Решение по дело №106/2023 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 144
Дата: 11 юли 2023 г.
Съдия: Галина Атанасова Стойчева
Дело: 20237110700106
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 март 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е  № 144

                                           гр.Кюстендил, 11.07.2023год.

                                             В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

            Административен съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на двадесети юни през две хиляди двадесет и трета година в състав:

                                                                 

                                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: ГАЛИНА  СТОЙЧЕВА

 

при участието на секретаря Лидия Стоилова, като  разгледа докладваното от съдията  адм.  дело  № 106  по  описа  за  2023г., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК.

Производството  по делото е  образувано по жалба на П.В. ***, срещу  Уведомително писмо  с изх. № 02-100-6500/1564 от 20.01.2023г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 за кампания 2020г.,  издадено от заместник изпълнителния директор на ДФ “Земеделие”.   Релевирани са основанията за незаконосъобразност по чл.146, т.2,  т.3 и т.4 от АПК.  Твърденията са за липса на фактически и правни основания /мотиви/  за постановяване на акта. Извън горното, оспорващият отрича приложимостта на възможните хипотези за прихващане, предвидени в  чл.28 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 908/2014 на Комисията, в чл.19, §2 и §3 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията, поради отсъствие на предвидените  в правните норми материалноправни предпоставки. Отрича се достоверността на данните, отразени в таблица № 1 към оспореното писмо за липса на заявени животни по процесната мярка на основание данните в справка, изготвена от ветеринарния  лекар, ангажиран с обслужването на животновъдния обект.  Прави се искане за отмяна на административния акт  и за връщане на преписката на органа за ново произнасяне.

В съдебно заседание, пълномощникът на жалбоподателя адв. Е.Д., поддържа изложените в жалбата доводи и искания, като заявява претенция за присъждане на деловодни разноски по приложен списък, вкл. за адвокатско възнаграждение.

Ответникът – заместник изпълнителният директор на Държавен фонд “Земеделие” – гр.София, чрез процесуалния си представител юрк Д. Г., изразява  становище  за оспорване на жалбата и иска нейното отхвърляне. Приема се, че не съществуват основания за отмяната на оспорвания акт, доколкото са спазени всички изисквания на закона при постановяването му.  Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение и се прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на пълномощника на оспорващия.

Административният съд, като извърши преценка на доказателствата по делото, както и на доводите и възраженията на страните, прие за установено следното:                 Оспореното   Уведомително писмо  с изх. № 02-100-6500/1564 от 20.01.2023г.  е издадено от В.К.- заместник изпълнителен  директор на Държавен фонд “Земеделие”  по заявление на П.В.М.  за подпомагане с УИН 10/250620/72155  и  Приложение  за  кандидатстване  по  мярка  10 „Агроекология и климат“, направление „Опазване на застрашени от изчезване местни породи, важни за селското стопанство“  от ПРСР 2014-2020  за кампания 2020г.

 

С  уведомителното писмо, органът е приел оторизирана  сума по процесното направление  в размер на 0,00 лева и е наложил санкции за бъдещ период в размер на 4195,19лв. съгласно чл.31 от Делегиран регламент 640/2014, която сума се прихваща в съответствие с чл.28 от Регламент (ЕО) № 908/2014. Сочи се, че  2020 година е пета година от поетия агроекологичен ангажимент по направлението; че общата оторизиране сума за получаване е изчислена чрез ИСАК след извършване на задължителни административни и/или проверки на място (съгласно чл.37 от ЗПЗП) на данните в подаденото от жалбоподателя заявление, които данни са сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външни регистри на ИСАК, поддържани на основание чл.30 от ЗПЗП, както и с предоставени данни от Изпълнителната агенция по селекция и репродукция в животновъдството (ИАСРЖ) и дирекциите на националните паркове, във връзка с чл.54 от Наредба № 7 от 24.02.2015г. за прилагане на мярка „Агроекология и климат“.   

Органът сочи, че неразделна част от уведомителното писмо са  Таблица № 1 – оторизирани суми (в лева) и Таблица № 2 - Извършени плащания (в лева), които са със следното съдържание:

В Таблица № 1 – оторизирани суми, както и в обясненията към нея,  са посочени: 15 броя заявени животни за участие по агроекологичната дейност с код АК16 / колони 2 и 3/ според подаденото заявление от кандидата;  0 броя установени животни /колони 4 и 5/ след извършени проверки на място и/или административни проверки и спрямо условията за допустимост за участие по мярката съгласно Наредба № 7 от 24.02.2015г.; 15 броя животни с нередности /колони 6 и 7/, равняващи се  разликата между колона 2 и колона 4, съотв. между колона 3 и колона 5; 0 броя животни с представени документи за загуба или брак /колони 8 и 9/; наддеклариране – 100% /колана 10/, изчислен съгласно чл.31 от Регламент № 640/2014г. - отношение на броя животни с нередност по колона 6 спрямо броя на установените животни по колона 4, като при разлика над 3 броя животни и над 50% - земеделският производител не получава агроекологични плащания за текущата календарна година и се санкционира за бъдещ период от 3 години до сума, отговаряща на разликата между броя на одобрените за участие животни и броя на установените животни; санкция за неспазени изисквания за управление – 15% /колона 11/;  намаление и санкция за наддеклариране и за бракувани животни – 4195,19 лв. /колона 12/, представляваща разлика между исканата сума по съответната дейност, установената сума след налагане на санкцията  за наддеклариране и животните, превърнати в ЖЕ, за които е предоставен документ по чл.43, ал.1 от Наредба № 7/2015г.;  стойности 0 в колони 13-18 включително, съотв. за неспазени изисквания за управление, липса на дневник за извършените земеделски дейности в стопанството, санкция при констатирана системност на неспазване на изискване, закъсняло подаване и/или редакция на заявлението, неспазено кръстосано съответствие и неспазване на минималните изисквания за торене и използване на продукти за РЗ; обща сума 4195,19лв. /колона 19/, съставляваща сбор от колони 12, 13, 14, 15, 16, 17 и 18 и оторизирана сума – 0 лева /колона 20/, образувана от декларираните животни, превърнати в ЖЕ, умножени по ставката за съответния код, намалена с общия размер на наложените санкции и редукции.

В Таблица № 2 - Извършени плащания (в лева), са вписани нулеви стойности в колоните за оторизирана сума, прихваната сума и изплатена сума.

Решението е съобщено на оспорващия на 13.03.2023г. чрез системата за сигурно електронно връчване,  а жалбата е изпратена  чрез куриер на 24.03.2023г.

Видно от материалите към административната преписка, жалбоподателят  е   регистриран земеделски производител с УРН 207797 и е подал заявление за подпомагане за кампания 2020 пред ДФЗ  на 09.05.2020г., видно от което е поискал финансова помощ за схеми и мерки от ПРСР, вкл. за процесната мярка  10 „Агроекология и климат“, направление „Опазване на застрашени от изчезване местни породи, важни за селското стопанство“ като е кандидатствал с 19 броя животни, включително  с 15 броя коне, порода „каракачански кон“ с описани уши марки в таблица, приложение към заявлението. При извършени автоматични проверки на въведените данни в заявлението, няма констатации за грешки, относими към декларираните животни.  

Оспорващият е приложил към жалбата: анкетна карта за регистрация на земеделски стопанин по образец от МЗХГ с дата 23.01.2020г., в която са посочени животни като брой, порода и ушни марки, идентични със заявлението за подпомагане; Справка за наличните животни в ОЕЗ- животновъден обект с адрес с. Пастра, община Рила, изготвена от Т.В.Б., видно от която  към 20.01.2020г.  в  обекта са налични 19 броя коне, от които 4 броя без порода и 15 броя от порода „каракачанска“ със съответните инжектируеми транспондери, както и Удостоверение за регистрация на животновъден обект № КН-1445/19.03.2021год.,  издадено от директора на ОДБХ – Кюстендил по заявление с вх. № КН-1298/11.03.2021г. на П.В.М. и на основание чл137, ал.6 или ал.17 от ЗВМД, за животновъден обект – ферма за целогодишно пасищно отглеждане на коне с капацитет до 20 броя, намиращ се в с. Пастра, община Рила, който обект е одобрен с протокол на комисия с вх. № КН-1445/18.03.2021г. В удостоверението се сочи, че обектът е вписан в регистър на ОДБХ – Кюстендил и в ИИС на БАБХ.

Във връзка с компетентността на издателя на оспореното уведомително писмо, по делото е представена заповед  № ОЗ-РД/3088 от 22.08.2022г. на изпълнителния директор на ДФЗ, с която на  В.И.К.– заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ са  делегирани правомощия да издава  и подписва уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане до кандидатите за финансово подпомагане / т.І.1/. 

В съдебното производство са приети писмени доказателствени средства, представени от страните, а именно: жалбоподателят е приложил договор за дейност по развъждане и репродукция в коневъдството  от 06.12.2019г., сключен със Сдружение с нестопанска цел „Асоциация на коневъдите в България“, с който е приел да извършва развъдна дейност в съответствие с нормативните изисквания на 15 броя коне; Констативен протокол № 4 от 11.10.2021г. на ветеринарен лекар, удостоверяващ смъртта на един брой животно- кобила с посочен транспондер; 15 броя паспорти на коне, издадени от Националната асоциация по коневъдство в РБ.

 Ответникът е представил Становище с изх. № 02-100-6500/1564 от 21.04.2023г. на заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“,  в което се сочи, че на заявлението за подпомагане на оспорващия са извършени всички административни проверки на осн. чл.37 от ЗПЗП, резултатите от които са представени в изпратеното уведомително писмо с изх. № 02-100-6500/1564 от 20.01.2023г.; че заявлението на кандидата не е попаднало в извадката на Риск анализа за проверка на място и такава не е извършена; че след промяната на чл.137 от ЗВМД, в сила от 11 август 2020г. и в изпълнение на § 7 от ЗР към  ЗИД на ЗВМД, собствениците или ползвателите на животновъдни обекти, за които към датата на влизането в сила на този закон не е издадено удостоверение за регистрация по чл.137, ал.6  и в които се отглеждат или са настанени животни, идентифицирани в системата по чл.5, ал.3, подават заявление за регистрация на животновъдния обект по чл.137, ал.1 в срок до 6 месеца от влизането в сила на този закон; че след промяната в закона,  за кампания 2020г. е задължителна регистрацията по реда на този член за обектите, в които се отглеждат животни, заявени за подпомагане по схемите и мерките за директни плащания, като на кандидатите е даден гратисен период да получат тази регистрация; че след извършване на административна проверка по заявлението за подпомагане на жалбоподател е установено, че в базата данни на БАБХ, животновъдният обект – собственост на П.В.М., в който се отглеждат заявените от него животни, не е регистриран по реда на чл.137 от ЗВМД, като удостоверението за регистрация е издадено едва на 19.03.2021г.; че липсата на регистрация по чл.137 от ЗВМД в този обект води до наддеклариране на заявените за подпомагане животни  като е наложена санкция за бъдещ период в размер на исканата сума – 4195,19лв. в съответствие с чл.30 и чл.31 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014г.  

В съдебното заседание, проведено на 06.06.2023г. пълномощникът на ответника юрк Г. заявява, че не оспорва обстоятелството, че заявените животни са налични в обекта през кампания 2020г.

Съдът е разпитал свидетелите К.М.и Т.Б., посочени от жалбоподателя. От показанията им се установява, че за подпомагане по мярка 10 са заявени 15 броя породисти коне, които са били налични в животновъдния обект на оспорващия през кампания 2020г., което обстоятелство е удостоверено  с издадена справка за налични животни от свид. Б. в качеството му на ветеринарен лекар. Последният свидетел сочи, че животновъдният обект на оспорващия е вписан в интегрираната информационна система на БАБХ – ВетИС; че във връзка със задълженията на собствениците на  ЖО за регистрация по чл.137 от ЗВМД процедурата е предвиждала подаване на заявление, извършване на проверка и издаване на удостоверение по чл.137 от ЗВМД за това, че ЖО отговаря на ветеринарно-медицинските изисквания по отношение на био сигурност и хуманно отношение към животните; че ЖО на жалбоподателя не е променян за целите на регистрацията.   

По делото е прието писмо на директора на ОДБХ – Кюстендил с данни за това, че ЖО с рег. № 2631-0028, собственост на П.В.М.,*** е вписан в Интегрираната информационна система „ВетИС“ на БАБХ на 04.01.2007г. , когато там са се отглеждали 25 броя коне, а от изпратените документи е видно, че жалбоподателят е подал заявление за регистрация по чл.137 от ЗВМД на 10.03.2021г., а удостоверение за регистрация с № КН-1445 е издадено на 19.03.2021г.

За сведение съдът е приел извадка от електронен сайт с интервю на изп. директор  на ДФЗ от 11.03.2021г. във връзка с изискванията на чл.137 от ЗВМД и условията  за получаване на субсидии за кампания 2020г. 

При  така  установената  фактическа  обстановка, съдът  намира  от правна страна следното:

Жалбата е допустима -  подадена е в предвидения от закона срок по чл.149, ал.1 АПК, от адресата на издаденото уведомително писмо, което представлява индивидуален административен акт и  пряко засяга имуществените   права и  интереси  на жалбоподателя.

 Разгледана по същество, жалбата е  основателна.

 Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган. Съгласно чл.20а от ЗПЗП,  изпълнителният директор на фонда, който е изпълнителен директор и на Разплащателната агенция, организира и ръководи дейността й и я представлява. Държавният фонд „Земеделие" е акредитиран за единствена разплащателна агенция за Република България за прилагане на ОСП на ЕС /чл.11а от Закона за подпомагане на земеделските производители/, а Разплащателната агенция, съгласно §1, т. 13 от ДР на ЗПЗП е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки.  В разпоредбата на чл.11, ал.2 от Устройствения правилник на ДФ „Земеделие“, съответстваща на законовата норма на чл.20а, ал.3 и ал.4 от ЗПЗП,  е предвидена възможност за изпълнителния директор да делегира част от предоставените му правомощия за вземане на решения на заместник-изпълнителните директори.   В случая със  Заповед № ОЗ-РД/3088 от 22.08.2022г.  на изпълнителния директор на ДФЗ, на В.К.- заместник изпълнителен директор на ДФЗ, са  делегирани правомощия да издава и подписва уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане до кандидатите за финансово подпомагане / т.І.1/.  Следва, че оспореният акт  е издаден от компетентен орган в кръга на делегираните му правомощия, поради което е валиден административен акт. Страните не спорят по компетентността.

Уведомителното писмо на органа е издадено в предвидената от закона писмена форма, но без задължителни реквизити от съдържанието си и при съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Налице са отменителните основания по чл.146, т.2 и т.3 от АПК. Административният орган  не е спазил  императивните изисквания на чл.59, ал.2, т.4 от АПК за мотивиране на административния акт. Проверката на съдържанието на същия сочи на липса на  фактически и правни основания за издаването му, с оглед на което наведените от жалбоподателя  оплаквания за  липса на мотиви, са основателни.  Органът  не е посочил фактите, от които черпи упражненото право на отказ от оторизация, на наложена санкция за бъдещ период и на  прихващане, както и нормативните разпоредби,  в които тези  права са предвидени. Отсъствието на визираните задължителни реквизити на уведомителното писмо възпрепятства заявителя при упражняване на правото му на защита, както и съдебната преценка за приложението на материалния закон. Фактическите обстоятелства и правното основание за постановения отказ от  оторизирани  суми за финансово подпомагане на земеделския производител, както и за наложената санкция за бъдещ период, не се съдържат в акта.

Горната констатация за порок на писмото съдът обосновава след  проверка на съдържанието му, включително на таблиците с №№ 1 и 2 – приложения към него ведно с обясненията към тях. Видно е, че съществува яснота за мярката, във връзка с чието изпълнение е издаден оспорения акт, а именно мярка  10 „Агроекология и климат“, направление „Опазване на застрашени от изчезване местни породи, важни за селското стопанство“  от ПРСР 2014-2020. Ясна е кампанията,  във връзка с която е подаденото  от оспорващия заявление за подпомагане, а именно  за кампания  2020 година, която е петата година от поетия агроекологичен ангажимент. Но конкретните данни са ограничени само до горните две обстоятелства.  Следват общи констатации за изчисляване на оторизираната сума чрез ИСАК; за приложение на процедурата по чл.37 от ЗПЗП за извършване на проверки, без конкретизация дали  в случая са проведени  административна и/или проверка на място, както и за сравнителен анализ на събраните данни с информацията във външните регистри по чл.30 от ЗПЗП и предоставената такава от Изпълнителната агенция по селекция и репродукция в животновъдството (ИАСРЖ) и дирекциите на националните паркове, във връзка с чл.54 от Наредба № 7 от 24.02.2015г. за прилагане на мярка „Агроекология и климат“.  Тук е мястото да се посочи, че източниците на сравнителни данни не са уточнени и не могат да бъдат установени при справка с чл.30 от ЗПЗП, която е обща нормативна разпоредба. Очевидна е липсата на факти, с които органът  свързва  постановения  отказ за оторизация  /приетата оторизация в размер на 0,00 лева/ и наложената санкция за бъдещ период.

            Както се посочи, фактически констатации, съставляващи  материалноправни предпоставки  за упражненото  от зам. изпълнителния директор на ДФЗ, правомощие не се съдържат и в приложените към уведомителното писмо таблици, вкл. разясненията към тях, които съдът коректно е отразил по-горе в настоящото решение. Неясно  е основанието – фактическо и правно, във връзка с което органът е приел, че всички 15 броя  заявени животни са  животни с нередности и е определил наддеклариране в размер на 100 %  /вж. колони 6, 7 и 10 от таблица № 1/. Налице е препращане към чл.31 от Регламент № 640/2014г., която разпоредба регламентира критериите за изчисление на процента наддеклариране /без да си служи с горния термин/ като съотношение между  броя животни с нередности спрямо броя на установените животни. В случая обаче не са изложени  обстоятелствата, послужили за квалифициране на процесните животни  като такива с нередности и водещи  до наддеклариране в приложения  процент.   Относима  информация за горното не може да бъде изведена и от обясненията към таблица № 1, в която се сочи само, че  100 % наддеклариране  е изчислен съгласно чл.31 от Регламент № 640/2014г. С визираната разпоредба се предвиждат  административни санкции за дейностите с животни по схемите за помощи за животни или мерките за подпомагане за животни, вкл. условията и реда  за прилагането им, както и критериите за определяне процента намаление на средствата за подпомагане. Видно е, че редуцирането на помощта се свързва с броя неустановени животни спрямо броя  на установените  животни, а последните, по  правилото на чл.30, параграф 2 от същия регламент, са идентифицираните животни в заявлението за помощ или искането за плащане. Т.е. и препратката към правилата на регламента не внася яснота във връзка с фактическото основание за издаване на оспорения акт.  При съпоставка на данните в таблица № 1 и разпоредбата на чл.31 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014, има  възможност  единствено да се установи, че в случая органът е приложил хипотезата, при която при  повече от три неустановени животни  и  над 50 процента, определени по реда на чл.31,  земеделският производител не получава агроекологични плащания за текущата календарна година и се санкционира за бъдещ период от 3 години до сума, отговаряща на разликата между броя на одобрените за участие животни и броя на установените животни. Нормативното правило за отказа за оторизация и за налагане на санкцията за бъдещ период обаче не е обосновано с конкретни факти,  представляващи  предпоставки за прилагането му. 

Волята на административния орган е неясна и от документацията, предхождаща и съпътстваща издаването на оспорения акт, която документация е приложена към административната преписка. Заявлението на жалбоподателя и приложенията към него, вкл. таблицата за отглежданите животни за кампания 2020 и справката за наличните животни в обекта, както и резултатите от административните проверки,  установяват изпълнение на изискванията на Наредба  № 7/2015г. Видно е, че фактически обстоятелства, относими към упражненото правомощие на органа с оспореното уведомително писмо, не са изложени.  

Съдът счита, че установяването и конкретизирането на основанията за издаване на административния акт   в съдебното производство,  чрез представеното   становище на органа с изх. № 02-100-6500/1564 от 21.04.2023г., е процесуално недопустимо средство за отстраняване и саниране на допуснатото  съществено  нарушение на  изискванията за форма и на административнопроизводствените правила от издателя на административния акт, поради което проверката по същество на визираните допълнително твърдения, не е дължима. Крайният извод   от изложеното е за липса на мотиви за издаване на оспореното уведомително писмо. Налице са основанията за незаконосъобразност  по чл.146, т.2 и т.3 от АПК  на акта, който следва да се отмени.

Независимо от горното и за пълнота на изложението, включително във връзка с релевираното от органа в съдебното производство основание за издаване на оспорения акт, а именно липса на регистрация на ЖО на жалбоподателя по реда на чл.137 от ЗВМД, съдът счита за необходимо да формира изводи и относно приложението на материалния закон, както следва:

Оспореното уведомително писмо е материалноправно незаконосъобразно.  Правилата  за подпомагане на земеделските производители, относими към процесната мярка се съдържат  в Наредба  № 7 от 24.02.2015г. за прилагане на мярка „Агроекология и климат“.  По делото е безспорно, че  жалбоподателят извършва агроекологичната дейност по направление „Опазване на застрашени от изчезване местни породи, важни за селското стопанство“  в  обхвата за подпомагане по чл.3, т.6 от Наредбата и за кампания 2020 е установил, че заявените животни са негова собственост и са налични, каквито са изискванията на чл.15, ал.2 от Наредбата      / вж. Справка за наличните животни в ОЕЗ- животновъден обект с адрес с. Пастра, община Рила, изготвена от Т.В.Б./. Общите предпоставки за да се откаже финансова помощ или да се намали същата по всички  направления  от мярката са посочени в чл.17, ал.1-ал.3 от Наредбата  и събраните доказателства не установяват наличие на нито едно от тях. Не се доказва неизпълнение и на специалните изисквания за процесното  направление  по  чл.21, ал.1 и ал.2; чл.25, ал.6; раздел VІІ и  чл.46, т.4 от Наредбата.  Неоснователни  са и наведените от органа доводи в приложеното становище за това, че  липсата на регистрация по чл.137 от ЗВМД  на животновъдният обект – собственост на П.В.М., води до наддеклариране на заявените за подпомагане животни, с оглед на което  му е наложена санкция за бъдещ период в размер на исканата сума – 4195,19лв. в съответствие с чл.30 и чл.31 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014г. Визираните разпоредби на регламента, не предвиждат като критерий за намаляване на финансовата помощ  и  като основание за административни санкции липсата на регистрация на животни от вида на заявените от жалбоподателя /с чл.30, пар. 4 от  Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014г. е уредена хипотезата при  установени несъответствия във връзка със системата за идентификация и регистрация на едър рогат добитък и животни от рода на овцете и козите/.  Изисквания свързани с информацията  във външните за ДФЗ, регистри се съдържат в чл.52, ал.2 от  в  Наредба № 7/2015г., според която  при извършване на административни проверки по направленията по чл. 3, т. 5 и 6 ДФЗ – РА използва наличната в регистъра на Българската агенция по безопасност на храните към датата на подаване на заявление от земеделските стопани информация, а за направлението по   чл. 3, т. 6 ДФЗ използва и информацията от регистъра на БАБХ към 80 дни след последния ден за подаване на заявленията за подпомагане съгласно чл. 12, ал. 2 от Наредба № 5 от 2009 г. Действително регистрацията на ЖО по чл.137 от ЗВМД  се извършва в  ОДБХ  като местни структури на БАБХ и в случая такава е извършена едва на 19.03.2021г., когато е издадено удостоверението от директора на ОБДХ – Кюстендил.  Цитираната  разпоредба на Наредбата  обаче  установява правила за събиране на информация от регистрите на БАБХ при извършване на административните проверки от страна на ДФЗ, но не предвижда  данните в регистрите и липсата на регистрация  като  материалноправно основание, относимо към финансовото подпомагане на земеделските производители.  От горното следва извода, че отказът  за  оторизация  и наложената санкция за бъдещ период с оспореното писмо на органа, противоречи на материалния закон.

С  оглед  на  изложеното, е дължимо  решение  на  основание  чл.173, ал.2 от АПК за отмяна на уведомителното писмо  на заместник  изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ и за връщане на преписката на органа за ново произнасяне в съответствие с  дадените по-горе указания по приложението на закона. 

Предвид изхода по спора и на осн. чл.143, ал. 1 от АПК, на  жалбоподателя се следват деловодни разноски, платими от ДФ “Земеделие”. Според приложения списък, претенцията е в общ размер  от 1569,00лв. и включва разноските за държавна такса в размер на 10,00лв., за призоваване на свидетел в размер на 20,00лв.  и за адвокатско възнаграждение в размер на 1539,00лв. Във връзка с последното, пълномощникът на ответника е предявил възражение за прекомерност на осн. чл.78, ал.5 от ГПК вр. с чл.144 от АПК, което съдът счита за неоснователно с оглед преценката за действителната фактическа  и правна сложност на делото.

Водим от горното и на осн. чл.173, ал.2 от АПК,  Административният съд

                                                  

 РЕШИ:

ОТМЕНЯ, по оспорването с жалбата на П.В. ***,  Уведомително писмо  с изх. № 02-100-6500/1564 от 20.01.2023г.  за  извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 за кампания 2020г.,  издадено от заместник изпълнителния директор на ДФ “Земеделие”.

ИЗПРАЩА  преписката  на  административния орган за ново произнасяне по  заявлението  на П.В.М.  за подпомагане по  мярка  10 „Агроекология и климат“, направление „Опазване на застрашени от изчезване местни породи, важни за селското стопанство“  от ПРСР 2014-2020  за кампания 2020г., при  съобразяване  с дадените в настоящото решение  указания  по тълкуването и прилагането  на закона.

ОСЪЖДА   Държавен фонд „Земеделие“  с адрес гр. София, бул. „Цар Борис ІІІ“ № 136 да заплати на П.В.М. с ЕГН **********,***,  деловодни разноски в общ размер  от 1569,00лв.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи.

                 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: