Решение по дело №41/2023 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 111
Дата: 13 март 2023 г.
Съдия: Искра Петьова Касабова
Дело: 20231420200041
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 януари 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 111
гр. Враца, 13.03.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВРАЦА, IV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесети февруари през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:Искра П. Касабова
при участието на секретаря Цветелина Ст. Цекова
като разгледа докладваното от Искра П. Касабова Административно
наказателно дело № 20231420200041 по описа за 2023 година
РЕШИ:
ОТМЕНЯ НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ №22-0967-002480
от 12.12.2022 година на Началник група ОДМВР Враца, сектор „Пътна
-ти
полиция с което на Т. Г. Т., от гр. Свищов, обл.Велико Търново ул.”33
Свищовски полк” №33 ет.1, ап.1 с ЕГН **********, е наложено
административно наказание ГЛОБА в размер на 200 лв., на основание чл.177
ал.6 т.1 пр.2 от ЗДвП, за извършено нарушение чл.145, ал.2 от Закона за
движение по пътищата, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО, на основание
съгласно чл.63 ал.3 т.2 от ЗАНН.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в 14 /четиринадесет/ дневен срок от
уведомяването пред ВРАЧАНСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД.
Съдия при Районен съд – Враца: _______________________
1

Съдържание на мотивите

М О Т И В И :
-ти
Т.Г.Т. от гр.Свищов, обл.Велико Търново ул.”33 Свищовски
полк” №33, ет.1, ап.1, с ЕГН **********, е обжалвал НП №22-0967-002480
от 12.12.2022 година на Началник група ОДМВР Враца, сектор „Пътна
полиция с което, с което му е наложено административно наказание ГЛОБА
в размер на 200 лв., на основание на основание чл.177 ал.6 т.1 пр.2 от ЗДвП,
за извършено нарушение чл.145, ал.2 от ЗДвП.В жалбата се излагат
съображения за допуснати процесуални нарушения и се иска отмяна на НП.
Ответникът по делото в придружително писмо ангажира становище в
подкрепа на издаденото НП.
Производството по делото е по реда на чл.59 - 63 ЗАНН.
Анализирайки събраните по делото доказателства, съдът приема за
установено следното:
На 17.05.2022г. жалбоподателят ТТ.Г.Т закупил от лицето М.И.Н.
лек автомобил марка „МАЗДА” и модел „5” с рег.№ ***** за целта бил
подписан договор с нотариална заверка на подписите. След закупуването на
автомобила Т. не го регистрирал в службата за регистрация на МПС по
постоянния си адрес в едномесечен срок, каквото е изискването на чл.145,
ал.2 от ЗДвП, но на 23.06.2022 година жалбоподателят Т.Г.Т. от гр.Свищов
посетил сградата на сектор „Пътна полиция” в гр.Враца, където отишъл
именно, за да регистрира придобития от него автомобил.При извършена
проверка на документите на водача и автомобила и след справка в
автоматизираната информационна система полицейските служители
установили, че Т. не е изпълнил задължението си да регистрира в законовия
срок автомобила по постоянния си адрес. Същевременно на същата дата -
23.06.2022 г. от жалбоподателя е подадено Заявление № 220967013336 за
промяна на регистрацията на МПС и вследствие това подадено заявление на
жалбоподателя била наложена Глоба с ФИШ серия Р № 0143835, по реда на
чл.186 ал.3 от ЗДвП, срещу който на 29.06.2022 г. жалбоподателя подал
възражение до Началник Група към ОДМВР Враца , което възражение е
заведено с вх. № 179-500-6319/30.06.2022 г. АНО.
Същевременно в същия ден на 29.06.2022 г. подал и жалбата до РС
Враца, заведена с вх. № 9687/30.06.2022 г. Както във възражението до адм.
орган, така и в жалбата до РС, жалбоподателя изразил несъгласие със
съставения му фиш.
Адм. орган не се е произнесъл по възражението, а с оглед
постъпилата жалба до РС изпратил адм. преписка на Районен съд Враца.
Последният разглеждайки жабата приел, че същата е недопустима като
подадена срещу неподлежащ на обжалване акт и прекратил производството.
Жалбоподателя Т. обжалвал това разпореждане, пред Административен съд
Враца, като последният отхвърлил жалбата му и указал връщане на
преписката на АНО, за произнасяне по реда на чл.186 ал.3 от ЗДвП.След
връщането на административно наказателната преписка на ОДМВР Враца,
1
сектор „Пътна полиция и предвид установеното на 01.12.22г. свидетеля
Х.К.К., на длъжност младши автоконтрольор, в присъствието на свидетеля
Д.Х.Д. и на жалбоподателя ТТ.Г.Т съставил АУАН серия AД № 106532, за
това, че на 23.06.22г. около16.00 ч., в град Враца посетил сградата на сектор
„Пътна полиция” на бул.Хр.Боте,в където е представил за промяна на
собствеността закупеният от него лек автомобил марка „МАЗДА” и модел
„5” с рег.№ **** в гр.Враца. Актосъставителят приел, че като не е изпълнил
задължението си да регистрира закупеното МПС в едномесечен срок
жалбоподателя е нарушил чл.145, ал. 2 от ЗДвП. АУАН е съставен в
присъствие на жалбоподателя и подписан лично от него, с възражения като
му, бил връчен екземпляр от АУАН.Въз основа на акта е издадено и НП №22-
0967-002480 от 12.12.2022 година на Началник Група към ОДМР Враца,
Сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР – Враца, с което водача е
санкциониран за извършено нарушение на чл.145, ал.2 от ЗДвП на основание
чл.177, ал.6, пр.2 от ЗДвП наложил административно наказание "глоба" в
размер на 200 лева.
Изложената фактическа обстановка се установява от
свидетелските показания на актосъставителя Х.К.К. и Св.Д.Х.Д. дадени в
съдебно заседание, както и от приобщените към доказателствения материал
по делото писмени доказателства - АУАН и НП, Министерска Заповед №
812Із - 1632 – 02.12.2021г., Преписка № 179500-10273/22г., Възражение,
Заверено копие на Договор за покупко-продажба, копие от Разпореждане
№1054 по НАХД №667 по описа за 2022г. на ВРС, Определение №566 по
ЧКАНД №609 по описа за 2022г. на ВрАдС, Заявление, Свидетелство за
регистрация част І, Заверено копие на фиш серия Р №143835, писмо до НАП,
Мотивирана Резолюция, Възражение срещу АУАН, Справка история ППС
Справка за нарушител и др., като намира упора в показанията на свидетелите,
които са пълни, безпротиворечиви и подкрепени от събраните писмени
доказателства. Безспорно от приложения към преписката договор за покупко-
продажба се установява, че на 17.05.2022 г. жалбоподателя е закупил л.а. от
предишния му собственик, като прехвърлянето на собствеността станало по
предвидения в закона ред, а именно в писмена форма с нотариално заверени
подписи. Сделката за покупко-продажбата на автомобила била изповядана
пред нотариус на 17.05.2022г.
От този момент нататък за жалбоподателя е възникнало
задължението в едномесечен срок, считано от надлежното придобиване на
автомобила чрез покупката, до 17.06.2022 г., да заяви това обстоятелство пред
органите на МВР и да регистрира превозното средство на свое име.
Жалбоподателят е имал представа, че правото на собственост над
управляваното МПС е придобито от него, но в същото време като
приобретател на правото на собственост не е заявил това обстоятелство пред
контролните органи, като следва да се отбележи, че срокът за това е
едномесечен, а изрично законът е предвидил двумесечен срок, с изтичането
на който настъпват неблагоприятните последици, изразяващи се в
прекратяване регистрацията на придобитото превозно средство.
2
При това положение изводът е само един, а именно че жалбоподателят
не е изпълнил задължението си по чл.145, ал.2 от ЗДвП, като в установения
от закона срок, тоест до 17.06.2022г. не е регистрирал придобитото от него
МПС в съответната служба по постоянния си адрес.

Съдът намира жалбата за подадена в законоустановения срок по
чл.59, ал.2 от ЗАНН, от лице притежаващо необходимата процесуална
легитимация, а разгледана по същество същата е процесуално допустима, и
основателна, по следните съображения:
Съдът приема, че както АУАН, така и НП са издадени от компетентните
органи и в рамките на техните правомощия и компетенции, но при
провеждане на административно наказателното производство са допуснати
нарушения на процесуалните правила, които са съществени и водят до
опорочаване на производството и налагат отмяна на обжалваното НП, като
тук и само за прецизност следва да се отбележи, че срокът по чл.34, ал.1 от
ЗАНН, за който настоява жалбоподателя в жалбата си, е започнал да тече от
момента на установяването на нарушителя от контролния орган, какъвто се
явява актосъставителя, а не от момента, когато СПП – при ОД МВР е узнал
за покупко-продажбата (в информационните й масиви да е постъпила
информация за тази сделка). Това е трайната съдебна практика.Затова е
неоснователно твърдението на жалбоподателя за незаконосъобразно
образуване на самото административнонаказателно производство поради
съставяне на АУАН след изтичане на срока по чл.34, ал. 1 от ЗАНН.
На първо място, съдът намира, че в АУАН и в НП, не е посочена
датата на извършване на нарушението. Това е така защото в описаната
фактическа обстановка е посочено само, че МПС е закупено на 17.05.2022
година, съгласно договора за покупко-продажба, и че на 23.06.2022 година
жалбоподателя се явил да заяви промяната на собствеността. Нито една
от посочените дати обаче не е датата на извършване на нарушението. Ясно е
че след като автомобила е придобит на 17.05.2022г. едномесечният срок, за
заявяване промяната на собствеността изтича на 17.06.2022 г., след която
дата същият е в нарушение, само че последната не е отразена, нито в АУАН,
нито в НП. Следователно в АУАН и в НП, няма посочена датата на
извършване на нарушението.
Административнонаказващият орган е допуснал нарушение на чл.42 т.3
пр.1 от ЗАНН и на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН касаеща изричното посочване на
датата на извършване на нарушението.
На второ място, съдът намира, че АУАН и в НП, страдат от липсата на
задължителен реквизит изискуем съгласно чл.42 и чл.57 от ЗАНН който е
следвало да намери отражение в описаната фактическа обстановка, за да са
изпълнени изискванията на ЗАНН. В случая става на въпрос за това, че и в
двата акта не е посочено коректно мястото на извършване на нарушението.
С посочването, че нарушението е извършено в - Гр.Враца на ул.Христо
3
Ботев №152 става ясно, че нарушението е извършено на посочената улица.
Същевременно нарушената правна норма на чл.145, ал.2 от ЗДвП изисква
нарушителят в указаният срок да предостави „ППС в службата за
регистрация на ППС по постоянен Адрес“
Тоест следвало е в АУАН и НП изрично да се посочи, че нарушението,
за което е ангажирана отговорността на жалбоподателят е извършено от него
в - Гр.Враца на ул.Христо Ботев №152 в сградата на Сектор „Пътна
полиция” към ОД на МВР – Враца, като не е сторил това в двата издадени
от него акта - Административнонаказващият орган е допуснал нарушение на
чл.42 т.3 пр.2 ЗАНН и на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН касаеща изричното
посочване на мястото на извършване на нарушението, а наред с това и на
чл.42 т.4 от ЗАНН касаеща изричното посочване на обстоятелствата касаещи
извършване на нарушението, които са задължителни реквизити съгласно
ЗАНН и непосочването им винаги влече съществено нарушение на
процесуалните правила.
При това положение единственият възможен извод, е че направеното
описание в АУАН и НП не изпълва изискванията на закона, конкретно на
чл.42 т.3 и т.4 от ЗАНН , както и на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН относно
посочване на Датата, място на извършване на нарушението и на
обстоятелствата касаещи извършване на нарушението.
При положение, че фактическите констатации в АУАН подлежат на
доказване и тежестта на доказване е на административнонаказващият орган,
чиито ангажирани гласни и писмени доказателства не установяват по един
безспорен и категоричен начин описаното нарушение, и факта на
осъществяването му, то съдът е лишен от възможността да прецени, къде като
дата и място е извършено нарушението, от тази възможност е лишен и
санкционираният жалбоподател, при което, дори неописаните
обстоятелства да бъдат установени в хода на съдебното производство, то
липсата на описанието им в АУАН и в НП не може да се санира. Нещо повече
неизясняването на тези обстоятелства, както в АУАН, така и в НП обуславя
непълнота, съставляваща съществено процесуално нарушение, което в случая
е допуснато, както в акта, така и в НП, и изразяващо се в неспазване на
императивните изисквания на нормите на чл.42 т.3 и т.4 и чл.57, ал.1 т.5 от
ЗАНН, предвиждаща изискването в акта, респективно в НП да бъде посочено
датата и мястото, където е извършено нарушението и описание на
нарушението, както и обстоятелствата, при които е извършено.Следва да се
посочи, че Датата и Мястото на извършване на нарушението са
съществени реквизити на НП, тъй като същото е определящо както по
отношение на това кои са лицата, оправомощени да съставят АУАН, така и по
отношение на компетентността на АНО да издава НП за такива нарушения, а
в последствие и компетентността на съда, разглеждащ производства във
връзка с депозирани жалби против издадени НП.
Датата и Мястото на извършване на нарушението, като елементи от
състава на административното нарушение и като основни реквизити на НП
4
следва да бъдат ясно и конкретно посочени, по начин небудещ съмнение, за
това липсата им, представлява съществено процесуално нарушение, предвид
на това, че е нарушена императивна правна норма.
Едновременно с това, липсата на отразяване на датата и мястото на
извършване на нарушението, водят и до непълнота по отношение и на
описанието на нарушението и на обстоятелствата, при който е
извършено, които пък са нарушения на чл.42 т.4 от ЗАНН и на чл.57 ал.1
т.5 от ЗАНН.
На трето място и в АУАН, и в НП, като нарушена е посочена
разпоредбата на чл.145, ал.2 от ЗдвП. Съгласно посочената разпоредбата на
чл.145, ал.2 от ЗдвП: Приобретателят на регистрирано пътно превозно средство е длъжен в
срок до един месец да регистрира придобитото превозно средство в службата за регистрация на пътни
превозни средства по постоянния адрес или адрес на регистрация на собственика, освен когато пътното
превозно средство е придобито от търговец с цел продажба..“
Същевременно посочената от АНО квалификация на, не кореспондира
с описаното от фактическа страна в АУАН и в НП, където извършеното
нарушение е описано по следният начин: „в Гр.Враца на ул.Христо Ботев №152 същият е
представил за промяна на собственост л.а. Мазда 5 с рег.№ВР8507ВМ, придобит с договор за покупко-
продажба рег.№2561/17.05.2022г„ изповядан от нотариус Иванка Ангелова. Ауан е съставен във връзка с
преписка рег.№1796р-32483/08.10.2022г“
Съдът намира, че макар отразената цифрово в АУАН и в НП, правна
квалификация на нарушението като - чл.145, ал.2 от ЗДвП - да е правилна, то
словесното описание на нарушението е несъотвенно на същата, казано иначе
не е налице единство между словесното описание на нарушението, за което е
съставен АУАН и НП и посочената в тях цифрово правна квалификация на
извършеното административно нарушение, което пък е нарушение на чл.42
т.5 от ЗАНН и на чл.57 ал.1 т.6 от ЗАНН /изискващи точното посочване на
законовите разпоредби които са нарушени/.
За да предизвика целените с издаването му правни последици,
Наказателното Постановление, следва да съдържа отнапред определен в
закона минимален обем информация. Данните, фактите и обстоятелствата,
които безусловно следва да съдържа наказателното постановление са
посочени в чл.57 от ЗАНН. Тези от тях, посочени в чл.57, ал.1 т.5 и т.6 от
ЗАНН, а именно - описание на нарушението, датата и мястото, където е
извършено, обстоятелствата, при които е извършено, доказателствата, които го
потвърждават, както и законните разпоредби, които са били нарушени виновно,
съставляват мотивите – фактическите и правни основания, от които следва
постановения от административнонаказващия орган резултат.
Неспазването на така установените нормативни изисквания, има за
последица постановен в съществено нарушение на закона акт. Изискването за
обосноваване на наказателното постановление е една от гаранциите за
законосъобразност на същото, които законът е установил за защитата на
правата и правнозащитените интереси на гражданите и организациите -
страни в административнонаказателното производство. Тази гаранция се
проявява в две насоки. С излагането на мотивите се довеждат до знанието на
5
адресата съображенията, въз основа на които административнонаказващият
орган е пристъпил към налагане на конкретно административно наказание.
Това подпомага лицето, чиято юридическа отговорност е ангажирана в избора
на защитните средства и въобще при изграждането на защитата срещу такива
актове. От друга страна, наличието на мотиви улеснява и прави възможен
контрола за законосъобразността и правилността на акта, упражняван при
обжалването му пред съда, допринася за разкриване на евентуално
допуснатите закононарушения. Значението на изискването за мотиви според
Закона за административните нарушения и наказания е такова, че тяхното
неизлагане към наказателното постановление съставлява съществено
нарушение на закона и е основание за отмяна на акта. В този смисъл следва да
бъде съобразено и Тълкувателно решение № 4 от 22.04.2004 г. на ВАС по д.
№ ТР-4/2002 г., ОС на съдиите, докладчик председателят на V отделение.
При това Датата и Мястото на извършване на нарушението,
описание на нарушението и законните разпоредби, като елементи от
състава на административното нарушение и като основни реквизити на
АУАН и на НП, следва да бъдат ясно и конкретно посочени, по начин
небудещ съмнение. Тези реквизити не може да бъдат извличани по пътя на
формалната или правна логика, още по - малко, да бъдат извличани по
тълкувателен път от съдържанието на други реквизити или от събраните
по делото писмени и гласни доказателства. Това би имало за последица
твърде сериозна неопределеност в регламентацията на обществените
отношения от категорията на процесните, и в твърде сериозна степен би
застрашило правото на защита на привлеченото към отговорност лице. В този
смисъл са без значение индициите, че лицето, на което е наложено
административното наказание, вероятно е разбрало за какво нарушение е
ангажирана административнонаказателната му отговорност.
Правоприлагането по принцип и административнонаказателното такова,
в частност не може да почива на предположения, а на конкретни факти,
обстоятелства и данни. Липсата на правилно и пълно отразяване на дата,
място, описанието на нарушението, на правната квалификация и т.н. в
НП, и в АУАН, като основни реквизити от посочените документи,
представлява съществено процесуално нарушение, предвид на това, че е
нарушена императивна правна норма.
Едновременно с това, непълнота по отношение на описанието на
нарушението води и до непълнота по отношение на друг основен реквизит
касаещ - обстоятелствата, при който е извършено, които пък са нарушения
на чл.42 т.4 пр.1 и 2 от ЗАНН и на чл.57 ал.1 т.5 пр.1 и 5 от ЗАНН , като в
тази връзка дори показанията на разпитаните по делото свидетели по акта не
способстват съществено за изясняване на фактическата обстановка.
Съдът намира, че посочените по-горе нарушения на процесуалните
правила са съществени такива и са достатъчно основание за отмяната на
атакуваното НП в тази му част, само на това основание, тъй като водят до
6
грубо нарушаване правото на защита на наказаното лице. Същото е лишено от
възможността да разбере в извършването на какво точно нарушение е
обвинено, при какви приети за установени факти, за да организира адекватно
защитата си срещу повдигнатото обвинение.
Съгласно константната съдебна практика, за да е описано нарушението
следва в обстоятелствените части на АУАН и НП да се съдържат
обстоятелства и факти, които описват извършеното нарушение с неговите
обективни и субективни признаци и участието на привлеченото към адм.
наказателна отговорност лице в неговото извършване /конкретните действия,
съответно бездействия от страна на извършителя/.С оглед на изложеното,
настоящият съдебен състав намира, че атакуваното НП следва да бъде
отменено на посочените основания, поради което обсъждането на останалите
наведени в жалбата съображения е безпредметно.
В изложеният по горе смисъл съдът ОТМЕНИ НАКАЗАТЕЛНО
ПОСТАНОВЛЕНИЕ №22-0967-002480 от 12.12.2022 година на Началник
група ОДМВР Враца, сектор „Пътна полиция“, като
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО, на основание чл.63 ал.3 т.2 от ЗАНН. При
гореизложените съображения съдът постанови решението си.

РАЙОНЕН СЪДИЯ:




7