Решение по дело №190/2023 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 март 2023 г. (в сила от 28 март 2023 г.)
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20237140700190
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е № 209

гр. Монтана, 28 март 2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, в открито съдебно заседание на 22 03 2023 г. в състав: 

Председател: РЕНИ ЦВЕТАНОВА

при секретаря: ПЕТЯ ВИДОВА, като разгледа докладваното от СЪДИЯ РЕНИ ЦВЕТАНОВА, V състав, Адм.д. № 190 по описа за 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 38 от Закона за държавната собственост /ЗДС/ и чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.   

Образувано е по жалба от Л.М.П.,***, като наследник на М*** В*** Ц*** против Решение № 12/06 01 2023 г. на Министър председател на МС за отчуждаване на имоти и части от имоти - частна собственост, за държавна нужда за изграждане на обект: "Модернизация на път I-1 /Е-79/ „Видин – Ботевград“, участък от км. 61+750 /километраж по съществуващ път I-1/ съвпадащ с км. 58+128.47 /километраж по проект/ до км. 102+060 /километраж по съществуващ път I-1/ съвпадащ с км.99+193 /километраж по проект/ на територията на областите Видин и Монтана, В ЧАСТТА по отношение размера на паричното обезщетение за поземлен имот с идентификатор 11939.56.34 от КК на с. Войници, целият имот с площ от 6.716 дка, с отчуждена цялата площ, оценена на 3539 лева.

В съдебно заседание адв. С. поддържа жалбата и представя нотариално публично завещание - АКТ № 124 с два броя удостоверения за наследници, като счита, че заинтересовани страни са освен Л.М.П., В.А.М. и С.А.М.. Моли съда да съобрази заключението на вещото лице, както и да им присъди разноските по делото.

Ответната страна – Министерски съвет на Република България не изпраща представител в съдебно заседание. В писмени становища по делото оспорва жалбата като неоснователна с доводи за законосъобразност на решението на МС в оспорената част. Позовава се на изискванията на чл. 32 от ЗДС § 1а, т. 4, б. "в" ДР на ЗДС и счита че за землището има два пазарни аналога, които следва да се вземат предвид при определяне на обезщетението. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованата страна Министърът на регионалното развитие и благоустройството не се явява и не се представлява в съдебно заседание. В писмена молба от пълномощник гл. юрисконсулт Г*** Г. оспорва жалбата, като излага доводи по съществото на спора. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.  

Заинтересованата страна Министърът на финансите не се явява и не изпраща представител в съдебно заседание. В представено писмено становище от пълномощник юрисконсулт В*** И. оспорва жалбата и моли същата да бъде отхвърлена изцяло като неоснователна.

Заинтересованата страна Агенция "Пътна инфраструктура" гр. София, чрез пълномощника си юрисконсулт Д.П., излага доводи за неоснователност на жалбата и за правилност и законосъобразност на решението на МС в оспорената част. Претендира юрисконсутско възнаграждение.

Заинтересованата страна – Министър на земеделието, чрез пълномощника си юрк Г. счита, че не е заинтересована страна в производството.

Встъпилата, на основание чл. 16, ал. 1, т. 3 от АПК Прокурор Г*** А. при ОП Монтана дава мотивирано заключение, че оспореното Решение на МС е незаконосъобразно в оспорената част, а обезщетението следва да бъде равностойно на пазарната цена към датата на отчуждаване на имота. Позовава се на заключението на вещото лице, което е работило по сравнителния метод с налични пазарни аналози. Прокурор А. се позовава и на практиката на ЕСПЧ, която е задължителна по арг. на чл. 46 от КЗПЧОС, в т.ч. на постановеното Решение от 14 05 2020 г. по делото Костов и други срещу Бьлгария и необходимостта държавите да осигурят пълно осъществяване и защита на правата, независимо дали става въпрос за позитивни или негативни задължения като се постига един справедлив баланс между конкуриращи се права и интереси.  

Административен съд Монтана след като обсъди сочените в жалбата основания, във връзка със събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

С Решение № 325/19 май 2011г. на Министерски съвет „Участък от път I-1 /Е-79/, Мездра – Ботевград“; „Видин – Монтана“ обход на гр. Монтана” е обявен за републикански път и обект с национално значение по смисъла на § 5, т. 62 от ДР към Закона за устройство на територията /ЗУТ/ и § 1 от ДР към ЗДС. 

С оспореното Решение № 12/06.01.2023 г. се отчуждават за държавна нужда за изграждане на обект: "Модернизация на път I-1 /Е-79/ „Видин – Ботевград“, участък от км. 61+750 /километраж по съществуващ път I-1/ съвпадащ с км. 58+128.47 /километраж по проект/ до км. 102+060 /километраж по съществуващ път I-1/ съвпадащ с км. 99+193 /километраж по проект/ на територията на областите Видин и Монтана, подробно описани в приложението – неразделна част от решението, по вид, площ, местонахождение, размер на паричното обезщетение и собственици. Съгласно Приложение № 1 към Решението, в землището на с. Войници, обл. Монтана, поземлен имот – земеделска територия с идентификатор 11939.56.34 от КК на с. Войници, целият имот с площ от 6.716 дка, се отчуждава цялата площ, оценена на 3539 лева. 

 Въз основа на възложена от АПИ, съгласно писмо от 30.05.2022 г. и във връзка с договор за възлагане на обществена поръчка, независим оценител - "Б*** консулт" ООД е изготвил О*** доклад за определяне на равностойно парично обезщетение на поземлени имоти в земеделска територия, засегнати от одобрен ПУП-Парцеларен план за обект "Модернизация на път I-1 /Е-79/ „Видин – Ботевград“, участък от км. 61+750 /километраж по съществуващ път I-1/ съвпадащ с км. 58+128.47 /километраж по проект/ до км. 102+060 /километраж по съществуващ път I-1/ съвпадащ с км. 99+193 /километраж по проект/.

Съгласно допуснатата и изслушана съдебно - оценителна експертиза от вещото лице инж. И.И.Ц., притежаваща правоспособност на независим оценител по смисъла на Закона за независимите оценители за извършване на съответната оценка за земеделски земи и трайни насаждения, ПИ с идентификатор 11939.56.34, представлява земеделска територия - нива, пета категория, находящ се в землището на с. Войници, отчужден с цялата площ на имота, а именно 6,716 дка. По данни от КК процесният имот е Поземлен имот 11939.56.34, област Монтана, община Монтана, с. Войници, м. Полето, вид собств. Частна, вид територия Земеделска, категория 5, НТП Нива, площ 6716 кв. м, стар номер 056034, като извадка от КК с измерено разстояние от най-близката урбанизирана територия – 2013 м източно от с. Долна В*** . Имотът е поливен съгласно представеното удостоверение (стр.5/6) за поливност от Напоителни системи ЕАД – клон Мизия. За землище с. Войници не е предвидена рентна бонификация за ориенталски тютюн или картофи. Визуализация на местоположението на имота – извадка от КК с измерени разстояния е показана на Фиг.1 и 2 от заключението. В заключението си посочва НА, представяни и по други административни дела, а именно:

НА №36, том 5, рег. №6087, дело №420 от 2021 г. на Нотариус В*** Т., вписан като Акт №52, том 9, рег. №3362 от 16.07.2021 г. на СВ Монтана за поземлен имот в землище с. Войници – Купувач Т. И*** Б*** и продавачи физически лица;

НА №76, том 2, рег.№2187, дело №111 от 2021 г. на Нотариус В*** Т., вписан като Акт №147, том 3, рег. №1114 от 19.03.2021 г. на СВ Монтана за 3 поземлени имота в землище с. Войници, за всеки от които имоти е вписана отделна цена– Купувач Т. И*** Б*** и продавачи физически лица;

НА № 15, том 2, рег. №2095, дело 123 от 2022 г. на нотариус В*** Т., вписан като акт №99, том 3, вх. * . №1092 от 14.03.2022 г. на СВ Монтана за 2 поземлени имота в с. С*** буче – Купувач Д*** К*** И*** и продавачи физически лица;

НА № 61, том 3, рег. №4095, дело №299 от 2021 г. на Нотариус Р*** М*** П*** , вписан като Акт. №175, том 6, вх. * . №2403 от 01.06.2021 за 10 поземлени имота в землище с. Долна В*** и 21 поземлени имота в землище с. В*** – Купувач ЕТ „С*** С*** – Р*** С*** “ и Продавач А*** финанс АД;

НА № 137, том 6, рег. №8651, дело №629 от 2021 г. на Нотариус В*** Т., вписан като Акт №18, том 12, рег. №4497 от 24.09.2021 г. на СВ Монтана за 5 поземлени имота в землището на с. С*** буче, за всеки от които имоти е вписана отделна цена– Купувач Т. И*** Б*** и продавачи физически лица;

НА № 183, том 1, рег. №1758, дело №101 от 2022 г. на Нотариус В*** Т., вписан като Акт №193, том 2, рег. №841 от 01.03.2022 г. на СВ Монтана за поземлени имоти в землище с. Войници, землище с. Долна В*** , землище с. С*** буче – Купувач Д*** К*** И*** и продавачи физически лица.

За тези НА и при направена справка чрез отдалечен достъп до вписани в СВ Монтана сделки от лицето Т. И*** Б*** за периода от 30.05.2021 до 30.05.2022 г. установява, че същият е сключил 16 сделки с поземлени имоти – ниви в различни землища на територията на област Монтана, а общо за 2021 и 2022 година сделките са 33 на брой. За лицето Д*** К*** И*** , също при направена справка чрез отдалечен достъп от имотен регистър – СВ Монтана за периода от 30.05.2021 г. до 30.05.2022 г. има общо 119 бр. вписани договори за наем на земеделска земя и покупки на ниви в различни землища на община Монтана. Лицето е регистрирано и като земеделски производител с БУЛСТАТ * . Оставя на съда преценката дали тези лица се квалифицират като търговци съгласно българското законодателство, но за пълнота на изложението и на база намерените за периода от 30.05.2021 г до 30.05.2022 г сделки с ниви в землището на с. Войници и съседните му землища, смята, че може да бъде изведен размер на равностойно парично обезщетение, чрез ползване на част от сделките по описаните по-горе нотариални актове, като основни и помощни аналози. За периода от 30.05.2021 г. до 30.05.2022 г. има две сделки с ниви в землище с. Войници, като за една от тях може директно да се изведе единична цена в лв/дка - НА № 36, том 5, рег. № 6087, дело № 420 от 2021 г. на Нотариус В*** Т., вписан като Акт № 52, том 9, рег. № 3362 от 16.02.2021 г. на СВ Монтана за поземлен имот в землище с. Войници – Купувач Т. И*** Б*** и продавачи физически лица. За втората сделка, която е за ниви в землищата на с. Войници, землище с. Долна В*** и землище с. С*** буче - НА № 183, том 1, рег. № 1758, дело № 101 от 2022 г. на Нотариус В*** Т., вписан като Акт № 193, том 2, рег. № 841 от 01.03.2022 г. на СВ Монтана с купувач Д*** К*** И*** и продавачи физически лица е необходимо да се направи преизчисление, като чрез помощни аналози да се извадят от общата цена, цените за нивите в землищата на с. С*** буче и с. Долна В*** . Като помощен аналог за с. С*** буче ползва единична цена от 1700 лв/дка, която е една и съща в два нотариални акта - НА № 15, том 2, рег. № 20925, дело 123 от 2022 г. на нотариус В*** Т., вписан като акт № 99, том 3, вх. * . № 1092 от 14.03.2022 г. на СВ Монтана за 2 поземлени имота в с. С*** буче – Купувач Д*** К*** И*** и продавачи физически лица и НА № 137, том 6, рег. № 8651, дело № 629 от 2021 г. на Нотариус В*** Т., вписан като Акт № 18, том 12, рег. № 4497 от 24.09.2021 г. на СВ Монтана за 5 поземлени имота в землището на с. С*** буче, за всеки от които имоти е вписана отделна цена – Купувач Т. И*** Б*** и продавачи физически лица. За с. Долна В*** ползва НА № 59, т.3, рег. № 4090, дело № 297 от 2021 г. на Нотариус Р*** М*** П*** , вписан като Акт № 180, т.6, рег. № 2409 от 02.06.2021 г. – купувач „С*** С*** и синове“ ООД и продавач „Б*** – България“ ЕООД за 13 бр. поземлени имота в землище с. Долна В*** с единична цена от 1878,11 лв/дка. Последният нотариален акт е част от документите предоставени от СВ Монтана за изготвяне на оценителския доклад на „Б*** консулт“ ООД. Във втората сделка за с. Войници, за имотите в землище с. С*** буче общата цена е 13598,30 лв., а за имотите в землище с. Долна В*** – 5632,45 лв и общо за двете землища 19230,75 лв. За имотите в землище с. Войници с обща площ от 14,129 дка остава 25 994,25 лв. Изведената единична цена за землище с. Войници е 25 994,25 лв/14,129 дка=1839,78 лв/дка. От приложените по делото документи и събрана допълнителна информация са открити две сделки на имоти в землището на с. Войници със сходни характеристики по условията на ЗДС, същите описани в таблица 2 на заключението. Осреднената цена от реализираните сделки за землище с. Войници е в размер на 1719,87 лв/дка. Пазарната цена за процесния имот с отчуждена площ от 6,716 дка умножена по осреднената пазарна цена 1719,87 лв/дка, дава размера на равностойносто парично обезщетение, което е от 11550,64 лева, закръглено 11551 лв. Изведената единична цена за ПИ в землище с. Войници при условията на Наредбата за реда за определяне на цени за земеделски земи е в размер на 666,50 лв/дка или 6,716 дка х 666,50 лв/дка =4476,21 лева, закръглено 4476 лв.

В с.з. вещото лице Ц. пояснява, че данъчна оценка и пазарната цена не са едно и също нещо, тъй като базата на данъчната оценка е различна. Към момента с настоящото равнище на цените, между девет и десет пъти има разлика между данъчна оценка и пазарната цена. 

По разпореждане от 16 02 2023 г. на сьдия М*** Н*** , Агенция по вписванията София предоставя на Административен съд Монтана справка за всички извършени сделки за периода 2021 – 2022 г. в землищата, в които се отчуждават поземлени имоти, която справка е предоставена и на вещото лице, последното т. и по други дела и за други землища.

При така установената фактическа обстановка съдът приема от правна страна следното: 

Жалбата е подадена против акт подлежащ на оспорване – индивидуален административен акт, от лице, имащо правен интерес от оспорване – собственик на имот, отчужден с процесното Решение. По делото са дадени указания за представяне на доказателства за надлежното връчване на Решението, не са представени такива, поради което съдът приема жалбата за подадена в законоустановения срок и за процесуално допустима за разглеждане по същество. 

Предмет на съдебен контрол е Решение № 12 от 06.01.2023 г. на Министерски съвет на Република България, с което се отчуждават имоти и части от имоти – частна собственост, за държавна нужда за изграждане на обект: "Модернизация на път I-1 /Е-79/ „Видин – Ботевград“, участък от км. 61+750 /километраж по съществуващ път I-1/, км. 58+128.47 /километраж по проект/ до км. 102+060 /километраж по съществуващ път I-1/ км.99+193 /километраж по проект/ на територията на областите Видин и Монтана намиращи се в землищата на с. Р*** , с. Г*** , с. П*** и с. Ч*** поле, община Р*** , обл. Видин, с. К*** Р*** , общ. Георги Д*** , с. Войници, с. Войници, с. Войници, с. Долна В*** , с. С*** , с. Войници и с. К*** , община Монтана, област Монтана, единствено В ЧАСТТА и ПО ОТНОШЕНИЕ размерът на паричното обезщетение за поземлен имот с идентификатор 11939.56.34 от КК на с. Войници, целият имот с площ от 6.716 дка, с отчуждена цялата площ, оценена на 3539 лева.   

Извън предмета на делото е законосъобразността на цитираното Решение № 12 от 06.01.2023 г. на Министерски съвет на Република България, в частта и по отношение самото отчуждаване на имоти и части от имоти – частна собственост за държавна нужда.  

Съгласно разпоредбата на чл. 34а, ал. 1 от ЗДС отчуждаването на имоти и части от имоти – частна собственост, предназначени за изграждането на национални обекти, се извършва с Решение на Министерския съвет по предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на финансите.

Съгласно § 1 от ДР на ЗДС - Национален обект е обект, определен като такъв със закон, както и инфраструктурни обекти: изграждане и преустройство на транспортно-комуникационни мрежи и съоръжения - пътища от републиканската пътна мрежа ..., определени като национални обекти с решение на Министерския съвет.

При така действащата нормативна уредба и с оглед на Решение № 325/19 май 2011 г. на Министерски съвет, оспореното Решение, постановено от Министерски съвет, по предложение на Министъра на регионалното развитие и благоустройството и Министъра на финансите, се явява издадено от компетентен орган, в кръга на неговата териториална и материалноправна компетентност. 

Съгласно чл. 32, ал. 1 от ЗДС, имоти и части от имоти – собственост на физически или юридически лица, могат да се отчуждават принудително за задоволяване на държавни нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг начин, след предварително и равностойно обезщетение. Равностойното парично обезщетение по ал. 1 се определя в съответствие с предназначението на имотите преди влизането в сила на подробния устройствен план, съответно преди одобряването на подробен устройствен план, който предвижда изграждане на национален обект и за който е налице влязло в сила разпореждане за допускане на предварително изпълнение, въз основа на пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания – чл. 32, ал. 2 от ЗДС.

Съгласно чл. 32, ал. 3, т. 2 от ЗДС - В случай че не могат да се определят пазарните цени на имоти с подобни характеристики поради липса на извършени по-малко от две сделки в съответната служба по вписванията, равностойното парично обезщетение се определя по реда на наредбата по чл. 36, ал. 2 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи - за земеделски земи.

Съгласно § 1а, т. 1 от ДР на ЗДС - По смисъла на този закон "равностойно парично обезщетение" – това е цената на отчуждавания имот или част от имот, определена по реда на този закон. Тоест, парично обезщетение е дължимо само за имота или частта от него, която се отчуждава и то се формира от оценката на този имот.

Съгласно § 1а, т. 1а от ДР на ЗДС - По смисъла на този закон "Равностойно имотно обезщетение" е това обезщетение, при което на собственика на отчуждавания имот се предоставя в собственост имот частна държавна собственост, представляващ земеделска земя от държавния поземлен фонд или горска територия, в която горите са с еднакъв произход и функции с отчуждаваните, в същото или съседно землище, чиято стойност, определена по реда на наредбата по чл. 36, ал. 2 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, съответно по реда на наредбата по чл. 86, ал. 2 от Закона за горите, е равна или надвишава с до 20 на сто стойността на отчуждавания имот.

Съгласно § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС - "Пазарни цени" са "осреднените цени от всички сделки с имоти за покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост срещу задължение за строителство, ипотека – обезпечаваща покупко-продажба на имот, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни изпълнители, държавните институции и общините, както и други възмездни сделки, с изключение на тези с предмет идеални части от имоти, по които поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота. Ако в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката в службата по вписванията по местонахождение на имота са вписани повече от 20 сделки, при определяне на пазарната цена се вземат предвид последните вписани 20 сделки. Осредняването се извършва въз основа на не по-малко от две относими сделки.

Съгласно § 1а, т. 4, б. "в" от ДР на ЗДС - "Имоти, намиращи се в близост до отчуждавания" са имотите, които са разположени в едно и също землище в земеделските територии и горските територии.

Съгласно чл. 17, ал. 5 от Конституция - Принудително отчуждаване на собственост за държавни и общински нужди може да става само въз основа на закон при условие, че тези нужди не могат да бъдат задоволени по друг начин и след предварително и равностойно обезщетение.

Съгласно член 1 „Защита на собствеността” от ДОПЪЛНИТЕЛЕН протокол към Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи, ратифициран със закон, приет от Народното събрание на 31.07.1992 г. - Всяко физическо или юридическо лице има право мирно да се ползва от своята собственост. Никой не може да бъде лишен от своята собственост освен в интерес на обществото и съгласно условията, предвидени в закона и в общите принципи на международното право.

Съгласно чл. 5, ал. 1 и ал. 4 от Конституцията - Конституцията е върховен закон и другите закони не могат да й противоречат. Международните договори, ратифицирани по конституционен ред, обнародвани и влезли в сила за Република България, са част от вътрешното право на страната. Те имат предимство пред тези норми на вътрешното законодателство, които им противоречат.

Съгласно чл. 15, ал. 1 от ЗНА - Нормативният акт трябва да съответствува на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен.

Така действащата цялостна нормативна уредба има за цел, в случаите на принудително отчуждаване на собственост, собственикът на отчуждения имот да бъде възмезден като предварително му се изплати равностойно обезщетение – чл. 5 от Конституцията на РБьлгария, чл. 32, ал. 1 от ЗДС. Това равностойно обезщетение е пазарната цена за имота, която този собственик би получил при свободното договаряне на пазара на недвижимите имоти, при отсъствие на каквато и да било принуда и която пазарна цена гарантира и защитава неговите пазарни интереси.

Самите текстове на чл. 32, ал. 2 и ал. 3 от ЗДС, въвеждат противоречиви материално-правни предпоставки на предвиденото в първата алинея на тази норма от закона изискване, че отчуждаване на имоти и части от имоти - собственост на физически или юридически лица се извършва след предварително и равностойно обезщетение. От една страна законът предвижда, че равностойното парично обезщетение следва да се определя въз основа на пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания, а от друга обратно на това изискване въвежда такива допълнителни условия, с които на практика не се постига това първостепенно условие, респ. цел за определяне пазарната цена на отчуждения имот. Същевременно § 1а от ДР на ЗДС дава легални дефиниции за понятията „пазарни цени”, „равностойно парично обезщетение” и "имоти, намиращи се в близост до отчуждавания", които на практика не обуславят предвидената в чл. 32, ал. 1 и ал. 2 от същия този закон основна предпоставка и цел за равностойно обезщетяване.

С оглед на противоречивата правна уредба в ЗДС, този състав на съда счита, че това противоречие следва да бъде преодоляно с разпоредби, както от по-висок ранг, в случая Конституцията на Република Бьлгария и ратифицираните международни договори, последните действащи, валидни, относими като част и с предимство пред вътрешното право на страната, когато им противоречат – чл. 5, ал. 4 от Конституцията, така и с оглед на преследваните от ЗДС цели и императивни условия.   

Водещото условие, поставено от законодателя, при определяне пазарната цена на имота са тези с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания имот.

В случая със заключението на вещото лице се установяват достатъчно на брой пазарни аналози, от които да може да бъде изведена една обективна и достоверна пазарна цена за имота съответна на цените в съседни землища, които съседни землища не са включени при изчисляване на пазарната цена за землище Войници, а единствено са ползвани като аналог и с цел изключване от общата цена на общ НА. Съдът кредитира заключението като дадено обективно и меродавно, съответно на останалите по делото доказателства. В тази връзка сделките сключени от физическото лице Д*** К*** И*** , което лице, след като е регистрирано в регистър Булстат, то същият е търговец, а сключените от него сделки са по занятие, поради което няма основание тези сделки да бъдат изключвани като пазарни аналози. Дори самото лице е избрало да легализира тази своя дейност чрез регистрацията си в Булстат. По отношение на другото физическо лице -Т. Б*** и с оглед броя на сключените сделки със земеделски земи – 16 на брой за период от една година, то има икономическа логика това лице да печели от тези имоти или същият ги сключва по занятие, поради което се явява търговец по смисъла на чл. 1 от ТЗ.

Настоящият състав счита, въпреки че един НА може да включва сделки от различни землища, след като дава възможност за определяне на конкретна пазарна цена за всяко едно от включените землища, то същият съставлява годен/валиден пазарен аналог. Изваждането на две известни величини от една обща такава е просто математическо изчисление, което не е в противоречие, нито с принципите на оценяване, нито с действащото законодателство, поради което и изчисленията на вещото лице – независим оценител са сьответни на закона.

Този състав на съда следва да отбележи, че при прилагането на различни пазарни аналози/методи/тежести и други, размерът на пазарната цена би бил различен, което е възможно и допустимо, поради самата същност на понятието пазарна цена в условията на пазарна икономика, но винаги следва да е съответен, поради което целта не е определянето на абсолютно точна пазарна цена, а размер, който да е съответен, а не в пъти по-нисък от действителната такава за съответния имот. Даден имот винаги има пазарна цена и последната следва обективно да отразява пазара и да обезщетява адекватно собственика с размер, който той би получил при свободно договаряне. По този начин ще бъде изпълнено и изискването на чл. 1 „Защита на собствеността” от ДОПЪЛНИТЕЛЕН протокол към Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи, във връзка с & 62 от цитираното Решение на ЕСПЧ, а именно: да бъде постигнат "справедлив баланс" между изискванията на общите интереси на общността и основните права на отделния индивид в случаите на намеса в правото на мирно ползване на притежанията и то към момента на отчуждаването на имота. Следва да се има предвид също така, че пазарната цена не е равнозначна на данъчната оценка. Двете стойности стъпват на различна база, без да могат да бъдат сравнявани, поради което и сделки с цени близки до данъчната оценка не могат да служат и да бъдат взети като пазарни аналози. Данъчните оценки, каквито са и поясненията на вещото лице в с.з,. са в пъти по-ниски от пазарните и същите не могат да служат и да бъдат релевантни и меродавни за определяне на пазарната оценка за даден имот. Самият законодател е определил отделен и самостоятелен ред за изчисляване на данъчна оценка, разграничил е същата от пазарната и не я счита за равностоен показател на последната.

В съответствие с направените по-горе правни изводи е Решение от 14.05.2020 г. на ЕСПЧ постановено по делото Костов и други срещу България, по жалба № 66581/2012 г. и № 25054/2015 г., която практика е задължителна по аргумент от чл. 46 от КЗПЧОС. В решението изрично се казва, че размерът на обезщетението следва да е изчислен въз основа на стойността на имота към датата, на която собствеността върху него е загубена /т. 63 и т. 107/, като в случая това е датата на оспореното Решение – 06 01 2023 г., което е в съответствие с целите на закона за получаване на равностойно обезщетение от собственика на земята /чл. 17, ал. 5 от КРБ/. В същото решение на ЕСПЧ се казва, че размерът на обезщетението следва да бъде в съответствие със стойността на отчужденото имущество, за да отговаря на чл. 1 от Протокол 1 от КЗПЧОС. Постоянна е практиката на ЕСПЧ, според която, ако даденото обезщетение не съответства на пълната пазарна стойност на имота, не е налице съразмерност, за която цел държавите имат отговорността и задължението да въведат такава законодателна рамка, която да осигури пълно осъществяване и защита на тези права.

С оглед на всичко изложено може да бъде направен обоснован правен извод, че проверените пазарни аналози обусловят императивното изискване на закона за получаване на равностойно парично обезщетение към датата на отчуждаването на имота, съответно освен на ЗДС, но и на Конституцията на РБьлгария и на действащите международни договори.

С оглед на изложеното и при отчуждената площ от 6.716 дка паричното обезщетение възлиза на 11551 лева (6.716 дка х 1719,87 лв/дка=11551 лева, закръглено).

Така изведената пазарна цена се явява обективна, меродавна и релевантна на установения пазар на земеделските земи за този период от време, респ. съответна на пазарните цени от съседни землища.

За пълнота на изложението следва да се отбележи, че обезщетяването собствениците на имоти с пълната пазарна стойност за отчуждения им имот, на практика защитава правата на държавата повече отколкото оставянето в сила на решение, с което е определена стойност, която би била основание за завеждане на редица дела и заплащане на значителни обезщетения, тъй като вземането на имущество без плащане на сума, разумно свързана с неговата стойност, обикновено представлява непропорционална намеса в основните права на отделния индивид - & 62 и & 63 на цитираното на ЕСПЧ Решение. С получаването на адекватно обезщетение каквото собственикът би получил при свободно договаряне се изпълнява и изискването на чл. 1 от Допълнителния Протокол, във връзка с & 62 от цитираното Решение на ЕСПЧ, да бъде постигнат "справедлив баланс" между изискванията на общите интереси на общността и основните права на отделния индивид, в случаите на намеса в правото на мирно ползване на техните притежания.   

При този изход на спора, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК и своевременно направеното искане за присъждане на разноски по делото, направените такива следва да се присъдят на оспорващото дружество. Последните са общо в размер на 1310 лева, от които 10,00 лева държавна такса, 300,00 лева депозит за вещо лице и 1000 лева адвокатско възнаграждение, съгласно представен по делото списък с разноски, без да установява прекомерност на адвокатското възнаграждение с оглед определеното възнаграждение в чл. 7, ал. 2 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, а именно: при интерес от 10000 до 25 000 лв. – 1300 лв. плюс 9 % за горницата над 10000 лева.

По отношение на искането за заличаване на заинтересовани страни по делото, този състав счита, че административното правораздаване не включва разрешаване на гражданскоправни спорове, поради което това искане остава неоснователно. В тази връзка съгласно чл. 14, ал. 1 от ППЗСПЗЗ - Подаденото заявление от един наследник ползва всички останали наследници, във връзка с чл. 177, ал. 1, изр. второ от АПК - Ако оспореният акт бъде отменен или изменен, решението има действие по отношение на всички, поради което постановеното решение ползва всички наследници на процесния земеделски имот, дори и същите да не са конституирани като страни в процеса.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.172, ал. 2 от АПК и чл. 38, ал. 8 от ЗДС, Административен съд Монтана 

 

Р  Е  Ш  И :

 

ИЗМЕНЯ Решение № 12/06 01 2023 г. на Министър председател на МС за отчуждаване на имоти и части от имоти - частна собственост, за държавна нужда за изграждане на обект: "Модернизация на път I-1 /Е-79/ „Видин – Ботевград“, участък от км. 61+750 /километраж по съществуващ път I-1/ съвпадащ с км. 58+128.47 /километраж по проект/ до км. 102+060 /километраж по съществуващ път I-1/ съвпадащ с км.99+193 /километраж по проект/ на територията на областите Видин и Монтана, В ЧАСТТА и ПО ОТНОШЕНИЕ размера на паричното обезщетение за поземлен имот с идентификатор 11939.56.34 от КК на с. Войници, целият имот с площ от 6.716 дка, с отчуждена цялата площ, оценена на 3539 лева като УВЕЛИЧАВА размера на паричното обезщетение в размер на 11551 лева.

 

ОСЪЖДА Министерски съвет на Република България ДА ЗАПЛАТИ на Л.М.П.,***, сумата от общо 1310 лева разноски в производството, от които 10,00 лева държавна такса, 300,00 лева депозит за вещо лице и 1000 лева адвокатско възнаграждение.  

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване, по аргумент на чл. 38, ал. 8 от ЗДС.

 

На основание чл. 138, ал. 3 от АПК препис от решението да се изпрати на страните по реда на чл. 137 от АПК.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: