О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
гр.Стара Загора, 14.11.2019г.
Старозагорският административен съд, VIІI състав, в закрито заседание на тринадесети ноември през
две хиляди и деветнадесета година, в състав:
СЪДИЯ: СТИЛИЯН МАНОЛОВ
при секретар
и с участието на прокурора
като разгледа докладваното от
съдия СТИЛИЯН МАНОЛОВ административно
дело № 604 по описа за 2018г., за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е образувано по жалба
Община Сопот против Писмо №08-00-294/14.08.2018г. и Писмо
№08-00-1991/15.11.2016г., и двете на Управляващия орган на Оперативна програма
„Околна среда“ 2007-2013г. (ОПОС).
С протоколно определение от открито съдебно
заседание, проведено на 04.11.2019г. по адм.д. № 604 по описа за 2018 година, съдът е уважил искането на
процесуалния представител на жалбоподателя за допускане на съдебно-икономическа
експертиза, предоставил е десетдневен срок за формулиране на въпросите към
вещото лице и е определил депозит за изготвяне на експертизата.
В указания от съда срок, с молба вх.№5311/14.10.2019г. са
формулирани въпросите към експертизата и е внесен определения от съда депозит.
По искане на процесуалния представител на ответника, направено в проведеното на
04.11.2019г. съдебно заседание, препис от молбата с въпросите към експертизата
е изпратена за становище на ответника. Видно от съобщение от 14.11.2019г.,
преписа от молбата е получена от ответника на 23.11.2019г.
До настоящия момент становище по поставените към
съдебно-икономическата експертиза въпроси не е постъпило в Административен съд
Стара Загора, поради което съдът намира, че следва да бъде назначената
експертизата, като бъде определено и вещо лице за изготвянето й.
Предвид на това съдът горното, съдът
О П Р Е Д Е Л
И:
НАЗНАЧАВА на основание чл.197 от ГПК, вр. чл.144 АПК,
извършването на съдебно-икономическа експертиза, с вещо лице Стилияна Д. Д., което
след като се запознае с материалите по делото и извърши справки там, където е
необходимо да отговори на следните въпроси:
1.Какъв е произходът и движението на посочените в писмо 08-00-
1991/15.11.2016г., дължими 3 599 859,99 лева? Как са формирани и на какво
основание? Има ли счетоводни задължения, от които те произтичат и кои са те?
Как са констатирани, има ли документ, с който са обявени – кога и как?
2. Твърдените в писмото задължения с ДДС ли са или без ДДС?
Има ли съпоставимост между посочените цифри в писмото - дали всички са с ДДС
или са без ДДС? Ако има несъответствия вещото лице да посочи всички цифри в
писмото с ДДС и втори път - всички цифри без ДДС.
3. Получени ли са от Община Сопот посочените в доклада от 16.09.2016г.
2 959 829,54 лева от държавния бюджет (лист 314 от делото)? Кога? В тази сума
предвиден ли е ДДС?
4. Възстановяван ли е на държавата ДДС, който е получен като
безвъзмездна финансова помощ от ОПОС или от държавния бюджет? Кога, в какъв
размер и на какво основание? Как е процедирано спрямо Община Сопот относно ДДС,
който тя е плащала на изпълнителите по ДБФП-1 – възстановяван ли, е опрощаван
ли е или по някакъв друг начин и на какви основания са извършвани тези
действия?
5. Съгласно счетоводно-икономическите правила, за да бъде заведена като
задължение на община една финансова нередност следва ли същата да бъде обявена
и приета като финансова корекция? Приета ли е сумата от 3 599 859,99 лева
като финансова корекция и влизат ли в тази сума от 2 857 527,18 лева и 2 320
лева, предмет на тристранното споразумение от 09.05.2018г.? Вещото лице да
съобрази информацията от доклада за проверка на място на лист 327 от делото за
получен през месец юли 2012г. в МОСВ доклад от Европейската служба за
борба с измамите - ОЛАФ за извършена проверка върху ДБФП №
58111-С074-265/12.01.2009г., съгласно който ОЛАФ констатира, че не са
установени други нередности, освен тези, за които са наложени финансови
корекции. Т.е. как са установени от УО
на ОПОС други нередности, с какъв произход са, с какво основание, какъв
размер и следвало ли е същите да бъдат констатирани и приети за финансови
корекции, за да бъдат дължими?
6. Сумите посочени в тристранното споразумение от 09.05.2018г. като
финансови корекции 2 857 527,18 лева и 2 320 лева с ДДС ли са или без ДДС?
7. Какъв е размерът на дължимия ДДС по отношение на посочените
две финансови корекции в предходната точка и какво е неговото движение
изплатено ли е на общината, която от своя страна го е изплатила на
изпълнителите и по какъв начин е възстановено на общината? Има ли счетоводно-икономическо
основание това за това ДДС да не се връща от общината? Включва ли се сумата на
ДДС от двете финансови корекции от 2 857 627,18 лева и 2 320 лева в общата
сума от 3 599 859.99 лева, посочена в писмо 08-00-1991/15.11.2016г.?
8. Вещото лице да
изчисли дължимата лихва върху претендираните суми от УО на ОПОС съобразно чл.29
от Специалните условия към ДБФП-1, а именно - определяне по реда на чл.102 от
Регламент на Съвета № 1083/2006г. от 11 юли 2006г. относно определянето на общи
разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие,
Европейския социален фонд и Кохезионен фонд и за отмяна на Регламент №
1260/1999г., а именно „1.5% над прилагания от Европейската централна банка
лихвен процент спрямо основните й операции за рефинансиране на първия работен
ден от месеца, в който попада дължимата дата“.
ДА СЕ УКАЖЕ на
вещото лице, че следва да предаде заключението най-късно 7 дни преди датата на
следващото съдебно заседание, като представи същото и в електронен вид.
СЪДИЯ: