Решение по дело №154/2023 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 юли 2023 г.
Съдия: Бисерка Любенова Бойчева
Дело: 20237140700154
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                      Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

                                        419/03.07.2023 г.

 

                                            гр. Монтана

 

                                      В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 Административен съд – Монтана, ІІІ състав в публично съдебно заседание на двадесет и шести юни, през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                                  Административен съдия: Бисерка Бойчева

 

при секретаря Димитрана Димитрова и с участието на прокурора Галя Александрова ,като разгледа докладваното от съдията Бойчева административно дело № 154/2023 г. по описа на Административен съд - Монтана, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във връзка с чл. 110 и § 4б, ал. 1 от ДР на Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража (ЗИНЗС).

 

 Образувано е по жалба, подадена от лишения от свобода Ц.Ч.Е., изтърпяващ наложено му наказание „лишаване от свобода” в ЗОЗТ Бойчиновци към Затвора гр. Враца против  Заповед №Л-1635 от 22.06.2022 г. на Началник ЗОЗТ Бойчиновци, с която на основание чл. 104, ал. 2, във вр. чл. 101, т. 4 от ЗИНЗС му е наложено дисциплинарно наказание „Забрана за участие в колективни мероприятия във и извън местата за лишаване от свобода“, за срок от 3 месеца, потвърдена с Решение рег. 3478 от 05.07.2022 г. на началника на Затвора-Враца, издадено на основание чл. 110, ал. 5, т. 2 от ЗИНЗС.

В жалбата се твърди, че издадената заповед е незаконосъобразна, като издадена в противоречие с процесуалния и материалния закон.

 В съдебно заседание жалбоподателя Ц.Ч.Е. доведен от органите на ОЗ „Съдебна охрана“ гр. Монтана, се явява лично, като поддържа жалбата си. По съществото на делото заявява, че иска да бъде отменена оспорената от него заповед и претендира да му бъде върната само държавната такса ,не претендира разноски за адвокат ,като заявява, че не е заплащал адвокатско възнаграждение. Няма представена писмена защита от пълномощника на жалбоподателя, адв. В*** К*** в указания от съда 3-дневен срок.

 Ответникът по жалбата – Началник  Затворническо общежитие от закрит тип /ЗОЗТ/ Бойчиновци към Затвора гр. Враца, чрез процесуалния му представител юрисконсулт Г*** Х*** излага доводи за недопустимост, респ. за неоснователност на жалбата. Твърди, че заповедта е издадена от компетентен орган, в съответната писмена форма, съобразно процесуалните правила, материалния закон и неговата цел. Моли за отхвърляне на жалбата.

 Представителят на Окръжна прокуратура - Монтана, прокурор Галя Александрова в съдебно заседание дава заключение за основателност на жалбата, като сочи, че не е изпълнена процедурата по налагане на дисциплинарно наказание по чл. 101, т. 4 от ЗИНЗС, като бъде изслушан нарушителя преди налагане на наказанието, което представлява съществено нарушение на процесуалните правила и е самостоятелно основание за отмяна на оспорената заповед. Прилага и писмено заключение.

Настоящият състав на АС-Монтана, като взе предвид заявените факти и обстоятелства в жалбата, както и доказателствата, представени с административната преписка, при извършена служебна проверка за законосъобразност на оспорената заповед, при условията на чл. 168 АПК, на всички основания по чл. 146, т. 1-5 АПК намира следното.

 Жалбата е допустима, като подадена от  легитимирано лице - адресат на процесната заповед, поради което за него е налице правен интерес да я оспори. Заповед Л-1635 от 22.06.2022 г. на Началник ЗОЗТ Бойчиновци е оспорена по административен ред пред Началника на Затвора-Враца, който с Решение рег. 3478 от 05.07.2022 г. е отхвърлил жалбата като неоснователна.

По аргумент от чл. 98, ал. 2 АПК ,предмет на оспорване е  първоначално издадената заповед.

 По отношение на заявеното твърдение за недопустимост на жалбата, поддържано от процесуалния представител на ответника юрк.Гергана Х*** .

С обжалваната заповед на л. св. Ц.Ч.Е. е наложено дисциплинарно наказание по чл. 104, ал. 2 във вр. чл. 101, т. 4 ЗИНЗС. Чл. 104, ал. 1 и ал. 2 от ЗИНЗС гласи, че дисциплинарните наказания се налагат с мотивирана заповед на началника на затвора, а Началниците на затворнически общежития могат да налагат дисциплинарните наказания по чл. 101, т. 1 - 6, а по т. 7 и 8 - за срок до 5 денонощия. Чл. 102-106 ЗИНЗС уреждат процесуалните правила за налагане на наказанията, а чл. 107-109 ЗИНЗС – изпълнението на наказанията. Чл. 110 ЗИНЗС урежда реда и начина за обжалване на дисциплинарни наказания, издадени от началниците на затворнически общежития, които подлежат на обжалване пред началника на затвора. За разлика от чл. 111 ЗИНЗС, който предвижда обжалването на наложено дисциплинарно наказание изолиране в наказателна килия и предвижда изрично пряк съдебен контрол на тези заповеди по чл. 101, т. 7 и т. 8 от  ЗИНЗС пред административния съд по местоизпълнение на наказанието, както и касационно оспорване на решението на административния съд, чл. 110 ЗИНЗС предвижда изрично оспорването на заповеди за дисциплинарно наказание по чл. 101,т.1-6, вкл. настоящата по чл. 101, т. 4 ЗИНЗС да става само по административен ред.

Обжалваната от Ц.Е. заповед обаче безспорно има характер на административен акт, тъй като с нея се упражнява спрямо него държавна принуда от страна на специализиран орган по изпълнение на наказанията, чиито актове, действия или бездействия във връзка с изпълнението на наказанията са административни, по аргумент от т. 8 от мотивите на Тълкувателно постановление № 2/19.05.2015 г. на ВКС по Тълкувателно дело № 2/2014 г., ОСГК и І и ІІ колегия на ВАС. Установената до 2020 г. практика не допуска съдебно обжалване в подобни случаи, но със Закона за изменение и допълнение на ЗИНЗС, обн. в ДВ бр. 105 от 2020 г. и в сила от 15.12.2020 г. е въведена нова допълнителна разпоредба - § 4б, който гласи, че разпоредбите на глава десета от АПК (относно оспорването на административните актове пред първата инстанция) се прилагат и в случаите, когато не е предвидено изрично в този закон обжалване на индивидуални административни актове на органите по изпълнение на наказанията. Производствата се разглеждат пред административния съд по местоизпълнението на наказанието, чието решение е окончателно.

С тази допълнителна разпоредба изрично в закона се закрепя принципът на едноинстанционен съдебен контрол пред административните съдилища на актовете на органите по изпълнение на наказанията и се уеднаквяват процедурите по обжалване.

Предвид горното Заповед № Л-1635 от 22.06.2022 г. на Началник  ЗОЗТ Бойчиновци, с която на л. св. Ц.Е. е наложено дисциплинарно наказание по чл. 101, т. 4 от ЗИНЗС е годен за обжалване индивидуален административен акт, за който е приложим § 4б, ал. 1 от Допълнителните разпоредби на ЗИНЗС, предвиждащ едноинстанционен съдебен контрол по същество.

 По изложените по - горе съображения не се възприемат доводите на процесуалния представител на ответника юрк. Христова, за недопустимост на депозираната от Ц.Ч.Е. жалба.

Установено е от административната преписка по оспорената заповед следното от фактическа страна.

 Не се спори по делото, че жалбоподателят изтърпява наложено му наказание „лишаване от свобода“ в Затворническо общежитие от закрит тип /ЗОЗТ/ Бойчиновци към Затвора гр. Враца.

Не е спорно и че Ц.Е. е назначен на длъжност общ работник в затворническата кухня на затвора Враца с утвърден седмичен график за месец май, както следва: от 06.30 часа до 09.00 часа; от 11.30 часа до 15.00 часа и от 17.30 часа до 19.30 часа за всеки ден от седмицата с изключение на ден петък, когато е в почивка/л.17-20/.

С докладна записка вх. № 5053 от 01.06.2022 година от гл. инспектор И*** Ц*** - началник сектор СДВР и ПДНМ /л.15/ във връзка с проведени няколко срещи с лишения от свобода Ц.Е., назначен на длъжност общ работник в затворническата кухня на затвора Враца, който изказва претенции, че работи повече от това, което му се отчита, тъй като замества и други лишени от свобода, временно отсъстващи от работа, е предложено на началника на затвора да се извърши преглед на видеонаблюдението за преценка уплътняване на работното време на Е. за месец май 2022 година. Като приложение в докладната записка са приложени седмични графици на лишените от свобода, работещи в затворническата кухня, както и списъци и графици за провеждане на колективни мероприятия: Спартакиада в затвора в гр. Враца, международен турнир по шах, курс „Християнски ценности" и др.

Във връзка с изготвената докладна записка е извършен преглед на видеонаблюдението на затворническата кухня, като почасово е отразено за месец май 2022 година в девет произволно избрани дни кога лишеният от свобода Е. е отишъл на работа в кухнята, какво е правил и кога е напуснал затворническата кухня, както и какви дейности е вършил в помещението. Резултатите са обективирани в докладна записка № 5454/09.06.2022 година от инсп. HOT инж. Г*** Г*** /л.13-148. В заключение се извежда извод, че „...лишеният от свобода Ц.Е. не може и няма как да уплътнява работното си време по изготвения график".

От ИСДВР М. Д*** е изготвено предложение до началника на ЗОЗТ-Бойчиновци, на Ц.Е. да бъде наложено дисциплинарно наказание на основание чл. 101, т. 4 от ЗИНЗС „забрана за участие в колективни мероприятия във и извън местата за лишаване от свобода за срок от три месеца".

С оспорената в настоящето производство Заповед № Л-1635/22.06.2022 година на Началник на ЗОЗТ „Бойчиновци" при Затвора гр. Враца, на основание чл. 104, ал. 2 във вр. с чл. 101, т. 4 от ЗИНЗС, на Ц.Ч.Е. е наложено наказание „забрана за участие в колективни мероприятия във и извън местата за лишаване от свобода за срок от три месеца".

Заповедта е обжалвана по административен ред от лишения от свобода Е. пред началника на затвора гр. Враца, който с Решение peг. № 3478/05.07.2022 г. е отхвърлил жалбата и е потвърдил заповедта.

          Горната фактическа обстановка се установява и доказва от посочените по-горе писмени  доказателства.

Съгласно чл. 168 от АПК, съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства, да провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 ,т. 1-5 от АПК, поради което достигна до следните правни изводи:

Издателят на оспорената в настоящото производство Заповед №Л-1635 от 22.06.2022 год. - Началник  Затворническо общежитие от закрит тип /ЗОЗТ/ Бойчиновци към Затвора гр. Враца, гл. инсп. С*** П*** е компетентно лице по смисъла на чл. 104, ал. 2 от ЗИНЗС, поради което заповедта е издадена от компетентен орган и не е налице отменително основание по чл. 146, т. 1 от АПК.

 При издаването на оспорваната заповед са спазени сроковете по чл. 106, ал. 1 от ЗИНЗС- една година от извършване на нарушението или два месеца от откриването му.

Процесното дисциплинарно наказание е наложено за това, че Е. е нарушил разпоредбите на чл. 96, ал. 1 от ЗИНЗС, а именно: "Лишените от свобода са длъжни да изпълняват възложената им от администрацията работа".

Налице обаче е нарушение на административно-производствените правила. Не е изпълнена предвидената в закона процедура. Съгласно разпоредбата на чл. 105, ал. 1 от ЗИНЗС „Преди налагане на наказанието задължително се изслушва нарушителят". В материалите по настоящето производство липсват каквито и да било доказателства, че е изпълнено изискването за изслушване на лишения от свобода. Действително в Заповед № JI-1635/22.06.2022 година Началник на ЗОЗТ „Бойчиновци" при Затвора гр. Враца е отбелязано, че лишеният от свобода Е. е изслушан от началника на ЗОЗТ-Бойчиновци към Затвора, гр. Враца преди налагане на дисциплинарното наказание. Не са представени каквито и да било доказателства за такова изслушване. Липсва протокол за изслушване, резолюция, сведение от Е. или друг документ, от който да е видно на коя дата е направено изслушването, както и данни за същината на изслушването, които да са удостоверени, както с подпис на лишения от свобода, така и от длъжностното лице, което го е изслушало. Неизпълнението на разпоредбата на чл. 105, ал.1 от ЗИНЗС е съществено процесуално нарушение, което води до незаконосъобразност на издадената Заповед № Л-1635/22.06.2022 година на Началник на ЗОЗТ -Бойчиновци" при Затвора, гр. Враца, потвърдена с Решение peг. № 3478/05.07.2022 година на началника на Затвора, гр. Враца.

На следващо място, самата заповед е немотивирана и необоснована. В същата, както и в докладната записка и предложението, въз основа на които е издадена заповедта, е прието за нарушение, че Е. не уплътнява свободното си време по изготвения график. В докладната записка се сочи като нарушение и се посочват часове, в които е напускал кухненския бокс по-рано от установения му график и това, че по време на престоя си в кухнята постоянно яде, разговаря с останалите работници или седи в ъгъла до печката и си играе с една котка". В същата докладна записка, както и в заповедта са изброени задълженията, които Е. следва да изпълнява като общ работник, а именно: готовата храна от кухнята след разпределянето й за етажите заедно с другите работници или сам да я качва на третия етаж, да я разлива по килиите и след това сваля празните съдове в кухнята за миене, което видно от доказателствата същият е вършел. Няма посочени други задължения.

От материалите по производството не се установява Е. да не изпълнява възложената му работа. Това, че играе с котката, разговаря с другите работници и се храни не означава неизпълнение на работа, за каквото нарушение е наказан Е..

Предвид горното, Заповед № Л-1635/22.06.2022 година Началник на ЗОЗТ Бойчиновци при Затвора гр. Враца е годен за обжалване индивидуален административен акт, за който е приложим § 46, ал. 1 от Допълнителните разпоредби на ЗИНЗС, предвиждащ едноинстанционен съдебен контрол по същество.

 С оглед изложеното съдът счита, че обжалваната заповед, макар и издадена от компетентен орган и при спазване на установената форма на акта, е издадена при съществено нарушение на процесуалните правила и материалния закон и в противоречие с целта на закона, поради което следва да отмени, като незаконосъобразна.

Не се претендират разноски за адвокат от жалбоподателя, като в изявление в съдебно заседание, същият заявява, че не е заплащал адвокатско възнаграждение, няма и представени разходооправдателни документи по делото за извършено плащане. Претендират се разноски само за държавна такса в размер на 10,00 лв., които са дължими на основание чл. 143, ал. 1 АПК при отмяна на акта.         

Водим от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. второ от АПК и чл. 110 във вр. § 4б, ал. 1 от ДР на ЗИНЗС, Административен съд- Монтана, ІІІ състав

 

                                              Р  Е  Ш  И:

 

 ОТМЕНЯ по жалба на Ц.Ч.Е., изтърпяващ наложено му наказание „лишаване от свобода” в ЗОЗТ „Бойчиновци” към Затвора гр. Враца, Заповед № Л-1635 от 22.06.2022г. на Началник ЗОЗТ Бойчиновци, с която на основание чл. 104, ал. 2, във вр. чл. 101, т. 4 от ЗИНЗС му е наложено дисциплинарно наказание „Забрана за участие в колективни мероприятия във и извън местата за лишаване от свобода“, за срок от 3 месеца, потвърдена с Решение рег. 3478 от 05.07.2022 г. на началника на Затвора-Враца, издадено на основание чл. 110, ал. 5, т. 2 от ЗИНЗС.

 ОСЪЖДА Главна дирекция "Изпълнение на наказанията" при Министерството на правосъдието да заплати на л. св. Ц.Ч.Е., изтърпяващ наложено му наказание „лишаване от свобода” в ЗОЗТ Бойчиновци към Затвора гр. Враца разноски по делото  в размер на 10,00 /десет/ лв.

Решението е окончателно и не подлежи на касационно оспорване по аргумент от § 4б, ал. 1 от ДР на ЗИНЗС.

 На основание чл. 138, ал. 3 от АПК препис от решението да се изпрати на страните по реда на чл. 137 от АПК.

 

 

                                            Административен съдия: