Решение по дело №1254/2019 на Районен съд - Кюстендил

Номер на акта: 379
Дата: 14 ноември 2019 г. (в сила от 9 март 2020 г.)
Съдия: Николай Александров Николов
Дело: 20191520201254
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 септември 2019 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е     Н     И     Е

 

гр.Кюстендил, 14.11.2019г.

 В    И М Е Т О   Н А    Н А Р О Д А

Кюстендилският районен съд, в открито съдебно заседание на петнадесети октомври две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                                                          Районен съдия : Николай Николов            

при секретаря  В. Спирова,

като разгледа докладваното от съдията АНД№1254 по описа на съда за 2019г., за да се произнесе, взе предвид:

 

 

Делото е образувано по жалбата от община Кюстендил, представлявана от кмета П. П. против наказателно постановление №24-А-18/23.08.2019г., издадено от директора на РИОСВ-Перник, с което на жалбоподателя на основание чл.126, пр.1 ЗБР е наложена имуществена санкция в размер на 2 000 лева. Претендира се отмяна на атакуваното постановление, с доводи за неправилност и незаконосъобразност на същото, поради допуснати съществени процесуални нарушения.

АНО, чрез юрисконсулт Генчева, изразява становище за неоснователност на жалбата.

Районен съд-гр.Кюстендил, след като се запозна с доказателствата по делото и прецени същите поотделно и в тяхната съвкупност, намери за установено следното:

На 03.06.2019г. служители на РИОСВ-Перник – свидетелите А. и Ф. извършили проверка в стопанисвана от община Кюстендил зоологическа градина, находяща се в гр.Кюстендил, местност „Хисарлъка“. Установили, че там се намират определен вид и брой животни. Двата входа били отворени. Поставена била кутия за дарения от посетители. В зоопарка имало двама посетители.

Констатациите от проверката били отразени в протокол от същата дата.

Съставен бил АУАН №18/2019г. от 10.07.2019г. срещу община Кюстендил, в който са отразени посочените обстоятелства. Направен е извод, че при тези обстоятелства се осъществява дейност без лиценз. Прието е, че общината е нарушила чл.62, ал.1 ЗБР.

АУАН е предявен и връчен по надлежния ред на надлежно упълномощен представител.

Въз основа на акта е издадено атакуваното НП. В постановлението са възпроизведени констатациите и изводите по акта. Прието е, че е осъществен административнонаказателния състав по чл.126, пр.1, като на това основание е наложена посочената санкция.

Не бе установено община Кюстендил да притежава лиценз за процесната дейност.

Горната фактическа обстановка се установява от събраните по делото доказателства, а именно: документите, съдържащи се в административнонаказателната преписка, показанията на посочените свидетели.

В събрания доказателствен материал няма противоречия, които следва да се обсъждат.

Районен съд-гр.Кюстендил намира жалбата за процесуално допустима, като подадена в срок срещу подлежащ на атакуване акт и от лице, което има право на такава.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:

В хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуални правила. АУАН е съставен от лице, притежаващо правомощия в тази посока, а НП е издадено от компетентен орган, доколкото актосъставителят и АНО са надлежно определени, респ. оправомощени от министъра на околната среда и водите, съгласно чл.130, ал.3 ЗБР. АУАН и НП притежават необходимите реквизити, сочени в чл.42 и чл.57 ЗАНН. Спазени са изискванията за предявяване на АУАН и връчване на същия, както и връчване на НП. Нарушителят не е бил лишен от възможността да направи възражения по акта. Описаните на нарушението и обстоятелствата във връзка с извършаването му са посочени в степен, гарантиращата правото на защита на жалбоподателя, в частност – да разбере в извършването на какво нарушение е обвинен, респ. за което е наказан.

Възраженията за противното са неоснователни.

С разпоредбата на чл.62, ал.1 от Закона за биологичното разнообразие (ЗБР) е регламентирано, че дейността в зоологическите градини се извършва въз основа на лиценз, издаден от Министерството на околната среда и водите, при условия и по ред, определени с наредба на министъра на околната среда и водите.

Според приложения административнонаказателен състав, за осъществяване на дейност без лиценз по чл.62, ал.1 на юридическите лица и едноличните търговци се налага имуществена санкция от 2 000 до 25 000 лв.

Безспорно бе установено, че при посочените в атакуваното НП условия общината Кюстендил в посочената зоологическа градина е осъществявала дейност без лиценз.

Защитните възражения за неправилна правна квалификация не се споделят.

При така установената фактическа обстановка АНО е приложил правилно материалния закон. Законосъобразно е ангажирана обективната и безвиновна отговорност на жалбоподателя. Приложената санкционна норма кореспондира с установеното нарушение, а наложената санкция е в минимален размер.

Липсват материалноправните предпоставки за приложение на чл.28 ЗАНН.

При това положение, НП следва да се потвърди.   

Воден от горното и на основание чл.63 ал.1 ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление №24-А-18/23.08.2019г., издадено от директора на РИОСВ-Перник, с което на община Кюстендил на основание чл.126, пр.1 ЗБР е наложена имуществена санкция в размер на 2 000 лева.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд – гр.Кюстендил в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

                                                                Районен съдия: