Решение по дело №144/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 382
Дата: 4 март 2020 г. (в сила от 4 май 2020 г.)
Съдия: Борислав Георгиев Милачков
Дело: 20207050700144
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ ............/……………. година, гр. Варна

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд - Варна, двадесет и четвърти състав, в открито съдебно заседание на седемнадесети февруари две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Борислав МИЛАЧКОВ

 

при секретаря Нина Атанасова и с участието на прокурора Томов, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 144/2020 г. по описа на Административен съд - Варна, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.203 от АПК вр.чл.1 ал.1 от ЗОДОВ.

Производството е образувано по искова молба на П.И.С. ***, чрез процесуален представител адв. Д.В. ***, представлявана от директора с правно основание чл.1 от ЗОДОВ и претенция за обезщетение на имуществени вреди в размер на 300 лв., произтичащи от заплащането на адвокатско възнаграждение за обжалването на НП № 472318-0442-000720/17.08.2018 г. на Началника на ІV РПУ при ОД МВР Варна по АНД № 5134 по описа за 2018 г. на ВРС ХХХVІ, ведно със законната лихва от датата на влизане в сила на отменителното решение – 23.05.2019 г. до окончателното им изплащане.

Ищеца твърди, че с Наказателно постановление № 18-0442-000720/17.08.2018 г., издадено от Началника на ІV РПУ при ОД на МВР-Варна, му е наложено административно наказание „глоба“ на основание чл.179, ал.3, т.1 от ЗДП. След обжалване на наказателното постановление по съдебен ред, последното е отменено с Решение № 843/02.05.2019 г. по НАХД № 5134/2018 г. по описа на ВРС. Ищеца твърди, че в посоченото производство е направил разноски за хонорар на процесуалния си представител в размер на 300 лв., което представлява пряка и непосредствена имуществена вреда, причинена във връзка с издаденото срещу него незаконосъобразно НП. Твърди, че е налице имуществена вреда, като е налице и причинно-следствена връзка между отменения акт и вредоносния резултат. Моли съда да постанови решение, с което да осъди ответника да му заплати обезщетение в размер на 300 лв. за имуществени вреди, ведно със законната лихва, считано от 23.05.2019 г., до окончателното изплащане на сумата, като моли да му бъдат присъдени и направените по настоящото дело разноски.

Ответната страна – ОД на МВР-Варна, чрез процесуалния си представител юриск. Г Г , изразява становище, че искът е неоснователен и недоказан, и моли да бъде отхвърлен.

Представителят на Окръжна прокуратура Варна изразява становище, че искът е основателен и следва да бъде уважен.

След като са запозна с доказателствата, представени от страните, в това число и административната преписка, съдът установи от фактическа страна следното:

От представеното и приобщено по делото НАХД № 5134/2018 г. по описа на ВРС, ХХХVІ състав, се установява, че с Решение № 843/02.05.2019 г., е отменено НП № 18-0442-000720/17.08.2018 г., издадено от Началника на ІV РПУ при ОД на МВР-Варна, с което на ищеца С. е наложено административно наказание „глоба“ основание чл.179, ал.3, т.1 от ЗДП.

По НАХД № 5134/2018 г. по описа на ВРС са представени пълномощно /л.5/ и договор за правна защита и съдействие /л.35/, според които П.С. е упълномощил адв. Д.В. да го представлява пред ВРС, както и че договореното, и заплатено в брой възнаграждение, възлиза на 300 лв.

Горната фактическа обстановка, по същество безспорна между страните, съдът приема за установена въз основа на писмените доказателства по административната преписка, чийто съвкупен анализ не налага различни изводи.

При така установената фактология съдът прави следните правни изводи:

Искът е предявен в срок, от легитимиран субект и при наличие на правен интерес, поради което е процесуално допустим, а разгледан по същество е и основателен.

Съгласно разпоредбата на чл.1 ал.1 от ЗОДОВ, Държавата и Общините отговарят за вредите, причинени на гражданите и юридическите лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност. За да бъде ангажирана отговорността на ответника по иск с правно основание чл.1 ал.1 от ЗОДОВ, следва да бъде установено кумулативното наличие на елементите от фактическия състав на правната норма, а именно: установена по съответния ред незаконосъобразност на административен акт, действие или бездействие, настъпването на преки и непосредствени вреди от акта, съответно действието или бездействието, и причинно-следствена връзка между действието на акта, съответно действието или бездействието, и настъпилият в поддържания от ищеца размер на вредоносния резултат.

Вредата трябва да се явява пряко, непосредствено и закономерно следствие от акт, действие или бездействие от вида, посочен в чл.203 ал.1 от АПК, както и да е налице причинно-следствена връзка между доказана вреда и отмененият акт, респ. действието или бездействието, които трябва да са административни.

Безспорно по делото е, че издаденото от Началника на ІV РПУ при ОД на МВР-Варна НП № 18-0442-000720/17.08.2018 г., е отменено с Решение № 843/02.05.2019 г. по НАХД № 5134/2018 г. по описа на ВРС, влязло в сила на 23.05.2019 г., като тези обстоятелства по категоричен начин се установяват и от писмените доказателства по делото.

Съгласно Тълкувателно постановление № 2/19.05.2015 г., независимо че наказателното постановление не представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл.21 АПК, определящо за квалификацията на иска за вреди по чл.1 ал.1 от ЗОДОВ е обстоятелството, че актът се издава от административен орган, представлява властнически акт и въпреки че поражда наказателноправни последици, е правен резултат от санкционираща административна дейност, неговото издаване е последица от изпълнение на нормативно възложени задължения, упражнена административнонаказателна компетентност, законово предоставена на органите в рамките на административната им правосубектност, което по своето съдържание представлява изпълнение на административна дейност.

В конкретния случай наказателното постановление е издадено от административен орган, представлява властнически акт и е правен резултат от санкционираща административна дейност, неговото издаване е последица от изпълнение на нормативно възложени задължения, упражнена административнонаказателна компетентност, законово предоставена на органите в рамките на административната им правосубектност, което по своето съдържание представлява изпълнение на административна дейност и настоящата инстанция приема, че е налице първата от трите кумулативно предвидени от закона предпоставки за ангажирането на отговорността на ответника, а именно: отменен незаконосъобразен административен акт (издадено наказателно постановление).

Съгласно Тълкувателно решение № 1/15.03.2017 г. по тълкувателно дело № 2/2016 г. на ВАС, при предявени пред административните съдилища искове по чл.1 ал.1 от ЗОДОВ за имуществени вреди от незаконосъобразни наказателни постановления, изплатените адвокатски възнаграждения в производството по обжалването и отмяната им представляват пряка и непосредствена последица по смисъла на чл.4 от този закон. В решението е прието, че след като едно от условията на АПК за образуване на производство по чл.1 ал.1 от ЗОДОВ е административния акт да е отменен по административен и/или съдебен ред и след като в тези производства гражданинът е ползвал адвокатска защита, защото не е могъл сам да се защити, то хонорарът, платен на адвокат за осъществяване на тази защита, не е нищо друго, освен имуществена вреда, която е в пряка причинна връзка с отменения като незаконосъобразен административен акт (в случая наказателно постановление) и е непосредствена последица от него, а не неприсъщ или луксозен разход. Прието е за безспорно, че потърсената адвокатска помощ и платеният адвокатски хонорар са пряка и непосредствена последица от издаденото наказателно постановление, тъй като обжалването на този акт е законово регламентирано и е единствено средство за защита на лицето, което твърди, че не е виновно и че неговите права са накърнени неправомерно от административния орган.

В тази връзка съдът намира за неоснователни възраженията на ответника за неоснователност и недоказаност на иска. Основанието на което е отменено наказателното постановление не подлежи на преценка в исковото производство по чл. 203 и сл. от АПК. В случая е налице отменен с влязло в сила съдебно решение акт - наказателно постановление, поради което е налице първата предпоставка от фактическия състав на отговорността на държавата по ЗОДОВ.

В случая от събраните по делото доказателства се установява, че ищеца е заплатил адвокатско възнаграждение за образуване и защита по АНД № 5134/2018 г. по описа на ВРС, видно от представения по цитираното дело на ВРС договор за правна защита и съдействие. Определеното възнаграждение е в минималния размер по Наредба № 1/09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения. Налице е имуществена вреда, която е в пряка причинна връзка с отменения като незаконосъобразен административен акт (наказателно постановление) и е непосредствена последица от него, съгласно ТР № 1/2017 г.

Налице са и трите предпоставки на чл.1 ал.1 от ЗОДОВ, поради което искът следва да бъде уважен като основателен и доказан.

Основателна е претенцията на ищеца обезщетението да се присъди ведно със законната лихва, считано от претендираната в исковата молба дата – 23.05.2019 г. В т.4 от Тълкувателно решение № 3/22.04.2005 г. на ВКС по т. гр. дело № 3/ 2004 г. на ОСГК е прието, че при незаконни актове на администрацията началният момент на забавата и съответно на дължимостта на законната лихва върху сумата на обезщетението е влизане в сила на решението, с което се отменят унищожаемите административни актове. В разглеждания случай решението на административния съд е влязло в сила именно на 23.05.2019 г.

При този изход на спора и предвид направеното искане, съдът намира, че ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца направените по делото разноски в размер на 310 лв., както следва: 10 лв. за ДТ, 300 лв. за адвокатско възнаграждение, определено по реда на чл.38, ал.1 т.2 от ЗА, вр. чл.8, ал.1 т.1 от Наредба № 1/2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

С оглед гореизложеното и на основание чл.203 и сл. от АПК, Административен съд – Варна, ХХІV-ти състав

 

РЕШИ:

 

ОСЪЖДА ОД на МВР–Варна да заплати на П.И.С., ЕГН: **********, с адрес: ***, сумата от 300.00 (триста) лв., представляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди от незаконосъобразно Наказателно постановление № 18-0442-000720/17.08.2018 г., издадено от Началника на ІV РПУ при ОД на МВР-Варна, ведно със законната лихва, считано от 23.05.2019 г., до окончателното изплащане.

ОСЪЖДА ОД на МВР–Варна да заплати на П.И.С., ЕГН: **********, с адрес: ***, сумата от 310.00 (триста и десет) лв., представляваща направените в настоящото производство разноски.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд  в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                                   СЪДИЯ: