие на оспорващия,като са му били гарантирани всички възможности за упражняване на правото на възражение, жалба и изобщо на ефективна защита.

          Видно от съдържанието на обжалваната Заповед,същата е издадена по повод констатирано нарушение на ЗДДС,свързано с реда на отчитане на продажбите, а именно - за нарушение на чл.7 ал.1,във връзка с чл.3 ал.1 от Наредба №Н-18/06г. Фискалният бон по дефиниция (чл.118 ал.3 изр.1 ЗДДС) е хартиен документ, регистриращ продажба/доставка на стока или услуга в търговски обект,по която се плаща в брой,с чек,с ваучер,с банкова карта или с други заместващи парите платежни средства, издаден от въведено в експлоатация фискално устройство от одобрен тип. Според чл.3 ал.1 от с.н. всяко лице е длъжно да регистрира и отчита извършваните от него продажби на стоки или услуги във/от търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от ФУ, а лицата по същия чл.3 са длъжни да монтират, въведат в експлоатация и използват регистрирани в НАП фискални устройства от датата на за- почване на дейността в обекта.Последната, по изричните обяснения на жалбоподателя, е от около шест месеца преди процесната проверка на 17.02.2022 година.

            Съгласно чл.187 ал.1 ЗДДС, на който изрично се е позовал ответният орган, ПАМ се прилага за обекта,където е установено нарушението.Последното е регламентирано да става с Акт за установяване на административно нарушение, какъвто в случая е приложеният АУАН серия AN; №F644581 (л.3) Видно от същия е, че на 17. 02.2022г. в 16:05 часа е извършена проверка на търговски обект по смисъла на §1 т. 41 ДР ЗДДС- автосервиз за ремонт и обслужване на автомобили, находящ се в с.Айдемир, ул.“Ч.“, стопанисван от Н.С.И., който при извършена контролна покупка е получил цената за същата в размер на 5.00 лева, за което не е издал  фискална касова бележка, нито такава от кочан с ръчни касови бележки, за-щото в обекта не е налично фискално устройство. Щом в същия е извършвана търговска дейност - предоставена е услуга за която е прието плащане, то за стопанисващото обекта лице е било абсолютно задължително да разполага с монтирано,въведено в експлоатация и регистрирано в НАП фискално устройство.Самото нарушение е констатирано с Протокол за извършена проверка серия АА №0058044 от 17.02.22г. (л.6-л.7) и съпътстващите го документи.

          Административната принуда,съгласно регулацията от чл.187 ал.1 ЗДДС,е приложена по отношение на търговски обект по смисъла на §1 т.41 ДР ЗДДС, представляващ автосервиз за ремонт и обслужване на автомобили, намиращ с в с.Айдемир, ул.“Ч.“, стопанисван от жалбоподателя, в който не е налично и работещо фискално устройство.С оспорената заповед е прието, че установеното нарушение е едно от съществените данъчни нарушения,защото накърнява фискалната дисциплина, изискваща надлежно деклариране на движението на стоки и на всички реализирани обороти.Изложени са самостоятелни мотиви относно срока на ПАМ,който нормативно е предвиден до 30 дни. Протоколът, съставен по установения ред и форма от органите по приходите, в кръга на правомощията им, се ползва с материална доказателствена сила за извършените от тях действия и за установените факти и обстоятелства, съгласно чл.50 ал.1 ДОПК. Само по себе си установяването на нарушението е достатъчно условие приходният орган да наложи ПАМ. Важно е да се посочи, че в нито един момент от производството не е съществувал спор относно главния факт - отсъствието на ФУ в процесния автосервиз, съгласно задължителното изискване от чл.7 ал.1 от Наредба №Н-18/06г. и чл.118 ал.1 ЗДДС.

          При горната безспорна установеност на фактите,на които правилно с обжалваната заповед, е дадена квалификация по чл.186 ал.1 т.1 б.“б“ ЗДДС,следва да се приеме без колебания, че е изпълнено материалноправното основание за налагане на ПАМ „запечатване на търговския обект“ - не е въведено в експлоатация и не е регистрирано в НАП фискално устройство или интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност.И това е така независимо дали процесното нарушение води или не до неотразяване на приходи (предвид на липсата на данни за други обороти в деня на проверката), което би имало значение в автономното, различно от настоящото, административнонаказателно производство, по аргумент от чл.185 ал.2 изр.2 ЗДДС.В процеса по оспорване на ЗНПАМ същото няма правно значение,защото в съгласие с трайната практика на ВАС, при налагане на административната принуда по чл.186 ал.1 ЗДДС,органът по приходите действа при обвързана компетентност. (Вж.Решение №2216/11.02.20г.,адм.д.№9059/19г. на VIIIО; Решение №4676/28.03.19г.,адм.д.№14061/18г. на IО и мн.др. от практиката на ВАС). Разбира се, следва да се държи сметка, че принудителната административна мярка е израз на твърде интензивна държавна принуда,поради което за всеки конкретен случай трябва да е определена в такъв вид и обем, че да не ограничава правата на субектите в степен надхвърляща тази, произтичаща от преследваната законова цел, съгласно принципа за съразмерност от чл.6 АПК. В настоящия случай не може да се приеме, че с налагането на процесната ПАМ, нормативната цел е накърнена. Видът на административната принуда е определен от закона, а нейното налагане е поставено при условията на обвързана компетентност,т.е. ответният орган,при установените факти, е нямал възможност да преценява да наложи или не оспорената ПАМ.В дискреционната му власт е оставена преценката за нейния срок, но при съдебния контрол, регламентиран с чл.169 АПК, не се установява нарушение на законовата граница на оперативната самостоятелност (срокът на ПАМ е нормиран до 30 дни,а определеният със заповедта е от 14 дни). Съдът споделя аргументите на ответния приходен орган, че процесната по делото ПАМ е наложена с превантивна цел (арг.чл.22 ЗАНН)- преустановяване на поведение, водещо до отклонение от стриктен данъчен контрол и съответно облагане.Предвид характера на нарушението, вида, местоположението и капацитета на търговския обект, както и обстоятелството,че възведеното нарушение не представлява изолиран случай, а установена практика, трайно поддържано състояние в продължение на 6 месеца, следва да се приеме, че конкретната мярка е пропорционална. ПАМ е наложена за срок около средния размер на предвидения в закона, който е съразмерен на извършеното и е съобразен с целената превенция за преустановяване на незаконосъобразната практика в обекта,както и с необходимото време за създаване на съответна на закона организация за отчитане на деловата дейност на жалбоподателя.

           Щом в ЗДДС не е посочена специална цел за мерките по чл.186 ал.1,то следва да бъде обсъдена регулацията от Раздел III ЗАНН.Съгласно чл.22 ЗАНН за предотвратяване и преустановяване на административните нарушения,както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях,могат да се прилагат принудителни административни мерки,които по дефиниция (чл.23 ЗАНН) са само законоустановени, с точен нормативен регламент относно техния вид, органите, които ги прилагат, начина на прилагане и реда за тяхното обжалване.Такава е и процесната по делото ПАМ,наложена на основание чл.186 ал.1 т.1 б.“б“ ЗДДС. Същата е съобразена с целта на закона,вкл. в дискреционната преценка за срока,който е определен в регистъра около средния размер от чл.186 ал.1 ЗДДС,като необходим за привеждане на отчетността на жалбоподателя в съответствие с нарушените изисквания. Без значение за настоящия процес е изходът от административнонаказателното производство, тъй като материалноправната предпоставка на чл.186 ал.1 т.1 б.“б“ ЗДДС не изисква влязъл в сила юрисдикционен акт,с който се санкционира релевираното нарушение. Не следва друг извод и от чл.187 ал.4 ЗДДС, защото същият е приложим само когато е ангажирана административнонаказателната отговорност на оспорващия, а погасяването й чрез изпълнение (плащане на глобата), не води до отпадане на ПАМ, наложена с процесната по делото заповед,а до прекратяване на действието ѝ.

          Воден от горните съображения настоящият състав приема,че обжалваната Заповед е издадена от компетентен орган, при спазване на изискуемата форма (чл.186 ал.3 ЗДДС,врчл.59 ал.2 т.4 АПК) и при отсъствие на съществени нарушения на административнопроизводствените правила.Доколкото е установена предпоставката от чл.186 ал.1 т.1 б. “б“ ЗДДС за налагане на точно такава по вид ПАМ, следва, че правилно е приложен и материалният закон,при съобразяване с неговата цел. Предвид изложеното,се налага крайният извод,формиран при проверката по чл.168 АПК,  че оспореният акт, като съответен на закона, неговата цел и фактите по делото, под-лежи на потвърждаване, воден от което и на основание чл.172 ал.2 пр.“посл.“АПК, Административният съд Силистра

                                                             

 

 

Р  Е  Ш  И:

 

            ОТХВЪРЛЯ жалбата на Н.С.И. ***, с ЕГН:**********, срещу Заповед за налагане на принудителна административна мярка №ФК-37/21.02.2022г.,издадена от Началник отдел „Оперативни дейности“ Варна в ГДФК при ЦУ НАП,с която на основание чл.186 ал.1 т.1 б.“б“ ЗДДС е наложена ПАМ по вид „запечатване на търговски обект“, представляващ автосервиз за ремонт и обслужване на автомобили, находящ се в с.Айдемир, ул.“Чумерна“ и „забрана за достъп до него“ за срок от 14 дни.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

СЪДИЯ: