Решение по дело №200/2020 на Окръжен съд - Ямбол

Номер на акта: 260005
Дата: 15 януари 2021 г. (в сила от 18 декември 2021 г.)
Съдия: Красимира Веселинова Тагарева
Дело: 20202300100200
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 10 април 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                                       Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

  ……                                                              15.01.2021г.                                гр.Ямбол

                                                            В     ИМЕТО    НА   НАРОДА

 

Ямболският окръжен съд,                                                        гражданско отделение

в открито съдебно  заседание на 17.12.2020година,

в следния състав:

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ТАГАРЕВА

                                                     ЧЛЕНОВЕ:

Секретар М.К.

Прокурор

Като разгледа докладваното от съдия Тагарева

Гр. дело №200 по описа за 2020г.

За да се произнесе, взе  предвид следното:

Производството по делото е образувано по исковата молба на Община Ямбол, представлявана от кмета В.Р.,***, представлявана от кмета А.К. е предявен иск по чл.79, ал.1 ЗЗД за заплащане на сумата 342 216лв., дължима на основание чл.38, ал.1 и чл.4, т.2 от Споразумение за партньорство от 06.04.2015г. и евентуален иск по чл.55, ал.1 ЗЗД за заплащане на същата сума от 342 216лв., получена от ответната община на отпаднало основание, ведно със законната лихва от датата на подаване на исковата молба в съда.

Ищецът Община Ямбол излага, че на 06.04.2015г. с общините -  Община Сливен, Община Нова Загора, Община Тунджа и Община Стралджа са сключили Споразумение за партньорство за изпълнение на дейностите по проект „Изграждане на регионална система за управление на отпадъците в регион Ямбол-Първа фаза", финансиран по ОП "Околна среда 2007г.-2013 г.". Съгласно Споразумението Община Ямбол е бенефициент и водещ партньор, а останалите общини са партньори, като предметът на споразумението е за определянето на правата, задълженията и функциите на всеки партньор при изпълнение на дейностите по Договор за безвъзмездна финансова помощ DIR-5112122-С008/17.10.2012г. по проект „Изграждане на регионална система за управлението на отпадъците в регион Ямбол - Първа фаза". Съгласно предвиденото в чл.3, т. 1 от Споразумението, всеки партньор получава част от средствата за дейностите, които той възлага по Закона за обществените поръчки, съгласно бюджета на проекта и действително извършените разходи във връзка с това, в рамките на одобрените и верифицирани от Управляващия орган разходи, като извършените разходи се възстановяват след представен междинен и окончателен финансови отчети, извършена верификация и плащане от страна на Управляващия орган. С чл.4, т. 2 от Споразумението страните уговорили всеки партньор да осигури собствено финансиране в размер, определен в проектното предложение и решение на Общото събрание на Сдружение „Регионален център за управление на отпадъците, регион Ямбол" (Протокол 8/06.06.2012г.) за изпълнение на дейностите и оборотни средства, а в т. 2.1. на чл. 4 от Споразумението постигнали съгласие извършените разходи по посочените дейности, предмет на изпълнение от съответния партньор, които не получат верификация от страна на Управляващия орган и конкретно във връзка с подписания с УО договор, да остават за сметка на партньора. В изпълнение на решение на Общото събрание на Сдружение „Регионален център за управление на отпадъците, регион Ямбол" от 27.07.2015г. по т.3 от дневния ред, използвайки  възможностите на финансовия механизъм ДДС 6 за финансиране на необходимите оборотни средства по проекта, Община Ямбол като водещ партньор на проекта кандидатствала пред УО на ОПОС за авансово безлихвено финансиране до максималния размер на необходимите оборотни средства за изпълнение на проекта и след изпълнението на предвидената процедура средствата за финансиране били  осигурени и  постъпили по банковата  сметка на Община Ямбол. От своя страна, в изпълнение на чл. 4, т. 2.2.4. от Споразумението, ответната  Община Стралджа се  задължила да възложи дейностите за проектиране и извършване на закриване и рекултивация на депо с преустановена експлоатация на община Стралджа, в изпълнение на което задължение и след провеждане на процедура по ЗОП сключила Договор № 507/ 11.06.2015г. с предмет проектиране и извършване на рекултивация на депо с преустановена експлоатация на община Стралджа на обща стойност 3 841 200 лева. По искане на Община Стралджа, на 10.12.2015г. ищецът Община Ямбол в качеството на водещ партньор по проекта и бенефициент по финансовия механизъм ДДС 6, превела по банков път по сметка на Община Стралджа сума за окончателното разплащане по проекта в размер на 2 003 221,13лв., която сума била част от получения заем по реда на ДДС № 6/03.09.2011г. С писмо с изх. № 08-00-248/15.06.2016г. на главния директор на Оперативна програма "Околна среда 2007-2013г." - Управляващия орган, Община Ямбол като бенефициент била уведомена за окончателна верификация на искане за средства № 12 за окончателно плащане, в което не се верифицира сумата от 342 216 лв. по сключения от Община Стралджа Договор №507/11.06.2015г., поради надвишаване на планираните в бюджетно перо по ДБФП 3.1.36 разходи, тъй като обществената поръчка за възлагане на дейностите за проектиране и рекултивация на депо на община Стралджа е била обявена без да са включени 10% непредвидени разходи. Като адм.акт писмо № 08-00-248/15.06.2016г. на главния директор на Оперативна програма „Околна среда 2007-2013 г." било обжалвано самостоятелно от Община Ямбол и от Община Стралджа, като с Решение № 4891/17.04.2018г. по адм. дело №11767/2017г. на ВАС били обезсилени Решение №122/16.05.2017г. и Решение №201/07.07.2017г. на Административен съд, гр. Стара Загора, постановени по адм. дело №344/2016г., поради това, че за Община Стралджа не е налице право на оспорване на този индивидуален административен акт, а поради сключено споразумение между Ръководителя на Управляващия орган по Оперативна програма „Околна среда 2007-2013г." и Община Ямбол, обжалваното писмо изх. № 08-00-248/15.06.2016г. на главния директор на Оперативна програма „Околна среда 2007-2013г." било обезсилено с Определение от 20.12.2016 г. на Старозагорския административен съд по адм. дело № 491/2016г. След обезсилването на писмо изх. № 08-00-248/15.06.2016 г. на ръководителя на Управляващия орган по Оперативна програма „Околна среда 2007-2013 г.", с Писмо-уведомление изх. № 08-00-248/06.02.2017г. на Главния директор на ГД ОПОС окончателно било отказано верифицирането на вече платените от Община Ямбол на ответника Община Стралджа 342 216,00лв.  по Договор №507/11.06.2015г., поради надвишаване на планираните в бюджетно перо 3.1.36 разходи. Ищецът твърди, че това писмо от 06.02.2017г. е индивидуален административен акт, който е влязъл в сила и съгласно чл. 38, ал. 1 от Споразумението  06.04.2015г. в случай на неверифицирани разходи по проекта, всяка от страните по споразумението приема за своя сметка разходите за изпълнените от нея дейности. С оглед на това, с писмо изх. № 2801-00540/11.01.2019г. кметът на Община Ямбол отправил до Община Стралджа покана за доброволно изпълнение за възстанавяване на средствата по сметка на Община Ямбол в размер на сумата 342 216лева.  В отговор на това писмо Община Стралджа изпратила писмо вх. № 2801-02548/12.02.2019г., с което изложила доводи за недължимост на сумата. Според ищеца, налице е пълно неизпълнение на договорно задължение от страна на длъжника Община Стралджа за сумата от 342 216,00 лв., поради което претендира присъждане на тази сума на основание чл. 79, ал. 1 ЗЗД, а при условията на евентуалност, на основание чл. 55, ал. 1 от ЗЗД иска за връщане на паричните средства, като  получени от Община Стралджа на отпаднало основание - поради неверифициране на разхода от Управляващия орган.

С отговора на исковата молба ответникът Община Стралджа е оспорил исковете - по чл.79 ЗЗД и евентуален по чл.55, ал.1 ЗЗД, изцяло като неоснователни и недоказани. Ответникът е оспорил наведената от ищеца фактическа обстановка и е изложил друга, според която двете общини са партньори по Договор за безвъзмездна финансова помощ № DIR - 5112122-С008/17.10.2012г. по проект № DIR- 5112122-5-71 „Изграждане на регионална система за управление на отпадъците в регион Ямбол - Първа фаза" по Оперативна програма „Околна среда 2007г.-2013г.", към който договор са сключени Допълнително споразумение №1/30.12.2014г. и Допълнително споразумение №2 към ДБФП №DIR-5112122-С008/17.102012г., при което Община Стралджа  е сключила  договор за обществена поръчка №507/11.06.2015г. с изпълнител - Консорциум „Мараш-2015" с предмет „Проектиране и извършване на закриване и рекултивация на депо с преустановена експлоатация на община Стралджа" на стойност 3 841 200.00лв. Съгласно актуализирания бюджет към Допълнително споразумение №2 към ДБФП, първоначално заложените средства по проекта в бюджетно перо 3.1.32 към ДБФП били 4 141 592,92 лв. с ДДС + 96 000лв. за проектиране, или финансовите средства по сключения от Община Стралджа договор за изпълнение на проектиране и СМР на депото, които са на стойност 3 841 200,00 лв. с ДДС, не са превишавали заложените в бюджета към ДБФП. Промяна на бюджета била извършена по инициатива на бенефициента - Община Ямбол, която подала нарочно Приложение №2Б, като в искането за средства №12/22.01.2016г. заложила бюджет по перо разходи за СМР на стойност 3 422 160.00лв., без да информира партньорите си за това обстоятелство, вкл. Община Стралджа. Така в документацията по окончателното искане в колона 2 „Одобрен бюджет за дейността - стойност", за депото на Община Стралджа било записано 3 422 160,00 лв. + 96 000лв. за проектиране, вместо първоначално заложените 4 141 592,92 лв., а в колона 6 „Бюджет за предвиждания договор / поръчка - стойност били  заложени 3 860 376,00 лв., които не съответствали  нито на договорената с изпълнителя сума по договора за поръчка, нито на максималната цена, обявена с документацията за обществената поръчка. Според ответника разликата между отразения бюджет в колона 6 и този в колона 2 давала стойността на неверифицираната сума (3 860 376 - (3 422 160+96000) = 342 216), която от своя страна била неправилно неверифицирана. Тези неверифицирани разходи за Община Стралджа не били в резултат на превишени или непредвидени разходи по бюджетно перо 3.1.36 от ДБФП, както било посочено в писмото на Управляващия орган, а били резултат от внесени от ищеца промени в бюджетно перо 3.1.32 към ДБФП и погрешно намаляване на първоначално одобрения и подписан от партньорите по проекта бюджет, който реално Община Стралджа не била надвишила и счита, че не следва да носи отговорност за неверифицираната сума. Относно соченото от ищеца писмо от 06.02.2017г. на УО на ОПОС, възражението на ответника е, че същото е нищожен адм.акт, тъй като недопустимо урежда въпроси, които са разрешени в съдебните административни производства, постановено е в противоречие с процесуалните правила и ограничава правото на защита на Община Стралджа. 

С молба от 09.10.2020г. ищецът Община Ямбол е обяснил, че промяната в бюджета по ДБФП с намаляване на бюджета на Община Стралджа е била наложена за сметка на увеличаване на бюджета на Община Сливен и тази промяна е била съобразена с направеното от Община Стралджа искане за финансиране със сумата 3 288 290,40лв. В отговор на тази молба ответникът Община Стралджа е посочил , че сумата от  3 288 290,40лв. е била поискана от него като "авансово плащане на средства", представляваща недостигащата сума за разплащане по договора №507/11.06.2015г., а не искане за финансиране с променен (намален) бюджет.

В о.с.з. ищецът не изпраща представител, а пълномощникът - адв.В. депозира писмена молба, с която настоява за уважаване на иска и присъждане на разноските по делото.

Ответникът, чрез адв.К., пледира за отхвърляне на иска и присъждане на разноските, като представя и подробна писмена защита.

Третото лице-помагач Министерство на околната среда и водите не се представлява в с.з. и не изразява становище по спора.

ЯОС, след като извърши преценка на събраните по делото писмени доказателства, обсъди и доводите на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

По делото не е спорно и от материалите от приложеното адм. дело №344/2016г. по описа на Административен съд - Стара Загора е установено, че по реда на чл.19б от ЗУО (отм.) е създадено юридическо лице - Сдружение "Регионален център за управление на отпадъците, регион Ямбол", включващо общините Ямбол, Тунджа, Стралджа, Сливен и Нова Загора, което със свои решения от 30.03.2011г. е определило Община  Ямбол да отговаря за подготовката и управлението на проект "Изграждане на регионален център за управление на отпадъците, регион Ямбол" по Оперативна програма "Околна среда" (ОПОС). На 17.12.2012г. между Община Ямбол в качеството на бенефициент и Министерството на околната среда и водите като договарящ орган, е сключен административен договор за безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма "Околна среда 2007г.-2013г." за проект "Изграждане на регионална система за управление на отпадъците в регион Ямбол - Първа фаза" (ДБФП). Като партньори на Община Ямбол този договор е подписан от Община Сливен, Община Нова Загора, Община Тунджа и Община Стралджа. Неразделна част от ДБФП са Специални условия, Общи условия и други - Приложения №1-№10, които не са представени по настоящото дело, а са част от доказателствения материал по адм.дело №491/2016г. по описа на Административен съд - Стара Загора. На 30.12.2014г. е сключено Допълнително споразумение №1 към ДБФП, с което е изменено част от договорното съдържание и е приет "Актуализиран график за изпълнение на проекта" - Приложение №1 към споразумението, а на 08.06.2015г. е сключено Допълнително споразумение №2 към ДБФП, с което бенефициентът Община Ямбол е приел да разходва средствата по договора, съгласно актуализиран бюджет - Приложение №1.

Видно от договорното съдържание на ДБФП, безвъзмездната финансова помощ за проекта е уговорено да бъде получена от бенефициента Община Ямбол в размера, сроковете и условията на договора (чл.2); бенефициентът се е задължил да изпълни всички дейности, включени в одобреното за финансиране проектно предложение (чл.5); на бенефициента става възстановяването на сумите по регистрираните нередности и други неправомерно изплатени средства (чл.6).

На 06.04.2015г. между Община Ямбол като водещ партньор по проект "Изграждане на регионална система на управление на отпадъците в регион Ямбол - Първа фаза", финансиран по ОП "Околна среда 2007г. - 2013г." и общините Сливен, Нова Загора, Тунджа и Стралджа - партньори, е сключено Споразумение за партньорство във връзка с изпълнението на дейностите по проекта "Изграждане на регионална система за управление на отпадъците в регион Ямбол - Първа фаза". Според чл.1 от Споразумението от 16.04.2015г., същото определя правата, задълженията и функциите на всеки партньор при изпълнение на дейностите по ДБФП от 17.10.2012г., като правата на всеки партньор са: да получи полагащата му се част от средствата за дейностите, които той възлага по ЗОП, съгласно бюджета на проекта и действително извършените разходи във връзка с това, в рамките на одобрените и верифицирани разходи от Управляващия орган (УО); да участва със свой представител в екипа за управление на проекта; да получава информация за изпълнението на дейностите по проекта. Задължения на всеки партньор, съгласно чл.4 от Споразумението са: да съдейства за изпълнението на дейностите, свързани с проекта; да осигури собствено финансиране в размер, определен в проектното предложение и решение на общото събрание на Сдружение "Регионален център за управление на отпадъците, регион Ямбол" за изпълнението на дейностите и оборотни средства за изпълнение на проекта; задължение е извършените разходи по посочените дейности, предмет на изпълнение от съответния партньор, които не получат верификация от страна на Управляващия орган във връзка с подписания с него договор, да са за сметка на партньора (чл.4,т.2.1 от Споразумението). В чл.38 от Споразумението също е предвидено, че в случай на неверифицирани разходи по проекта, всяка от страните по споразумението приема за своя сметка разходите за изпълнените от нея дейности, а в чл.39 е уредено правото на водещия партньор да поиска възстановяване на средства по банковата си сметка, като е налице препращане към Глава XII "Отговорност" от Общите условия на ДБФП. Съгласно чл.4, т.2.4 от Споразумението, Община  Стралджа е приела да извърши дейностите за проектиране и извършване на закриване и рекултивация на депо с преустановена експлоатация на Община Стралджа, строителния надзор по рекултивация на депо на Община Стралджа и възлагане на разделно събиране на рециклируеми отпадъци, за които не се прилага принципът "Отговорност на производителя".

На 11.06.2015г., в изпълнение на задълженията си по Споразумението за партньорство и по проекта "Изграждане на регионална система за управление на отпадъците в регион Ямбол - Първа фаза", Община Стралджа като възложител е сключила договор за обществена поръчка № Д-507/11.06.2015г. с Консорциум "Мараш - 2015" като изпълнител - за извършване на дейностите по "Проектиране и извършване закриване и рекултивация на депо с преустановена експлоатация на Община Стралджа". С този договор подробно са уговорени условията и сроковете за изпълнение на обществената поръчка, както и размера на възнаграждението на изпълнителя - 3 841 200 лева с включен ДДС. Няма спор, че след изпълнението на договора за обществена поръчка, Община Стралджа е изплатила на контрагента си - изпълнителя на обществената поръчка, изцяло договорното възнаграждение. В договора за обществена поръчка № 507/11.06.2015г., сключен от Община Стралджа с Консорциум "Мараш - 2015" не е предвиден процент на непредвидени разходи. С писмо от 12.06.2015г. Община Стралджа е изпратила на Община Ямбол договора за обществена поръчка от 11.06.2015г., както и всички оферти на участниците в обществената поръчка, а с писмо от 07.09.2015г. ръководителят на Управляващия орган на ОПОС е уведомил Община  Стралджа, че при осъществения контрол за законосъобразност за възлагане на обществената поръчка, не са установени нарушения, които да водят до налагане на финансови корекции.

На 27.07.2015г. Общото събрание на юридическото лице Сдружение "Регионален център за управление на отпадъците, регион Ямбол" по т.3 от дневния ред е взело решение във връзка с проекта "Изграждане на регионална система за управление на отпадъците в регион Ямбол, Първа фаза", при изчерпване на финансовия ресурс, който е наличен по сметката на проекта за осигуряване на необходимите оборотни средства, да се използва финансовия механизъм на Министерството на финансите - ДДС 6, като водещият партньор по проекта - Община Ямбол да кандидатства за авансово безлихвено финансиране до максималния размер на необходимите оборотни средства за изпълнение на проекта.

Не е спорно, че Община Ямбол е кандидатствала и е получила финансиране по финансовия механизъм ДДС - 6 в размер на 6 881 194,51 лева (платежно нареждане на л.91 от делото), като от получения заем и по направено от Община Стралджа искане (писмо от 10.12.2015г.), Община Ямбол е извършила плащане в полза на Община Стралджа на сумата     2 003 221,13 лева от получения заем по реда на ДДС-6, като е извършено плащане от Община  Ямбол в полза на Община Стралджа и на сумата 103 222,17лева от свободните оборотни средства по проекта (платежни нареждания на л.66 и л.81 от делото).

С писмо изх. №08-00-248/15.06.2016г. Управляващият орган на Оперативна програма "Околна среда 2007г.-2013г." е уведомил бенефициента по ДБФП - Община  Ямбол, че според окончателната верификация на средствата по проекта, сумата на неверифицираните разходи е 3 718 744,72лева, от която сума неверифицираните разходи за Община Стралджа са в размер на 242 216,86 лева, сумата на финансовите корекции е 138 999,02 лева, а размерът на верифицираната сума - 7 961 921,43 лева, от която се приспада изплатения аванс по ДБФП и общата сума за плащане е в размер на 2 084 008,60лева. Това писмо на УО на ОПОС е изпратено от Община Ямбол на Община Стралджа с писмо от 27.06.2016г. С писмо от 06.07.2016г. кметът на Община Стралджа е възразил пред Управляващия орган на ОПОС относно неверифицираната сума в размер на 342 216,86 лева по договора за обществена поръчка № Д-507/11.06.2015г., а в отговор, с писмо от 09.08.2016г. УО на ОПОС е обяснил, че неверифицираният разход от 342 216 лева е определен, поради превишаване на планираните в бюджета разходи, тъй като обществената поръчка по договор № Д-507/11.06.2015г. е обявена без да са включени 10 % непредвидени разходи и сключеният договор не предвижда усвояване на непредвидени разходи. Община Стралджа е възразила и пред Община Ямбол относно размера на неверифицираните разходи (писмо от 01.08.2016г.), а от своя страна и Община Ямбол е възразила пред УО на ОПОС относно неверифицираните разходи за Община  Стралджа (писмо от 24.06.2016г.). С писмо изх. №08-00-248/26.07.2016г. УО на ОПОС отново е потвърдил окончателната верификация на искането за средствата по проекта, като в сумата на неверифицираните разходи (от общо 3 718 744,72 лева) е включен неверифицирания за Община Стралджа разход от 342 216лева по договор № Д-507/11.06.2015г. Изложените мотиви са, че сумата е резултат от надвишаване на планираните разходи в бюджетно перо 3.1.36, а съгласно ДБФП превишаването на планирания с бюджета разход е недопустимо за финансиране по проекта, като Община Стралджа е обявила обществената поръчка без включени 10% непредвидени разходи и сключеният договор също не предвижда усвояване на непредвидени разходи.

Същевременно, писмо изх. №08-00-248/15.06.2016г. на УО на ОПОС, с което е извършена верификацията по проекта е било оспорено от Община Ямбол, по чиято жалба е било образувано адм.дело №491/2016г. по описа на Административен съд - Стара Загора. Същото писмо е било оспорено и от Община Стралджа в частта на неверифицирания разход от 342 216,86 лева, по чиято жалба е образувано адм.дело №344/2016г. на Административен съд - Стара Загора.

По адм. дело №491/2016г. Община Ямбол и ръководителят на УО на ОПОС са сключили споразумение, като Община Ямбол е оттеглила жалбата в частта на неверифицирания разход за Община  Стралджа в размер на 342 216 лева по Договор №507 и с постановеното по това дело Определение от 09.03.2017г., Административен съд - Стара Загора е одобрил сключеното споразумение, като е обезсилил административния акт - писмото от 15.06.2016г.

С влязлото в сила Решение №4891/17.04.2018г. на ВАС по адм.дело №11767/2017г. са обезсилени решенията на Административен съд - Стара Загора, постановени по адм.дело №344/2016г. и е прекратено съдебното производство, по съображения, че Община Стралджа няма право на оспорване на акта на ръководителя на Управляващия орган на ОПОС, тъй като не е негов адресат, не е страна по ДБФП и правата на тази община произтичат от акт с бенефициента Община Ямбол.

В хода на висящите съдебни административни спорове, УО на ОПОС е изпратил ново писмо изх.№08-00-248/06.02.2017г. до кмета на Община Ямбол, с което е извършена последваща окончателна верификация на разходите по проекта по ДБФП, с която верификация сумата на неверифицираните разходи е определена в размер на 801 053,85 лева и отново в сумата на неверифицираните разходи е включена сумата от 342 216 лева по договор № 507/11.06.2015г., сключен от Община Стралджа, поради превишаване на планираните в бюджетно перо 3.1.36 разходи. С писмото е увеличена верифицираната сума за сметка на БФП, като не е налице спор, че това писмо на УО на ОПОС не е обжалвано и е влязло в сила. Със свое писмо изх. №08-00-248/02.05.2017г. и във връзка с писмото изх. №08-00-248/06.02.2017г., УО на ОПОС е пояснил на Община Стралджа, че причината за неверифициране на сумата 242 216 лева е поради превишаване на планирания в бюджета разход за дейността. Посочено е, че според Приложение №2Б - уведомление за промяна на бюджета по проекта към ДБФП по бюджетното перо 3.1.32 разходите за СМР са на стойност  3 422 160 лева с ДДС, а представените с окончателното искане за средства № 12 фактури са на стойност 3 764 376 лева с ДДС и надвишават заложените в бюджета средства с 342 216 лева с ДДС.

От писмо изх. №2801-01233/21.01.2016г. на Община Ямбол до ръководителя на УО на ОПОС се изяснява, че промяната на бюджета - Приложение №2Б към ДБФП е била извършена по искане на бенефициента Община Ямбол (писмо - уведомление от 25.09.2015г.), с което реализираните икономии в размер на 843 902,63 лева с ДДС при сключени договори за рекултивация на депата в Ямбол, Стралджа и Нова Загора се иска да бъдат пренасочени към ред 3.1.20 като разходи за изграждане/рекултивация на обект на Община Сливен (всички доказателства за искането за промяна на бюджета са приложени към молба на Община - Ямбол по делото - вх.№261034/09.10.2020г.). В писмото е обяснено, че сключеният от Община Стралджа договор е по бюджетен ред 3.1.32 без да са включени 10% непредвидени разходи, като при промяната на бюджета е била допусната техническа грешка, при която разходите по бюджета стойността по договора на Община Стралджа механично е разделена и е разнесена по бюджетни пера - 3.1.32 за изграждане/рекултивация на обект депо Стралджа и перо 3.1.36 - непредвидени разходи 10 % за обект рекултивация на депо Стралджа. С оглед на това, с писмото на Община Ямбол е поискано коригиране на фактическата грешка на бюджета на основание чл.42, ал.5 и ал.6 от Общите условия на ДБФП, като няма данни да е извършена от УО тази искана корекция. С оглед на това и предвид произнасянето на УО на ОПОС относно окончателната верификация на сумите по проекта на ДБФП, Община Ямбол е изпратила на Община Стралджа покана от 11.01.2019г. и покана от 28.02.2020г. за възстановяване по сметката на Община Ямбол на средствата в размер на 342 216 лева, представляващи неверифицирани разходи за Община Стралджа по ДБФП. С писма от 07.02.2019г. и от 12.03.2020г. Община Стралджа е отказала плащане по съображения, че вина за неверифициране на сумата носи Община Ямбол, която без уведомяване на партньорите е внесла промяна по бюджетно перо 3.1.32 към ДБФП и самоволно е намалила сумата в одобрения подписан от партньорите бюджет. С писмо от 13.02.2019г. Община Ямбол е поискала от Община Стралджа потвърждаване по реда на ЗСч. на вземането й в размер на 342 216лева, а с писмо от 14.02.2019г. ответната община не е извършила исканото потвърждаване, тъй като е счела, че не съществува такова вземане.

От заключението на вещото лице - икономист Д.К., извършило назначената по делото съдебно-икономическа експертиза, е установено, че полученият заем по реда на ДДС №6 в размер на 6 881 194,51 лева е погасен изцяло от Община Ямбол с шест вноски, последната от които е от 13.08.2018г. От този заем, на Община Стралджа преведената от Община Ямбол сума възлиза в размер на 2 003 221,13 лева. При проверката, извършена при третото лице - помагач МОСВ, вещото лице е установило, че с Допълнителното споразумение № 2 към ДБФП от 17.10.2012г. е приет актуализиран бюджет на проекта, с който по отношение на Община Стралджа заложените разходи са както следва: за проектиране и рекултивация на общинско депо за неопасни отпадъци - 96 000лева с ДДС; перо 3.1.32 - Разходи за изграждане/реконструкция на обект реконструкция на депо Стралджа- 4 141 592,92 лева и перо 3.1.36 - Непредвидени разходи (които се начисляват само върху разходите по редове 3.1.32) - до 10 % - 414 159,29 лева с ДДС, или общо 4 651 752,21 с ДДС. До промяна на този бюджет се е стигнало, след като по определени пера от бюджета е имало недостиг на средства, а по други - излишък, при което бенефициентът Община Ямбол е уведомил на 25.09.2015г. УО на ОПОС с "Уведомление за промяна на бюджета - Приложение 2Б", при което сумата  за Община Стралджа е намалена на 3 860 376 лева с ДДС, или перо 3.1.32 е с бюджет 3 422 160 лева с ДДС, а перо 3.1.36 е с бюджет 342 216 лева с ДДС. С оглед на това вещото лице е установило, че и в първоначалния бюджет, одобрен с Допълнително споразумение № 2 към ДБФП, в перо 3.1.36 са били заложени непредвидени разходи в размер на 414 159,29 лева с ДДС, като това перо е намалено с последващото искане в размер на       342 216 лева с ДДС, но в сключения от Община Стралджа договор с Консорциум "Мараш - 2015" средства по това перо не са били заложени и не са били предвидени от възложителя. Общата сума, заложена в първоначалния бюджет за депото на Община Стралджа е 4 651 752,21 лева с ДДС, същата е била намалена на 3 860 376 лева с ДДС с промяната на бюджета, като и преди, и след изменението на бюджета са били заложени непредвидени разходи от 10%, каквито клаузи не са били предвидени в сключения от Община Стралджа договор на стойност 3 841 200 лева, като основанието на УО на ОПОС за неверифициране на сумата 342 216лева с ДДС е, че в сключения от Община Стралджа договор не са заложени непредвидени разходи и стойността на така подписания договор излиза извън рамките на одобрения бюджет. В счетоводството на ищеца Община Ямбол вещото лице е установило, че фигурира неразплатено задължение на Община Стралджа в размер на исковата сума от 342 216 лева, което е отразено в сметка №4547 "други разчети с общини - вземания", а ответникът Община  Стралджа не води в счетоводството си задължения към Община Ямбол, тъй като всички средства по проекта на ДБФП са отчетени без остатък.

При тази фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Предявени са в евентуално съединяване прекият иск по чл.79, ал.1 ЗЗД за изпълнение на договорно задължение за заплащане на сумата 342 216лева, а при отхвърлянето му - иск за неоснователно обогатяване по чл.55, ал.1 ЗЗД за връщане на същата сума.

Ищецът е основал вземането си на сключения с ответника договор - Споразумение за партньорство от 06.04.2015г. Основателно е твърдението на ответника Община Стралджа, че този сключен между ищцовата и ответната община договор, не може да бъде разглеждан изолирано от сключения Договор за безвъзмездна финансова помощ от 17.10.2012г. (ДБФП), с който е предоставена безвъзмездна финансова помощ по Европейска програма от Европейски фонд. С приемането през 2015г. на Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ), се въведе общата правна рамка на национално ниво съгласно чл.174 и чл.175 от ДФЕС в изпълнение на задължението на РБългария по чл.175 от ДФЕС относно предоставените от Европейския съюз публични средства. Предоставянето на безвъзмездна финансова помощ (БФП) по оперативна програма, съгласно закона се дефинира като административен договор, подлежащ на оспорване по реда на АПК, за който институт е налице уредба и с изменението на АПК (ДВ бр.74/20.09.2016г.). Договорите с предмет субсидиране по програми на ЕС, сключени преди приемане на ЗУСЕСИФ и дефинирани като административни, се възприемаха в теорията и съдебната практика като произтичащи от смесен фактически състав на административно-правни елементи и ДБФП, като за тези правоотношения, възникнали преди приемането на ЗУСЕСИФ е налице уредбата по § 10 от ПЗР на ЗУСЕСИФ. Настоящият ДБФП от 2012г., сключен между Община Ямбол и МОСВ е преди приемането на ЗУСЕСИФ. Видно от съдържанието на същия, в това число Общите и Специалните условия към него, бенефициент по договора е само и единствено Община Ямбол. Само и единствено на бенефициента договорът и условията по него възлагат задължения и права, именно бенефициентът получава безвъзмездната помощ по проекта в размера, сроковете и условията по договора (чл.2 от ДБФП); съгласно чл.5, ал.1 именно бенефициентът се задължава да изпълни всички дейности, включени в одобреното за финансиране проектно предложение; съгласно чл.6 от договора на бенефициента става възстановяването на суми по регистрирани нередности и други неправомерно изплатени средства; само бенефициента визира правата и задълженията, регламентирани в Общите и Специалните условия на договора, в т.ч. само по банковата сметка на бенефициента стават плащанията по договора и той осигурява обезпеченията - чл.3, чл.4 и чл.7 от Специалните условия; само бенефициентът прави искане за извършване на плащане - чл.30, ал.1 и чл.34, ал.1 от Общите условия. Безспорно ответникът Община Стралджа не е бенефициент по ДБФП, не е носител на права и задължения и не е адресат на помощта, но е партньор на бенефициента и като такъв е подписала договора, узнавайки и приемайки условията по него, които са обвързващи за партньора. Правната фигура на "Партньор" на бенефициента не е регламентирана от ЗУСЕСИФ, регламентация няма и в Регламент №1083/2006. Правата и задълженията на ответника Община Стралджа произтичат от сключеното с ищеца Споразумение за партньорство от 06.04.2015г., което е многостранна сделка, ненаименован договор (чл.9 ЗЗД). По това споразумение основно задължение на Община Стралджа е да съдейства за изпълнението на дейностите по проект "Изграждане на регионална система за управление на отпадъците в регион Ямбол - Първа фаза", като организира дейностите по проектиране и извършване на закриване и рекултивация на депо с преустановена експлоатация на Община Стралджа; строителен надзор и рекултивация на депо на Община Стралджа и възлагане на разделно събиране на рециклируеми отпадъци. За изпълнение на това основно задължение, право на ответника Община Стралджа е да получи полагащата й се част от средствата за дейностите, които възлага по ЗОП, съгласно бюджета на проекта и в рамките на одобрените и верифицирани разходи от Управляващия орган по ДБФП. За извършените разходи по тези дейности, които не получат верификация от страна на УО, задължение на Община Стралджа като партньор е да останат за негова сметка, съгласно чл.4,т.2.1 и чл.38 от Споразумението за партньорство. При анализа на договорното съдържание на сключеното между страните Споразумение за партньорство и на ДБФП от 2012г. (подписано от ответника) , в т.ч. Общи и Специални условия на последния, изводът е, че предоставянето на безвъзмездната финансова помощ по проекта - под формата на авансово плащане, междинни плащания и окончателно плащане, е обусловено от верифициране на разходите от страна на Управляващия орган - Глава VI  и VII  от Общите условия на ДБФП и чл.4, т.2.1 и чл.38 от Споразумението за партньорство. Съгласно уредбата на чл.9, ал.2 и чл.10, ал.3 от Общите условия на ДБФП, извършените от бенефициента Община Ямбол разходи, които не са включени в бюджета на проекта, остават за негова сметка, а разходите, които са изплатени от безвъзмездната помощ, но не са сертифицирани/верифицирани, подлежат на възстановяване от бенефициента, като подробната уредба на това задължение за възстановяване от бенефициента е в Глава XII "Отговорности" от Общите условия на ДБФП, чл.68-чл.73 от Общите условия. Съгласно чл.68, ал.2 от Общите условия, бенефициентът е задължен да възстанови на договарящия орган сумата по предоставеното авансово плащане, когато се установи, че предоставените средства не се разходват за извършване на плащания по проекта или се използват за финансиране на недопустими разходи. Към тази уредба на Глава XII "Отговорности" от Общите условия на ДБФП на задължението на бенефициента за възстановяване на средства от безвъзмездната финансова помощ, препраща чл.39 от сключеното между страните Споразумение за партньорство, която договорна клауза, анализирана с оглед поетите задължения по чл.4,т.2.1 и чл.38 от Споразумението дават основание на съда да приеме, че е налице поето от Община Стралджа задължение като партньор по Споразумението от 06.04.2015г. - за връщане на получените средства, които не са били верифицирани.

Изследвайки изпълнението на това договорно задължение на ответната община за процесната сума от 342 216лв., по делото е безспорно установено плащането на сумата от страна на Община Ямбол в полза на Община Стралджа. Плащането, респ. получаването на сумата е доказано като част от общото плащане на сумата 2 003 221,13лв. и на сумата 103 222,17лв., които суми Община  Стралджа е получила по проекта на ДБФП. Тази сума в размер на 342 216лв. не е получила верифициране от страна на УО по ОПОС и не е платена в полза на бенефициента Община Ямбол по ДБФП, а Община Ямбол е престирала сумата в полза на Община Стралджа като част от заема по ДДС-6 и я е възстановила от собствените си средствата - факти, които не се оспорват от ответника и са установени с представените по делото писмени доказателства и със заключението на вещото лице по съдебно-икономическата експертиза, което съдът кредитира изцяло. Ищецът е доказал по безспорен начин и осъществяването на условието -основанието, на което е възникнало задължението на Община Стралджа за връщане на получената сума от 342 216лева - неверифициране на сумата като част от общо верифицираните за Община Стралджа разходи по проекта. С издаденото от УО - главния директор на ОПОС писмо изх. № 08-00-248/06.02.2017г., с което е извършена верификация на искането за средства за окончателно плащане по проекта по ДБФП от 2012г., сумата от 342 216 лева по Договор №507/11.06.2015г. на Община Стралджа е част от неверифицираните по проекта разходи, тъй като надвишава планираните разходи в перо 3.1.36. Безспорно това писмо на УО на ОПОС е административен акт, постановен по реда на чл.62 ЗУСЕСИФ, с който е упражнено правомощието на административния орган да верифицира разходите, като извърши и дължимата проверка на документите, представени към искането за плащане (както и проверки на място, когато това е приложимо), съответно да откаже тяхното верифициране, ако не са налице законовите предпоставки за тяхната допустимост по чл.57 и чл.58 ЗУСЕСИФ. Не се спори, че това писмо на УО не е обжалвано и е влязло в сила, а възражението на ответника, че това писмо е нищожен административен акт, съдът намира за неоснователно:

Извършвайки косвения съдебен контрол по чл.17,ал.2 ГПК на обсъждания адм.акт с оглед оплакването на Община Стралджа за нищожност, съдът съобразява, че АПК (чл.97, ал.1, чл.128, ал.1, т.1, чл.149, ал.5, чл.155, ал.2, чл.168,ал.2 АПК) използва понятието "нищожност", но не го дефинира. Дефиницията за нищожност на адм.акт, като една от формите на недействителност, е изведена в доктрината и в юриспруденцията. За да бъде нищожен, административният акт следва да бъде засегнат от особено тежък порок, който да е пречка актът да породи целеното от издателя действие - приема се, че нищожни са актовете, издадени от некомпетентен орган, тези постановени при липса на форма и при толкова съществено нарушение на административно-производствените правила, довело практически до липса на волеизявление. Противоречието с материалния закон може да обоснове нищожност, когато е налице пълна липса на предпоставките на приложимата правна норма, когато актът е издаден при липса на законово основание или когато акт с такова съдържание не може да бъде изведен въз основа на никакъв закон или от никой орган. В случая не е налице нито един от сочените пороци - основание за нищожност на обсъжданото писмо на УО на ОПОС. Писмото е издадено от компетентния за това орган съгласно чл.9 ЗУСЕСИФ, в предвидената от закона писмена форма и при наличие на предпоставките на чл.62, вр. чл.67 и чл.68 от ЗУСЕСИФ. Фактът, че обсъжданото писмо преурежда въпросите по обезсиленото писмо на същия орган от 15.06.2016г. не е основание за неговата нищожност, тъй €като няма пречка въпроси, предмет на отменен или обезсилен административен акт да бъдат уредени по идентичен начин с нов административен акт.

С оглед горното, ищецът е доказал плащането на процесната сума и неверифицирането на сумата с административен акт на УО на ОПОС. С доказването на тези факти, ищецът е изпълнил доказателствената тежест за установяване възникването на задължението на ответника по чл.39, вр. чл.38 и чл.4, т.2.1 от Споразумението за партньорство за връщане на сумата. В тежест на ответника е да докаже изпълнението на това свое задължение, но ответникът не твърди, че е изпълнил задължението си и не го доказва. Възражението на ответната страна е, че ищецът е отговорен за неверифициране на исковата сума, тъй като едностранно и без да уведоми партньорите по процесното споразумение, е предприел действия по промяна на бюджета по проекта на ДБФП. Това възражение на ответната община се квалифицира като правоизключващо възражение по чл.83, ал.1 ЗЗД, вр. чл.25, ал.1 ЗЗД, при което отговорността на кредитора за неоказано съдействие на длъжника да изпълни задълженията си по договора и за недобросъвестно поведение, изразило се в недобросъвестно създадени пречки за осъществяване на условието по договора- верифициране на исковата сума, е основание за намаляване или освобождаване на длъжника от отговорност.

Възражението е неоснователно. Безспорно по делото е установено с представените от ищеца писмени доказателства и със заключението на вещото лице по съдебно-икономическата експертиза, че с изпратеното на УО по ОПОС писмо от 25.09.2015г. "Уведомление за промяна на бюджета - Приложение 2Б", бенефициентът по ДБФП Община  Ямбол е поискал промяна на бюджета по ДБФП от 2012г., при което е извършено прехвърляне на средства и средствата за Община Стралджа от 4 651 752,21 лева с ДДС са намалени на 3 860 376 лева с ДДС. От тези средства разходите за Община Стралджа по бюджетно перо 3.1.32 - Разходи за изграждане/култивация на обект депо Стралджа от 4 141 592,92лв. с ДДС са намалени на 3 422 160 лева с ДДС, а по перо 3.1.36 - непредвидени разходи до 10% - от 414 159,29лв. с ДДС  са намалени в размер на 342 216 лева с ДДС.  Не се твърди и не се установява по делото за тази поискана от бенефициента Община Ямбол промяна в бюджета на ДБФП да е бил уведомен партньорът Община Стралджа, но това неуведомяване според съда не съставлява недобросъвестно поведение, което е попречило за верифициране на исковата сума (чл.25, ал.1 ЗЗД), нито касае обстоятелства, за които кредиторът е отговорен по смисъла на чл.83 ЗЗД, тъй като със заключението на вещото лице по делото е установено, че и преди обсъжданото изменение на бюджета, актуалният бюджет по проекта, приет и одобрен с Допълнителното споразумение №2 към ДБФП, разходите за депото на Община Стралджа също са били разпределени по бюджетни пера. В перо 3.1.32 - Разходи за изграждане/реконструкция на обект депо Стралджа заложените средства са били   4 141 592,92 лева, а в перо 3.1.36 са заложени непредвидени разходи - 414 159,29 лева с ДДС. Самият ответник Община Стралджа е представил по делото сключеното Допълнително споразумение №2 към ДБФП, което е подписано от Община Стралджа в качеството й на партньор и няма съмнение, че общината е знаела какъв е определения й с бюджета по пера разход за депото в гр.Стралджа. В сключения от Община Стралджа договор за обществена поръчка с Консорциум "Мараш 2015" обаче средства не са били заложени и не са били предвидени от общината по перо 3.1.36 - непредвидени разходи. Това е и основанието за неверифициране на сумата от 342 216 лева, която е намалената по обсъжданото перо 3.1.36, тъй като със същата са надвишени планираните в бюджетно перо 3.1.36 разходи и същите са недопустими за финансиране по проекта на ДБФП. Или не поведението на ищеца по извършената промяна на бюджета, а действията на Община Стралджа по сключването на договора за обществена поръчка № 507/11.06.2015г., които и преди изменението на бюджета са в отклонение на заложените разходи по пера - без залагане на 10 процента непредвидени разходи, е причината за неосъществяване на условието за получаване на исковата сума от 342 216 лева - верифицирането й от страна от УО на ОПОС. Не е налице основанието на чл.83, ал.1, вр. чл.25, ал.1 изр.2 ЗЗД за освобождаване на ответника Община Стралджа от отговорност. И тъй като ответникът не твърди и не доказва изпълнение на задължението за връщане на исковата сума на ищеца, прекият иск за заплащане на сумата от 342 216 лева, като основателен и доказан, следва да се уважи изцяло, ведно с присъждане на законната лихва от подаване на исковата молба - 03.04.2020г.

При уважаване на прекия иск по чл.79, ал.1 ЗЗД, предявен като главен, съдът не дължи произнасяне по евентуалния иск за неоснователно обогатяване по чл.55, ал.1 ЗЗД.

При този изход на делото, на основание чл.78, ал.1 ГПК на ищеца следва да се присъдят сторените пред първата инстанция разноски в размер на общо 8 120 лева, от която обща сума на разноските 200лв. са разноски за вещо лице и 7 920лв. - изплатено адвокатско възнаграждение. Неоснователно е възражението на ответника за прекомерност на изплатеното от ищеца адвокатско възнаграждение, тъй като същото, с оглед цената на иска е в предвидения от Наредба №1/2004 на ВАдвС минимален размер, съгласно действащата към сключването на договора с адв.В. редакция на наредбата.

Тъй като вземането на ищеца е публичноправно и за същото не е внесена ДТ съгласно чл.84, ал.1, т.3 ГПК, на основание чл.78, ал.6 ГПК ответникът следва да бъде осъден да заплати в полза на ЯОС ДТ върху цената на уважения иск в размер на 13 688,64 лева.

Водим от изложеното, ЯОС

                                      

                                                        Р  Е  Ш  И  :

 

ОСЪЖДА Община Стралджа с ЕИК *********, с адрес:гр.Стралджа, ул. "Хемус" №12, представлявана от Кмета А.К. *** с ЕИК *********, с адрес: гр.Ямбол, ул."Г.С.Раковски"№7, представлявана от Кмета В.Ц.Р., със съдебен адресат адв. Р. В. ***, офис *, на основание чл.79, ал.1 ЗЗД сумата 342 216 лева (триста четиридесет и две хиляди двеста и шестнадесет лева), дължима на основание чл.39, вр. с чл.4, т.2.1 и чл.38 от Споразумение за партньорство от 06.04.2015г., ведно със законната лихва върху нея, считано от 03.04.2020г. до окончателното й изплащане.

ОСЪЖДА Община  Стралджа, с посочени данни, да заплати на Община Ямбол, с посочени данни, на основание чл.78, ал.1 ГПК направените по делото разноски пред първата инстанция в размер на сумата 8 120 лева.

ОСЪЖДА Община  Стралджа, с посочени данни, да заплати на основание чл.78, ал.6 ГПК по сметката на ЯОС, по бюджета на съдебната власт ДТ в размер на 13 688,64 лева, както и 5 лева - ДТ за служебно издаване на изпълнителен лист.

Решението е постановено при участието на третото лице - помагач на страната на ищеца - Министерство на околната среда и водите гр. София.

Решението подлежи на въззивно обжалване пред Апелативен съд - гр.Бургас в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

 

                                                                  ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: