АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ
РЕШЕНИЕ
№ 1472
гр. Пловдив, 06.08.2020 год.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ПЛОВДИВ, І отделение, ХІ с., в открито заседание на шестнадесети
юли през две хиляди и двадесета година,
в състав:
Председател: Милена Несторова -
Дичева
при секретаря Дарена Йорданова и участието на
прокурора …, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 1524
по описа за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл.145 и сл. от АПК във връзка с
чл.33 а, ал.6 от ЗПЗП.
Образувано е по жалба на М.Т.С., ЕГН **********,***,
чрез адв.О., против заповед № РД-09-229 от 01.03.2019
г. на министъра на земеделието, храните и горите, в частта, с която част от
заявените от жалбоподателя площи за подпомагане не са включени в
специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018 г.
Твърди се неправилност и незаконосъобразност на
заповедта с искане за нейната отмяна и да бъде задължен ответникът да извърши
необходимите действия за включване на заявените, но неодобрени площи в
специализирания слой.
Сочи се, че посочените в жалбата 4 имота са изключени
от окончателния Специализиран слой без да са налице основания за това като
въпросните площи се поддържат и обработват.
В съдебно заседание жалбата се поддържа по изложените
съображения.
Претендират се разноски.
Представя се подробна писмена защита в подкрепа на
заявената теза.
Ответникът, Министърът на земеделието, храните и
горите, чрез надлежен процесуален представител, оспорва жалбата.
Заема се тезата за нейната неоснователност,
включително с позоваване на приетите по делото СТЕ.
Претендира се юрисконсултско възнаграждение.
Административен съд – Пловдив, в настоящия си състав,
намира, че жалбата е подадена в законоустановения срок (оспорената заповед е
обнародвана в ДВ бр.20 от 8 март 2019 г., а жалбата е изпратена по пощата на
22.03.2019 г.) и от лице с правен интерес, адресат на оспорената заповед, която
е неблагоприятна за него предвид изключването на стопанисвани от жалбоподателя площи
от одобрения за подпомагане специализиран слой.
По изложеното дотук жалбата се явява допустима, а разгледана по същество тя е
неоснователна поради следните съображения:
Предмет на процесното
оспорване е заповед № РД-09-229 от 01.03.2019 г. на Министъра на земеделието,
храните и горите за одобряване на окончателен специализиран слой „Площи,
допустими за подпомагане“ за кампания 2018 г. в частта й, в която са приети за
недопустими за подпомагане следните имоти, декларирани със заявление за
подпомагане УИН 16/300518/89625, а именно два имота в землището на с.Арчар,
общ.Димово, обл.Видин с идентификатор на деклариран
парцел 00672-257-1-1 с допустима площ 0 и недопустима площ 0,75 и с
идентификатор 00672-559-1-1 с допустима площ 0,14 и недопустима площ 0,06 и два
имота в с.Цар Симеоново, общ.Видин, обл.Видин единият
с идентификатор на деклариран парцел 66442-129-1-1 с допустима площ 0,39 и
недопустима площ 0,30 и вторият с идентификатор на деклариран парцел 66442-55-1-1
с допустима площ 0 и недопустима площ 0,34.
По данни от приетата като доказателство по делото
административна преписка се установява, а и тези факти не са спорни между
страните, че за кампания 2018 г. със заповед № РД-46-504 от 12.12.20018 г. на министъра на земеделието, храните и горите е
одобрен проект на специализиран слой
„Площи, допустими за подпомагане“, който е актуализиран чрез дешифрация (разчитане) на нова цифрова ортофотоарта
на страната по самолетно/сателитно заснемане през 2018 г. и чрез отразяване на
резултатите от теренни проверки, проведени през годината.
Жалбоподателят е депозирал в ОД“Земеделие“-Пловдив
възражение срещу обхвата на
специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ с рег.№ АР -38 от
04.01.2019 г., което не е уважено, съответно окончателният специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за
кампания 2018 г. е одобрен с процесната заповед, която е и оспорена от него.
Жалбоподателят, за кампания 2018 г., е заявил за подпомагане 13 парцела. Площите
попадат в частта от страната извън извършеното през годината самолетно
заснемане, съответно за тези територии МЗХГ не разполага с актуална за
кампанията цифрова ортофото карта, която да бъде дешифрирана.
Съответно, в тази хипотеза, актуализацията на СИЗП и
на специализирания слой ПДП за кампания 2018 г. е извършена чрез теренни
проверки, включително и на физическите блокове, в които има заявени площи извън
актуалния към момента на кандидатстване „допустим слой“ съгласно заповед № РД
09-757 от 10.08.2018 г. на министъра на земеделието, храните и горите –
представена като част от административната преписка (част на CD) ведно с снимки от GPS към тях и таблица с подробни данни
на заявените от жалбоподателя парцели за кампания 2018 г.
В тази връзка, е извършена трета проверка, която
потвърждава коректността на извършените теренни проверки и отразяването на
констатациите от тях в СИЗП за кампания 2018 г. по отношение на процесните площи.
Спорният въпрос по делото се концентрира именно върху
това дали правилно са извадени от допустимия за подпомагане слой въпросните 4
парцела (съответно части от тях).
За изясняване на този въпрос по делото (освен приетата
по делото като доказателство административната преписка вкл. на CD) са допуснати и
приети като компетентно и обективно дадени две СТЕ (основна и допълнителна
комплексна експертиза).
И двете експертизи потвърждават констатациите на ответната
страна.
От наличните
материали на извършените теренни проверки и направените справки ВЛ М. по
основната СТЕ установява, следното:
-парцел 00672-257-1-1, з-ще с.Арчар, декларирана площ
0,75ха, с декларирана култура - люцерна попада във ФБ №00672-257, с НТП „пасища,мери,
ливади". За същия е извършена теренна проверка, отразена в протокол
№16638/25.09.2018г.
-парцел 66442-129-1-1, з-ще с.Цар Симеоново,
декларирана площ 0,68 ха, площи с угари, попада във ФБ №66442-129, с НТП
„храсти и затревени територии", за който е извършена теренна проверка,
отразена в протокол 18002/09.10.2018г.
-парцел 66442-55-1-1, з-ще с.Цар Симеоново, площ 0,34
ха, с декларирана култура - люцерна попада във ФБ №66442-55, с НТП
„обработваеми земи", за който е извършена теренна проверка, отразена в
протокол №18002/09.10.2018г.
На база установеното, ВЛ прави следните констатации:
1. Парцел №00672-257-1-1, з-ще с.Арчар, декларирана
площ 0,75ха е част от ФБ 00672-257, целия с площ 13,29ха. Извън обхвата на
допустимия слой е цялата площ на парцела в размер на 0,75ха.
Извършена е теренна проверка на място от
ОС"3" Грамада на физически блок №00672-257, на 07.09.2018г.
Резултатът от проверката е, че в целия физически блок няма допустима площ.
Установено е наличие на повече от допустимите дървета и храсти и по-голяма
височина на тревостоя от допустимия.
2.Парцел №66442-55-1-1, з-ще с.Цар Симеоново е част от
ФБ 66442-55, целият с площ 2,19ха, декларирана площ 0,34 ха. Извън обхвата на
допустимия слой е цялата площ в размер на 0,34ха.
Извършена е теренна проверка на място от
ОС"3" Грамада на физически блок №66442-55, на 08.10.2018г. Извършено
е измерване с GPS устройство и е създадена нова допустима площ, като процесния парцел е останал извън нейния обхват. Останалата
част от блока е изключена от специализирания слой като неземеделска площ -
неизползваема/пустееща земя.
3.Парцел №66442-129-1-1, з-ще с.Цар Симеоново,
декларирана площ 0,68 ха, площи с угари. Изключена е площ в размер на 0,30ха от
допустимия слой. Извършена е теренна проверка на място
от ОС"3" Грамада на физически блок №66442-55, на 08.10.2018г. На
място е установено, че само част от физическия блок е допустима за подпомагане.
Измерен е полигон с GPS устройство, с който е очертана допустимата площ.
Образуван е нов физически блок с НТП-обработваема земя.
Останалата част от блока е изключена от
специализирания слой като неземеделска площ и остава с НТП - храсти и затревена
територия.
По повод възраженията от жалбоподателя, че може да има
разминаване поради отклонение в работата на GPS устройството и/или други методи
за обозначаване на мястото на проверката и действителното местоположение на
проверяващите, от констатациите на ВЛ може де са изведе категоричен извод, че такива
разминавания не са налице. При извършване на теренните проверки служителите от
съответните служби по земеделие използват наличната актуална ЦОФК върху която
се налагат цифровите данни за проверяваните физически блокове. Разпечатват се
работни карти, които съдържат границите, идентификатора, площта, НТП на
физическия блок, както и са отбелязани контролни точки за проверка /контролните
точки носят информация за площите /парчетата/, които излизат извън актуалния
към момента допустим слой/. В конкретния случай местоположението на
проверяваните площи е определено от GPS устройство, като са измерени полигони,
които очертават допустимата за подпомагане площ и са направени снимки с GPS
фотоапарат. Същото е видно от данните, приложените файлове към протоколите от
проверките и работните карти за проверените физически блокове. Местоположението
на проверките са отразени в приложения №№2 и 4 към експертизата, където са
нанесени по координати точките от проверката. ВЛ изрично е извело извод относно
точността на извършените проверки, че при използване на GPS устройство,
независимо от неговата марка и вид може да се допусне отклонение до 1м от
местоположението на точката, съгласно отчетените координати, при положение, че
се използва само сателитен сигнал. Конкретно за процесиите теренни проверки,
това отклонение не е от значение, предвид проверяваните площи. От наличните
документи по делото и направените справки в МЗХГ ВЛ е извело извод, че теренните проверки са извършени съгласно
Указанията на Министъра на земеделието и храните - Приложение №2 към Заповед
№РД09-757/10.08.2018г.
ВЛ по допълнителната експертиза, осъществили оглед и
на място, макар и той да не може да бъде съотнесен с
пълна сигурност към процесния период, при разпита си
в съдебно заседание сочат, че процесните имоти са или частично самозалесени/ или имат тревиста растителност/ или са угар,
което съответства и по имоти към констатациите от протоколите, обективиращи извършените теренни проверки.
При тези фактически установявания се налагат следните
правни изводи:
Според чл. 30 от ЗПЗП за изпълнение на функциите на
Разплащателна агенция се създава Интегрирана система за администриране и
контрол (ИСАК), която се състои от отделни системи, определени в ал. 2, като
една от тях е и Системата за идентификация на земеделските парцели - чл. 30, ал. 2, т. 2 от ЗПЗП, която се създава и
поддържа от Министерството на земеделието, храните и горите - чл. 30, ал. 4, т. 2 от ЗПЗП. В изпълнение на
законовата делегация по чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП министърът на земеделието, храните и
горите е издал и Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за
създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за
администриране и контрол (Наредба № 105/2006 г.) според § 4 от заключителните й разпоредби.
СИЗП и данните, включени в нея, са
посочени в чл. 33 от ЗПЗП. Според ал. 4 на същата норма данните в СИЗП се актуализират
ежегодно чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни
проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките
на място по чл. 37 от ЗПЗП. Специализираните теренни проверки на
референтни парцели се извършват след уведомяване на бенефициентите при условия
и по ред, определени с наредбата по чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП - Наредба
№ 105/2006 г.
В чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП е разписано правомощието на
Министерството на земеделието, храните и горите да създава в СИЗП специализиран
слой "Площи, допустими за подпомагане", който включва площите,
допустими за подпомагане във всеки физически блок, въз основа на критериите,
определени в наредбата по чл. 30 от ЗПЗП, а това е Наредба
№ 2 от 2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за
подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. В чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП е посочено, че данните в СИЗП, които се
отнасят до физическите блокове и специализирания слой "Площи, допустими за
подпомагане", се обновяват ежегодно чрез дешифриране (компютърно
разчитане) на актуална цифрова ортофото карта, чрез
извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез
отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 с цел отразяване на реалното състояние и ползване на
площите. Обхватът на специализирания слой се одобрява със заповед на министъра
на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП.
От този преглед на нормативната уредба
следва, че заповед № РД-09-229
от 01.03.2019 г. на министъра на земеделието, храните
и горите е издадена от компетентен орган и при спазване на административнопроизводствените
правила.
След преценка на доказателствата по
делото, съдът намира, че недопустимата за подпомагане площ в случая е определена
след извършени специализирани теренни проверки, резултатите от които са обективирани в протоколи от специализирани теренни проверки
на място. Към протоколите за теренните проверки са представени на магнитен
носител и снимки от извършено заснемане. От приложените снимки по отношение на процесните
парцели ясно се вижда, че определената като недопустима площ съответства на
констатациите в съставените протоколи от теренните проверки. На никоя от
снимките не личи заявените за подпомагане площи да са засети действително с
люцерна или трайни насаждения (орехи) както е декларирано от жалбоподателя.
Напротив, там ясно се вижда, че те са затревени, обрасли с храсти или
представляват угар. Тези констатации се потвърждават и от заключенията на
приетите по делото СТЕ. От заключенията на ВЛ безспорно се установява, че са заявени площи с наличие на повече от допустимите
дървета и храсти /чл.8, ал.2, т.1 от Наредба №2/2018г./ и по-голяма височина на
тревостоя от допустимия /чл.10, ал.2, б и в от
Наредба №2/2018г /, както и че има площи, които са неизползваеми, пустеещи.
Тези площи са определени като „неземеделски площи". Затова съдът приема, че няма допуснато нарушение при определяне
недопустимата площ за тези парцели.
По изложените съображения жалбата е
неоснователна и следва да се отхвърли. Установява се по безспорен начин по
делото, че процесните 4 парцела площите
(или отделни части от тях) не отговарят на критериите за допустимост.
Съдът приема за безспорно установено, че
административният орган коректно е определил недопустимата за подпомагане площ.
В този смисъл е и практиката на ВАС - Решение № 8611 от 1.07.2020 г. на ВАС по адм. д. № 5878/2018 г., IV о., докладчик съдията К.К..
Ето защо, съдът намира, че подадената
пред него жалба се явява неоснователна, а процесният
административен акт, в оспорената му част – законосъобразен.
По разноските:
При този изход на делото, искането на
ответника за присъждане на разноски следва да бъде уважено, като на основание
чл.143, ал.4 от АПК, в тежест на жалбоподателя следва да бъде възложено
заплащането на възнаграждение за осъществената от юрист правна защита на
административния орган, определено в размер на 100лв., съгласно чл. 78, ал. 8 ГПК във връзка с чл. 37, ал. 1 от ЗПП и чл. 24 от Наредбата за заплащането на
правната помощ.
Мотивиран
от гореизложеното, Съдът
Р Е
Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.Т.С., ЕГН**********,***, против заповед № РД-09-229 от 01.03.2019 г.
на Министъра на земеделието, храните и горите за одобряване на окончателен
специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018 г. в
частта й за 1.имот в землището на с.Арчар, общ.Димово, обл.Видин, с идентификатор на деклариран парцел
00672-257-1-1 с допустима площ 0 и недопустима площ 0,75; 2.имот в землището на с.Арчар, общ.Димово, обл.Видин, с идентификатор 00672-559-1-1 с допустима площ
0,14 и недопустима площ 0,06; 3.имот в с.Цар Симеоново, общ.Видин, обл.Видин, с идентификатор на деклариран парцел
66442-129-1-1 с допустима площ 0,39 и недопустима площ 0,30 и 4.имот в с.Цар
Симеоново, общ.Видин, обл.Видин, с идентификатор на
деклариран парцел 66442-55-1-1 с допустима площ 0 и недопустима площ 0,34, декларирани
със заявление за подпомагане УИН 16/300518/89625.
ОСЪЖДА М.Т.С., ЕГН**********,***, да заплати на МЗХГ сторените по делото разноски в размер на
100 лева.
Решението
подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред ВАС.
Административен съдия: