Решение по дело №159/2020 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 169
Дата: 30 юни 2020 г. (в сила от 29 юли 2020 г.)
Съдия: Димитър Георгиев Цончев
Дело: 20201840200159
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Ихтиман, 30.06.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

  РАЙОНЕН СЪД – ИХТИМАН, пети състав, в открито заседание на 09.06.2020 г., в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТЪР ЦОНЧЕВ

при участието на секретаря Надя Борисова като разгледа докладваното от съдията АНД № 159 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 59 и сл. ЗАНН.

Образувано е по жалба на „АЛЕКС – 2010“ ЕООД, ЕИК, представлявано от управителя Ели Стефанова Давидова против Наказателно постановление № Ю-100/07.11.2019 г. на ИД директор на Областна дирекция по безопасност на храните - София област, с което за:

·        нарушение на чл. 12, ал. 1 от Наредба № 8 от 4.12.2018 г. за специфичните изисквания към безопасността и качеството на храните, предлагани в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения, както и към храни, предлагани при организирани мероприятия за деца и ученици (Наредба № 8 от 4.12.2018 г.) на основание чл. 48, ал. 2 от Закона за храните (отм., бр. 52 от 9.06.2020 г., в сила от 9.06.2020 г.) на жалбоподателя е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1 000 лв.;

·        нарушение на чл. 15, ал. 3 от Наредба № 8 от 4.12.2018 г. на основание чл. 48, ал. 2 от Закона за храните (отм., бр. 52 от 9.06.2020 г., в сила от 9.06.2020 г.) на жалбоподателя е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1 000 лв.;

·        нарушение на чл. 16 от Наредба № 8 от 4.12.2018 г. на основание чл. 48, ал. 2 от Закона за храните (отм., бр. 52 от 9.06.2020 г., в сила от 9.06.2020 г.) на жалбоподателя е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1 000 лв.;

В жалбата се претендира отмяна на наказателното постановление при подробно изложени съображения.

По допустимостта на жалбата:

Жалбата е допустима, тъй като е подадена в срока по чл. 59, ал. 2  ЗАНН от процесуално легитимирана страна срещу акт, подлежащ на въззивно обжалване.

Разгледана по същество е основателна, но не по изложените съображения.

На 01.10.2019 г. свид. Х.К. в качеството си на инспектор в отдел „Контрол на храните“ при ОДБХ София област съставила Акт за установяване на административно нарушение № 001483 срещу жалбоподателя „АЛЕКС – 2010“ ЕООД за това, че при извършена проверка в обект училищен бюфет, находящ се в СОУ „Св. св. Кирил и Методий“, ул. „Св. св. Кирил и Методий“ № 7, гр. Костенец, общ. Костенец, Софийска област, стопанисван от „АЛЕКС - 2010“ ЕООД в качеството му на търговец с храни, съхранява с цел влагане в приготвяне на място сандвичи, тип принцеси, следните суровини, които не отговарят на изискванията на Наредба № 8 от 04.12.2018 г., а именно: - Кебапчета, „Деликатес Житница“, съставки: механично отделено птиче месо, соеви фибри и други, - Пилешки кренвирш - съставки: птиче механично отделено месо 70% и др.; - Кашкавал „Наборъ" - от краве мляко, тостер; - айран „Народен дар“ - съставки: краве мляко, вода, закваса, сол. Горепосочените хранителни продукти са подробно описани в доклад от комисия от 01.10.2019 г., с което са нарушени разпоредбите на чл. 12, ал. 1, чл. 15, ал. 3 и чл. 16 от Наредба № 8 от 4.12.2018 г. за специфичните изисквания към безопасността и качеството на храните, предлагани в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения, както и към храни, предлагани при организирани мероприятия за деца и ученици.

Въз основа на АУАН от ИД директор на Областна дирекция по безопасност на храните - София област е издадено обжалваното Наказателно постановление № Ю-100/07.11.2019 г.

В обстоятелствената част на същото от фактическа и от правна страна е посочено следното:

На 01.10.2019 г. свид. Х.К. в качеството си на инспектор в отдел „Контрол на храните“ при ОДБХ София област съставила Акт за установяване на административно нарушение № 001483 срещу жалбоподателя „АЛЕКС – 2010“ ЕООД за това, че при извършена проверка в обект училищен бюфет, находящ се в СОУ „Св. Св. Кирил и Методий“, ул. „Св. Св. Кирил и Методий“ № 7, гр. Костенец, общ. Костенец, Софийска област, стопанисван от „АЛЕКС - 2010“ ЕООД, последното в качеството си на търговец с храни, съхранява с цел влагане в приготвяне на място сандвичи, тип принцеси, следните суровини, които не отговарят на изискванията на Наредба № 8 от 04.12.2018 г., а именно: - Кебапчета, „Деликатес Житница“, съставки: механично отделено птиче месо, соеви фибри и други, - Пилешки кренвирш - съставки: птиче механично отделено месо 70% и др.; - Кашкавал „Наборъ" - от краве мляко, тостер; - айран „Народен дар“ - съставки: краве мляко, вода, закваса, сол. Горепосочените хранителни продукти са подробно описани в доклад от комисия о 01.10.2019 г., с което са нарушени разпоредбите на чл. 12, ал. 1, чл. 15, ал. 3 и чл. 16 от Наредба № 8 от 4.12.2018 г. за специфичните изисквания към безопасността и качеството на храните, предлагани в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения, както и към храни, предлагани при организирани мероприятия за деца и ученици.

Цитираните разпоредби от Наредба № 8 от 4.12.2018 г. са преписани дословно.

Посочено е още, че комисията от инспектори констатирали, че „АЛЕКС - 2010“ ЕООД, последното в качеството си на търговец с храни, съхранява суровини с цел влагане в приготвяне на място на сандвичи, тип принцеси, които не отговарят на изискванията на Наредба № 8 от 04.12.2018 г., а именно: - Кебапчета, „Деликатес Житница“ – замразени с добавен млечен протеин, съставки: свинско месо, механично отделено птиче месо, соеви фибри, сол, соев протеин, регулатор на киселинността: Е262, антиоксидант Е300, Е301, млечен протеин, натриев бикарбонат, подправки: кимион млян, кимион зърна, черен пипер, производител „Деликатес 2“ ООД, с. Житница, замразени на 19.09.2019 г., използвай преди 18.11.2019 г., с общо количество 12 броя тарелки по 0.600 кг. или общ 7.200 кг. Пилешки кренвирши, варено-пушен. Съставки: птиче механично отделено месо 70%, вода, сол, пилешки колаген, соев протеин, картофено нишесте, гликозен сироп, пушилен ароматизант и др., произведено от „Майро-Кор“ЕООД, гр. София, използвай преди 21.10.2019 г., производител „Млечни продукти „Тракия“ ЕООД, с общо количество 1.892 кг. Кашкавал „Наборъ“ от краве мляко тостер, съставки: краве мляко, закваска, мая, калциев двухлорид, сол, произведено от „Милки Груп Био“ ЕООД, най-добър до 13.01.2020 . с общо количество 1.650 кг. Айран „Народен дар“ - съставки: краве мляко, вода, закваса, сол, масленост 1.6%, използвай преди 14.10.2019 г., производител „Млечни продукти „Тракия“ ЕООД с общо количество 12 броя по 0.250 л. или общо 3 л.  

Изложено е, че след преценка на всички представени доказателства в тяхната съвкупност е прието за установено, че „АЛЕКС - 2010“ ЕООД, последното в качеството си на търговец с храни, съхранява с цел влагане в приготвяне на място сандвичи, тип принцеси, следните суровини, които не отговарят на изискванията на Наредба № 8 от 04.12.2018 г., а именно: - Кебапчета, „Деликатес Житница“, съставки: механично отделено птиче месо, соеви фибри и други, - Пилешки кренвирш - съставки: птиче механично отделено месо 70% и др.; - Кашкавал „Наборъ" - от краве мляко, тостер; Кашкавал „Наборъ" - от краве мляко, тостер; „Народен дар“ - съставки: краве мляко, вода, закваса, сол. Горепосочените хранителни продукти са подробно описани в доклад от комисия о 01.10.2019 г., с което са нарушени разпоредбите на чл. 12, ал. 1, чл. 15, ал. 3 и чл. 16 от Наредба № 8 от 4.12.2018 г. за специфичните изисквания към безопасността и качеството на храните, предлагани в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения, както и към храни, предлагани при организирани мероприятия за деца и ученици.

За нарушението на чл. 12, ал. 1 от Наредба № 8 от 4.12.2018 г. за специфичните изисквания към безопасността и качеството на храните, предлагани в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения, както и към храни, предлагани при организирани мероприятия за деца и ученици (Наредба № 8 от 4.12.2018 г.) на основание чл. 48, ал. 2 от Закона за храните (отм., бр. 52 от 9.06.2020 г., в сила от 9.06.2020 г.) на жалбоподателя е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1 000 лв.;

За нарушението на чл. 15, ал. 3 от Наредба № 8 от 4.12.2018 г. на основание чл. 48, ал. 2 от Закона за храните (отм., бр. 52 от 9.06.2020 г., в сила от 9.06.2020 г.) на жалбоподателя е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1 000 лв.;

За нарушението на чл. 16 от Наредба № 8 от 4.12.2018 г. на основание чл. 48, ал. 2 от Закона за храните (отм., бр. 52 от 9.06.2020 г., в сила от 9.06.2020 г.) на жалбоподателя е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1 000 лв.; -

Съдът констатира, че АУАН и НП са издадени от компетентни органи, чиято контролна функция е предоставена по силата на ЗДвП. Спазени са сроковете по чл. 34, ал. 1 и ал. 3 от ЗАНН, както и срокът за абсолютната погасителна давност по чл. 81, ал. 3 във връзка с чл. 80, ал. 1, т. 5 от НК.

Въпреки това при издаването на АУАН и НП е допуснато съществено процесуално нарушение, ограничило правото на защита на жалбоподателя. Това е така доколкото липсва описание на всяко едно от нарушенията, за които жалбоподателят е наказан. Допуснатото несъответствие представлява съществено процесуално нарушение, тъй като фактическото и правно описание на нарушението в АУАН по чл. 42, т. 4 и т. 5 ЗАНН и НП по чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 ЗАНН трябва да са в пълно единство помежду си, за да е в състояние наказаният да разбере естеството на обвинението, т.е. какво нарушение е извършил.

Разпоредбата на чл. 48, ал. 2 вр. ал. 1 от Закона за храните (отм., бр. 52 от 9.06.2020 г., в сила от 9.06.2020 г.) е бланкетна и определя като състав на нарушение всяко неизпълнение разпоредбите на този закон или наредбите по прилагането му, извън случаите по чл. 38 - 47. При това положение за обосноваване на санкцията следва да бъде посочена материално-правната норма, съдържаща предписание за конкретно задължително поведение, което не е сторено от актосъставителя и административно-наказващия орган. Посочването на разпоредбите на чл. 12, ал. 1, чл. 15, ал. 3 и чл. 16 от Наредба № 8 от 4.12.2018 г. с изпълнително деяние „съхранява суровини, с цел влагане и приготвяне“ не представлява изпълнение на това задължение, тъй като при преглед на цитираните разпоредби се установява, че съхранението с или без особена цел не е предвидено като изпълнително деяние и респективно не е предвидено като административно нарушение. За такова е предвидено единствено „предлагане“ на конкретно посочени в съответната разпоредба продукти, но жалбоподателят не е наказан за предлагане на такива, а за съхранение с цел влагане в приготвяне. Както беше посочено подобно изпълнително деяние в чл. 12, ал. 1, чл. 15, ал. 3 и чл. 16 от Наредба № 8 от 4.12.2018 г. не е предвидено.

На следващо място, при преглед на чл. 12, ал. 1, чл. 15, ал. 3 и чл. 16 от Наредба № 8 от 4.12.2018 г. се установява, че не всяко предлагане в училищните столове на местни заготовки и местни продукти, кашкавал и айран представлява административно нарушение, а само: 1. Предлагане на местни заготовки и местни продукти, които не са произведени по утвърдени стандарти (чл. 12, ал. 1), а за месните продукти по ал. 1, за които няма утвърден стандарт, трябва да са произведени по технологична документация и да отговарят на показателите в наредбите за здравословно хранене по чл. 34, ал. 2 от Закона за здравето (чл. 12, ал. 2). 2. Предлагане на кашкавал, който не е произведен в съответствие със стандарт БДС 14:2010 (чл. 15, ал. 3). 3. Предлагане на айрян, който не е получен при хомогенизацията на българско кисело мляко и питейна вода без добавяне на готварска сол (чл. 16).

В случая в АУАН и НП освен, че не е посочено изпълнително деяние, което да е съответно на разпоредбите на чл. 12, ал. 1, чл. 15, ал. 3 и чл. 16 от Наредба № 8 от 4.12.2018 г., респективно не се твърди, че жалбоподателката е предлагала посочените храни, липсва и каквото и да било описание поради каква причина подробно изброените по-горе продукти не отговарят на цитираните норми. По този начин жалбоподателят е в пълна невъзможност да разбере естеството на нарушението и да организира защитата си. Недопустимо е чрез предположения жалбоподателят е съдът да установяват в какво са се изразили конкретните нарушения и за първи път въззивната съдебна инстанция да въвежда нови обвинения от фактическа и правна страна.

За да бъде надлежно описано от фактическа и правна страна нарушението на чл. 12, ал. 1 от Наредба № 8 от 4.12.2018 г. е необходимо в АУАН и НП освен конкретното изпълнително деяние, предвидено в нормата, да се посочи с какво продуктите не отговарят на разпоредбата, т.е.  дали продуктите не са произведени по утвърдени стандарти и какъв е утвърдения стандарт, за да се прецени дали действително е налице такова нарушение. В случая това не е направено като не само, че не е посочено изпълнително деяние, предвидено в разпоредбата, но и не е посочено дали местните продукти и заготовки не отговарят на утвърден стандарт, както и кой е утвърденият стандарт. Не представлява описание на нарушението механичното преписване на съдържанието на съответните продукти и бланкетното посочване, които не отговарят на чл. 12, ал. 1 от Наредбата.

За да бъде надлежно описано нарушението на чл. 15, ал. 3 от Наредба № 8 от 4.12.2018 г. е необходимо освен конкретното изпълнително деяние, предвидено в нормата, да се посочи какво е несъответствието на кашкавала с предвиденото с разпоредбата, т.е. дали не е произведен в съответствие със стандарт БДС 12:2010 или нещо друго, респективно какво е несъответствието със стандарта. В случая в АУАН и в НП това не е направено и не само, че не е посочено изпълнително деяние, предвидено в разпоредбата, но и не е посочено, дали продуктът не е съответен на стандарт БДС 12:2010, не е посочено в какво се е изразило несъответствието, а само е преписано съдържанието на кашкавала.

За да бъде надлежно описано нарушението на чл. 16 от Наредба № 8 от 4.12.2018 г. е необходимо освен конкретното изпълнително деяние, предвидено в нормата, да се посочи, че какво е несъответствието на  айряна с разпоредбата. В случая в АУАН и в НП това не е направено и не само, че не е посочено изпълнително деяние, предвидено в разпоредбата, но и не е посочено какво е несъответствието на айряна, дали не е направен от хомогенизирано българско мляко и питейна вода, без добавяне на готварска сол, респективно дали нарушението е в това, че се предлага айрян, който не е от българско кисело мляко, не е от питейна вода или е с добавена готварска сол или и трите.

Поради изложеното в значителна степен е ограничено правото на защита на жалбоподателят, тъй като е напълно неясно за какви нарушения е подведен под административнонаказателна отговорност, доколкото описанието на нарушенията е непълно, а посоченото изпълнително деяние съхранява с цел влагане в приготвяне не е предвидено като нарушение в съответните разпоредби. Това налага отмяна на наказателното постановление.

Мотивиран от изложеното, съдът основание чл. 63, ал. 1, пр. 3 ЗАНН,

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № Ю-100/07.11.2019 г. на ИД директор на Областна дирекция по безопасност на храните - София област.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на АПК пред Административен съд–София област в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: