Р Е Ш Е Н И Е
В И М Е Т О Н А
Н А Р О Д А
20.Декември.2019година
Номер 814
гр.
Перник
Пернишки районен съд
01- Н. състав
На 05.ХІ.
година 2019г.
В открито съдебно заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : Валери Ненков
ЧЛЕНОВЕ :
СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :
Секретар: Капка Станчева
Прокурор:
Като разгледа докладваното от Председателя АНД № 00939 по описа на съда за 2019година, за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59 и сл.
от ЗАНН
С Наказателно постановление № 10/10.ІV.2019год. на д-р Е.Г.Д.-Директор на ОДБХ-гр.Перник на основание
чл.53 вр. чл.27/83/ от ЗАНН на „Прогрес“ЕООД-ЕИК *********/седалище:
гр.София 1618 район“Красно село“ ж.к „Красно село“ Бл.201,Вх.“Г“,Ет.8,Ап.87
представлявано от Ц.Х.Х.-ЕГН *********/ на осн. чл.48 ал.2 от “Закона за храните” е наложено наказание “Глоба” в размер 2000/две хиляди/лева за нарушение на чл.12 ал.1 и ал.2 от “Закона за храните” за това, че на 04.І.2019г. при извършена проверка се
установи: На територията на ДКЦ-1, намиращ се в гр.Перник ул.“Брезник“ №2 на
Етаж 2 до Микробиологична лаборатория е РАЗПОЛОЖЕНА самопродаваща машина за кафе и топли напитки.Същата се
стопанисва от „Прогрес“ЕООД и НЕ е регистрирана съгласно
изискванията на чл.12 ал.1 и ал.2 от “Закона за храните”. Производството
и търговия с храни се извършва само в обекти регистрирани по реда на закона и
отговарящи на определени хигиенни изисквания.
Против издаденото наказателно
постановление в срок е постъпила
жалба от „Прогрес“ЕООД-ЕИК *********/седалище:
гр.София 1618 район “Красно село“ ж.к „Красно село“ Бл.201,Вх.“Г“,Ет.8,Ап.87
представлявано от Ц.Х.Х.-ЕГН *********/ в която се оспорва
законосъобразността и обосноваността на издаденото наказателно постановление.
В с.з жалбоподателя не се явява
изпраща адв.Н.М.-ПАК,която развива доводите и моли
наказателното постановление да бъде отменено изцяло, като незаконосъобразно и
необосновано.
Въззиваемата
страна, редовно призована изпраща ЮК адв.Пл.Б.-ПАК,
като изразява становище по същество.
Пернишкият
районен съд, в настоящия съдебен състав, след като прецени събраните по делото
доказателства по реда на чл.14 и чл.18 от НПК, както и доводите на страните,
намира за установено следното:
Със АУАН № 0000121/10.І.2019год. съставен от д-р П.Г.Т.-Гл. Инспектор “Контрол на храните” в присъствието на свидетеля д-р Е.Н.Ц. е посочено, че на 04.І.2019г. при извършена проверка се установи: На територията на ДКЦ-1, намиращ се в гр.Перник ул.“Брезник“ №2 на Етаж 2 до Микробиологична лаборатория е РАЗПОЛОЖЕНА самопродаваща машина за кафе и топли напитки.Същата се стопанисва от „Прогрес“ЕООД и НЕ е регистрирана съгласно изискванията на чл.12 ал.1 и ал.2 от “Закона за храните”. Производството и търговия с храни се извършва само в обекти регистрирани по реда на закона и отговарящи на определени хигиенни изисквания- нарушение на чл.12 ал.1 и ал.2 от “Закона за храните”/чл.12(1)Производство и търговия с храни в страната се извършва само в обекти, регистрирани по реда на закона, които: 1.отговарят на хигиенните и/или на ветеринарно-санитарните изисквания, определени с нормативен акт; 2. имат разработена технологична документация за групите храни, които ще се произвеждат в обекта или прилагат национални стандарти или стандарти, разработени от браншови организации и одобрени от компетентен орган; 3. имат въведени: а) добри практики за производство и търговия с храни и система за анализ на опасностите и критични контролни точки или процедури в съответствие с нейните принципи, когато цялостното внедряване на системата е неприложимо; б) система за управление на безопасността на храните.(2) Регистрацията на обект за производство или за търговия с храни, с изключение на обектите за производство на бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води, се извършва от областната дирекция по безопасност на храните (ОДБХ) по местонахождението на обекта. (3) Регистрацията на обект за производство, приготвяне или обработка на бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води се извършва от регионалната здравна инспекция (РЗИ) по местонахождението на обекта. (4)За извършване на регистрацията лицата по ал.1 подават заявление по образец, в което се посочват име и адрес на лицето, съответно седалище, адрес на управление и код по БУЛСТАТ/ЕИК за лицата, регистрирани в Република България, а за лицата, регистрирани в друга държава - членка на Европейския съюз, или страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство - друг идентификационен код или номер, както и адрес на обекта. Към заявлението се прилага и списък на групите храни или ястия, които ще се произвеждат или продават в обекта.(5) Към заявлението по ал.4 производителите на храни прилагат декларация по образец, удостоверяваща влагането или невлагането на съставки и добавки в храната, както и компоненти на дадена съставка, и вещества, които присъстват в крайния продукт, макар и в променена форма, произведени от ГМО при производство на храни в обекта.(6) Алинея 5 не се прилага за търговците, включително заведенията за обществено хранене.(7)При непълнота или нередовност на представените документи по ал. 4 и 5 в 10-дневен срок от подаване на заявлението съответният орган писмено уведомява заявителя за това и определя срок за отстраняване.(8)В 30-дневен срок от подаване на документите по ал. 4 или от отстраняване на непълнотите или нередовностите по ал.7 съответният орган извършва проверка на място за съответствие на обекта с условията по ал.1. При констатиране на несъответствие с изискванията органът издава предписание и определя подходящ срок за привеждане в съответствие.(9)В 15-дневен срок след проверката или след привеждане на обекта в съответствие с предписанието по ал. 8 съответният орган извършва регистрация на обекта и издава удостоверение за регистрация. Обектът се регистрира за заявените дейности за производство и/или търговия с храни само ако производителят или търговецът е доказал, че обектът отговаря на нормативните изисквания.(11)Регионалните здравни инспекции информират ОДБХ за регистрираните аптеки по чл. 229а, ал. 1 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина. Областните дирекции по безопасност на храните вписват аптеките в регистъра по чл. 14, ал. 1
./
Срещу разписка на същата бил връчен и препис от съставения акт за
нарушение.
В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН
жалбоподателя „Прогрес“ЕООД-ЕИК *********/,
НЕ е упражнил правото си на писмени възражения, срещу констатацията за
посочено нарушение в АУАН.
Въз
основа на събраните по преписката доказателства и след проверка по реда на
чл.52 ал.4 от ЗАНН административно наказващият орган приел, че са налице и на
основание чл.53 вр. чл.27/83/ от ЗАНН и на осн. чл.48 ал.2 от “Закона за храните” /чл. 48. (1) Който наруши разпоредбите на
този закон или наредбите по прилагането му, извън случаите по чл.38-47,
се наказва с глоба от 500 до 1000 лв., а при повторно извършване на същото
нарушение - с глоба от 1000 до 2000 лв. (2) За нарушение по ал.1, извършено от
юридическо лице или едноличен търговец, се налага имуществена санкция в размер от 1000 до 2000 лв., а при повторно нарушение - от 2000 до 4000
лв./. е
наложил на жалбоподателя „Прогрес“ЕООД-ЕИК *********/седалище: гр.София 1618 район“Красно
село“ ж.к „Красно село“ Бл.201,Вх.“Г“,Ет.8,Ап.87 представлявано от Ц.Х.Х.-ЕГН *********/ наказание “Глоба” в размер 2000/две хиляди/лева за
нарушение на чл.12 ал.1 и ал.2 от “Закона за храните” .
Производството, предмет на настоящето
разглеждане е от административно наказателен характер при което
е необходимо да се установи налице ли е деяние, същото представлява ли
административно нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да- извършено ли е от посоченото в акта лице и извършено
ли е виновно-предпоставките са
абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно наказващия
орган.
Не на последно място съставеният акт за установяване
на административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити, посочени в
чл.42 от ЗАНН.
В съответствие с разпоредбата на
чл.43 ал.1 от ЗАНН актът е подписан от актосъставителя
както и от
свидетеля по акта. Предявен е на
нарушителя за запознаване
с неговото съдържание.
Издаденото въз основа на него наказателно постановление е необходимо да съдържа реквизитите, посочени в чл.57 от ЗАНН и да бъде
издадено от компетентен орган в случая същия е оторизиран/.
Изводът на състава е, че при съставяне
на процесния АУАН и издаване на Наказателното постановление, НЕ са спазени установените към съдържанието им императивни
изисквания в чл.42/”чл.42.Актът за установяване на административното нарушение трябва да
съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име на
съставителя и длъжността му;2. датата на съставяне на акта;3. датата и мястото на извършване на нарушението;4. описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено; 5.законните
разпоредби, които са нарушени;6. собственото, бащиното и фамилното име и
възрастта на нарушителя, точния му адрес и местоработата, единен граждански
номер;7. имената и точните адреси на свидетелите, единен граждански номер;8.
обясненията или възраженията на нарушителя, ако е направил такива;9. имената и
точните адреси на лицата, които са претърпели имуществени вреди от нарушението,
единен граждански номер;10. опис на писмените материали и на иззетите вещи, ако
има такива, и кому са поверени за пазене.”/ и съответно
чл.57 ал.1 от ЗАНН /”чл.57.(1)Наказателното постановление трябва да съдържа:1.
собственото, бащиното и фамилното име и длъжността на лицето, което го е
издало;2. датата на издаването и номерата на постановлението;3. датата на акта,
въз основа на който се издава, и името, длъжността и местослуженето
на актосъставителя;4. собственото, бащиното и
фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен граждански номер;5. описание на нарушението, датата и
мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на
доказателствата, които го потвърждават; 6.законните разпоредби, които са били нарушени виновно; 7.вида и размера на наказанието;8. вещите,
които се отнемат в полза на държавата;9. размера на обезщетението и на кого
следва да се заплати;10. дали наказателното постановление подлежи на обжалване,
в какъв срок и пред кой съд”/, а именно:
Мотивиран от
изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
ОТМЕНЯВА Наказателно постановление № 10/10.ІV.2019год. на
д-р Е.Г.Д.-Директор на ОДБХ-гр.Перник с което на основание чл.53 вр. чл.27/83/ от ЗАНН
на „Прогрес“ЕООД-ЕИК *********на осн. чл.48 ал.2 от “Закона
за храните” е наложено наказание “ГЛОБА”
в размер 2000/две хиляди/лева за нарушение на чл.12
ал.1 и ал.2 от “Закона за храните”.