№ 883
гр. София, 18.06.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ТО VI-14, в публично заседание на
петнадесети април през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Петя Георгиева
при участието на секретаря Камелия В. Славкова
като разгледа докладваното от Петя Георгиева Търговско дело №
20241100900424 по описа за 2024 година
Предявени са от „Луксор Инвест Груп“ ЕООД, с ЕИК *********, против
Изпълнителна агенция „Военни клубове и военно почивно дело“, с Булстат *********,
искове с правно основание чл. 266, ал. 1 33Д вр. чл. 79, ал. 1 33Д вр. чл. 286 ТЗ и чл.86, ал.1
от ЗЗД за осъждането да му заплатят - след уточнение в молба от съдебно заседание на
12.02.2025 г. (л.201 от делото) и след допуснатото изменение на иска, по реда на чл.214, ал.1
от ГПК, следните суми:
97 914,19 лв. представляваща неплатен остатък от възнаграждение в размер на
316 287, 96 лв. по Договор №ОП-94/27.09.2019 г. по ф-ра №48/14.07.2020 г. (след
приспадане на извършени плащания в размер на 155 235, 18 лв. без ДДС на 23.12.2019 г. и
24 226, 03 лв. без ДДС на 22.12.2020 г. и приспадане на сумата от 3 020, 31 лв. неустойка по
чл.21, ал.1 от договора), ведно със законната лихва за забава върху претендираната
главница от датата на депозиране на исковата молба до окончателното изплащане на
задължението;
32 595,61, представляващи законна лихва за забава, върху непогасената част от
фактурата, равняваща се на 97 914,19 лева за периода от 01.03.2021 г. до 01.03.2024 г. и
разноски по делото.
С исковата молба се твърди, че между Изпълнителна агенция „Военни клубове и военно
почивно дело“ от една страна като Възложител и „Луксор Инвест Груп“ ЕООД, от друга
страна като Изпълнител, е бил сключен договор за обществена поръчка № ОП-94/27.09.2019
г. /„Договора“/, с предмет: ремонтни дейности на имоти от жилищния фонд на
Министерство на отбраната (МО) за ВО „Пети километър“, гр. София, бул. „Цариградско
шосе“ № 111 по обособени позиции, както следва: II-ра обособена позиция, обхващаща
дейности по „Ремонт на жилищни помещения и коридори, разположени на самостоятелно
обособени етажи с №№ 5, 6 и 7 във ВО „Пети километър“. Общата стойност на сключения
между страните договор съгласно Ценово предложение, съставляващо Приложение № 2 към
договора е 268 521,99 лв. без вкл. ДДС, или 322 226,39 лв. с вкл. ДДС. В чл. 3, ал. 1 от
Договора е уговорено, че възложителят признава и заплаща непредвидените ремонтни
дейности по предмета на поръчката, които възникват в процеса на изпълнение, в размер на
15% съгласно Ценовото предложение на изпълнителя. В чл. 5, ал. 1 от раздел III. „Начин на
1
плащане“ от Договора, страните са се споразумели плащането да се извършва в срок до 30
дни след представяне на фактурата за изпълнения договор, приет с Акт обр. 15 и протокол
обр. 19. В раздел V. „Място и срок на изпълнение“ е предвидено, че срокът на изпълнение е
60 дни, считано от подписване на Протокол образец 2 за откриване на строителна площадка.
Съгласно договора Строителната площадка следва да бъде открита не по-късно от 10
календарни дни от датата на подписване на договора. В чл. 21, ал. 1 от Договора е
предвидена неустойка за забава в размер на 0,5% от цената на неизпълнените ремонтни
дейности за всеки ден забава, но не повече от 10% от цената на договора. В чл. 21, ал. 2 от
Договора в уговорена неустойка в размер на 10% от цената на договора в полза на
възложителя при констатирано изпълнение, което не е отстранено от изпълнителя в указания
от комисията срок.
С исковата молба се твърди, че на 14.10.2019 г. е подписан Протокол за откриване на
строителната площадка, като в хода на изпълнение на дейностите са подписани 12
протоколи за спиране и възобновяване на работата по изпълнение на ремонтните дейности, с
които срокът за изпълнение на дейностите е удължен с общо 45 дни. На 25.10.2019 г. ищецът
е изпратил писмо за възникнали непредвидени СМР и надвишени количества дейности в
процеса на работа на стойност 5675,13 лв. без ДДС съгласно приложена КСС. На 23.11.2019
г. е изпратено следващо писмо за възникнали непредвидени СМР и надвишени количества
дейности в процеса на работа на стойност 33 967,41 лв. без ДДС съгласно приложена КСС.
На 09.12.2019 г. е подписан Протокол обр. №19-1, с който е констатирано изпълнение на
ремонтни дейности на стойност 155 235,18 лв. без ДДС, за които е издадена фактура и са
заплатени от възложителя на 23.12.2019 г. На 28.01.2020 г. е съставен и подписан Протокол
за установяване степен на изпълнение към датата на изтичане на срока на договора, с който
са констатирани неизпълнени дейности по 4 позиции, както следва: 1. Немонтирани
вентилатори в 18 броя санитарни възли (по отделни позиции в Акт 19-2); 2. Неизвършено
частично боядисване на коридори, включително цокъл; 3. Непоставена релса за перде
(корниз) над прозорци – 5 бр. стаи, общо 15 л. м.; 4. Недоставени и немонтирани топлинни
разпределители за радиоотчет на разходваната топлинна енергия – 32 бр., на обща стойност
2853 лв. без ДДС. На 21.02.2020 г. представители на страните подписват Протокол за
констатиране на нередности по 10 позиции, както следва: 1. Няма поставени вентилатори в
баните; 2. Шпакловката и боядисването не са с необходимото качество; 3. Фугирането на
фугите в баните и плочките в коридорите не е изпълнено качествено и в цялост; 4. Первазите
на паркета не са поставени правилно; 5. На места се наблюдават спукани стъклопакети; 6.
Част от коридора на 7 етаж изобщо не е боядисан и шпаклован; 7. Цокъла в част от коридора
на 7 етаж не е боядисан с блажна боя; 8. Част от вратите и первазите към тях не са добре
напасвани; 9. Част от прозорците на дограмата не са добре напасвани; 10. Не са доставени и
монтирани 32 броя топлинни разпределители за радиоотчет на разходваната топлинна
енергия, които нередности трябва да се отстранят до 20.03.2020 г. Съгласно Протокол от
21.05.2020 г. са констатирани нередности, които включват: 1. Не са доставени и монтирани
32 броя топлинни разпределители за радиоотчет на разходваната топлинна енергия; 2. Част
от боядисването 60 кв. м. не е с необходимото количество; 3. Фугирането на фугите в баните
и плочките в коридорите все още не е изпълнено качествено и в цялост; 4. Не са отстранени
корекции на 25 л. м. первазите на паркета, като е даден срок за отстраняването им до
10.06.2020 г. С Констативен акт за установяване годността за приемане на строежа (етап от
него 2), Акт обр. 15, в периода 21.02.2020 г. – 14.07.2020 г., е взето решение строежът да бъде
приет, да се начисли неустойка за забава за 14 дни на изпълнителя и е определен общ срок за
отстраняване на посочените в него недостатъци 25 работни дни. Отстраняването на
недостатъците включва: подмяна на 3 броя стъклопакета; коригиране на 2 броя входни врати
и 5 броя прозорци и терасни врати; отстраняване на проблема в две стаи с номера 14, където
има неизсъхнала влага в стени, от течове, свързана с подмяна на вертикални щрангове и
която корекция може да се извърши след пълното изсъхване на просмуканата в стените вода,
2
но при постоянно проветряване на помещенията. На 14.07.2020 г. „Луксор Инвест Груп“
ЕООД издало фактура № 48 на стойност 108 338,12 лв. без вкл. ДДС. На 04.08.2020 г. е
съставен Протокол за констатиране на нередности, с който е установено, че са подменени
всички спукани стъклопакети. С Констативен акт за установяване изпълнение по дадени
препоръки в Акт 15, в периода 24.08.2020 г. –25.08.2020 г. е потвърдено, че описаните
проблеми, които включват навлажняване на стените и влошаване качеството на положената
боя в 8 стаи в резултат на проливни дъждове; в две стаи с номера 14 има неизсъхнала влага
в стените, не са по вина на Изпълнителя, но той е поел ангажимент да ги отстрани след като
бъде преустановено навлизането на влага и изсъхването на помещенията. Възложителят се
съгласява да извърши плащане по фактура № 48/14.07.2020 г., като начална дата за отчитане
на 30-дневния период за плащане, страните считат 04.08.2020 г. На 25.11.2020 г. комисия на
възложителя съставя Констативен протокол и Протокол за корекции по акт 19-2, с които е
решено, че общо дължимата от изпълнителя неустойка по договора е 3020, 31 без вкл. ДДС,
за която следва да бъде издадена насрещна фактура. Също така е взето решение да се
предприеме действия по разплащане на изпълнителя за остатъка след приспадане на
плащанията по Акт 19-1/2019 г. и след направените корекции в Акт 19-2, съобразявайки
издадената насрещна фактура за начислена неустойка.
На 18.12.2020 г. ИА „Военни клубове и военно-почивно дело“ изпраща на „Луксор
Инвест Груп“ ЕООД, Уведомление за прихващане, с което информира изпълнителя, че във
връзка с забава в изпълнението и редица недоказани и неодобрени допълнителни и заменени
дейности е издадена фактура №**********/17.12.2020 г. на стойност 26 852,20 лв., която
представлява неустойка на основание чл. 21, ал. 1 от сключения между страните договор.
Освен тази сума възложителят прихваща също 32 260,62 лв. без ДДС непредвидени разходи
и 24 999,27 лв. без ДДС дублирани и актувани по анализна цена видове СМР. Възложителят
прави изявление за прихващане на основание чл. 104 от ЗЗД, във връзка с чл. 120 от ЗОП.
След приспадане на платената сума в размер на 155 235,18 лв. без ДДС, възложителят
твърди, че остатъчната сума за плащане е в размер на 24 226,03 лв. без ДДС, която ще бъде
заплатена незабавно. На 22.12.2020 г. е заплатена и цитираната в писмото сума. Ищецът
сочи, че нито в уведомлението, нито в какъвто и да е съпътстващ го документ възложителят
не конкретизира тези свои твърдения, не посочва причината да не приеме непредвидените
работи, нито пък посочва доказателства относно твърдението си за дублиране на дейности,
незачитайки по този начин актовете и протоколите, издадени по време на изпълнението на
СМР, съставени от назначената комисия.
В срока по чл.367, ал.1 от ГПК, ответникът е депозирал писмен отговор, с който
оспорва исковете, като твърди, че Договорът е сключен на 27.09.2019 г., със срок за
изпълнение на поръчката 60 календарни дни, който тече от датата на изготвяне на Протокол
за откриване на строителна площадка, съставен на 14.10.2019 г. Изготвени са 12 протоколи
за спиране и възобновяване на работата, като срока за изпълнение на договора е удължен с
45 дни. Също така, че от представените по делото доказателства към момента на изготвянето
на Акт обр. 15 и издаването на Фактура № **********/14.07.2020 г., са налице редица
неизпълнени в срок и некачествено изпълнени дейности. В Протокол за констатирани
нередности от 04.08.2020 г. е констатирана подмяна на спукани стъклопакети. С Доклад, с
изх. № 11368/04.09.2020 г. /Приложение 1/ е прието, че срокът за изпълнение на възложените
СМР от 105 дни е нереален, а причините за удължаването му не са обективни, като в него са
изложени подробни съображения. Крайната дата за изпълнение в срок ответникът счита, че
е 20.12.2019 г., и според него забавата е настъпила на 21.12.2019 г. В посочения доклад, от т
.1 до т .7 включително, са изброени редица неизвършени СМР към 04.09.2020 г., както и че
същите са били незавършени във всички жилищни помещения, които са предмет на ремонти
дейности. На 25.11.2020 г., е съставен Констативен протокол, с който се приемат направени
забележки в Доклад с изх. № 11368/04.09.2020 г ., по отношение конкретно посочени
позиции и въз основа на това сумата и корекцията на Акт обр. 19-2 е трябвало да се намали с
3
11 861.52 лв. без ДДС или 14 233.83 лв. с ДДС, което според ответника не е отчетено при
предявяване на исковата претенция от ищеца. Ответникът сочи, че забавата на изпълнителя е
продължила до 25.11.2020 г., а не до 28.01.2020 г., което от своя страна е наложило
налагането на неустойка за забава в максимален размер от 26 852,20 лв. без ДДС. Прави
възражение относно твърдението на ищеца, че е действал период на извънредно положение,
довел до забава в изпълнението на СМР, тъй като счита че към момента на изпадането на
изпълнителя в забава, а именно от 21.12.2019 г., не е въвеждано такова. Твърди, че
извънредното положение е въведено чак през м.03.2020 г., след изпадането в забава на
изпълнителя.
Твърди, че не са признати непредвидени разходи, в размер на 32 260,62 лв. без ДДС,
респективно 38 712,74 лв. с ДДС и за тях не се дължи възнаграждение. Съгласно чл. 3, ал. 2
от Договора, стойността на непредвидените разходи се доказва с ценови показатели,
посочени в ценовото предложение на участника, разходните норми по усреднени норми в
строителството и стойността на материалите, доказани с фактури. В чл. 3, ал. 3 е
договорено, че допълнителните СМР, които възникват в процеса на изпълнение на
поръчката, ще бъдат изпълнявани след доказването на необходимостта от тях и
одобряването им от възложителя. Ответникът твърди, че посочения фактически състав в
договора не е спазен – представените КСС за непредвидени дейности не са подписани от
страните, не са представени изискуемите фактури от страна на ищеца, което води до
неоснователност на непредвидените разходи, в размер на 32 260,62 лв. без ДДС,
респективно 38 712,74 лв. с ДДС.
Ответникът сочи, че са констатирани дублирани и актувани по анализна цена видове
СМР, на обща стойност от 24 999,27 лв. без ДДС, респективно 29 999,12 лв. с ДДС, което
също води до неоснователност на тяхното претендиране. Оспорва качествено и срочно
изпълнение на задълженията произтичащи от чл. 12, ал. 1 от Договора. Също така, че
Фактура № **********/ 14.07.2020 г ., е издадена съгласно Акт обр. 19-2 по Договор №
ОП-93/27.09.2019 г., по обособена позиция IV, а в процесния договор е Договор № ОП-
94/27.09.2019 г., обособена позиция II. На това основание исковата претенция следвало да
бъде отхвърлена, тъй като същата не произтича от сключеното между страните
правоотношение, а от друг с друг изпълнител и с друг предмет. В условията на евентуалност
ответникът прави възражение за погасяване по давност на претендираните суми, както за
главница, така и за законна лихва за забава.
При условия на евентуалност, прави възражение за прихващане със свое насрещно
вземане в размер на 26 852, 20 лв. с ДДС – неустойка за забавено изпълнение по чл.21, ал.1,
( уточнение в молба от 04.12.2025 г.) – л.192 от делото).
С допълнителната искова молба, ищецът твърди, че всички актове и протоколи са
подписани без забележка от компетентни служители на Агенцията, а Доклад с изх. номер
11368/04.09.2020 г., в който са направени възраженията за непредвидените разходи е
изготвен от служители които не са участвали при приемането на обекта. Сочи, че в
публикуваното обявление на интернет страницата за обществени поръчки на Агенцията е
посочено, че договорът е изпълнен в срок, в пълен обем и не се дължат неустойки. Относно
възраженията на ответника за посочените позиции във фактурата твърди, че е допусната
грешка при изготвянето и, но всичко останало отговаря за всички изисквания по закон за
съдържание и съответства на процесния договор. Според ищеца възраженията за изтекла
погасителна давност на Агенцията са неоснователни. Оспорва като изцяло неоснователно
възражението за прихващане, тъй като не съществува насрещни вземания на ответника.
С допълнителния отговор на исковата молба ответникът твърди, че обявлението за
приключване на договора за обществена поръчка не признава липсата на забава и липсата на
некачествено изпълнени дейности, а е направено само с оглед на задължението съгласно
закона на възложителя на основание чл. 36, ал. 1, т. 6 от ЗОП вр. с чл. 29, ал. 1, т. 1 от ЗОП.
4
СОФИЙСКИЯТ ГРАДСКИ СЪД, като прецени събраните по делото доказателства
и доводите на страните, по свое убеждение, прие за установено от фактическа страна
следното:
От представените по делото писмени доказателства се установява, че
правоотношенията между страните са възникнали на основание сключен Договор № ОП-
94/27.09.2019 г., по силата който ИА „Военни клубове и военно - почивно дело“ - ответник
по делото, като Възложител, възлага на „Луксор 2009“ ЕООД, като Изпълнител, в
изпълнение на договор за обществена поръчка да извърши „Ремонтни дейности на имоти
от жилищния фонд на МО за ВО „Пети километър“, гр. София, бул.“Цариградско шосе“
№ 111, по обособени позиции, както следва: П-ра обособена позиция - „Ремонт на
жилищни помещения и коридори, разположени на самостоятелно обособени етажи с
№№ 5, 6 и 7, във ВО „Пети километър“, съгласно Приложение № 1 - „Техническа
спецификация“ и Приложение № 3 - „Техническо предложение за изпълнение на поръчката“,
неразделна част от Договора. В чл.2 от Договора е посочено, че съгласно Приложение № 2 -
„Ценово предложение“, неразделна част от Договора, общата стойност на същия е 268
521,99 лв. без ДДС. В чл.3, ал.5 от Договора е договорено, че предаването и приемането на
извършените ремонтни дейности се извършва и удостоверява с Протокол обр.19 и Акт
обр.15.
За изпълнение на сключения между страните по делото Договор са съставени и
приложени по делото 2 бр. Протокола обр.19, означени съответно като Протокол обр.19-1 и
Протокол обр.19-2. Същите са двустранно подписани от представители и на двете страни по
Договора. С Протокол обр.19-1 са актувани видове СМР на обща стойност 155 235,18 лв„ а с
Протокол обр.19-2 - СМР за обща сума от 108 338,12 лв., без ДДС. Видно е от приложените
4 бр. Актове обр.12 за установяване на всички видове СМР, подлежащи на закриване,
удостоверяващи, че са постигнати изискванията на проекта. Актовете са подписани от
представители и на двете страни по делото. По делото са приложени изготвени от страна на
ищеца 2 бр. Количествено - стойностни сметки на извършени непредвидени и допълнителни
видове СМР в процесния обект. Същите, според заключението на вещото лице по ССчЕ
използвало данни на ищеца, са с обща стойност - 33 967,41 лв., без ДДС и 5 675,13 лв.
По делото е приложен и Протокол за установяване степента на изпълнение на
видовете ремонтни работи, към датата на изтичане на срока на Договора, сключен между
страните по делото, от 28.01.2020 г. Същият е двустранно подписан от представители и на
двете страни по Договора. В Протокола са описани в 4 позиции констатирани като
неизпълнени видове СМР, на обща стойност 2 853,00 лв.
Приложен е и съставен на 14.07.2020 г. Констативен протокол обр.15 за установяване
годността за приемане на строежа /етап 2 от него/, надлежно подписан от изискуемите се
лица. С Протокола е прието, че строежът е завършен съгласно сключения Договор между
страните. В този Протокол е определен срок от 25 работни дни за отстраняване на
недовършени видове СМР, описани по видове. От представените доказателства и
заключението на СТЕ по делото, съдът приема за установено, че в процесния обект са
изпълнени дейностите по предмета на сключения между страните Договор, като в
съставените 2 бр. Протоколи обр. 19 са описани по отделни пера видовете, количествата,
единичните и общите стойности на всички изпълнени видове СМР. Общата стойност на тези
СМР е 263 573, 30 лв., без ДДС.
От приложените по делото Актове и протоколи, съставяни по време на
строителството, съгласно Наредба № 3/2003 г. - Актове обр. 12, Актове обр. 19 и
Констативен акт обр. 15, както и от свидетелските показания на свид.Шехова –технически
ръководител на обекта, е видно, че Изпълнител на договорените между страните видове
ремонтни дейности, е „Луксор 2009“ ЕООД — ищец по делото. От заключението на вещото
лице по СТЕ се установява, че стойността на непредвидените разходи при изпълнение на
5
Договор № ОП-94/27.09.2019 г., съгласно съставените но неподписани от представител на
ответника 2 бр. КСС е определена съобразно групирането им в две групи - видове работи,
изпълнени с по-големи количества от договорените такива и видове работи, които не са били
включени в Приложение № 2 - „Ценово предложение“, неразделна част от Договора. След
извършеното сравнение между описаните в двете КСС видове и количества ремонтни
работи, с тези, описани в приложените по делото Актове, обр. 12, се установява че част от
видовете и количествата на СМР, предмет на двете КСС, са описани в съставените Актове
обр. 12, които са надлежно подписани от представители и на двете страни по делото. Т.е.
тези видове ремонтни работи са приети от страните по делото като изпълнени в процесния
обект.
В първата КСС, допълнително изпълнените видове СМР на процесния обект, които
не са били включени в Приложение № 3, са с обща стойност от 21 995,91 лв., а във втората
КСС
съответно допълнителните видове работи са с обща стойност от 5 663,53 лв. Или
общата стойност на изпълнените допълнителни видове работи, е 27 659,44 лв., без
ДДС.
Съгласно приложените 2 бр. КСС, видовете СМР, които са изпълнени с по-големи
количества от договорените такива между страните, са с общи стойности съответно - от 11
971,50 лв. и от 11,60 лв. Или общата стойност на видовете работи, изпълнени с надвишени
количества – т.е. тези които са били първоначално предвидени с договора, но реално са
изпълнени в по-големи колечиства , е 11 983,10 лв. без ДДС.
От представените по делото фактури и от заключението на вещото лице по
допуснатата и изслушана ССчЕ, което съдът изцяло кредитира се установи, че фактура №
48/14.07.2020 г. е издадена от „ЛУКСОР ИНВЕСТ ГРУП“ ЕООД на ИА „ВОЕННИ
КЛУБОВЕ И ВОЕННО-ПОЧИВНО ДЕЛО“, за сумата от 130 005.74 лв. с ДДС, с данъчна
основа: 108 338.12 лв. и начислен ДДС: 21 667, 62 лв. ДДС, за изпълнени СМР съгласно акт
обр.№19-2 по договор № ОП- 93/27.09.2019 г. Съгласно справка от аналитичен регистър на
„ЛУКСОР ИНВЕСТ ГРУП“ ЕООД за счетоводна сметка 411 - „Клиенти“ по партида на
ответника се констатира, че на 14.07.2020 г., фактура № 48/14.07.2020 г. издадена на
ответника е осчетоводена от ищеца със следните счетоводни записвания:
Дт на сметка 411 „Клиенти “ 130 005.74лв.
срещу
Кт на сметка 703/5„Приходи от продажби “ 108 338.12лв.
Кт 453/2„На числен данък за продажбите “ 21 667.62лв.
Посоченото основание на счетоводните записвания е: „СМРВО етажи5. 6и 7“.
По предоставени документи от ответника се констатира, че фактура №48/14.07.2020 г.
издадена от „ЛУКСОР ИНВЕСТ ГРУП“ ЕООД е осчетоводена по счетоводна сметка 4010 -
„Задължения към доставчици“ по партида на ищеца, със следната счетоводна операция:
Дт на сметка 6021 „Разходи за текущ имот“ 130 005.74лв.
срещу
Кт на сметка 4010 „Задължения към доставчици“ 130 005.74лв.
Посоченото основание на осчетоводяването е ремонт на жилищни помещения и
коридори за етажи 5, 6 и 7 във ВО 58-км с контрагент „Луксор 2009“ ЕООД по договор №
ОП-93/27.09.2019 г. Също така се установява, че По предоставените документи от ищеца се
констатира, че процесната фактура № 48/14.07.2020 г. издадена от „ЛУКСОР ИНВЕСТ
ГРУП“ ЕООД на ИА „ВОЕННИ КЛУБОВЕ И ВОЕННО-ПОЧИВНО ДЕЛО“ е включена в
подадения в НАП дневник на продажби по ЗДДС за месец 07.2020 г. В дневника на
6
продажби на ищеца, фактурата е декларирана с данъчна основа за облагане 108 338.12 лв. и
отразен ДДС за извършена продажба в размер на 21 667.62 лв. По предоставена информация
от ИА „ВОЕННИ КЛУБОВЕ И ВОЕННО-ПОЧИВНО ДЕЛО“ и уведомление от НАП за
приета справка-декларация и дневници по ЗДДС за м.12.2020 г., фактура № 48/14.07.2020 г. е
включена в дневника за покупките по ЗДДС на ответника за месец 12.2020 г. Вещото лице
установява, че по предоставена информация от ИА „ВОЕННИ КЛУБОВЕ И ВОЕННО-
ПОЧИВНО ДЕЛО“ и уведомление от НАП за приета справка-декларация и дневници по
ЗДДС за м.12.2020 г., фактура № 48/14.07.2020 г. е включена в дневника за покупките по
ЗДДС на ответника за месец 12.2020 г.
В предоставената счетоводна справка за сметка 4010 - „Задължения към доставчици“
по партида на ищеца, не се съдържа счетоводно отразяване на ДДС за получената доставка
от ищеца по сметка 4531 - Начислен ДДС за покупки. От представеното счетоводно
отразяване на фактурата при ответника, сумата по фактурата следва да е включена в
дневника за покупки за м.12.2020 г., като доставка без право на данъчен кредит. След
извършената от вещото лице проверка не се установява издадено кредитно известие (с
отрицателен знак) към процесната Фактура № 48/14.07.2020 г.,нито извършено сторниране.
При ищеца, по данни на аналитичен регистър на „ЛУКСОР ИНВЕСТ ГРУП“ ЕООД за
сметка 411 - „Клиенти“, на 22.12.2020 г. е осчетоводено получено плащане по Фактура №
48/14.07.2020 г. в размер на 29 071.24 лв. от ответника, със следния запис:
Дт на сметка 503/1 „Разплащателни сметки в левове “ 29 071.24лв.
Кт на сметка 411 „Клиенти “ 29 071.24лв.
Неплатеният остатък по процесната фактура № 48/14.07.2020 г. фигуриращ в счетоводните
регистри на ищеца е в размер на 100 934.50 лв., формиран както следва - сума по фактура
133 005.74 лв. минус плащане 29 071.24 лв. = 100 934.50 лв. неплатен остатък)
По предоставени данни от ответника, съгласно представено бюджетно платежно
нареждане изпълнено на 21.12.2020 г., ИА „ВОЕННИ КЛУБОВЕ И ВОЕННО-ПОЧИВНО
ДЕЛО“ заплаща на „ЛУКСОР ИНВЕСТ ГРУП“ ЕООД сума в размер на 29 071.24 лв. с
основание: „Плат, по ОП-93/27.09.2019 10301 ф-ра 48/14.07.2020“. Съгласно аналитична
справка на ИА „ВОЕННИ КЛУБОВЕ И ВОЕННО-ПОЧИВНО ДЕЛО“ за сметка 4010 -
„Задължения към доставчици“, на 22.12.2020 г. е осчетоводено плащането от 21.12.2020 г. по
Фактура № 48/14.07.2020 г., както следва:
Дт на сметка 4010 „Задължения към доставчици“ 29
071.24лв.
Кт на сметка 7500„Разчети за плащания в СЕБРА “ 29 071.24лв.
Допълнително, на 17.12.2020 г. ответникът е издал фактура № ********** на
„ЛУКСОР ИНВЕСТ ГРУП“ ЕООД за сума в размер на 26 852.20 лв. с основание
..Неустойка по дог. ОП-93/27.09.2019г. съгл. чл. 21 ал. 1“.
На 21.12.2020 г., е извършено плащане с наредител ИА Военни клубове и ВПД и
получател ИА ВКП и ВПД по банкова сметка на получателя с IBAN: **** с основание:
„Луксор инвест груп ЕООД неуст.10301, ф-ра **********/17.12.2020 г.“, съгласно
представено бюджетно платежно нареждане. Възоснова на това ответникът е осчетоводил
като плащане на ищеца по ф-ра №48/14.07.2020 г. , чрез издаването на фактура от 17.12.2020
г. за сумата за неустойка. От заключението на вещото лице по ССчЕ по въпрос №6 се
установява, че размерът на неустойката по чл.21, ал.1 от договора, но не повече от 10 %
възлиза на същата сума – 26 852, 20 лв.
От анализ на платежния документ се констатира, че е прехвърлена сума от системата
СЕБРА по оперативна разплащателна сметка на ответника, на основание вземане за
неустойка по издадената от ответника фактура за неустойка.
7
При така установеното от фактическа страна съдът намира предявения главен иск
за основателен. Договорът за изработка, чиито предмет е един трудов резултат и
изпълнителят се освобождава от задължението си по него само ако предаде точно
извършената работа, а изискуемостта на насрещната парична престация - уговореното
възнаграждение, възниква, след като възложената и извършена работа бъде приета от
възложителя - арг. чл. 266, ал. 1, изр. 1 ЗЗД. Спрямо
сключения договор за изработка, приложение намират и разпоредбите на ТЗ, когато
учреденото от него договорно правоотношение е възникнало между търговци и за тях следва
да се прилагат нормативните правила, уредени в ТЗ - арг. чл. 286, ал. 1 ТЗ, какъвто е
настоящия казус. По силата на чл. 258 ЗЗД с договора за изработка изпълнителят се
задължава на свой риск да изработи нещо, съгласно поръчката на другата страна.
Договорът за изработка по своята правна същност представлява неформален, консенсуален,
двустранен, комутативен, възмезден договор, като при учреденото от него материално
правоотношение за изпълнителя са породени две основни облигаторни задължения - да
извърши дължимите фактически действия по договора точно и добросъвестно и да предаде
работата на възложителя, а за възложителя - да приеме (одобри) извършената работа и да
заплати уговореното възнаграждение на изпълнителя - арг. чл. 258 ЗЗД и чл. 266, ал. 1, изр. 1
ЗЗД, във вр. с чл. 288 ТЗ.
Възнаграждение се дължи само за изпълнената и приетата работа, а по силата на чл.
264, ал. 1 ЗЗД възложителят е длъжен да приеме само извършената съгласно договора работа, т. е.
само тази работа, която е съответна на уговореното - арг. чл. 264, ал. 1 ЗЗД. Приемането като правно
действие представлява 1) фактическо получаване на изработеното и 2) признанието, че то
съответства на поръчаното. Следователно, приемане е налице, когато реалното получаване на
изработеното се придружава от изричното или мълчаливото изразено изявление на поръчващия, че
счита работата съобразна с договора – да я е одобрил. Несъмнено се установи изпълнението на тези
законови предпоставки за възникване на задължението на ответника да заплати уговореното
възнаграждение по договора и стойността на извършени СМР. Съставената фактура №48/2020 г. е
представена и осчетоводена от ответника в дневника за покупки по ЗДДС за м.12 2020 г., не е
извършвано сторниране или издавано кредитно известие за намаляване на сумата. След
извършеното частично плащане от 21.12.2020 г. останалият неплатен остатък дължимата сума по
фактура е в размер на 100 934, 50 лв.
От събраните по делото доказателства съдът приема, че ответникът не се е
противопоставил на обективираните услуги, веднага след тяхното узнаване и е признал,
както сключването на договора, по който в изпълнение на задължението на изпълнителя е
получил осъществената работа, предмет на това облигационно правоотношение, така и
изпълнението. В този смисъл е и съдебна практика относно предпоставките при които
фактурите отразяват възникнала между страните облигационна връзка - напр. Решение № 71
от 8.09.2014 г. на ВКС по т. д. № 1598/2013 г., II т. о., ТК; Решение № 114 от 26.07.2013 г. на
ВКС по т. д. № 255/2012 г., I т. о., ТК; Решение № 36 от 30.03.2011 г. на ВКС по гр. д. №
384/2009 г., IV г. о., ГК. Това са: осчетоводяването им от търговското дружество - ответник,
включването им в дневника за покупко-продажби по ДДС и ползването на данъчен кредит
по тях по смисъла на ЗДДС. Съгласно установената съдебна практика по чл. 266, ал. 1 ЗЗД
възнаграждение се дължи за извършена и приета работа, като приемането може да се
установи с всякакви доказателствени средства.
Така ответникът е признал изпълнението на договорените и на допълнително
необходимите СМР в хода на изпълнението му, освен със съставените и подписани от
страните протокол обр.19-1 и обр.19-2 и посочени от вещото лице в СТЕ актове обр.12 и
8
обр.15-2, и с осчетоводяването на фактурата. Установи се също така, че подлежащите на
заплащане допълнителни и необходими СМР, дори и невключени в КСС, не надвишават
общо 15 % от общата стойността на изпълнените в обекта СМР, която е изчислена от вещото
лице на 263 573, 30 лв.
Като прецени събраните по делото доказателства, съдът намира, че съгласно
възложената му доказателствена тежест в хода на делото, ищецът доказа наличието на
договорно правоотношение с ответника, както и извършването и приемането на възложена
работа, което поражда насрещно задължение на ответника да заплати уговореното
възнаграждение в претендирания размер и стойността на работите.
Неоснователна и недоказана е претенцията на ответника за неустойка по чл.21, ал.1
от договора, в частта й над признатите от ищеца вземания в размер на 3020, 31 лв. (за
неустойка за забава и за неизпълнение), тъй като нито в самото уведомление, нито от
доказателствата по делото се установи забавено изпълнение в период след 18.01.2020 г., на
която Строително ремонтните дейности са приключили. Следователно възражението за
прихващане с вземане за неустойка е недоказано и неоснователно, тъй като за ответникът не
се е породило поради това, че не е налице забава за последващ период.
Размерът на исковата претенция е формиран след намаляването на дължимото
възнаграждение със сумата от 3020, 31 лв. неустойка за забава и от представените
доказателства има само едно ефективно плащане на парични средства с получател - ищеца, в
размер на 29 071, 24 лв. С оглед на изложеното съдът счита предявеният главен иск
основателен и доказан в предявения размер от 97 914, 19 лв. и като такъв следва да се
уважи. Като законова последица следва да се присъди и законна лихва върху присъдените
суми, считано от датата на предявяване на иска до окончателното заплащане.
От горното следва, че искът за заплащане на възнаграждение по договора за
изработка е основателен и доказан впредявения размер.
С настъпването на падежа на плащане на сумата по издадената фактура, за периода
необхванат от тригодишния давностен срок по чл.111, б.“в“ от ЗЗД - 01.03.2021 г. до
01.03.2024 г.) размерът на законна лихва за забава на дължимата сума по фактурата е
32 595,61 лв., определен по делото съгласно чл.162 от ГПК и с помощта на онлайн
калкулатор. Ето защо и акцесорният иск за обезщетение по чл.86, ал.1 от ЗЗД следва да се
уважи в предявения размер
С оглед изхода на делото на ищеца се дължат разноски съобразно представеният
списък по чл.80 от ГПК и доказателствата за плащането им, а именно 5 220, 40 лв. за
държавна такса, 2100 лв. разноски за водене на делото и 4 464 лв. с ДДС за адвокатско
възнаграждение.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
9
ОСЪЖДА Изпълнителна агенция „Военни клубове и военно почивно дело“, с
Булстат *********, да заплати на „Луксор Инвест Груп“ ЕООД, с ЕИК *********, на
правно основание чл. 266, ал. 1 33Д вр. чл. 79, ал. 1 33Д вр. чл. 286 ТЗ и чл.86, ал.1 от ЗЗД
сумата от 97 914,19 лв. представляваща неплатен остатък от възнаграждение в размер на
316 287, 96 лв. по Договор №ОП-94/27.09.2019 г., по издадена фактура №48/14.07.2020 г.,
ведно със законната лихва за забава върху нея, считано от 01.03.2024 г. до окончателното
изплащане на задължението и сумата от 32 595,61, представляващи законна лихва за забава,
върху неплатената сума от 97 914,19 лева, начислена за периода от 01.03.2021 г. до
01.03.2024 г.
ОСЪЖДА Изпълнителна агенция „Военни клубове и военно почивно дело“, с
Булстат *********, да заплати на „Луксор Инвест Груп“ ЕООД, с ЕИК *********, на
основание чл.78, ал.1 от Гражданския процесуален кодекс, разноски от 5 220, 40 лв. за
държавна такса, 2100 лв. разноски за водене на делото и 4 464 лв. с ДДС за адвокатско
възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване с въззивна жалба пред Софийски апелативен съд в
двуседмичен срок от връчването му на страните.
Съдия при Софийски градски съд: _______________________
10