Решение по дело №516/2019 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 262
Дата: 8 ноември 2019 г. (в сила от 10 февруари 2020 г.)
Съдия: Николета Антонова Карамфилова
Дело: 20197110700516
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

гр.Кюстендил, 08.11.2019г.

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

                Кюстендилският административен съд, в открито съдебно заседание на шести ноември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

Административен съдия: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

 

и секретар Антоанета Масларска, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова адм.д.№516/2019г. по описа на КАС, за да се произнесе взе предвид:

 

                  Производството е по реда на чл.459 от ИК.

С.И.Б., ЕГН ********** *** в качеството му на кандидат за общински съветник от листата на БСП ЗА БЪЛГАРИЯ обжалва решение №61-МИ/28.10.2019г. на ОИК – Трекляно за определяне резултатите от изборите за общински съветници на Община Трекляно в частта по т.4 за избор на общински съветници от листата на БСП ЗА БЪЛГАРИЯ. Като незаконосъобразност на решението сочи неправилно определяне на преференциите спрямо него – не са отразени в негова полза 15 бр. действителни гласа за партията, от която е издигнат за кандидат за общински съветник, представляващи вот без отбелязано предпочитание, поради което е останал в списък Б, като лице, което не е надхвърлило общинската избирателна квота. Моли за отмяна решението на ОИК – Трекляно и връщане книжата на комисията за обявяване на действителните резултати. Не се претендират разноски.

Б.К.А., ЕГН ********** *** в качеството му на кандидат за общински съветник от листата на БСП ЗА БЪЛГАРИЯ обжалва решение №61-МИ/28.10.2019г. на ОИК – Трекляно за определяне резултатите от изборите за общински съветници на Община Трекляно в частта по т.4 за избор на общински съветници от листата на БСП ЗА БЪЛГАРИЯ. Като незаконосъобразност на решението сочи неправилно определяне на преференциите, като не са отчетени 7 бр. предпочитания за него. Счита, че решението на ОИК – Трекляно следва да се отмени и книжата да се върнат на комисията за обявяване на действителните резултати.

А.А.П., ЕГН ********** *** в качеството му на кандидат за общински съветник от листата на БСП ЗА БЪЛГАРИЯ обжалва решение №61-МИ/28.10.2019г. на ОИК – Трекляно за определяне резултатите от изборите за общински съветници на Община Трекляно в частта по т.4 за избор на общински съветници от листата на БСП ЗА БЪЛГАРИЯ. Като незаконосъобразност на решението счита неправилно определяне на преференциите, като не са отчетени 2 бр. предпочитания за него. Счита, че решението на ОИК – Трекляно следва да се отмени и книжата да се върнат на комисията за обявяване на действителните резултати.

О.Д.Т., ЕГН ********** *** в качеството му на кандидат за общински съветник от листата на ПП ГЕРБ обжалва решение №61-МИ/28.10.2019г. на ОИК – Трекляно за определяне резултатите от изборите за общински съветници на Община Трекляно в частта по т.4 за избор на общински съветници от листата на ПП ГЕРБ. Счита, че решението е незаконосъобразно, поради неправилно отчитане на преференциите, дадени за него. Моли за отмяна на решението на ОИК – Трекляно, като се отрази действителния вот на избирателите за него като общински съветник.

А.Н.С., ЕГН ********** *** в качеството й на кандидат за общински съветник от листата на ПП ГЕРБ обжалва решение №61-МИ/28.10.2019г. на ОИК – Трекляно за определяне резултатите от изборите за общински съветници на Община Трекляно в частта по т.4 за избор на общински съветници от листата на ПП ГЕРБ. Релевираната незаконосъобразност на решението е свързана с неправилното определяне броя на преференциите за нея. Моли за отмяна на решението и връщане на книжата за отразяване на действителните резултати по отношение на дадените за нея преференции.

ПП ВМРО – БНД чрез пълномощника М.Р.Д. *** обжалва решение №61-МИ/28.10.2019г. на ОИК – Трекляно за определяне резултатите от изборите за общински съветници на Община Трекляно в частта по т.4 за избор на общински съветници от листата на ПП ВМРО – БНД. Като незаконосъобразност се сочи неправилно отразени преференции за кандидатите за общински съветници, издигнати от партията. Иска се отмяна на решението и отразяване на действителните резултати от изборите.

                  Ответникът, чрез пълномощника изразява становище, че решението на ОИК – Трекляно е взето при стриктното спазване на разпоредбите на ИК и законодателството като цяло. Излага съображения за недопустимост на жалбите, поради липса на правен интерес от оспорването, респ. за неоснователност на същите.

Заинтересованите страни З.В.Е. и ПП ГЕРБ не се явяват и не изразяват становище по жалбите.

Заинтересованите страни К.А.А., Т.Д.В., БСП ЗА БЪЛГАРИЯ, М.Р.Д. намират съответните жалби за основателни.

Заинтересованите страни С.И.С., Т.И.Т. и И.А. В. считат съответните жалби за основателни.

Заинтересованата страна В.Д.Й. не може да прецени дали жалбата е основателна или не.

                 Кюстендилският административен съд след като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:

Предмет на обжалване в настоящото производство е решение №61-МИ/28.10.2019г. на ОИК – Трекляно за определяне резултатите от изборите за общински съветници на Община Трекляно в частта по т.4 от решението за избор на общински съветници от листата на БСП ЗА БЪЛГАРИЯ, ПП ГЕРБ и ПП ВМРО - БНД. Същото е взето на основание чл.85, ал.1, чл.87, ал.1, т.1 и т.26 във врчл.453 и чл.454 от ИК. С решението са определени: общинската избирателна квота от 51 действителни гласове; мандатите за общински съветници по партии и коалиции, получили действителни гласове не по-малко от общинската избирателна квота, както следва: ПП ВМРО - БНД – 2 бр., ПП ГЕРБ – 3 бр. и БСП ЗА БЪЛГАРИЯ – 6 бр.; обявени са избраните общински съветници.

Видно от Протокол №91-МИ/28.10.2019г. на ОИК – Трекляно броят на избирателните секции в Община Трекляно е 9 /девет/.

Изборите за общински съветници и за кметове на 27.10.2019г. са произведени на основание УКАЗ на Президента на РБ №163/10.07.2019г. за насрочване на избори за общински съветници и за кметове на 27 октомври 2019г. /ДВ бр.56/16.07.2019г./.

Жалбоподателите С.И.Б., Б.К.А. и А.А.П., с решение №35-МИ/24.09.2019г. на ОИК – Трекляно, са регистрирани за участие в изборите за общински съвет като кандидати за общински съветници от листата на БСП ЗА БЪЛГАРИЯ, съответно под номера 2, 7 и 5, а лицето Р. К. П. е регистриран под №1 в същата листа /срав. решение №35-МИ/24.09.2019г. на ОИК – Трекляно и у-ния/. Жалбоподателите О.Д.Т. и А.Н.С., с решение №36-МИ/24.09.2019г. на ОИК – Трекляно, са регистрирани за участие в изборите за общински съвет като кандидати за общински съветници от листата на ПП ГЕРБ, съответно под номера 6 и 1 /срав. решение №36-МИ/24.09.2019г. на ОИК – Трекляно и у-ния/. С решение №32-МИ/24.09.2019г. е регистрирана кандидатската листа на ПП ВМРО – БНД за общински съветници с девет кандидата, като М.Р.Д. е под №1, а И.А.В. – под №3 /срав. решение №32-МИ/24.09.2019г./.

Като доказателства по делото са представени заверени копия на протоколите от деветте СИК за избиране на общински съветници за Община Трекляно. От тях се установяват следните данни от преброяването на предпочитанията /преференциите/ за жалбоподателите:

В протокол на СИК №********* с.Трекляно са отразени за М.Д. - 8 бр., И.В. – 2 бр., за А.С. - 7 бр., О.Т. - 0 бр., за С.Б. - 9 бр., за А.П. – 25 бр., за Б.А. – 2 бр.

В протокол на СИК №********* с.Габрешевци са отразени за М.Д. - 1 бр., И.В. – 0 бр., за А.С. - 2 бр., О.Т. - 0 бр., за С.Б. - 2 бр., за А.П. – 1 бр., за Б.А. – 0 бр.

В протокол на СИК №********* с.Добри дол са отразени за М.Д. - 0 бр., И.В. – 0 бр., за А.С. - 0 бр., О.Т. - 0 бр., за С.Б. - 0 бр., за А.П. – 0 бр., за Б.А. – 1 бр.

В протокол на СИК №********* с.Горни Коритен са отразени за М.Д. - 2 бр., И.В. – 17 бр., за А.С. - 1 бр., О.Т. - 2 бр., за С.Б. - 1 бр., за А.П. – 2 бр., за Б.А. – 1 бр.

В протокол на СИК №********* с.Средорек са отразени за М.Д. - 30 бр., И.В. - 0, за А.С. - 2 бр., О.Т. - 0 бр., за С.Б. - 1 бр., за А.П. – 5 бр., за Б.А. – 12 бр.

В протокол на СИК №********* с.Сушица са отразени за М.Д. - 0 бр., И.В. - 0 бр., за А.С. - 1 бр., О.Т. - 1 бр., за С.Б. - 1 бр., за А.П. – 1 бр., за Б.А. – 3 бр.

В протокол на СИК №********* с.Чешлянци са отразени за М.Д. - 0 бр., И.В. – 0 бр., за А.С. - 0 бр., О.Т. - 0 бр., за С.Б. - 3 бр., за А.П. – 2 бр., за Б.А. – 7 бр.

В протокол на СИК №********* с.Долно Кобиле са отразени за М.Д. - 0 бр., И.В. – 0 бр., за А.С. - 0 бр., О.Т. - 0 бр., за С.Б. - 0 бр., за А.П. – 13 бр., за Б.А. – 0 бр.

В протокол на СИК №********* с.Злогош са отразени за М.Д. - 2 бр., И.В. – 0 бр., за А.С. - 2 бр., О.Т. - 16 бр., за С.Б. - 0 бр., за А.П. – 0 бр., за Б.А. – 1 бр.

От изброените девет протокола на СИК и протокола на ОИК се установява и че за БСП ЗА БЪЛГАРИЯ са дадени общо 15 бр. действителни гласа без отбелязване на преференция за кандидат в листата на партията, за ПП ВМРО - БНД – 15 бр. и за ПП ГЕРБ – 4 бр.

От приетите като доказателства по делото Предложение за протокол на ОИК – Трекляно за избиране на общински съветници на „Информационно обслужване“ АД от 28.10.2019г., 07.27ч. и числовите данни от протоколите на СИК, се установят следните вписани данни от гласуването за избор на общински съветници – за М.Д. - 43 бр., И.В. – 19 бр., за ПП МВРО – БНД без преференция 15 бр., за А.С. - 15 бр., О.Т. - 19 бр., за ПП ГЕРБ без преференции 4 бр., за С.Б. - 17 бр., за А.П. – 47 бр., за Б.А. – 20 бр., за БСП без преференции 15 бр. и за Р. П. – 9 бр.

Жалбоподателят С.Б. от листата на БСП ЗА БЪЛГАРИЯ е останал седми в общата класация по получени предпочитания и съответно е посочен в списък Б с отчетени за него 17 преференции – мандатите за партията са 6 бр.

Поради еднакъв брой предпочитания отчетени за А.С. и О.Д.Т. от листата на ПП ГЕРБ е проведен жребий, обективиран в решение №60-МИ/28.10.2019г. на ОИК – Трекляно. За избран кандидат за общински съветник жребият е определил А.С., в следствие на което О.Т. е останал четвърти в списък А и съответно неизбран общински съветник, доколкото мандатите за ПП ГЕРБ са 3 бр.

Въз основа на тези данни е изготвено от „Информационно обслужване“ АД предложение за решение на ОИК – Трекляно по чл.453 и чл.454 от ИК за избор на общински съветници за Община Трекляно и от ОИК е взето решение №61-МИ/28.10.2019г., като за избрани общински съветници във връзка с разпределените мандати по партии и коалиции и получените гласове са избрани М.Р.Д. /58 префер./, И.А.В. /19 префер./, З.В.Е. /29 префер./, В.Д.Й. /24 префер./, А.Н.С. /23 префер./, А.А.П. /47 префер./, Т.И.Т. /43 префер./, С.И.С. /40 префер./, К.А.А. /25 префер./, Т.Д.В. /25 префер./ и Б.К.А. /20 префер./.

С оглед така установената фактическа обстановка съдът намира жалбите за допустими, като подадени от процесуално легитимни субекти по см. на чл.459, ал.1 от ИК – оспорващите обосновават правния си интерес с неправилно отчетени за тях преференции в проведените избори за общински съветници, водещо до неправилно отразен изборен резултат, в срок и пред компетентен съд по см. на чл.133 от АПК. Разгледани по същество са неоснователни, по следните съображения:

Обжалваното решение на ОИК - Трекляно по своята правна същност представлява индивидуален административен акт. Като такъв съдът счита, че е издаден от компетентен орган по см. на чл.87, ал.1, т.26 във вр.с чл.453, ал.454 от ИК, при спазване на предвидената от закона форма, съдържащ задължителните реквизити по ИК.

След анализ на събрания доказателствен материал и наведените основания за незаконосъобразност на обжалваното решение на ОИК - Трекляно в посочената част във врчл.459, ал.7 от ИК в жалбата на С.И.Б., съдът намира оспорения акт за правилен и законосъобразен. С разпоредбите на чл.437, ал.4 и ал.5 от ИК е създадена възможност за избирателят да избира или да даде едно предпочитание /преференция/ за кандидат за общински съветник в избраната от него кандидатска листа на партия или коалиция, или да не отбележи предпочитание /преференция/, а да постави съответния знак само за избраната от него партия или коалиция, като в последния случай предпочитание /преференция/ се зачита за кандидата, посочен на първо място в листата. Разпоредбата на чл.454, ал.1 от ИК посочва как се извършва определянето на избраните кандидати за общински съветници от всяка кандидатска листа на партия или коалиция – според броя на предпочитанията /преференциите/ по чл.437, ал.4 и ал.5 от ИК и подреждането на кандидатите в листата. Кандидатите, получили валидни преференции се подреждат според броя им, като се започне от този с отчетен най-висок брой преференции. Тези кандидати се изваждат от кандидатската листа на партията или коалицията и образуват списък А. Останалите запазват първоначалното си подреждане в листата и образуват списък Б /срав. чл.454, ал.2 и 3 от ИК/.

От протоколите на секционните избирателни комисии по чл.440 от ИК за деветте избирателни секции в общината, които съдът възприема като официални документи, ползващи се с необорена доказателствена сила по см. на чл.179, ал.1 от ГПК /по отношение на същите не е поискано и съответно открито производство по оспорване истинността им по реда на чл.193 от ГПК, в същите няма отразени забележки, свързани с определянето на действителни и недействителни гласове – наличен е само един, но с вписано взето решение по реда на ИК, липсват записани възражения или приложени жалби за извършени нарушения, няма отразени спорове между членовете на СИК за резултатите от гласуването/ чрез чисто математическо пресмятане се установява, че жалбоподателя С.Б. има получени 17 предпочитания, като този резултат го подрежда на седмо място сред кандидатите за общински съветници от БСП ЗА БЪЛГАРИЯ при спазване на разпоредбата на чл.454, ал.3 от ИК. Наведеното възражение за прибавяне на 15 бр. действителни гласове, отчетени като такива без преференции към получените от него 17 бр., съдът не възприема за основателно по арг. от нормата на чл.437, ал.5 от ИК, доколкото последната дава това право само и единствено на първия посочен в листата на партията кандидат. Фактът, че посочения на първо място в листата на БСП ЗА БЪЛГАРИЯ кандидат Р. П. е избран за кмет /срав.  решение №59-МИ/28.10.2019г./, не води до преподреждане на вече регистрираната листа на партията с решение №35-МИ/24.09.2019г. на ОИК – Трекляно, т.е. не поставя С.Б. като кандидат за общински съветник под №1. Нормата е императивна и не може да се извършва разширително тълкуване. В този смисъл правилно и в съответствие със закона ОИК – Трекляно е поставила жалбоподателя в списък Б. Жалбата се явява неоснователна.

Съвкупната преценка на събрания доказателствен материал във връзка с наведените основания за незаконосъобразност на обжалваното решение на ОИК - Трекляно във врчл.459, ал.7 от ИК в жалбата на О.Д.Т., обуславя извода на съда за правилност и законосъобразност на решението в оспорената част. Отново от протоколите на СИК, представляващи официални документи с необорена материална доказателствена сила и чрез математическо пресмятане съдът установява, че за О.Т. – кандидат за общински съветник от листата на ПП ГЕРБ, са дадени и съответно отчетени 19 преференции. Същият брой предпочитания – 19, е получила и А.С., сборувани при прилагане на чл.437, ал.4 и ал.5 от ИК /15 + 4/. В този случай правилно от ОИК – Трекляно е приложена разпоредбата на чл.454, ал.4 от ИК – проведен жребий, тъй като и двамата кандидати попадат в списък А. Жребият е обективиран в решение №60-МИ/28.10.2019г., като е проведен при спазване на правилата на посочената по-горе норма. За избран кандидат от листата на ПП ГЕРБ жребият е определил А.С., поради което решението на ОИК за избор на общински съветници от листата на ПП ГЕРБ е правилно и законосъобразно, а жалбата е неоснователна.

По отношение жалбите на Б.А. и А.П. съдът формира извод за неоснователност. От чистото математическо сборуване на отчетените в протоколите на СИК предпочитания /преференции/ за Б.А. се установяват 27 бр., а за А.П. 49 бр. Същевременно в протокола на ОИК, изготвен на база даденото предложение от „Информационно обслужване“ АД, са вписани за Б.А. 20 предпочитания /преференции/, а за А.П. – 47 предпочитания /преференции/. В този смисъл съдът намира, че действително е налице неправилно отразяване на резултатите от гласуването на местния вот за общински съветници по отношение на тези двама жалбоподатели, доколкото вписаните предпочитания /преференции/ за тях в протокола на ОИК – Трекляно като сбор не съответстват на тези, получени чрез сборуване на данните, вписани в протоколите на СИК - действително получените преференции. Същевременно обаче и чрез така направеното отразяване на предпочитанията кандидатите остават в списък А и се считат за избрани общински съветници на база общото подреждане на кандидатите по реда на чл.454, ал.3 от ИК, поради което не е налице резултат, различен от отразения в оспореното решение по отношение на общинските съветници от листата на БСП ЗА БЪЛГАРИЯ /независимо от отразените предпочитания двамата кандидати и в двата случая ще бъдат избрани за общински съветници/. В този смисъл жалбите се явяват неоснователни.

Оспорванията на ПП ВМРО – БНД и А.С., след анализ на доказателствения материал по делото, се възприемат от съда като неоснователни. Доказателствената сила на протоколите на СИК и ОИК в аспекта на отразените изборни резултати за ПП ВМРО – БНД и А.С. не е разколебана. Не може да се стигне до извод за допуснати съществени нарушения, поради липса на вписани забележки, свързани с определянето на действителните и недействителните гласове, възражения за преброяването на бюлетините, особени мнения, депозирани жалби или сигнали. В протоколите е налице отразяване на спокойна и нормална изборна обстановка, установените зачерквания са във връзка с очевидни фактически грешки, т.е. отразяват неправилно вписване на числови данни в графа, която следва да отчита общ сбор от други две графи, а в останалите случаи са извършени при спазване на изискванията на чл.441, ал.2 от ИК – налични са подписите на членовете на СИК и са извършени при хипотезата „след обявяване на резултатите“ или при условията на чл.445, ал.5 от ИК. Съдът приема, че отразения изборен резултат по отношение на ПП ВМРО – БНД и А.С. от листата на ПП ГЕРБ е действителния такъв, поради което жалбите са неоснователни.

На база извършената цялостна проверка с оглед събрания доказателствен материал съдът счита, че не се установяват съществени нарушения на изборния процес, които да водят до изборен резултат, различен от отразения в протокола на ОИК – Трекляно за избиране на общински съветници на общината, а оттук и да обуславят незаконосъобразност на обжалваното решение №61-МИ/28.10.2019г. на ОИК – Трекляно. Изборният процес е многофазна процедура, в която участват редица органи и лица с конкретно възложени от ИК правомощия и задължения на всеки етап от процеса. Анализът на доказателствата, събрани във връзка с релевираните възражения за незаконосъобразност относно този процес, показва спазване на подробно разписаните действия и правомощия. Това от своя страна гарантира и установява законосъобразно протичане и приключване на произведените избори за общински съветници на 27.10.2019г. в Община Трекляно. Оспореното решение ще бъде потвърдено като законосъобразно.

Съдът не присъжда разноски, тъй като не се претендират.

Воден от горното и на основание чл.459, ал.10 от ИК, съдът

 

                                       Р    Е    Ш    И:

 

ПОТВЪРЖДАВА решение №61-МИ/28.10.2019г. на ОИК – Трекляно за определяне резултатите от изборите за общински съветници на Община Трекляно в частта по т.4 за обявяване на избраните общински съветници.  

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред ВАС в 7 дневен срок, считано от съобщаването му на страните.

 

 

          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: