АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||
РЕШЕНИЕ № 89 |
|||||||||
гр.
Видин, 17.05.2022 г. |
|||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||
Административен съд – Видин, |
II административнонаказателен състав |
||||||||
в публично заседание на |
деветнадесети април |
||||||||
през две хиляди двадесет и втора
година в състав: |
|||||||||
Председател: |
Нели
Дончева |
||||||||
Членове: |
Николай
Витков Борис
Борисов |
||||||||
при секретаря |
Мария
Иванова |
и в присъствието |
|||||||
на прокурора |
Кирил
Кирилов |
като разгледа докладваното |
|||||||
от съдия |
Нели
Дончева |
|
|||||||
Касационно
АНД № |
71 |
по описа за |
2022 |
Година |
|||||
и за да се
произнесе, съобрази следното: |
|||||||||
Производството е по чл.63, ал.1, предложение „второ”
ЗАНН във връзка с глава ХІІ
от АПК. Делото е образувано
по касационна жалба, подадена от адв.Х.Д. - процесуален
представител на „А. – Т.“ ЕООД гр.Пловдив с управител Д.К. против Решение № 18
от 12.01.2022 год., постановено по АНД № 568/2021 год. по описа на РС - Видин,
с което е потвърдено НП № 911/2021 от 13.05.2021 г. на Началник на отдел „МРР
Дунавска“ към ГДМРР, упълномощен със заповед № ЗАМ-43 от 07.01.2019г. на Директора
на Агенция „Митници“, с което на касатора е наложено
административно наказание „имуществена санкция” в размер на 2 325,60 / две хиляди
триста двадесет и пет лева и шестдесет ст./ лева на основание чл.126, ал.1, т.2
от Закона за акцизите и данъчните складове /ЗАДС/ и на основание чл.124, ал.1
от ЗАДС е постановено отнемане в полза на държавата на стоките предмет на нарушението,
а именно: 90 броя пълни запечатани туби х 20 литра с наименование Power Diesel Hoyer. Поддържа се в жалбата,
че атакуваното решение на Районен съд – Видин е неправилно, като постановено при неправилно
приложение на материалния закон и при съществено нарушение на съдопроизводствените правила - касационни
основания за отмяната по чл.209, т.3 от АПК. Сочи се, че съдът,
въпреки служебното начало, не е изискал оригиналите на АУАН и НП, а приложените
копия не са придружени с разписки за връчване, като в тази насока съдът не е изложил
мотиви. Посочва се, че съдът е отказал независима експертиза и становище на вещо
лице, което да внесе яснота относно материята, а в преписката липсва документ
удостоверяващ г-жа Р.Д. в какво качество, как и защо е класирала анализираната
стока по МЛЕ в код 27102011. Твърди се, че не са изложени и мотиви относно мястото
на извършеното нарушение, като се поддържа че проверката е извършена на територията
на Р Румъния, както и мотиви относно възможността за прилагане на чл.14, ал.4
от ЗАДС. Сочи се и че дружеството
е било лишено от възможността да сключи споразумение, с което за пореден път е
било нарушено правото му на защита. Иска се от Съда да
постанови решение, с което да отмени решението на РС - Видин и да се отмени атакуваното
Наказателно постановление, като незаконосъобразно. Претендират се и направените
по делото разноски за двете инстанции. Ответникът отдел
„МРР Дунавска“ към ГД „МРР“, ЦМУ, Агенция „Митници“ редовно призован, чрез процесуалния
си представител и в отговор на касационната жалба оспорва подадената касационна
жалба и излага подробни съображения за правилност и законосъобразност на атакуваното
решение. Представителят на
ОП Видин посочва, че жалбата е неоснователна, а решението на ВРС като правилно
и законосъобразно следва да бъде оставено в сила, с оглед мотивите му за доказаност на нарушението. Административен съд – Видин,
като взе предвид събраните по делото доказателства, доводите на
страните и посочените касационни основания в жалбата,
намира следното: Касационната жалба е подадена
в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от субект имащ правен интерес от обжалване и е допустима. Разгледана по същество същата се явява неоснователна по следните съображения: Безспорно се установява, че на 07.02.2021 г.
в 02: 20 ч. на ГКПП Дунав
мост на трасе вход, на влизане
в Р България, служители на Агенция „Митници“ - В.Б. - инспектор в Агенция "Митници" в ЦМУ и К.К.
- инспектор в отдел
"МРР Дунавска", спрели
за проверка товарен автомобил
с рег. номер № RE *** А/ РВ
**** ЕВ, стопанисван от "А.
- Т." ЕООД, ЕИК: ****** и шофьор Г. Р.. За превозваната стока последният представил 3 бр. международни товарителници (CMR), една от които с дата
29.01.2021 г, като превозвач и получател на стоката било посочено "А. – Т." ЕООД, със
седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, район "Тракия", ж-к. "Тракия", бл. 262А, ет. 3, ап. 9. Едната от стоките била описана в международната товарителница като Power Оil 90 x 20 l. Митническите инспектори
съпроводили товарния автомобил до Митническо бюро Видин за щателна
проверка. След осъществяване на физически оглед на товарното помещение проверяващите служители установили 4 броя палета с по 20 броя туби
на пале с вместимост 20 литра и 10 от същите, разположени
на пода на товарното помещение. Общото количество било 1800 литра - 90 броя запечатани туби по 20 литра.
На тубите имало надпис Power Diesel Hoyer. Служителите направили измерване със служебен денситометър DMA – 35 N,
който отчел плътност 0, 833 при 15 градуса по Целзий.
Шофьорът Р. изпратил фактура с № 227145/27.01.2021 на
служебен имейл адрес и заявил, че въпросната стока е закупена на търг за
добавка за гориво. На сайта
на производителя този продукт бил описан като
стандартно дизелово гориво. Свидетелят В.Б. след извършена справка в системата на Българска акцизна централизирана информационна система, установил, че дружеството получател не е регистрирано по Закона за акцизите
и данъчните складове.
Била взета проба съгласно Наредба № 3 от 18.04.2006 г. за вземането на проби и методите
за анализ за целите на
контрола върху акцизните стоки с протокол № 39/07.02.2021 г. и поставени
пломби номера № 0062217, 0062282,
0062256, 006***1. Били предприети
действия по разтоварване на стоката, която
на основание чл.107а от ЗАДС била задържана с Протокол № 21BG9950А005432 от 07.02.2021 г. Съгласно становището на
изготвената експертиза в Митническа лаборатория гр. Русе № 15/15.02.2021 г., изпитаната проба
представлявала "тежко масло" – "газьол". С последващо писмо от 22.02.2021 г. от Дирекция Митническа
дейност и методология допълнили, че на основание Правила 1 и 6 от Общите правила за тълкуване на Комбинираната номенклатура, забележка 2 към глава 27 от Комбинираната номенклатура, забележка 5 към подпозициите на глава 27, допълнителна забележка 2 букви г), д) и ж) към глава 27 на Комбинираната
номенклатура и текста на подпозиция 271020, класирането на анализираната стока по МЛЕ, се извършва
в код 27102011 на Комбинираната номенклатура. Към момента на
проверката не били представени документи, от които да е видно
плащането, начисляването или обезпечаването на дължимия акциз, какъвто,
съгласно чл. 2, т. 3 от ЗАДС се дължи
за енергийните продукти, а посоченият код се отнася за енергиен продукт, съгласно
чл. 13, ал. 1, т. 2 от ЗАДС. Предвид
констатираното, на управителя на дружеството - превозвач и получател на стоката
е изпратена покана – изх.№ 32-65534 от 25.02.2021г. за изясняване на факти и обстоятелства
и съставяне на АУАН, чието получаване е било потвърдено от последния с писмо изх.№
70 от 26.02.2021г.. Предвид
неявяване на представляващия дружеството или упълномощено от него лице в посочения
срок, на 15.03.2021г., при условията на чл. 40, ал. 2 ЗАНН е съставен АУАН № 571, предявен и връчен лично
на управителя Д.К.
на 18.03.2021г., чрез служител на териториален отдел „МРР-Тракийска“. Въз основа на
съставения АУАН и установената в него фактическа обстановка Началник на отдел „МРР Дунавска“ към ГДМРР, упълномощен
със заповед № ЗАМ-43 от 07.01.2019г. на Директора на Агенция „Митници“ издал атакуваното
НП, връчено лично на управителя на дружеството на 07.06.2021г. В законния срок същото е било оспорено
пред ВРС. Въз основа на установените по делото
обстоятелства, Районен съд - Видин приел, че дружеството е осъществило състава на нарушението по чл.126,
ал.1, т.2 от ЗАДС и потвърдил НП. Касационната инстанция
напълно споделя този извод на първоинстанционния съд,
предвид следното: Следва да бъде
отбелязано, че фактическите и правни изводи на районния съд са съобразени с доказателствата
по делото и приложимите нормативни разпоредби. Съдът е събрал и коментирал относимите за правилното решаване на спора доказателствени средства, обсъдил е всички факти от значение
за спорното право и е извел обосновани изводи, които настоящият състав изцяло
споделя и на основание чл. 221, ал.
2 от АПК препраща към тях. Както е установил
и въззивният съд, АУАН и НП са издадени от длъжностни
лица, в рамките на определената им с чл. 128, ал.
1 и ал. 2 от ЗАДС компетентност и отговарят на изискванията
относно формата и съдържанието им, предвидени в чл. 42,
респективно чл. 57, ал. 1 от ЗАНН. В НП, а също и в АУАН,
се съдържа пълно, точно и ясно словесно описание както на нарушението, така и
на обстоятелствата, при които същото е било извършено. Не са налице нарушения,
които биха могли да доведат до ограничаване възможността нарушителят да организира
защитата си в някоя от фазите на производството. Установената с АУАН фактическа
обстановка е коректно възпроизведена в наказателното постановление, при изяснени
всички елементи на съставомерното деяние от обективна
страна. Не са налице нарушения на процедурата по установяване на нарушението и
ангажиране на съответната имуществена отговорност. Неоснователно в тази
връзка се явява твърдението в касационната жалба за допуснато съществено нарушение
на съдопроизводствените правила, предвид неизискването
на оригиналите на АУАН и НП, в т.ч. и разписките за връчването им, както и че
не е била назначена по делото експертиза. Следва да се посочи,
че всички документи от административната преписка са представени в заверени копия,
като НП е представено и в оригинал, както и че в първоинстанционното
производство жалбоподателят не е оспорил нито един от документите по преписката.
Ето защо голословни се явяват твърденията за нарушено право на защита на жалбоподателя,
предвид неяснотата относно кой АУАН и НП са връчени, предвид изписването на номерата
им в приложените разписки, предявяването на АУАН лично на представляващия дружеството
и т.н. и то при положение че НП своевременно е било атакувано пред съда. Същите съображения
са относими и по отношение на незназначаване
на поисканата експертиза - при положение че приложеното по преписката заключение
не е оспорено и същото е изготвено от акредитирана митническа лаборатория към
ЦМУ София. Настоящият състав
намира, че не е било допуснато нарушение и на разпоредбата на чл.40, ал.1 и ал.3
от ЗАНН, като представляващият дружеството нарушител е поканен да се явява за
съставяне на АУАН и предвид неявяването му, актът е съставен при условията на
чл.40, ал.2 и ал.3 от ЗАНН, като в акта са изложени и мотиви за горното. В
случая съставеният акт е връчен по надлежния ред и на нарушителя
е предоставена възможност
да изложи писмени възражения по него. Нещо
повече, фактът, че е налице осъществен
съдебен контрол спрямо издаденото наказателно постановление предполага достатъчна гаранция за защита
на правата му. Неоснователно се
явява и твърдението, че в преписката липсва документ удостоверяващ г-жа Р.Д. в
какво качество, как и защо е класирала анализираната стока по МЛЕ в код 27102011.
В преписката се съдържа писмо до зам.главния директор на ГД МРР, подписано от
Р.Д., която видно от сайта на Агенция „Митници“ е директор на дирекция „Митническа
дейност и методология“, която дирекция отговаря за тарифното класиране. Неоснователно се
явява и твърдението за постановяване на решението при неправилно приложение на
материалния закон. По същество извършеното от касатора деяние е доказано и съдържа признаците на административно нарушение, изразяващо се в нарушаване на установената в 126, ал. 1, предложение „първо“ от ЗАДС,
забрана за лицето да държи акцизни стоки съгласно
чл.4, т.1 от ЗАДС във връзка с чл.2, т.3 от ЗАДС – общо 1800 литра енергиен
продукт „газьол“ с код по Комбинираната номенклатура 27102011 без данъчен документ
по ЗАДС или фактура, или митническа декларация, или придружителен административен документ/електронен административен документ или документ на хартиен
носител, когато компютърната система не работи, или
друг документ, удостоверяващ плащането, начисляването или обезпечаването на акциза. Предвид класирането на продукта като „газьол“, с код по Комбинираната
номенклатура 27102011, неприложива се явява
разпоредбата на чл.14, ал.4 от ЗАДС, тъй като посоченият код не е посочен в
нея. От АНО е наложено съответното за извършеното нарушение наказание "имуществена санкция", в предвидения от закона абсолютен
размер. Макар и относително висок, този размер е определен от законодателя като справедлив, съобразно презумираната степен на обществена опасност на деянието.
Нарушението е типично за вида си
и не разкрива по-ниска степен на опасност за
установения ред на държавно управление
в сравнение с други нарушения от същия вид. При установеност
на подлежащо на санкциониране деяние по чл.126 от ЗАДС, правилно на основание чл. 124, ал. 1 от ЗАДС, стоките, предмет на нарушението
са отнети в полза на Държавата. Неоснователен се
явява и изложеният от касатора довод че дружеството е било лишено от възможността
за сключване на споразумение, при положение че представляващият дружеството е
бил уведомен за възможността, регламентирана в чл.107з и следв.
от ЗАДС, видно от връченият АУАН и положеният подпис. При така изложеното,
настоящият състав намира, че обжалваното съдебно решение не страда от пороци,
представляващи касационни основания за отмяната му. Същото е правилно и законосъобразно
постановено, поради което следва да бъде оставено в сила. При този изход
на делото и предвид заявеното от процесуалния представител на ответника в настоящото
производство искане за присъждане на разноски, съдът намира същото за основателно.
Съобразно разпоредбата на чл. 63, ал.
5 от ЗАНН на ответника се следва юрисконсултско
възнаграждение в размер на 80 лева за защита пред настоящата инстанция, определено
съобразно разпоредбата на чл. 27е от Наредбата
за заплащането на правната помощ. Водим от горното
и на основание чл.63, ал.1, изр.първо от ЗАНН във връзка с чл. 221, ал.2 от АПК,
Административен съд – Видин Р Е Ш И: ОСТАВЯ В СИЛА Решение
№ 18 от 12.01.2022 год., постановено по АНД № 568/2021 год. по описа на РС - Видин,
с което е потвърдено НП № 911/2021 от 13.05.2021 г. на Началник на отдел „МРР
Дунавска“ към ГДМРР, упълномощен със заповед № ЗАМ-43 от 07.01.2019г. на Директора
на Агенция „Митници“, с което на „А. – Т.“ ЕООД, Булстат ******, със седалище и адрес за управление: гр. Пловдив, ж.к. „Тракия“, бл.262а, ет.3, ап.9, управлявано и представлявано от Д.К., е наложено административно наказание
„имуществена санкция” в размер на 2 325,60 /две хиляди триста двадесет и пет лева
и шестдесет ст./ лева на основание чл.126, ал.1, т.2 от Закона за акцизите и данъчните
складове /ЗАДС/ и на основание чл.124, ал.1 от ЗАДС е постановено отнемане в полза
на държавата на стоките предмет на нарушението, а именно: 90 броя пълни запечатани
туби х 20 литра с наименование Power Diesel Hoyer. ОСЪЖДА
„А. – Т.“ ЕООД Булстат
******, със седалище и адрес
за управление: гр. Пловдив,
ж.к. „Тракия“, бл.262а, ет.3, ап.9, управлявано
и представлявано от Д.К., да заплати на Агенция "Митници" гр. София, направените
по делото разноски в размер на 80 /осемдесет/ лева. Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:
1.
2. |
|||||||||
Решение по дело №71/2022 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 89 |
Дата: | 17 май 2022 г. (в сила от 17 май 2022 г.) |
Съдия: | Нели Стефанова Дончева |
Дело: | 20227070700071 |
Тип на делото: | Касационно административно наказателно дело |
Дата на образуване: | 29 март 2022 г. |