Решение по дело №1056/2019 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1422
Дата: 24 юли 2019 г. (в сила от 30 април 2020 г.)
Съдия: Галина Георгиева Радикова
Дело: 20197040701056
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 май 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш  Е  Н   И   Е  1422

 

гр. Бургас, 24 юли  2019 г.

 

В     ИМЕТО     НА     НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр.Бургас, ХІV състав, в съдебно заседание на единадесети юли, през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИНА РАДИКОВА

         ЧЛЕНОВЕ: ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА

          АТАНАСКА АТАНАСОВА

При секретар Йовка Банкова и с участието на прокурора Дарин Христов, изслуша докладваното от съдия ГАЛИНА РАДИКОВА АХД № 1056/2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл. 185 и сл. АПК.

Образувано е по протест, подаден от прокурор в Окръжна прокуратура Бургас против чл. 7 от Наредба № 2 за поддържане и опазване на обществения ред в Община Поморие, приета с решение № 1022 от 05.02.2019 г. на Общински съвет – Поморие. 

В протеста се излагат доводи за незаконосъобразност на оспорената норма, като противоречаща на разпоредби от нормативен акт от по-висока степен- Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност /ЗОАРАКСД/, ЗЮЛНЦ и Конституцията на Република България/КРБ/. Иска се нейната отмяна.

В съдебно заседание, представителят на Окръжна прокуратура - Бургас поддържа подадения протест. Претендира присъждане на разноски.

Ответникът - Общински съвет - Поморие, редовно уведомен не изпраща представител. По делото е представено писмено становище от процесуален представител.

І. ПО ДОПУСТИМОСТТА:

С протеста се оспорва подзаконов нормативен акт, каквато възможност е предвидена в чл. 185, ал.2 АПК. Подаден е от страна, със законово признат правен интерес от оспорване- чл. 186, ал.2 АПК, поради което е процесуално допустим.

ІІ. ФАКТИТЕ:

С докладна записка изх. рег. № 06-01-1/04.01.2019г. кметът на Община Поморие е внесъл предложение за приемане на нова Наредба № 2 за поддържане и опазване на обществения ред в община Поморие, ведно с проект на подзаконовия нормативен акт/л.11 от делото/ и за отмяна на действащата към момента Наредба № 2  за поддържане и опазване на обществения ред в община Поморие, приета с решение № 136/04.12.2000г. В предложението е посочено, че приемането на нова Наредба е свързано с обстоятелството, че старата наредба на ОбС – Поморие, е в несъответствие с действащото законодателство.

Съобщение за изготвения проект на Наредба е било публикувано на 30.11.2018 г. на интернет сайта на община Поморие, за което бил съставен констативен протокол.

Обсъждане на проекта било проведено в Комисия по законност и обществен ред, Комисия по туризъм, търговия, спорт, младежки дейности и основни поминъци, Комисия по устройство на територията, строителство, околна среда и общинска собственост, Комисия по образование, култура, вероизповедание, здравеопазване и социална политика и Комисия по финанси и европейска.

Наредба № 2 за поддържане и опазване на обществения ред в община Поморие (Наредба № 2) била приета с решение по т. 7 по протокол № 47 от 05.02.2019 г. на Общински съвет Поморие.

Със същото решение била отменена Наредба на община Поморие, приета с решение № 136/04.12.2000г.

Посочените документи, удостоверяващи изложените факти, представляват пълната административна преписка по приемане на наредбата, според изричното изявление на ответника /л.2/.

ІІІ. ПРАВОТО:

Оспорената Наредба е приета от компетентен орган - Общински съвет Поморие, който съгласно чл.76, ал.3 от АПК, във вр. с чл.8 от Закона за нормативните актове и чл.21, ал.2 от ЗМСМА, е овластен да издава нормативни актове, в т.ч. и подзаконови такива, каквито са наредбите от категорията на процесната. Наред с това, Общинския съвет решава самостоятелно всички въпроси от местно значение, които законът е предоставил в неговата компетентност, както и други въпроси от местно значение, които не са от изключителната компетентност на други органи - чл. 21, ал.1, т.23 от ЗМСМА.

Сред изброените в чл. 21, ал.1, т.13 от ЗМСМА, правомощия на общинските съвети изрично е предвидено правомощието на общинския съвет да определя изисквания за дейността на физическите и юридическите лица на територията на общината, които произтичат от екологичните, историческите, социалните и другите особености на населените места

Не е налице и порок във формата – наредбата е издадена в изискуемата форма.

Спазени са изискванията за кворум и мнозинството при приемането на решение № 1022/05.02.2019 г. на Общински съвет-Поморие, поради което приетата с решението Наредба № 2 е валиден подзаконов нормативен акт.

В хода на производството по приемане на акта не са допуснати съществени нарушения на процесуалните   

 

 

 

правила.

В докладната записка, с която проектът на наредбата е внесен в Общински съвет-Поморие са изложени причините, които налагат приемането й и целите, които се поставят с нея.

Проектът на наредбата с мотивите е публикуван на интернет-страницата на община Поморие преди приемането му и в период 45 дни от публикуването му не са постъпили писмени предложения за промени.

 

 

 

 

Според настоящия съдебен състав, протестираната разпоредба на чл. 7 от Наредба № 2 противоречи на нормативен акт от по-висока степен, поради което са налице основания за отмяната й като незаконосъобразна.

Съображенията за това са следните:

С разпоредбата на чл. 7 от наредбата, е предвидена забрана за „.. набирането на финансови средства посредством дарения или продажба на картички и билети от физически, юридически лица или сдружения регистрирани по ЗЮЛНЦ без писмено разрешение на Кмета на Община Поморие или упълномощено от него лице.“

Според чл.7, ал. 2 от ЗНА, наредбата е нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен.

В този смисъл, тя следва да детайлизира регулацията на съответните обществени отношения, в случая  при отчитане спецификите на местните условия, но не може да противоречи на  закона, или да преурежда по различен начин вече уредени с акт от по- висока степен, обществени отношения.

Законът за задълженията и договорите регламентира предпоставките за сключване на двустранната сделка дарение, като предвижда, че  всяко физическо или юридическо лице може да дарява, както и да бъде дарявано. Предмет на дарение може да бъде всякакво прехвърлимо имуществено право, в това число и пари. Разрешителен режим за сключване на сделката дарение този закон не предвижда.

Набирането на финансови средства посредством продажба, било то на картички или билети, представлява търговска (стопанска) дейност, чието извършване се регулира с нормативен акт- Търговски закон, ЗЗД.

Отделно от това, нормата на чл. 4, ал.2 и ал.3 от Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност /ЗОАРАКСД/ изрично предвижда, че всички изисквания, необходими за започването и за осъществяването на дадена стопанска дейност, както и за извършването на отделна сделка или действие, се уреждат със закон.

С подзаконов нормативен акт, посочен в закон, могат да се въвеждат изисквания по см. на  ал.2 на чл.4, при  хипотезата на чл. 3, ал.3 от същия закон. Последният текст сочи,  че при административно регулиране и административен контрол върху стопанската дейност административните органи и органите на местното самоуправление не могат да налагат ограничения и тежести, които не са необходими за постигане на целите на закона.

Целта на закона, определена с чл. 1, ал.2 ЗОАРАКСД, е да улесни и насърчи извършването на стопанската дейност, като ограничи до обществено оправдани граници административното регулиране и административния контрол, осъществявани върху нея от държавните органи и от органите на местното самоуправление.

Анализът на посочените разпоредби предпоставя извод, че с подзаконов нормативен акт не могат да се въвеждат ограничения и забрани за осъществяване на стопанска дейност, непредвидени в закон.

В случая, с оспорената разпоредба е предвидено именно такова ограничение по отношение на физическите и юридически лица или сдружения по ЗЮЛНЦ. Въвеждането на разрешителен режим при извършването на  дейност по набиране на финансови средства чрез дарения или продажба на картички освен, че не е предвидено в закон, противоречи и на целта на закона- чл. 1, ал.2 ЗОАРАКСД.

В настоящия случай, административното регулиране върху стопанската дейност излиза извън обхвата на обществено оправданите граници, очертани в чл. 2 ЗОАРАКСД.

По изложените съображения съдът намира, че чл. 7 от Наредба № 2 за поддържане и опазване на обществения ред в Община Поморие, приета с решение № 1022 от 05.02.2019 г. на Общински съвет – Поморие, следва да бъде отменен, като противоречащ на нормативни актове от по- висока степен.

С оглед изхода на спора, следва да бъде уважено своевременно направеното и доказано искане на протестиращата страна, за присъждане на разноски в размер на 20лв. за обнародване на оспорването в ДВ.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 193, ал.1 АПК, Административен съд - Бургас, ХІV- ти състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ като незаконосъобразна разпоредбата на чл. 7 от Наредба № 2 за поддържане и опазване на обществения ред в Община Поморие, приета с решение № 1022 от 05.02.2019 г. на Общински съвет - Поморие.

ОСЪЖДА Общински съвет Поморие да заплати на Окръжна прокуратура Бургас разноски в размер на 20.00 /двадесет/ лева.

Решението да се обнародва по реда на чл. 194 от АПК, след влизането му в сила.

Решението може да се обжалва пред Върховен административен съд на Република България в 14 -дневен срок  от съобщаването му.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: