Решение по дело №750/2021 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 70
Дата: 8 октомври 2021 г. (в сила от 8 октомври 2021 г.)
Съдия: Искра Петьова Касабова
Дело: 20211420200750
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 юли 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 70
гр. Враца, 08.10.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВРАЦА, IV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в публично
заседание на четвърти октомври, през две хиляди двадесет и първа година в
следния състав:
Председател:Искра П. Касабова
при участието на секретаря Цветелина Ст. Цекова
като разгледа докладваното от Искра П. Касабова Административно
наказателно дело № 20211420200750 по описа за 2021 година
К.Д. Х-П. от обл.Враца, *********** с ЕГН:**********, е обжалвала
ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ ЗА НАЛАГАНЕ НА ГЛОБА, серия „К”3515082, на ОД
на МВР - Враца, с който и е било наложено административно наказание ГЛОБА в
размер на 50/петдесет/ лева за извършено нарушение по чл.21 ал.2 вр. чл.21 ал.1 вр.
чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.2 т.2 от ЗДвП.В жалбата и с допълнителна молба по делото
от адвокат П.Д. се иска отмяната на ЕФ, въз основа на аргументите подробно изложени
в жалбата.
Ответникът по делото ОД на МВР - Враца в придружителното писмо по делото
ангажира становище в подкрепа на издадения ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ за налагане на
глоба.
Производството по делото е по реда на чл.59-63 ЗАНН във вр.чл.189 ал.8 ЗДвП.
Анализирайки събраните по делото доказателства съдът приема за
установено следното:На 09.04.2020 год., в 17.50 часа в обл.Враца, общ.Враца, на път
ІІ-15 км.4+781, в извън населено място с посока на движение към гр.Оряхово, със
Стационарно преносим уред за осъществяване на контрол на пътното движение/СПУК/
с фабричен №11743bc собственост на ОД на МВР – Враца – АТСС ”АRН САМ S1”, е
било заснето движението на л.а. марка „ДАЧИЯ“ модел „ДЪСТЕР“- с рег.
*********, който се движел със скорост от 78 км.ч. при разрешена такава от 60
км/ч. въведена с пътен знак В 26, като за констатираното административно нарушение
бил съставен Електронен фиш в чието съдържание изрично е вписано и
1
превишението на скоростта, възлизащо според посоченото на 18 км/ч., както и
обстоятелството на установяване и фиксиране на превишението с автоматизирано
техническо средство. Касателно установените по време на инкриминираната дата и
място фактически обстоятелства, изложени в обжалвания електронен фиш и съгласно
приложени доказателства от наказващият орган досежно наличието на поставена
преносима техника за видеонаблюдение на визираното място на нарушение, се
установява, че нарушението е заснето със Стационарно преносим уред за
осъществяване на контрол на пътното движение /СПУК/ с фабричен №11743bc
АТСС ”АRН САМ S1”, собственост на ОД на МВР – Враца. Използваното по време и
място техническо средство работи в автоматичен и автономен режим, без участие и
намеса от служител. Измерва скоростта на преминаващите автомобили, като заснема
само тези движещи се с превишена скорост и автоматично разпознава
регистрационният номер на МПС-то. Преноса на информация от ATCC ,,ARH CAM
SI” № 11743ВС към АИС АНД /Автоматизирана система за управление на
Административно-наказателната дейност/ също се извършва автоматично,
посредством 3G мрежа. Служител на СПП само разполага техническото средство,
въвежда необходимите параметри за контрол и изключва същото при приключване на
работа, като не стои до техническото средство и не наблюдава установяването на
нарушения от него. СПУКС работи напълно автоматично, като стационарна камера за
контрол на скоростта.
Последвало издаването на обжалвания ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ ЗА НАЛАГАНЕ
НА ГЛОБА, серия „К” № 3515082 на ОД на МВР - Враца, като на жалбоподателя К.Д.
Х-П. било наложено административно наказание глоба в размер 50 лева за извършено
нарушение по чл.21 ал.2 вр. чл.21 ал.1 вр. чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.2 т.2 от ЗДвП.
Горната фактическа обстановка се потвърждава от приложените делото
писмените доказателства – писмо; жалба, Заверено копие от Електронен фиш серия
„К” № 3515082, издаден от ОДМВР-Враца; Удостоверение за одобрен тип средство за
измерване на БИМ, Заповед № 8121з – 931 от 30.08.2016г. от министъра на вътрешните
работи, Справка за собственост на МПС, Протокол от проверка №71-С-
ИСИС/15.10.20г. на БИМ, Протокол за използване на АТСС за дата 08.04.20г.,
дигитални снимки за временно монтирано АТСС за 08.04.20г., и на поставеният знак
В26,Списък за местата за контрол, Схема на сигнализация и маркировка от ОПУ -
Враца и др.
Съдът намира жалбата за подадена в срока по чл.189 ал.8 ЗДвП, разгледана по
същество, същата е процесуално допустима като подадена от активно легитимирано
лице с изявен правен интерес, и неоснователна по следните съображения:
На първо място разглеждайки жалбата по същество, съдът констатира, че
Електронен фиш серия „К” № 3515082 на ОДМВР Враца е издаден в съответствие с
2
утвърдения със Заповед № 8121з – 931 от 30.08.2016г. от министъра на вътрешните
работи - образец и като такъв същият съдържа лимитативно посочените в чл.189, ал.4
ЗДвП реквизити – данни за териториалната структура на Министерството на
вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението; датата и точния час
на извършване на нарушението; регистрационния номер на моторното превозно
средство; собственика, на когото е регистрирано превозното средство; описание на
нарушението; нарушените разпоредби и съответно размерът на глобата. При това
съдът приема, че електронният фиш отговаря на изискванията на чл.189 ал.4 от ЗДвП
и е редовен от външна страна. Следва да се посочи, че наведеното съображение, че в
издаденият електронен фиш не е отразено, че подлежи на обжалване и пред кои орган,
не се отразява на законността на същият, нито е основание за неговата отмяна.
Не се констатираха и нарушения на Наредба №8121з-532/12.05.2015 за
условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за
контрол на правилата за движение по пътищата (обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015 г.),
издадена на основание чл.165, ал.3 ЗДвП, защото в конкретния случай, делото е
окомплектовано, както със снимка на разположението на уреда - мобилно АТСС, така
и със снимка на съответния знак за ограничаване на скоростта/л.17/, а и със снимков
материал установяващ мястото на нарушението.Следва да се отбележи, и че към
доказателствата по делото е налице и коректно попълнен Протокол за датата на
нарушението/л.17/ по чл.10, ал.1 от Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. на МВР,
касаещ използването на мобилна АТСС за дата на нарушението съгласно одобреното
с Наредбата приложение, който е доказателство относно мястото за контрол, посоката
на движение на контролираните МПС, ограничението на скоростта и др.
обстоятелства, необходими да бъде извършена преценка за законосъобразността на
издадения електронен фиш.
Изводимо от изложеното до тук, е че ЕФНГ е издаден от компетентен орган и в
рамките на неговите правомощия съгласно разпоредбите на ЗДвП, ЗМВР и ЗАНН, като
при реализиране на административно-наказателната отговорност не са налице
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които в своята цялост и
поотделно да водят до опорочаване на производството по налагане на адм. наказание
и/или до съществено нарушаване правото на защита на наказаното физическо лице –
жалбоподателя К.Д. Х-П..
На второ място съдът счита, че по делото се доказа безспорно и несъмнено, че
жалбоподателя К.Д. Х-П. е допуснала извършването на визираното административно
нарушение, по чл.21 ал.2 от ЗДВП, а именно – на 09.04.2021 год., в 17.50 часа в
обл.Враца, общ.Враца, на път ІІ-15 км.4+781, в извън населено място с посока на
движение към гр.Оряхово, е управлявала лек автомобил марка „ДАЧИЯ“ модел
ДЪСТЕР“- с рег.№*********, който се движел със скорост от 78 км./ч. при
3
разрешена за мястото скорост от 60 км/ч. въведена с пътен знак В 26, като заснемането
е извършено със стационарно преносим уред за осъществяване на контрол на пътното
движение /СПУК/ с фабричен №11743bc АТСС ”АRН САМ S1” на ОД на МВР –
Враца – който е преминал задължителната проверка в лаборатория на БИМ и е годно
измервателно средство, преминало последваща проверка видно от приложените по
делото доказателства в тази насока – писмо от БИМ/л.15/, Протокол от проверка №64-
С - ИСИС/16.10.2019г. на БИМ/л.16/ и е съответно на одобреният тип радарна
система, което е видно от съдържанието на приложените по делото – документи -
Удостоверение за одобрен вид средство за измерване от БИМ/л.12/, както и от
визираният протокол. От тези доказателства, които не са оборени по делото се
установява, че в конкретния случай е използван стационарно преносим уред за
осъществяване на контрол на пътното движение за видео-наблюдение собственост
именно на ОД на МВР Враца, който е достатъчно индивидуализиран и изправен.
За процесната дата 09.04.2021 год., с посоченият уред за осъществяване на
контрол са регистрирани общо 112 нарушения на скоростта, в периода от 14.00 до
19.00 часа, като от приложената Разпечатка от стационарно преносим уред с
фабричен №11743bc АТСС ”АRН САМ S1” на ОД на МВР – Враца за датата на
нарушението, е видно, че същото е регистрирано в 17.50.31 часа, във клип №0136205,
като в ЕФ изрично е отразено, че се касае за посоченото автоматизирано техническо
средство на ОД на МВР - конкретно е посочено и мястото на извършване на
нарушението в съдържанието на електронния фиш, а именно в на път ІІ-15 км.4+781,
в извън населено място с посока на движение към гр.Оряхово, видно от приложените
по делото протокол и разпечатка на снимков материал, която е веществено ДС,
съгласно чл.189 ал.15 от ЗДвП.
На трето място установено е и че санкционираното с издадения електронен фиш
административното нарушение е осъществено в отсъствието на жалбоподателя и на
контролен орган, при което следва, че са спазени изискванията на чл.189 ал.4 ЗДвП -
установяването и заснемането на административното нарушение да става при
кумулативното наличие на трите задължителни предпоставки, а именно:
- първо със стационарно преносим уред за осъществяване на контрол на пътното
движение,
- второ в отсъствие на контролен орган и
- трето в отсъствие на нарушител.
За прецизност следва да се отбележи, че е налице различие между обжалвания по
настоящето дело ЕФ и снимковия материал, относно превишената скорост.В
електронният фиш е отразено, че превишаването на скоростта е с 18 км/ч, за разлика от
действително установеното превишаване с 21 км/ч, отразено в клипа, тоест
установената скорост в ЕФ е посочена като 78км/ч., вместо действителната 81 км/ч.,
4
отразена в клипа, но предвид това, че соченото в електронният фиш превишаване и
установеното попадат в рамките на предвидената в разпоредбата на чл.189, ал.1, т.4 от
ЗДвП скорост, съдът намира, че допуснатият порок не е съществен, тъй като е в полза
на наказания нарушител и е вследствие приспадане на посочената скорост „3/три/
процента толеранс”, като допустимо отклонение на заснемащото техническо
средство.
На следващо място по отношение авторството на деянието, в жалбата и в
допълнителната молба по делото от процесуалният представител се навеждат доводи,
че ЕФ неправилно е издаден на жалбоподателката в качеството и на собственик, тъй
-то
като от приложената по делото Справка за собственост на МПС е видно, че
автомобилът е собственост на „Интерлийз ауто“ЕАД, поради което в конкретният
случай, е следвало ЕФ да бъде издаден на собственика на МПС - „Интерлийз
ауто“ЕАД, вместо на ползвателя, с което АНО е допуснал съществено процесуално
нарушение, поради което издаденият ЕФ следва да бъде отменен само на това
основание.
Настоящата инстанция неможе да възприеме наведеното съображение за
правилно. Това е така защото АНО в лицето на ОД на МВР Враца е ангажирало
отговорността на жалбоподателката на основание чл.188, ал.2 във вр. с чл.188, ал.1
-то
изр.2 от ЗДвП, доколкото видно от Справка/разпечатка за собственост на МПС от
информационната система на КАТ е, че МПС е лизингово и е предоставено за ползване
на жалбоподателя К.Д. Х-П., като горепосочената норма приравнява правното
положение съответно на собственика и ползвателя на МПС. Отделно от това в ЕФ не е
посочено както се твърди в жалбата, че жалбоподателката е собственик, напротив – в
графата: „собственик на когото е регистрирано МПС, ползвател“ е посочено
нейното име.В този смисъл дори и да се приеме, че наказващият орган неправилно е
посочил, че жалбоподателя К.Д. Х-П., е собственик на автомобила, вместо ползвател
не е налице твърдяното, като отменително основание, доколкото ползвателят има
същите задължения, като собственика на МПС.
Освен това е преклудирана възможността за това възражение, доколкото
настоящата жалбоподателка е пропуснала да сезира наказващият орган за тези
обстоятелства по установения със ЗДвП - административен ред в изготвена от нея -
Декларация по чл.189 ал.5 от ЗДвП, където собственоръчно е била длъжна да
декларира, както посоченото обстоятелство, така и имената и данните на лицето
извършило превоза с посоченият в ЕФ лек автомобил, на датата, часа и мястото,
установени в ЕФ. Предвид на изложеното немогът да бъдат споделени доводите
наведени в жалбата - че „АНО е допуснал съществено процесуално нарушение, което не
може да бъде санирано във фазата на съдебното производство, поради което издаденият
ЕФ следва да бъде отменен само на това основание“
5
За това и съдът приема, че безспорно е установено, че на санкциониране подлежи
именно настоящият жалбоподател П., в този смисъл всички останали съображения в
тази насока в жалбата от процесуалният представител са неотносими и не се споделят.
От субективна страна жалбоподателят П., е осъществила деянието при форма на
вина евентуален умисъл. Съзнавайки, че се движи със скорост над разрешената и че
застрашава обществените отношения, свързани с осъществяване на транспорта
(съзнавала е характера на извършеното и е предвиждала последиците му), но въпреки
това е превишила скоростта за движение като, (се е съгласила с настъпването на
последиците).
От материално правна страна, от анализа на доказателствените източници се
достига до извод, че се потвърждават по категоричен и недвусмислен начин
фактическите констатации, изложени в електронния фиш, а именно, че на посочената в
него дата, място и час, с автоматизирано техническо средство – тип – стационарно
преносим уред с фабричен №11743bc АТСС ”АRН САМ S1” на ОД на МВР –
Враца е било заснето движението на л.а. „ДАЧИЯ“ модел „ДЪСТЕР“- с рег.
*********, ползван от жалбоподателя К.Д. Х-П., който се е движил със скорост от 78
км/ч., в извън населено място тоест с 18 км/ч., над максимално разрешената за
движение в процесния пътен участък скорост от 60 км/ч., каквото ограничение за
движение е било въведено с пътен знак В 26.
В тази връзка съдът е изискал от АПИ схема на хоризонталната маркировка и
вертикална сигнализация в района на - път ІІ-15 на км. 4+500 до км. 4+800
приложена на стр.29 от дело, от която безспорно се установява наличието на пътен
знак В 26 на визираното в ЕФ място и към датата на констатиране на
нарушението.При това положение и след като е безспорно установено, че в този пътен
участък е имало знак В-26, който да посочва разрешената скорост, която е съответна на
посочената в ЕФ следва, че автомобила ползван от жалбоподателката се е движел със
скорост над допустимата от 60 км/ч, каквато е определена за извън населено място,
урегулирано с пътен знак, съгласно разпоредбите на чл.21 ал.2 вр.чл.21 ал.1 от ЗДвП,
поради което и наведените в тази насока съображения от процесуалният представител
не се споделят.
На следващо място настоящият съдебен състав намира, че в конкретния случай
по отношение на нарушението не може да намери приложение разпоредбата на чл.28
от ЗАНН за маловажен случай. Това е така, тъй като нарушението е формално и
липсват съставомерни вреди, като законодателя е възприел, че самото нарушение на
правилата за движение по пътищата е с достатъчно висока степен на обществена
опасност. Контролът върху скоростта за движение е насочен към осигуряване на
безопасността на движение, която дейност е с повишена опасност. Крайната цел на
контрола е недопускане на ПТП, поради превишена скорост.
6
Следва да се отбележи и че при възприетата скорост, с която се е движил
процесният автомобил от 78 км./ч., при движение с такава скорост ограничението от
60 км./ч. се явява да е превишено с 18 км./ч., при което е осъществен от обективна
страна състава по чл.21 ал.2 вр. чл.21 ал.1 от ЗДвП, а това означава и че нарушението
е било квалифицирано правилно, от наказващият орган.
Също така нарушението е квалифицирано, като такова по чл.21 ал.2 вр. чл.21
ал.1 от ЗДвП и на основание чл.182 ал.2 т.2 от ЗДвП, съгласно който е предвидено:
“за превишаване на разрешената максимална скорост в извън населено място от
11 до 20 км/ч, водачът се наказва с глоба от 50 лева, като на жалбоподателя е било
наложено наказание глоба в размер на 50 лв. Изводимо от изложеното - деянието, за
което е наложено на жалбоподателя административно наказание е обявено от закона за
наказуемо и е санкционирано с относимата санкция. Санкционната разпоредба е
предвидила това по вид и размер наказание, само за нарушителите – физически лица,
тъй като административнонаказателната отговорност е лична и субект на нарушението
по ЗДвП, може да бъде само физическо лице, като глобата е определена във фиксиран
размер и не подлежи на индивидуализация.
Както вече се посочи не се констатираха допуснати съществени процесуални
нарушения или съществено нарушаване на правота на защита на жалбоподателя, при
установяване на нарушението, определяне на нарушителя, определяне правната
квалификация на деянието и вида на наказанието.
Затова и съдът ПОТВЪРДИ обжалвания ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ ЗА НАЛАГАНЕ
НА ГЛОБА /ЕФНГ /, серия „К”3515082 на ОД на МВР - Враца, като
ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН и съгласно чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.
По гореизложените съображения съдът постанови решението си.

РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ ЗА НАЛАГАНЕ НА ГЛОБА, серия
„К”3515082, на ОД на МВР - Враца, с който на К.Д. Х-П. от обл.Враца,
*********** с ЕГН:********** е наложено административно наказание ГЛОБА в
размер на 50/петдесет/ лева за извършено нарушение по чл.21 ал.2 вр. чл.21 ал.1 вр.
чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.2 т.2 от ЗАКОНА ЗА ДВИЖЕНИЕ ПО
ПЪТИЩАТА/ЗДвП/, като ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН съгласно чл.63 ал.1 от ЗАКОНА
ЗА АДМИНИСТРАТИВНИТЕ НАРУШЕНИЯ И НАКАЗАНИЯ /ЗАНН/.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в 14/четиринадесет/дневен срок от
7
уведомяването пред Врачански административен съд.

Съдия при Районен съд – Враца: _______________________
8