Решение по дело №179/2023 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 307
Дата: 4 октомври 2023 г.
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20237120700179
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 април 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

  Р Е Ш Е Н И Е 

В името на народа

гр. Кърджали, 04.10.2023 г.

Административен съд - Кърджали, в  публично съдебно заседание на осемнадесети септември две хиляди двадесет и трета година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря Мелиха Халил                        

като разгледа докладваното от съдия   Божкова

административно дело № 179/ 2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 26б, ал. 5 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците (ЗМДВИППП), във връзка с чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на „Централ“ ЕООД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление:***, подадена чрез пълномощник, срещу Акт за установяване на публично държавно вземане (АУПДВ) № BG16RFOP002-2.095-3073/29.03.2022 г., издаден от орган по приходите - началник сектор „Проверки“,  при ТД на НАП – Пловдив, ИРМ Стара Загора. Изложени са доводи за незаконосъобразност на оспорения акт, като постановен при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалния закон и приложимите Условия за кандидатстване за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК, Схема за набиране за подкрепа BG16 RFOP002-2. 095 "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки" както и в несъответствие с целта на закона. Претендира се и нищожност на АА поради липса на компетентност на издателя на акта. В жалбата се посочва, че в АУПДВ не са изложени надлежни мотиви, както и че с разпоредителната му част се създава неяснота по отношение на хипотезата, при която се търси връщане на сумите.Пояснява се, че оборотът на дружеството за целия референтен период от 28.11.2019 г. до 31.01.2020 г. е в размер на *** лв. без ДДС, а за периода от 28.11.2019 г. до 21.12.2019 г., признат от НАП, е *** лв. без ДДС, като  в предходната година, в периода от 22.12.2019 г. до 31.01.2020 г.,  реализираният оборот е в размер на *** лв. без ДДС. Твърди се, че по време на действието на ограничителните заповеди на министъра на здравеопазването, в периода  22.12.2020 г. – 31.01.2021 г., дружеството е реализирало оборот в размер на *** лв. без ДДС, или, с *** лв. по-нисък от този за предходната година.  Поради изложеното се посочва, че дружеството е засегнато от въведените, в периода: 22.12.2020 г. – 31.01.2021 г.,  ограничителни мерки, поради което същия е допустим за подпомагане. Излагат се и доводи за неправилно тълкуване на разпоредбата на чл.26б от ЗМДВИППП, за пълно противоречие на издадения АУПДВ с приложимите Условия за кандидатстване по схемата, както и за нарушаване на принципите на съразмерност, истинност, последователност и предвидимост, регламентирани в АПК. Искането е да се обяви нищожността, съответно – да се отмени оспорения АУПДВ. Претендират се деловодни разноски при първоначалното и новото разглеждане на делото. В съдебно заседание жалбата се поддържа от надлежно упълномощен процесуален представител. В писмена защита пълномощник на жалбоподателя развива подробни доводи в подкрепа на становището си за незаконосъобразност на оспорения АУПДВ, като посочва съдебна практика.

Ответникът –  началник сектор „Проверки“ при ТД на НАП-Пловдив, ИРМ-Стара Загора, чрез пълномощник, изразява становище за неоснователност на жалбата. Позовава се на разпоредбата на чл. 26б ЗМДВИППП, съгласно която финансова помощ следва да бъде отпусната само за периода на преустановяване на дейността, а не и за периодите, в които същата е била ограничена. Така обосновава довод, че финансова помощ се следва само за периода от 28.11.2019 г. до 21.12.2019 г. Цитира съдебна практика. Иска присъждане на деловодни разноски за производствата при първоначалното и новото разглеждане на делото.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт, на основание чл. 168, ал. 1, във връзка с чл. 146 от АПК, намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законово установения срок, от легитимирано лице и е процесуално допустима.

При преценка на представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

С решение № 947 от 18.12.2020 г. на Министерски съвет на Република България, на основание чл. 26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13.03.2020 г., и за преодоляване на последиците  (обн. ДВ, бр. 28/2020 г.) е дадено съгласие Министерство на икономиката със средства по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" (ОПИК) в размер на 156 000 000, 00 лева да обяви процедура на директно предоставяне с конкретен бенефициер - Национална агенция за приходите (НАП), с цел да се осигурят средства по обезпечаване на плащанията към крайните ползватели по мярка "Подкрепа чрез оборотен капитал на МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки", обявена и администрирана от НАП; одобрени са критерии и ред, по които НАП да предоставя на микро, малки и средни предприятия, посочената помощ, приложение към решението.

Сключен е договор за безвъзмездна финансова помощ, между НАП и Управляващия орган на ОПИК по проект BG16 RFOP002-2.095 "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки чрез прилагане на схема за подпомагане от НАП по ОПИК 2014 - 2020, въз основа на процедура чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.

Централ“ ЕООД, *** е подало предложение с рег.№ BG16RFOP002-2.095-3073 от 05.01.2021 г. по схема за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 г., за обект, преустановил/ограничил дейността си, за който се иска предоставяне на БФП в размер на 20% - ресторант „***“, находящ се в землището на ***, с КИД 56.10 „Дейност на ресторанти и заведения за бързо обслужване“.

На 08.02.2021 г., оценяващият орган е уведомил кандидата за необходимостта от извършване на корекция на подаденото проектно предложение, като са изискани справки за уточняване на декларирания от дружеството оборот. Указано е, че: 1. Оборотът, който е база за определяне на подпомагането, следва да е само за преустановената дейност, за периода от 23,30 часа на 27.11.2019 г. до 31.01.2020 година и 2. Оборотът на осъществяваната от „Централ“ ЕООД дейност, която не е преустановявана в изпълнение на заповед на министъра на здравеопазването при извънредна епидемиологична обстановка, не е база за определяне на подпомагането.

След получаване на съобщението, дружеството е представило справки за реализирания в обекта оборот, за периода 28.11.2019 г.-31.01.2020 г.; отчети от фискалното устройство на ресторанта и други счетоводни документи, като на 11.02.2021 г., кандидатът  е изменил предложението си и е декларирал оборот от преустановена/ограничена дейност в размер на *** лв.

След извършена оценка на проектното предложение, кандидатът е одобрен за финансиране, като със Заповед №3-ЦУ-270/ 19.02.2021 г. на изпълнителния директор на НАП на „Централ“ ЕООД, е предоставена БФП по заявление с рег.№ BG16RFOP002-2.095-3073/11.02.2021 г., в размер на *** лв.

На 08.02.2022 г., на основание чл.26 от АПК,  на дружеството е изпратено уведомление за възложена проверка, констатиращо несъответствия и съдържащо искане за представяне на документи.

По повод на това уведомление дружеството е представило дневни финансови отчети и хронологичен опис за периода 28.11.2019г. – 21.12.2019 г.; справка, според която оборотът на ресторант „***“, за периода 28.11.2019г.- 21.12.2019г. е в размер на *** лв., както и другите, изискани документи.

Във връзка с ново искане на проверяващия орган от 07.03.2022 г., отново са представени счетоводни справки, както и декларация, според която отчетения оборот за периода 22.12.2020 г. – 31.01.2021 г., е реализиран на обект, който се намира на територията на места за настаняване и съгласно т.10 от Заповед №РД-01-718/18.12.2020  на министъра на здравеопазването, са обслужени гостите на хотела.

На 29.03.2022 г. за извършената проверка е съставен протокол (приложение 3), в който е прието, че с т.10 от Заповед №РД-01-718/18.12.2020 г. на министъра на здравеопазването, в сила от 22.12.2020 г., е допуснато изключение от забраната по т. 11 на Заповед №РД-01-677/25.11.2020 г. на министъра на здравеопазването, по отношение на ресторантите на територията на местата за настаняване, които могат да работят само за гости на съответното място за настаняване, при използване на 50% от капацитета им и при ограничено работно време в границите между 6.00 и 22.00 часа. Прието е, че ресторантите на територията на местата за настаняване, какъвто е и въпросният обект, са имали право да работят, което се потвърждавало и от отчетения оборот с общ размер *** лв. с ДДС за периода 22.12.2020 г. до 31.01.2021 г., както и че в този случай оборотът в размер на *** лв. за периода 22.12.2019 г. - 31.01.2020 г., реализиран в обекта, не следва да се включва, като такъв за подпомагане по програмата. Посочен е период на преустановяване на дейността за подпомагане, съгласно заповед на M3 № РД-01-677 / 25.11.2020 г., изменена и допълнена със Заповед №РД-01- 718/18.12.2020 г.: от 23:30 ч. на 27.11.2020 г., до 21.12.2020г., като оборотът за подпомагане в размер на *** лв., явяващ се база за подпомагане, е този за периода от 28.11.2019 г. до 21.12.2019 г. Констатирана е разлика в размер на *** лв., като е прието, че е налице надплащане в размер на *** лв. Предложено е издаването на АУПДВ за посочената сума, ведно с лихви в размер на  *** лв., дължими от 22.02.2021 г. до 29.03.2022 г.

Въз основа на установеното в цитирания протокол е издаден и АУПДВ № BG16RFOP002-2.095-3073/29.03.2022 г., с който по отношение на „Централ“ ЕООД, *** е установено публично държавно вземане в размер на *** лв., ведно с лихви в размер на *** лв., представляващи неправомерно получени средства по схема BG16RFOP002-2.095 "Подкрепа чрез оборотен капитал за малки и средни предприятия, засегнати от временните противоепидемични мерки", Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност 2014 - 2020". Възприети са изцяло констатациите на проверяващия орган, като е прието че общият размер на декларирания от бенифициента оборот от референтния период, в размер *** лв., не съответства на размера на оборота, установен при проверката – *** лв. Посочен е полагаем размер на помощта: *** лв.

С Решение № 177/ 17.06.2022 г. по адм.д. № 139/ 2022 г. на АС – Кърджали е отменен АУПДВ № BG16RFOP002-2.095-3073/29.03.2022 г. и са присъдени разноски в полза на „Централ“ ЕООД, ***. С Решение № 4250/ 20.04.2023 г. по адм.д. № 7114/ 2022 г. на ВАС, I о. е отменено решението, постановено по адм.д. № 139/ 2022 г. на АС – Кърджали и делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на съда. Указано е, че следва да се установи дали посочения от дружеството оборот за периода 28.11.2019 г.-31.01.2020 г. е в размер на *** лв. или от счетоводните документи, представени от дружеството, се установява друг по-нисък оборот за периода 28.11.2019 г.-31.01.2020 г. в размер на *** лв.

От приетото, без оспорване от страните, заключение на ССчЕ става ясно, че оборотът на „Централ“ ЕООД за периода 28.11.2019 г.-31.01.2020 г. е в размер на *** лв. Съответно – за периода 28.11.2020 г. до 21.12.2019 г. е в размер на *** лв.

При така установената фактическа обстановка АС – Кърджали приема, че жалбата е неоснователна поради следните съображения:

Оспореният АУПДВ е издаден от компетентен орган, по смисъла на чл.26б, ал.5, изр.2-ро ЗМДВИППП – орган по приходите, съгласно Заповед № З-ЦУ-3473/01.12.2021 г. на изпълнителния директор на НАП и приложение № 1 към нея.

При издаването на акта не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, като са изложени относими фактически и правни основания. От същите става ясно, че според органа по приходите, определената за възстановяване сума в размер на *** лв., ведно с лихви в размер на *** лв., е недължимо получена, тъй като общият размер на декларирания от дружеството оборот – *** лв., не съответства на оборота, установен при проверката - *** лв. Административният орган е достигнал до тази констатация като е приел, че в периода 22.12.2020 г. – 31.01.2021 г., в обект на дружеството – ресторант „***“, намиращ се на територията на място за настаняване, е отчетен оборот в размер на *** лв. с ДДС, поради което декларираният за последния период оборот е реализиран в обект, който е функционирал, възможност предвидена и с т.10 от Заповед №РД-10-718/18.12.2020 г. (в сила от 22.12.2020 г.) на министъра на здравеопазването. Направен е извод, че дейността на обекта не е била преустановена, каквото е изискването на чл.26б, ал.1 от ЗМДВИППП.

Страните не спорят относно фактите на допустимост на предложението на „Централ“ ЕООД, *** декларирания от търговското дружество оборот от *** лв. за периода от 28.11.2019 г. до 31.01.2020 г., предоставяне на БФП в размер на *** лв., допълнително представени документи от дружеството при извършена последваща проверка през 2022 година.

Спорът се свежда до определяне на оборота на дружеството за извършваната основна дейност с код 56. 10 по КИД-2008 "Дейности на ресторанти и заведения за бързо обслужване", за която е кандидатствало за помощ в размер на 20% от оборота за преустановена дейност.

Според правилото на чл. 26б, ал. 1 от ЗМДВИППП, на микро, малки и средни предприятия, които в изпълнение на заповед на министъра на здравеопазването при извънредна епидемична обстановка са преустановили дейността си след 1 ноември 2020 г., се предоставят безвъзмездни средства в размер на процент от оборота им без ДДС за същия календарен период в рамките на периода от 1 март 2019 г. до 29 февруари 2020 г. включително, за срок до отпадането на съответното основание за преустановяване на дейността. За предприятия, които след 1 януари 2020 г. са започнали/възобновили дейност, която е преустановена в изпълнение на заповед на министъра на здравеопазването, безвъзмездните средства са в размер на процент от оборота им без ДДС за предходния месец на месеца, през който е преустановена дейността. Средствата по предходното изречение се предоставят за всеки от месеците до отпадане на съответното основание за преустановяване на дейността, като за непълен месец безвъзмездните средства се предоставят пропорционално на дните от месеца.

Във формуляра за кандидатстване жалбоподателят е посочил като своя основна икономическа дейност 56.10 "Дейност на ресторанти и заведения за бързо обслужване"; обекта, за който се иска предоставяне на безвъзмездната финансова помощ – ресторант „***“ в землището на ***, с код по Класификация на икономическите дейности (КИД) 2008 – 56.10 - Заведение за хранене и развлечение с 250 места; оборота от *** лв. за периода: 28.11.2019 г. – 31.01.2020 г.

От разпоредбата на чл.26б, ал.1 от ЗМДВИППП се установява, че БФП се предоставя на микро, малки и средни предприятия, които след 01.11.2020 г. са преустановили дейността си в резултат на издадени от министъра на здравеопазването заповеди, свързани с извънредната епидемична обстановка.

В случая са издадени четири заповеди на министъра на здравеопазването, касаещи определяне референтния период за предоставяне на БФП на жалбоподателя.

Със заповед №РД-01-626 от 27.10.2020 г. са въведени временни противоепидемични мерки на територията на Република България, считано от 29.10.2020 г. до 12.11.2020 г. В т. 9 на заповедта се сочи, че всички заведения за хранене и развлечения (ресторанти, заведения за бързо хранене, питейни заведения, кафе-сладкарници и барове), с изкл. на тези по т. 8 осигуряват физическа дистанция от 1. 5 м. между облегалките на най-близко разположените столове от две съседни маси, като не се допускат повече от 6 човека на една маса.

 Със заповед №РД-01-655 от 13.11.2020 г. са въведени временни противоепидемични мерки на територията на Република България считано от 14.11.2020 г. до 30.11.2020 г. В т. 10 на заповедта се сочи, че всички заведения за хранене и развлечения могат да работят само в часовете между 06. 00 и 23. 30 ч. През останалите часове на денонощието се допускат само доставки по домовете.

Със заповед №РД-01-677 от 25.11.2020 г. са въведени временни противоепидемични мерки на територията на Република България считано от 23. 30 ч. на 27.11.2020 г. до 21.12.2020 г. Според т. 11 от заповедта се преустановяват за посещения всички заведения за хранене и развлечения по смисъла на чл. 124 от Закона за туризма (ЗТ). Допускат се само доставки или вземане на храна за дома и офиса.

Със заповед №РД-01-718 от 18.12.2020 г. е изменена и допълнена заповед №РД-01-677 от 25.11.2020 г. като е удължен срока на временните противоепидемични мерки, считано от 22.12.2020 г. до 31.01.2021 г., като в т. 11а е предвидено изключение от забраната по т. 11 само по отношение на ресторантите на територията на местата за настаняване, които могат да работят само за гости на съответното място за настаняване, при използване на 50% от капацитета им и при ограничено работно време в границите между 6. 00 и 22. 00 часа.

Тъй като при последващата проверка през 2022 година дружеството е представило фактури и декларация, че отчетения оборот за периода 22.12.2020 г. – 31.01.2021 г., е реализиран на обект, който се намира на територията на места за настаняване и съгласно т.10 от Заповед №РД-01-718/18.12.2020  на министъра на здравеопазването, са обслужени гостите на хотела, е прието, че референтен период е от 28.11.2019 г. до 21.12.2019 г. Установено е, че оборота, реализиран от ресторант „***“ за посочения период е в размер на *** лв.

В пояснение към т.9.1 от Условия за кандидатстване и условия за изпълнение за предоставяне на БФП по ОПИК 2014-2020 е посочено, че приложимият времеви период относно мерките, въведени със Заповед №РД-01-677 от 25.11.2020 г. е от 23:00 часа на 27.11 до 21.12.2020 г.

В т.9.1 от Условията е пояснено, че предоставяната БФП следва да бъде в максимален размер на 20% от оборота без ДДС от засегнатите от Заповеди с №№ РД-01-626/27.10.2020 г., РД-01-655/13.11.2020 г., РД-01-677/25.11.2020 г. и РД-01-718/18.12.2020 г. обекти за същия период през предходната година, за срок до отпадането на ограничението, а в случай че обектите не са извършвали дейност през посочения период през предходната година, за месец октомври 2020 г. (приложимо за обекти, открити след 1 януари 2020 г.), за предприятия с код на основна/допълнителна икономическа дейност, съгласно КИД-2008 на НСИ.

Предвид установеното при последващата проверка, че ресторант „***“ е преустановил дейност за времето от 27.11.2020 г. до 21.12.2020 г., съгласно Заповед №РД-01-677 от 25.11.2020 г. на министъра на здравеопазването и т.9.1 от Условията, референтният период за „Централ“ ЕООД, за определяне на оборота, е 27.11.2019 г. до 21.12.2019 г. За посоченото обстоятелството търговското дружество е било уведомено на 08.02.2021 г. – след подаване на заявление за финансиране, като то е  заявило оборот от *** лв., в който се включва и оборот от ресторант в заведение за настаняване.

При последващата проверка, след представени от дружеството доказателства, е установено, че за периода от 27.11.2019 г. до 21.12.2019 г. реализирания оборот от ресторант „***“ е в размер на *** лв. Полагаемата помощ е в размер на *** лева (20% х *** лева). И тъй като бенефициерът е получил БФП в размер на *** лева, неправомерно получената сума е в размер на *** лева, която следва да възстанови, ведно със законната лихва от 22.02.2021 г. (датата на изплащане на помощта) до 29.03.2022 г. (датата на издаване на  АУПДВ).

Не е налице хипотезата на чл.17, ал.3 от ДОПК за недължимост на лихвите, каквито доводи са развити в жалбата. Обстоятелството, че администраторът на помощта е проверил декларираните данни преди да я отпусне, не е равнозначно на писмени указания на орган по приходите по смисъла на чл.17, ал.3 от ДОПК. Освен това според раздел II от Условията за кандидатстване и за изпълнение НАП може да извършва последващ контрол, като в случай, че бъдат констатирани несъответствия, разходите или част от тях няма да бъдат признати.

АС – Кърджали не споделя изложеното в жалбата, че съгласно утвърдените условия за кандидатстване на подпомагане подлежи и дейността, която не е преустановена в изпълнение на заповед на министъра на здравеопазването. Това тълкуване противоречи на целта на безвъзмездната финансова подкрепа, така както е посочена в т. 6 от условията, и която е "подкрепа чрез оборотен капитал на МСП, засегнати от временните противоепидемичните мерки". След като дейността не е преустановена в резултат на заповедите на министъра на здравеопазването, то предприятието, което я осъществява, не се нуждае от оборотен капитал, за да я възстанови.

В подточка 4 от т. 11. 1 "Критерии за допустимост на кандидатите" от Условията за кандидатстване е пояснено, че кандидатите трябва да са преустановили или ограничили дейността си в резултат на Заповеди с №№ №РД-01-626 от 27.10.2020 г., РД-01-655 от 13.11.2020 г., РД-01-677 от 25.11.2020 г. и РД-01-718/18.12.2020 г. на Министъра на здравеопазването в търговските обекти, по отношение на които се заявява подкрепа, и да развиват основна или допълнителна икономическа дейност (съгласно данни за 2019 г.)6 в един от следните кодове/сектори съгласно Класификация на икономическите дейности (КИД - 2008 - Приложение 3 към настоящите Условия).

Между т. 11.1, подточка 4 от Условията и  чл. 26б, ал. 1, изр. първо от ЗМДВИППП съществува противоречие, като според законовата разпоредба се предоставя безвъзмездна финансова помощ при преустановяване на дейността, а според Условията помощ се следва и при ограничаването й. В тази връзка следва да бъдат съобразени правилата на чл.15, ал. 3 от Закона за нормативните

актове, съгласно които в случай на противоречие между актове от различна степен, следва да бъде приложен по-високия по степен акт. Предвид това, в случая следва да се приложи правилото на  чл. 26б, ал. 1 от ЗМДВИППП, а не разпоредбите на Условията и критериите и реда за предоставяне на БФП. Условията обвързват кандидатите, но не могат да разширяват обхвата, установен от закон, като при противоречие със закон нямат действителни последици

При това положение, актът за установяване на публично държавно вземане като издаден от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при липса на допуснати нарушения на административнопроизводствените правила и в съответствие с материалния закон и неговата цел, е законосъобразен, а жалбата на "Централ"ЕООД като неоснователна следва да се отхвърли.

При този изход на спора и своевременно заявеното искане от пълномощник на ответника, в полза на НАП се следват деловодни разноски за първоначалното и настоящото производство в размер на 1 635,51 лв. по представен списък на разноските.

Ето защо и на основание чл. 172, ал. 2, предл. 5-то от АПК, Административен съд – Кърджали

 

Р Е Ш И:

 

Отхвърля жалбата на „Централ“ ЕООД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: ***, подадена чрез пълномощник, срещу Акт за установяване на публично държавно вземане № BG16RFOP002-2.095-3073/29.03.2022 г., издаден от орган по приходите - началник сектор „Проверки“,  при ТД на НАП – Пловдив, ИРМ Стара Загора.

ОсъждаЦентрал“ ЕООД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: *** да заплати в полза на Национална агенция за приходите, град София деловодни разноски в размер на 1 635,51 лв. ( хиляда шестстотин тридесет и пет лева и петдесет и една стотинки).

Решението подлежи на обжалване, с касационна жалба, пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщението, че е изготвено.

Препис от решението да се изпрати на страните на основание чл.138, ал.3 от АПК.    

 

                                                                                 Съдия: