и за да се произнесе, взе предвид следното: Предявени са обективно съединени искове от „Ади Комерс” ООД-Кърджали срещу Държавна агенция за младежта и спорта – София, с правно основание чл.266 и чл.86 от ЗЗД, и с цена 153 005,80 лв. В исковата си молба ищецът „Ади Комерс” ООД-Кърджали твърди,че през м.декември 2003г. дружеството спечелило търг по проект „Красива България”, с финансовото участие на Министерството на младежта и спорта, за извършване на строително-монтажни работи за построяване на три бунгала на обект „Национална гребна база”, находяща се на язовир „Кърджали”, с.Енчец – Олимпийски център по кану-каяк. Сумата по договора с община Кърджали по проект „Красива България” стигнала за издигането на груб строеж; тя била изплатена на ищцовото дружество, след което „Красива България” прекратила финансовото си участие с ММС на 29.04.2004г. На този етап бившият министър Васил Иванов-Лучано направил посещение на обекта и поел устен ангажимент и договореност за довършване на започнатото строителство. По-късно на два пъти същото сторили заместник-министърът Феим Чаушев и г-н Лъщински. Според договореностите, на 30.04.2004г. в министерството бил представен проект за договор, анализни цени и приблизителна стойност на недовършеното строителство. Обектът бил приключен и на 06.07.2004г. ищецът изпратил на ответника напомнително писмо за заплащане на 156 000лв. с включен ДДС. Била изпратена още една покана на 22.11.2004г., но и на двете не било отговорено. Ищецът сочи, че след преобразуването на ММС в Държавна агенция за младежта и спорта, последната станала правоприемник на активите и пасивите на бившето министерство, поради което и до нея ищецът изпратил писма и нотариална покана за заплащане на исковата сума. Моли съда да постанови решение, с което да осъди ответника да заплати исковата сума – 153 005,80 лв., ведно със законната лихва върху нея, считано от датата на получената с обратна разписка покана за плащане на паричното задължение. Претендира деловодни разноски. Ответникът по иска – ДАМС-София, представляван от ю.к.Маринов, оспорва иска изцяло, като моли съда да го отхвърли като недоказан по основание и размер.Твърди, че ММС, респективно ДАМС не е възлагала СМР на ищеца; липсвали протоколи по Наредба №2 от 31.07.2003г. за съставяне на актове и протоколи по време на строителството, които да били подписвани от Министъра, или надлежно упълномощено от него лице. Претендира деловодни разноски. Окръжният съд, като прецени събраните по делото писмени и гласни доказателства, прие за установено от фактическа и правна страна следното: През м.август 2003г. между Министерство на младежта и спорта, Министерство на труда и социалната политика, Програмата на ООН за развитие /ПРООН/ и община Кърджали бил подписан Меморандум, с който МТСП и ПРООН разширяват изпълнението на проект BUL/00/006- „Красива България”, стартирал на 18.10.2000г. В Меморандума се сочи, че Проектът се управлява от МТСП с подкрепата на ПРООН, и се изпълнява от общините-бенефициенти. С Меморандума страните се споразумели ММС да участва в проекта като предостави финансов принос в размер на 100 000лв.; че проектът ще финансира дейности в полза на ММС в размер на 100 000лв., като по този начин общият бюджет на проекта за ММС ще стане 200 000лв., от които 182 000лв. са предназначени за строително-ремонтни дейности в ММС, а 18 000лв. – за проектиране и разходи за управление. Изпълняваща институция по проекта ще бъде община Кърджали, като МТСП делегира на кмета на общината отговорността за СМР и независимия строителен надзор. В т.2 на чл.3 от Меморандума, страните са се споразумели Кметът на община Кърджали и ММС да гарантират спазването на съответните правила и процедури при изпълнението на всички дейности по Проекта, както и вземането на подходящи своевременни мерки за разрешаване на затрудненията, възникнали в хода на изпълнението. В изпълнение на Меморандума и на проект „Красива България”, на 27.11.2003г. бил сключен Договор № W/KRDJ/2003/11/104SP между Община Кърджали, от името на МТСП в качеството й на възложител, и „Ади Комерс” ООД-Кърджали, в качеството му на изпълнител. По силата на договора изпълнителят се задължава да извърши СРР на обект Национална гребна база „Енчец”-яз.Кърджали – Олимпийски център по кану-каяк. В чл.2 е договорено, че стойността на СРР съгласно офертата възлиза на 149 461,61лв. без ДДС, а с ДДС – 179 353,93лв. крайна цена; като общата им стойност подлежи на корекции по реда на чл.7 и 8 от Договора. В чл.7 и чл.8 от договора се сочи, че посочените в конкурсните документи количества на видовете СРР не са окончателни и се доказват двустранно в процеса на изпълнението; те подлежат на увеличение само след доказване в процеса на изпълнението, с протокол, подписан от упълномощен представител на Проект „Красива България”, възложител, изпълнител, НСК/ТК и проектант. Същото се отнася и до допълнително възникнали видове работи. В глава 3 от Договора – Права, задължения и отговорности на страните, в чл.12 са уредени задълженията на възложителя /в случая – община Кърджали/, а именно – в т.1 : да осигури необходимите средства за финансиране на проекта. Събрани са гласни и писмени доказателства, от които се установява, че ММС поставило срок за завършване на процесния обект месец март или април 2004г., като олимпийски обект, на който да се подготвят спортисти от Китай, Полша, Беларус, за климатизация за олимпийските игри. Необходимите средства по проекта били преведени на община Кърджали, а общината ги превеждала на строителя. В началото на 2004г. станало ясно, че средствата, предвидени по проекта ще са достатъчни само за извършване на грубия строеж, и тогава били извършени „заменки”. Министрите Лучано и Чаушев, и Алексей Лащидин - всички те от ММС, дали устно разрешение обектът да се довърши въпреки недостига на финансови средства. Обектът бил завършен през м.април с много добро качество. Представено като доказателство е заверено копие на протокол за корекция на количествено-стойностна сметка от 05.04.2004г.– л.164, ведно с количествено стойностна сметка към договор № W/KRDJ/2003/11/104SP и сравнителна таблица за изпълнени, разплатени и неразплатени СМР на обект Национална гребна база „Енчец”-яз.Кърджали – Олимпийски център по кану-каяк –л.152-158, както и количествена сметка – л.159 и сл, от които се установява, че при изпълнение на чл.7 и 8 от процесния договор между община Кърджали и ищеца „Ади Комерс” ООД-Кърджали, страните са се съгласили с корекциите на видовете и количествата работи, посочени в приложената количествено-стойностна сметка. Приети по делото са заверени копия от писма, изходящи от ищцовото дружество, и адресирани до ДАМС; ММС; националния и регионалния офиси на проект Красива България”-София; видно от които ищецът моли тези институции да му бъдат заплатени направените от него в изпълнение на процесния договор допълнително извършени СРР в размер на 156 000лв., за които министрите Лучано и Чаушев били поели устен ангажимент. Не се сочат доказателства тези писма да са били изпратени, респективно – получени от адресатите. По делото са назначени и извършени съдебно-технически и съдебно-счетоводна експертизи, заключенията по които не се оспорват от страните, и се възприемат от съда изцяло. При така изяснената фактическа обстановка съдът намира, че срещу ДАМС-София са предявени в обективно съединение искове по чл.266 от ЗЗД /договорът за строителство е разновидност на договора за изработка/ и чл.86 от ЗЗД. Налице са облигационни отношения между Община Кърджали и „Ади Комерс”ООД-Кърджали, породени от сключения помежду им договор за изработка. Това е така, тъй като единствените договорености на ищеца са с община Кърджали, и те се съдържат в сключения между тях Договор № W/KRDJ/2003/11/104SP от 27.11.2003г., по силата на който общината в качеството си на възложител възлага, а изпълнителят се задължава да извърши СРР на обект Национална гребна база „Енчец”-яз.Кърджали – Олимпийски център по кану-каяк. Неизпълнението на процесния договор води до отговорност на неизправната страна, на осн.чл.266 от ЗЗД, но ДАМС /ММС-по-рано/ не е страна по договора, поради което и е неоснователно ангажирането на отговорността й. Действително ММС е поело финансови задължения по описания по-горе проект „Красива България”, и в частност – по финансиране до 100 000лв. на дейностите по ремонта на гребната база, но както и сам ищецът твърди в исковата си молба – договорените суми /поетите задължения/ са напълно изплатени; претенцията му е досежно допълнително направените от него разходи, за които бил получил устното съгласие на министър Лучано, по-късно и на министър Феим Чаушев. Спрямо ищецът обаче ответникът не е поемал задължение за допълнително финансиране с оглед на корекции и допълнително възникнали работи. Следва поради изложеното, предявеният иск с правно основание чл.266, ал.1 от ЗЗД като неоснователен и недоказан да бъде отхвърле. Тъй като искът с правно основание чл.86 от ЗЗД е акцесорен спрямо основният такъв по чл.266 от ЗЗД, то и той като неоснователен следва да бъде отхвърлен. При този изход на делото, и при прилагане на разпоредбата на чл.64, ал.4 от ГПК /отм./, се следват деловодни разноски в полза на ответника в размер на 1 000лв., произхождащи от юрисконсултско възнаграждение, които следва да бъдат възложени в тежест на ищеца. Водим от изложеното и на осн.чл.пар.2, ал.1 от ГПК, Окръжният съд
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ предявените от „Ади Комерс” ООД-Кърджали срещу Държавна агенция за младежта и спорта – София, искове с правно основание чл.266 от ЗЗД и чл.86 от ЗЗД, с цена 153 005,80 лв. ОСЪЖДА „Ади Комерс” ООД-Кърджали, със седалище и адрес на управление гр.Кърджали, ул.”Екзарх Йосиф”№12, бл.”Росица”, ап.6, БУЛСТАТ №*********, представлявано от управителя Атанас Петров Ташков, да заплати на ДАМС-София деловодни разноски в размер на 1 000лв.
Решението подлежи на обжалване пред Апелативен съд-Пловдив в четиринадесет дневен срок от съобщението до страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: |