Решение по дело №664/2019 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 457
Дата: 11 ноември 2019 г.
Съдия: Теодора Андонова Милева
Дело: 20197100700664
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 457

Добрич, 11.11.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Добричкият административен съд, в открито съдебно заседание на  седми ноември, две хиляди и деветнадесета година, V състав:

 

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ТЕОДОРА МИЛЕВА

 

 при секретаря Мария Михалева и прокурора Виолета Великова,  изслуша докладваното от председателя административно дело № 664/ 2019 год.

Производството е по реда на чл. 459 от Изборния кодекс.

Образувано е по жалби на С.Н.А. *** и Г.З.Г. ***, регистрирани като кандидати за общински съветници от листата на Местна коалиция ВМРО /ГЕРБ, СДС/  срещу Решение №134/28.10.2019 г. на Общинската избирателна комисия-Балчик, с което са обявени резултатите от местни избори за общински съветници в община Балчик, проведени на 27.10.2019 г., в частта с която е обявено разпределението на заявените предпочитания за отделните кандидати по кандидатската листа на МК ВМРО /ГЕРБ, СДС/.

И в двете жалби се излагат еднакви съображения, във връзка с решението.

Твърди се, че решението е неправилно и незаконосъобразно, постановено при съществени нарушения на изборния процес. Посочено е, че съобразно данните от протокола на изчислителния център за МК ВМРО /ГЕРБ, СДС/ са подадени 2 738 действителни гласове и квотата за списък А е 192 действителни гласа за МК ВМРО /ГЕРБ, СДС/. Релевират се доводи, че от общо гласувалите в общината за общински съветници 10 057 човека, близо 18% са недействителните бюлетини. Като това са 1 897 гласа, чиято недействителност се оспорва от жалбоподателите. Според жалбоподателката А., гласоподавателите дали своя вот за нейната преференция са около 250, а в протокола на ОИК са посочени само 171 действителни гласа. По отношение на жалбоподателя Г., за него са получени 183 преференциални гласа, а според него, същият би трябвало да има около 260 преференции. Твърди се, че сред недействителните гласове има много действителни гласове за жалбоподателите. Поради което и се иска ръчно преброяване на бюлетините, тъй като ако се окаже, че има гласове за тях, преброени като недействителни, може да се промени наредбата в коалицията.

Отделно от горното, се счита, че не може да се установи и дали цифрите, посочени в протоколите на съответните СИК по преференциалния вот, отговарят на действително подадения чрез гласуване вот. В тази връзка се излагат съображения, че е възможно дадена бюлетина да бъде обявена за действителна, но да бъде вписан погрешно преференция, не за кандидата, за когото е дадена. Поради което отново се иска ръчно сверяване на действителните бюлетини с отбелязаното в протоколите на СИК.

Иска се от съда, да се отмени Решение 0134/28.10.2019 г. на ОИК Балчик в частта, с която е обявено разпределението на заявените предпочитания за отделните кандидати по кандидатската листа на МК ВМРО /ГЕРБ, СДС/, като неправилно и незаконосъобразно, постановено при нарушение на изборните правила, в алтернатива се иска да бъде изменено същото в частта, в която разпределението на заявените предпочитания за отделните кандидати по кандидатската листа на МК ВМРО /ГЕРБ, СДС/ да бъде съобразено с резултатите от ръчното броена на бюлетините.

 В съдебно заседание жалбата се поддържа лично от жалбоподателката А. и от процесуалният й представител, адв. Д. – ДАК. В хода по същество се изразява становище, че липсата на недействителни бюлетини в две от секциите, води до пълна недействителност на протоколите на СИК 11 и 32, като това води до незаконосъобразност на цялото решение на ОИК Балчик за определяне резултатите от избора на общински съветници. Поради което и се иска касиране на изборите, поради реална липса на бюлетини в СИК 11 и СИК 32.

Жалбата се поддържа и от жалбоподателя Г.Г..

Ответната страна се представлява от адв. Е.С. - председател на Общинската избирателна комисия Балчик. Оспорва жалбите и иска те да бъде отхвърлени като неоснователни. Относно липсващите бюлетини, заявява, че ако се направи проверка на всички бюлетини в чувалите, бюлетините ще бъдат намерени.

           Заинтересованите страни А.И.А., Д.В.Н. не оспорват жалбата.

           Заинтересованите лица Г.П.Н., М.К.В., С.Д.Г., не се явяват и не изразяват становище по жалбите.

             Заинтересованите лица И.П.Р. и К.Й.К. се явят лично. Относно жалбите, предоставят на съда.

             Заинтересованата страна МК ВМРО /ГЕРБ, СДС/, се представлява от А.И.А., който заявява изрично, че е съгласен с така подадените жалби.

   Представителят на Добричка окръжна прокуратура дава заключение за неоснователност на подадените жалби. Сочи, че при извършеното ръчно преброяване на всички бюлетини от всички СИК-ове, посочени в жалбите не се е установило, да има действителни гласове за жалбоподателите, които да са отчетени като недействителни, или да има посочени преференции за тях, но същите да са отразени за други лица от коалицията. Моли, да се отхвърлят жалбите.

Административен съд - Добрич, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

Предмет на оспорване е Решение №134/28.10.2019 г. на ОИК Балчик за избор на общински съветници в община Балчик, с което е обявено, че общинската избирателна квота е 382 гласа, няма избрани независими кандидати за общински съветници и мандатите са 21 и се разпределят, както следва: за МК ВМРО /ГЕРБ, СДС/ – 7 мандата. В част V от решението са разпределени преференциите за отделните кандидати по кандидатски листи на партиите, коалициите и местните коалици. В част VІ са обявени имената на избраните общински съветници,  като от МК ВМРО /ГЕРБ, СДС/ влизат М.К.В. със 403 предпочитания, А.И.А. със 357 /282/ и Г.П.Н. с 268 прференции, които попадат в списък А. От списък Б влизат Д.В.Н., С.Д.Г., И.П.Р., К.Й.К..*** е подписано от председателя и секретаря, в съответствие с чл. 85, ал. 4 от ИК. В Решението няма отразени спорове и възражения на членовете на комисията.

Към решението са приложени данни от "Информационно обслужване" АД, послужили за издаване на оспорвания акт, в които е описан подробно начинът, по който са разпределени мандатите за общински съветници въз основа на получените от всяка партия и коалиция, участваща в разпределението на мандатите, действителни гласове, като е посочен точно размерът на остатъка след разпределението на мандатите, както и са подредени кандидатите в списъци А и Б, по смисъла на чл. 454 от ИК с отбелязване броя на получените предпочитания. Тези приложения съдът възприема като част от самото решение на ОИК, доколкото именно посредством тях се изпълняват изискванията на чл. 453 и чл. 454 от ИК за съдържание на решението на ОИК такова, от което да става ясен начина на определяне на резултатите от изборите за общински съветници по методика, съгласно приложение № 5 и при използването на метода на Хеър-Ниимайер.

По делото са приложени три броя решения на ОИК от 28.10.2019 г., с които се връщат за преброяване гласовете, поради установено съществено несъответствие във вписаните в протокола данни на СИК 22, 27 и 23.

С Решение №49/16.09.2019 г. на ОИК е регистрира Местна коалиция ВМРО /ГЕРБ, СДС/ за участие в изборите на общински съветници на 27.10.2019 г.

С Решение №66/24.09.2019 г. на ОИК е регистрирана кандидатска листа на кандидатите за общински съветници на МК ВМРО /ГЕРБ, СДС/  с 21 броя кандидати. Жалбоподателката С.А. е на 21-то място в листата, а жалбоподателят Г.Г. е на 11-то място.

 От данните по административната преписка се установява, че изборът за общински съветници в община Балчик е проведен  общо в 35 избирателни секции. След приключване на изборния ден и предаване на протоколите от СИК в ОИК, е съставен протокол на ОИК. Съгласно т.8 – разпределение на действителните гласове по кандидатски листи, за листа №71-МК ВМРО /ГЕРБ, СДС/ са отчетени 2738 гласа. В отделна колонка в същата точка за всички кандидатски листи са посочени и недействителните гласове, като за коалицията те са общо 12. В т. 10 от протокола, в таблица, е отбелязано разпределението на преференциите за кандидатите в кандидатските листи, както и броя на гласовете без преференции както следва:

          За кандидатска листа №71 са отбелязани 282 гласа без преференции;

          За кандидат №101 в листата А.И.А. -заинтересовано лице по делото, са отбелязани 77 /282/ преференциални гласа;

          За  кандидат №102 в листата М.К.В. -заинтересовано лице по делото са отбелязани 403 преференциални гласа;

          За  кандидат №110 в листата Г.П.Н. -заинтересовано лице по делото са отбелязани 268 преференциални гласа;

          За жалбоподателката С.Н.А., №121 в листата са отбелязани 171 преференциални гласа;

          За  жалбоподателя Г.З.Г., № 111 в  листата     са отбелязани 183 преференциални гласа.

          Предвид гореописаните в протокола отбелязвания, на 28.10.2019 г. е изготвена справка за класиране според преференциите на кандидатите по листи. За кандидатска листа №71 е посочено, че действителните й гласове са 2 738 и има избрани 7 общински съветници. За всяка листа е изготвен списък А и списък Б и двата в табличен вид. Кандидатите са подредени по номера, в съответствие с броя на предпочитанията за тях и какъв процент от гласовете, подадени за листата представляват тези преференции. Посочен е номерът според листата, както и дали кандидатът е избран или не за общински съветник. За С.А. на 21-ва позиция, е отбелязано, че има 171 преференциални гласа, и не е избрана. За Г.З.Г. на 11-та позиция, е отбелязано, че има 183 преференциални гласа и не е избран. Заинтересованите по делото лица, всички избрани за общински съветници, се подреждат по преференции в низходящ ред както следва:

1.                М.К.В.;

2.                А.И.А. и

3.                Г.П.Н., които са преминали 7% праг за преференции и са посочени в списък А.

          В списък Б са посочени лицата с преференции под 7%., като избрани са следните лица:

4.                Д.В.Н.;

5.                С.Д.Г.;

6.                И.П.Р. и

7.                К.Й.К..

По делото са представени като доказателства всички 35 броя протоколи на СИК. С определение на съда,  протоколите на СИК са приети като доказателства.

В първото открито съдебно заседание С.А.  оспорва по реда на чл. 193 от ГПК всички протоколи на СИК, с твърдението, че са неправилно отчетени действителни бюлетини като недействителни и бюлетини с преференции за нея, са отчетени за други кандидат общински съветници от коалицията. С определение, постановено в о.с.з. съдът е открил производство по оспорване истинността на 35 броя протоколи на СИК и е дал указания на страните за доказателствената тежест в производството по оспорване съобразно разпоредбата на чл. 193, ал. 3 от ГПК. В процеса на оспорване жалбоподателите са поискали допускане на оглед и броене на  бюлетини, постъпили за МК ВМРО /ГЕРБ, СДС/ в частта на преференциите на всички действителни бюлетини и оглед на недействителните бюлетини.

Съдът, с определение е допуснал оглед и броене на  недействителните бюлетини за коалицията във всички избирателни секции.

 В съдебно заседание съдът е извършил оглед на всички недействителни бюлетини. Съдът констатира целостта на чувалите, в които се съхраняват бюлетините от избора.

След като извърши оглед на всички бюлетини, които са посочени като недействителни в процесните секции, съдът установи, че една бюлетина е неправилно отчетена като недействителна за ВМРО /ГЕРБ, СДС/ в СИК 13 и още една такава в СИК 27. Които обаче не могат да доведат до промяна на квотата за коалицията /още повече, че и коалицията не е обжалвала резултата си от изборите/.

Според протокола на СИК 11 гр. Балчик има 47 недействителни бюлетини, без да има такива за МК ВМРО /ГЕРБ, СДС/. След отваряне на чувала, съдът в присъствието на страните и представителя на държавното обвинение, констатира, че липсва пакет с надпис „недействителни бюлетини“. Бяха отворени всички пакети, но недействителни бюлетини не се откриха. След изброяване на другите секции отново бе извършена повторна проверка на чувала, но отново не бяха открити процесните 47 броя недействителни бюлетини.

Според протокола на СИК 32 с. Соколово, има 94 недействителни бюлетини, като няма отбелязвания да има такива по партии и коалиции. След отваряне на чувала, и в присъствието на всички страни не се откри пакет „недействителни бюлетини“. При повторното разглеждане на цялото съдържание на чувала, се откри пакет „невалидни бюлетини“, в който се съдържаха 44 броя недействителни бюлетини. Другите посочени в протокола, 50 недействителни бюлетини не бяха открити отново, независимо, че бе извършена проверка на всеки един пакет в чувала поотделно.

От страна на жалбоподателката, бе направено отново искане за ръчно преброяване на действителните гласове за МК ВМРО /ГЕРБ, СДС/  със съответните преференции, вече прецизирано и само в избирателни секции с №№8, 9, 10, 11, 12, 22 и 27. Съдът с определение, допусна броене на действителните бюлетини в посочените от страната секции.

Мотивите на съда за допускане броене на бюлетините в цитираните секции, респективно за отказа да се броят в останалите, се свеждат до преценката за това дали в протоколите на СИК са извършени поправки, зачерквания и съобразно наличието и на други външни и формални недостатъци. При преценката си съдът взе предвид само онези поправки и зачерквания, които не са осъществени по предвидения в ИК ред, а именно по реда на чл. 441, ал. 2, съответно чл. 445, ал. 5 от ИК. За да допусне броене, Съдът съобрази и онези поправки, които макар и скрепени с необходимите подписи на членовете на СИК, не е ясно на кого са подписите и кога е извършена поправката. Фактът, че в две секции липсват бюлетини – недействителни, също разколебава доказателствената сила на протоколите на СИК.  Подобни недостатъци съдържат протоколите на всички СИК, относно които се допусна броене на бюлетини. Придържайки се към посочените критерии за преценка, съдът не допусна броене на бюлетини там, където например няма никакви поправки в протоколите.

Съдът констатира целостта на чувалите, в които се съхраняват бюлетините от избора.

След извършения оглед и преброяване на действителните бюлетини с отбелязаните в тях преференции за кандидатите на МК ВМРО /ГЕРБ, СДС/ в секции с №№8,9,10,11,12,131 22 и 27, се установиха малки разминавания, но същите не са в полза на жалбоподателите.

В СИК 8 се установи една действителна бюлетина, отбелязана за МК ВМРО /ГЕРБ, СДС/, която е за АБВ.

В СИК 9, съдът установи една действителна бюлетина за коалицията, но същата е недействителна, тъй като са посочени две партии.

В СИК 10 – установена една недействителна за МК ВМРО /ГЕРБ, СДС/.

В СИК 13 – две действителни бюлетини без преференции, не са отразени за коалицията, а за кандидати под №№107 и 108.

Единствено в СИК 27 се установи една действителна бюлетина, определена като без преференции, а същата е с преференции за кандидат №111 /жалбоподател по настоящото дело/.

Доколкото съдът установи разлика в подадените действителни бюлетини с преференции за оспорващия Г.Г., то тяхната бройка се изменя на 139 действителни бюлетини, а не 138 както е отбелязано в Списък Б.

         Въз основа на тази фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

        Жалбите са процесуално допустими за разглеждане по реда на съдебното административно обжалване. Административният акт предмет на делото е обявен на 28.10.2019 г.,  жалбата на С.А. е подадена на 30.10.2019 г.,  а на Г.Г. на дата 03.11.2019 г. , т.е. подадени са в срока по чл. 459, ал.1 от Изборния кодекс. Жалбите изхождат от легитимиран от закона правен субект по смисъла на същия член.

          Разгледани по същество, жалбите по изложените съображения в тях са неоснователни. На други съображения обаче, решението на ОИК в оспорваната му част е неправилно и незаконосъобразно.

          Оспореното решение на ОИК Балчик по правен характер представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК. С оглед обхвата на съдебното оспорване, включващ решението в цялост и предметът на съдебна проверка по чл. 168 от АПК, съдът следва да провери законосъобразността на акта на всички основание по см. на чл. 146 АПК.

          Съгласно чл. 453, ал. 5 от ИК Общинската избирателна комисия обявява резултатите от гласуването за общински съветници по партии, коалиции и независими кандидати, както и броя на предпочитанията (преференциите) за всеки кандидат за общински съветник на партия или коалиция и издава удостоверения на избраните общински съветници. Оспореното решение се явява взето от материално компетентен орган в лицето на Общинската избирателна комисия Балчик и в надлежна форма.

           В съдебноадминистративното производство по чл.459 от ИК по оспорване решението на Общинската избирателна комисия за определяне на резултатите от изборите, се осъществява контрол за законосъобразност на избора, изразяващ се в проверка за наличието на твърдените нарушения на изборния процес и преценка за тяхното влияние върху обявения изборен резултат. Изборният процес представлява сложен фактически състав, обхващаш няколко относително обособени етапа на организация и провеждане, като заключителната фаза е провеждането на избора /гласуването/, установяването и отчитането на резултатите от гласуването от СИК, определянето и обявяването на изборния резултат от ОИК. Всяка една от тези фази включва определени нормативно регламентирани действия и условия, осъществявани в предвидената от Изборния кодекс последователност, като целият процес е насочен към избора на съответния териториален орган на изпълнителната власт /респ. орган на местно самоуправление/. Основание за обявяване за недействителен на избора са само съществените нарушения на изборния процес - такива, които ако не бяха допуснати, изборният резултат би бил различен от обявения. Нарушения от тази категория са такива нарушения на изборния процес, които опорочават волята на избирателите и които пряко и непосредствено са се отразили на действителността на обективирания посредством гласуването вот, а също така нарушения при установяването и отчитането на резултатите от гласуването, които са довели или биха могли да доведат до друг, различен от обявения краен резултат от изборите или нарушения, в резултат на които не може да се установи какъв е действителният вот на избирателите и да се извърши обективна проверка за действителния резултат от проведения избор.

С оглед направените от жалбоподателя възражения и откритото производство по чл. 193 от ГПК по проверка истинността на всички протоколи на СИК, бе допуснато и съответно извършено в открито съдебно заседание на ръчно преброяване на действителните и недействителните бюлетини за избор на общински съветници, подадени в избирателна секция и по конкретно за кандидатите А. и Г. се установи, че лично за тях не се установиха неправилно отчетени и преброени преференции.

Съдът обаче констатира, че в СИК 11 в гр. Балчик, в Протокола е отразено /стр. 134/, че са намерени 47 недействителни бюлетини, които не са разпределени по кандидатски листи. При отваряне на чувала и при преглед на всички документи и пакети, съдържащи се в него, се установи, че няма пакет с отбелязване „недействителни бюлетини“. Такива не се намираха и в пакета с „действителни бюлетини“ или бюлетини „кмет“, т.е. е налице съществено разминаване в констатираното от съда, в присъствието на всички страни по делото и записаното в протокола на СИК  и прието и след това от ОИК.

По сходен начин е положението и в секция 32 в с. Соколово. В Протокола е отбелязано, че са открити 94 недействителни бюлетини /лист 274/. След преглед на чувала и съдържащото се в него се откри пакет, в който се съдържаха само 44 броя недействителни бюлетини. Другите 50 недействителни бюлетини /както е отбелязано в протокола/, не бяха установени.

Т.е. се установява, че 97 бюлетини, отбелязани в двата протокола на СИК като недействителни, не са намерени. Дали същите наистина са недействителни, или действителни, и има ли отбелязани в тях преференции и дали са за някой от жалбоподателите, съдът не може да изведе извод. Разминаването на вписаните данни в протоколите на СИК и на реално намарените при огледа на чувалите от СИК-овете, води до допуснато нарушение на изборните правила.

За да бъде опорочен един изборен резултат, не е достатъчно да е допуснато нарушение на процедурата, а то трябва да е съществено. Такова е само това нарушение, което опорочава процедурата по начин, че ако не е допуснато, то крайният резултат би бил друг, в случая -обявеният изборен резултат да не отразява действителния вот на избирателите. От събраните по делото доказателства се установява такова съществено нарушение, т.е. нарушение от такова естество, че да е невъзможно да се установи действителната воля на избирателите.

Тъй като жалбите са подадени от кандидат общински съветници от МК ВМРО /ГЕРБ, СДС/ и съдът е обвързан само с обстоятелствата посочени в жалбата и с исканията в същата, а то е да бъде отменено Решение №134/28.10.2019 г. на ОИК Балчик, в частта с която е обявено разпределението на заявените предпочитания за отделните кандидати по кандидатски листи на МК ВМРО /ГЕРБ, СДС/ или в алтернатива да се измени същото, в частта, в която е направено разпределението на заявените предпочитания, настоящият съдебен състав намира, че не може да касира изборите, както се иска от процесуалния представител на жалбоподателката А.. Още повече, че другите партии и коалици не са били страни в настоящото производство, тъй като жалбите не са касаели техните резултати или отбелязени преференции.

Поради което и съдът намира, че следва да отмени решението на ОИК САМО в частта му с която е обявено разпределението на заявените предпочитания за отделните кандидати по листата на МК ВМРО /ГЕРБ, СДС/, т.е част V, като върне производството на ОИК Балчик, която следва да установи има ли ги наистина посочените в протоколите на СИК 11 и 32 „недействителни бюлетини“, ако няма такива, дали същите са недействителни или са други, за кого са подадени и да установи дали биха се отразили на крайният резултат при разпределението на преференциите в МК ВМРО /ГЕРБ, СДС/.

Съгласно разпоредбата на чл.459, ал.10 от ИК, когато съдът установи резултат, различен от отразения в протокола на общинската избирателна комисия - поради допусната техническа грешка или грешка в пресмятането, отменя решението и връща книжата на съответната общинска избирателна комисия за обявяване на действителните резултати. С оглед на изложеното и на основание чл.459, ал.10 ИК, се следва отмяна на решението в посочената част и връщане на книжата на ОИК Балчик за обявяване на действителните резултати.

Мотивиран от горното и на основание чл.459, ал.10 от Изборния кодекс, Административен съд Добрич, 5 състав

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ по жалба на С.Н.А. *** и Г.З.Г. ***, регистрирани като кандидати за общински съветници от листата на Местна коалиция ВМРО /ГЕРБ, СДС/,  Решение №134/28.10.2019 г. на Общинската избирателна комисия-Балчик, с което са обявени резултатите от местни избори за общински съветници в община Балчик, проведени на 27.10.2019 г., в частта, с която е обявено разпределението на заявените предпочитания за отделните кандидати по кандидатската листа на МК ВМРО /ГЕРБ, СДС/, част V от Решението.

     ВРЪЩА книжата на ОИК Балчик за обявяване на действителните резултати в отменената част.

Решението подлежи на обжалване в 7 дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд

     

                                   

                                       Административен съдия :