Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
08.01.2021 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В ИМЕТО НА
НАРОДА |
||||||||||||||||||||
Районен |
съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
09.12. |
Година |
2020 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В публично
заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
Здравка
Запрянова |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни
заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Ралица Димитрова |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като разгледа
докладваното от |
съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
АХН |
дело номер |
1280 |
по описа за |
2020 |
година. |
|||||||||||||||
Обжалвано е Наказателно постановление № НЯСС- 158/ 14.10.2020г.,
издадено от Заместник Председателя на ДАМТН, с което на основание чл.200 ал.1
т.38 и ал.4 от Закона за водите е наложено наказание „имуществена санкция” в
размер на 3000лв. на Община Черноочене представлявана от Айдън Осман- кмет на
общината за нарушение на чл.141 ал.1 т.1 от Закона за водите.
Недоволен от така наложеното наказание е останал
жалбоподателя, който обжалва наказателното постановление като незаконосъобразно.
Излага следните доводи за това: за същото нарушение на същото основание е
наложено вече административно наказание „имуществена санкция“ в размер на
1000лв. по АНД № 834/ 2019г. по описа на РС- Кърджали; не са спазени
нормативните изисквания да се отразяват в акта и в наказателното постановление
всички обстоятелства, при които е извършено нарушението и доказателствата,
които го установяват. Моли съда да го отмени като незаконосъобразно. В съдебно
заседание жалбоподателят редовно призован за съдебно заседание не се явява, но
се представлява от пълномощник, който поддържа жалбата. В ход по същество моли
съда да отмени наказателното постановление и да им се присъдят направените по
делото разноски. Освен доводите в жалбата настоява и, че са отстранени
изисканите строително ремонтни дейности по отношение на язовир „Минзухар“.
Административнонаказващият орган редовно призован за
съдебно заседание не се явява и не се представлява. От юрисконсулт е постъпило
Становище, с което се настоява, че жалбата е изцяло неоснователна. Моли съда да
постанови решение, с което да потвърди наказателното постановление като им се
присъди юрисконсултско възнаграждение в законоустановения минимум.
Районна прокуратура- Кърджали, редовно призована за съдебното
заседание на основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.
Съдът след като прецени събраните по делото гласни и
писмени доказателства намира за установено
следното от фактическа страна: На 20.05.2020г. свидетелите Ц.И. и Д.К.-
служители в регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията“- Южна
България при ДАМТН, извършили проверка на язовир с идентификатор № 000056 и
идентификатор № 000328 в землището на с.Минзухар в присъствието на представител
на собственика. При извършен оглед на язовирната стена и съоръженията към нея
установили следното техническо състояние: бързотокът е в неизправно състояние
като по дъното му се наблюдават дупки, които с времето могат да се увеличат и
да нарушат бетонната армировка на бързотока; спирателният кран, който е Ф400,
след него е монтиран друг спирателен кран с Ф 100, с който е намалена
съществено изпускателната способност на основния изпускател, което е
предпоставка при едни по- високи води да няма да може да се контролира и
изпуска водата от язовира. По повод на извършената проверка свидетелите Ц.И. и Д.К.
съставили Констативен протокол № 08-02-53/ 20.05.2020г., в който са описани
установените констатации на място, както и са дадени предписания. Той бил
изпратен на Община Черноочене и получен на 04.06.2020г. видно от известие за
доставяне. На база констатираното на 22.07.2020г. срещу Община Черноочене бил
съставен акт за установяване на административно нарушение по чл.141 ал.1 т.1 от
Закона за водите от свидетелката Ц.И. в присъствието на колегите си Д.К. и М.К.,
и в отсъствие на нарушителя, след връчване на надлежна покана входирана в
Община Черноочене на 14.07.2020г. На 27.08.2020г. бил предявен на кмета на
общината, който го подписал и получил екземляр от него. Въз основа на
съставения акт, наказващият орган издал атакуваното наказателно постановление,
с което наложил на Община Черноочене административно наказание „имуществена
санкция” в размер на 3000лв. на основание чл.200 ал.1 т.38 и ал.4 от ЗВ за
извършено нарушение по чл.141 ал.1 т.1 от Закона за водите.
Изложената фактическа обстановка се установява след
анализ на показанията на свидетелите Ц.И., Д.К. и Ц.К., на които съдът дава
вяра изцяло като последователни, непротиворечиви и кореспондиращи помежду си;
Акт за установяване на административно нарушение № 08-040 от 22.07.2020г.; Констативен
протокол № 08-02-53/ 20.05.2020г.; Акт за публична общинска собственост № 255/ 29.12.2016г.
и № 497 от 29.10.2009г. ; Покана за съставяне на АУАН от 10.07.2020г., Становище
от Ц.И. от 28.08.2020г., както и другите приети по делото писмени доказателства.
При така приетата за установена фактическа обстановка,
съдът направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от надлежна страна
и в законоустановения срок, поради което следва да бъде разгледана по същество.
Административно наказателната отговорност на Община Черноочене
е ангажирана за нарушение на разпоредбата на чл.141 ал.1 т.1 от Закона за
водите, която гласи, че собствениците на водностопански системи и
хидротехнически съоръжения, включително на язовирни стени и/или съоръженията
към тях, са длъжни да осигурят поддържането им в техническа изправност.
Санкцията за посоченото нарушение е наложена на основание чл.200 ал.1 т.38 от
Закона за водите, предвиждащ да се наказва с глоба, съответно имуществена
санкция от 1000 до 10000лв., освен ако не подлежи на по-тежко наказание,
физическо или юридическо лице, което не изпълни задължение по чл.141 ал.1 от
Закона за водите. За повторно нарушение по ал. 1 и 2 глобата или санкцията съгласно
чл.200 ал.4 от Закона за водите е от 1000лв. до 50000лв. От доказателствата по
делото се установява, че жалбоподателят действително е осъществил процесното
административно нарушение. В качеството си на собственик на водоем с
кадастрален № 000056 и № 000328, той не е изпълнил задължението си да осигури
поддържането в техническа изправност на язовирната стена и съоръженията към
нея. Правилно е прието от контролните органи, че е налице нарушение извършено
на 20.05.2020г., тъй като на тази дата те са констатирали техническа
неизправност на язовирната стена, касаещи бързотока и основния изпускател на
язовира и проявеното от жалбоподателя бездействие. Доколкото се касае за
нарушение извършено от юридическо лице, чиято отговорност по аргумент от чл.83
от ЗАНН е обективна и безвиновна, деянието не следва да се доказва изобщо от
субективна страна и да се изследва знаел ли и съзнавал ли е дееца елементите от
фактическия състав на сочената като нарушена правна норма. В случай
жалбоподателят е санкциониран за това, че повторно е извършил такова нарушение
по смисъла на чл.200 ал.4 от Закона за водите вр.т.22 от § 1. (1) от
Допълнителните разпоредби на ЗВ. Безспорно настоящото нарушение, за което е
издадено обжалваното наказателно постановление е извършено на 20.05.2020г., което
представлява в едногодишен срок от влизането в сила на наказателното
постановление, с което нарушителят е наказан за нарушение от същия вид, а
именно Наказателно постановление № НЯСС- 121/ 12.07.2019г. влязло в сила на
18.05.2020г., с което Община Черноочене е санкционирана за същия водоем по
чл.141 ал.1 т.1 от Закона за водите. При индивидуализиране на наказанието
наказващият орган е спазил принципите на чл.27 от ЗАНН, тъй като е съобразил
степента на обществена опасност на деянието и дееца, смекчаващите и отегчаващи
отговорността обстоятелства, поради което законосъобразно е наложил наказание към
минималния размер на предвиденото в закона, при отчитане, че деянието е с
типичната за този вид нарушения обществена опасност при условията на повторност.
Поради това следва обжалваното наказателно постановление да бъде потвърдено
като правилно и законосъобразно.
Съдът при извършената служебна проверка не констатира да са
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила или на материалния закон
в хода на административнонаказателното производство. Актът за установяване на административно
нарушение и обжалваното наказателно постановление са съставени правилно и законосъобразно,
от компетентен орган, съдържат необходимите реквизити по чл.42 и чл.57 от ЗАНН.
Нарушението е пълно описано с всички относими към конкретния състав признаци, посочени
са времето, мястото и обстоятелствата, при които е било извършено, както и доказателствата,
които го подкрепят. От изложените в акта и наказателното постановление факти става
ясно какво деяние е осъществено от жалбоподателя, кога е извършено и каква е неговата
правна квалификация, като не е налице съществено нарушение на процесуалните правила,
което да ограничава правото на защита на нарушителя и да опорочава атакуваният акт
до степен, налагаща отмяната му. Даденото описание на констатираното нарушение и
установената по делото фактическа обстановка съответстват на посочената като нарушена
правна норма, както и на санкционната такава.
С оглед изхода на делото и направената претенция за
разноски, на основание чл.63 ал.5 вр. ал.3 от ЗАНН следва на административно
наказващия орган да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер определен
в чл.37 от ЗПП. Съгласно чл.37 ал.1 от ЗПП заплащането на правната помощ е
съобразно вида и количеството на извършената дейност и се определя в наредба на
Министерския съвет по предложение на НБПП. По силата на чл.27е от Наредбата за
заплащане на правната помощ, възнаграждението за защита в производствата по
ЗАНН е от 80 до 120лв. В случая по делото е проведено едно съдебно заседание, в
което не е взел участие процесуалният представител на наказващия орган, но е
изготвил и депозирал писмена защита, поради което следва да се присъди
възнаграждение в минималния размер от 80лв. Доколкото издателят на
наказателното постановление се намира в структурата на ДАМТН гр.София, именно в
полза на същата в качеството й на юридическо лице (чл.2 ал.1 от Устройствения
правилник на ДАМТН) следва да бъдат присъдени разноските по делото. Ето защо, Съдът
Р
Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № НЯСС- 158/
14.10.2020г., издадено от Заместник Председателя на ДАМТН, с което на основание
чл.200 ал.1 т.38 и ал.4 от Закона за водите е наложено наказание „имуществена
санкция” в размер на 3000лв. на Община Черноочене представлявана от Айдън
Осман- кмет на общината за нарушение на чл.141 ал.1 т.1 от Закона за водите,
като правилно и законосъобразно.
ОСЪЖДА Община Черноочене, ЕИК *********, адрес с.Черноочене,
ул. „Шеста“ № 9, да заплати на Държавната агенция за метрологичен и технически
надзор гр.София, сумата от 80лв., представляваща направени разноски по делото
за юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд- Кърджали по реда на глава 12 от АПК, в 14 -дневен срок от съобщаването на страните,
че е изготвено.
Районен съдия: