Решение по дело №178/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 265
Дата: 24 юни 2021 г.
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20217240700178
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 април 2021 г.

Съдържание на акта

                                 Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е                        

    

 

             265         24.06.2021 година   град Стара Загора

             

 

              В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Старозагорският административен съд, в публично съдебно  заседание на десети юни през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

 

                                                  Председател:   БОЙКА ТАБАКОВА   

 

                                                 Ч                                                                           Членове:    ИРЕНА ЯНКОВА

                                                                              РАЙНА ТОДОРОВА

 

при секретар Минка Петкова        

и с участието на прокурор Петко Георгиев                                                 

като разгледа докладваното от  съдия  Р. Тодорова  КАН дело № 178 по описа  за 2021г., за да се произнесе съобрази следното:

 

   Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ  от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.      

 

   Образувано е по касационна жалба на Областна дирекция на МВР – Стара Загора, против Решение № 260058 от 27.01.2021г., постановено по АНД № 3208/ 2020г. по описа на Старозагорския районен съд, с което е отменено като незаконосъобразно Наказателно постановление № 349а-12 от 29.04.2020г., издадено от Директора на Областна дирекция на МВР – Стара Загора.    

   В жалбата се съдържат оплаквания за постановяване на съдебното решение в нарушение и при неправилно приложение на закона - касационно основание по чл. 348, ал.1, т.1 във вр. с ал.2 от НПК във вр. с чл.63, ал.1, изр. второ от ЗАНН. Жалбоподателят оспорва като необоснован направения от въззивния съд извод, че е налице непълнота на формулираното в наказателното постановление обвинение от правна страна, тъй като съставът на чл.209а, ал.1 от Закона за здравето нямал самостоятелно приложение, а бил обвързан с разпоредбите на чл.63, ал.4 или ал.7 от Закона за здравето. Поддържа, че административнонаказателното обвинение е обосновано в необходимата степен от фактическа и от правна страна, съотв. че извършването на съставомерно деяние, като основание за налагане на административна санкция, е доказано по несъмнен начин. Направено е искане обжалваното съдебно решение да бъде отменено и вместо него да се постанови друго, с което да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно Наказателно постановление № 349а-12 от 29.04.2020г. на Директора на ОД на МВР – Стара Загора.

 

   Ответникът по касационната жалба – А.В.И.,  редовно и своевременно призована за съдебно заседание, не се явява, не изпраща представител по делото и не взема становище по основателността на жалбата.

 

Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора в съдебно заседание дава заключение че касационната жалба е основателна и предлага съдебното решение да бъде отменено, като неправилно и незаконосъобразно.

 

Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведеното от жалбоподателя касационно основание, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

          

           Касационната жалба е подадена в законово установения срок, от надлежна страна за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.

 

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

 

 Производството пред Районен съд – Стара Загора се е развило по жалба на А.В.И. ***, против Наказателно постановление № 349а-12 от 29.04.2020г., издадено от Директора на Областна дирекция на МВР – Стара Загора, с което, въз основа на съставен Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № 8245а-585 от 06.04.2020г., на А.И. е наложено административно наказание - глоба в размер на 300 лева, на основание чл. 209а, ал.1 от Закона за здравето. Административно наказателното обвинение от фактическа страна се основава на това, че на 03.04.2020г., около 01.55 часа, в гр. Стара Загора, на ул. „Илия Куртев“ до № 10,  лицето А.В.И. се придвижва като пешеходец, с  което си действие не е изпълнила въведената с т.1 от Заповед № РД-01-100/ 01.04.2020г. на Директора на Регионална здравна инспекция – Стара Загора противоепидемична мярка по чл.63, ал.2, т.1 от Закона за здравето – временно ограничаване придвижването на граждани на територията на област Стара Загора за времето от 21.00ч до 05.00ч, с което виновно е нарушила чл.209а, ал.1 от Закона за здравето.

 

           Старозагорският районен съд е отменил обжалваното наказателно постановление по съображения за неговата процесуална незаконосъобразност. Въззивният съд е приел, че е налице непълнота на формулираното в НП административнонаказателно обвинение от правна страна, по съображения, че съставът на чл.209а, ал.1 от Закона за здравето няма самостоятелно приложение, а следва да се привърже към някоя от разпоредбите, към които препраща - чл.63, ал.4 или ал.7, чл.63а, ал.1 или ал.2 от Закона за здравето, а в случая не е посочено във връзка с коя точно норма деянието се квалифицира като нарушение.

 

Решението на Старозагорския районен съд е правилно като краен резултат.

 

Административнонаказателната отговорност на А.В.И. е ангажирана за нарушение на чл.209а, ал.1 от Закона за здравето. Съгласно  първоначалната редакция на нормата /ДВ, бр. 28 от 2020 г., в сила от 13.03.2020г./, отговорност се предвижда за лице, който наруши или не изпълни въведени с акт на министъра на здравеопазването или директор на регионална здравна инспекция противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 1 или 2, освен ако деянието съставлява престъпление. С изменение /обн. ДВ, бр.34 от 2020г., в сила от 09.04.2020г./, разпоредбата придобива следната редакция: който наруши или не изпълни въведени с акт на министъра на здравеопазването или директор на регионална здравна инспекция противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 1 или 2, освен ако деянието съставлява престъпление, се наказва с глоба от 300 до 1000 лв., а при повторно нарушение - от 1000 до 2000 лв. С последващо изменение /ДВ бр.44 от 2020г., в сила от 14.05.2020г./ на разпоредбата на чл.209а, 1 от Закона за здравето, е предвидено, че който наруши или не изпълни въведени от министъра на здравеопазването или от директор на регионална здравна инспекция противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 4 или 7 и чл. 63а, ал. 1 или 2, освен ако деянието не съставлява престъпление, се наказва с глоба от 300 до 1000лв., а при повторно нарушение - от 1000 до 2000лв.

В нормите на чл.63, ал.1 и ал.2 от Закона за здравето, респективно в чл. 63, ал. 4 или 7 и чл. 63а, ал. 1 или 2 от същия закон в съответните редакции, са регламентирани само компетентността на определени държавни органи да въвеждат противоепидемични мерки и процедурата за това. Следователно в тях не се съдържа правило за поведение на правните субекти във връзка с установения ред на държавно управление, неизпълнението на което да съставлява административно нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН.  Ето защо непосочването на някоя от тези норми в НП при изрично отразяване коя въведена противоепидемична мярка не е спазена от привлеченото към отговорност лице /в случая по т.1 от Заповед № РД-01-100/ 01.04.2020г. на Директора на Регионална здравна инспекция – Стара Загора, при словесно възпроизвеждане на въведената със заповедта на Директора на РЗИ противоепидемична мярка/, не се отразява на формалната законосъобразност на санкционния акт. Разпоредбата на чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето се явява и нарушената законова разпоредба, и нормата, съдържаща санкцията за това неправомерно поведение. В този смисъл не е налице възприетата от въззивния съд непълнота на формулираното административнонаказателно обвинение от правна страна, като предвид направеното фактическо описание на нарушението, санкционираното лице не е било възпрепятствано да разбере какво нарушение му се вменява.

В случая обаче, с оглед установената по делото фактическа обстановка и при съблюдаване на критериите по чл. 93, т.9 от НК във вр. с чл.11 от ЗАНН, допуснатото административно нарушение е следвало да бъде квалифицирано като маловажен случай и съотв. е следвало да намери приложение  разпоредбата на чл.28 от ЗАНН. Противоепидемичната мярка „временно ограничаване придвижването на граждани на територията на област Стара Загора за времето от 21:00ч до 05:00ч“, въведена с т.1 от Заповед № РД-01-100/ 01.04.2020г. на Директора на Регионална здравна инспекция – Стара Загора, е действала само пет дни. Кратковременното й съществуване в правния мир показва нейната нецелесъобразност, поради което установеното конкретно неправомерно поведение на А.И. обективно е застрашавало с по-малък интензитет охраняваните обществени отношения по опазване на общественото здраве в сравнение с неспазване на другите въведени противоепидемични мерки. Доколкото степента на обществена опасност на конкретното формално нарушение следва да бъде преценена на база на конкретните обективни обстоятелства и субективно поведение /отношение/ на нарушителя, в случая се е следвало определянето на деянието като такова с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение със степента на обществената опасност на обикновените случаи на нарушения от същия вид, която законодателят е възприел при регламентирането на административнонаказателния състав по чл.209а, ал.1 от Закона за здравето. В този смисъл деянието се явява малозначително и за него не следва да се налага наказание. В съответствие с разрешението, дадено с Тълкувателно решение № 1 от 12.12.2007г. по тълк. н. д. № 1/ 2005г. на ВКС, неприлагането от административнонаказващия орган на нормата на чл.28 от ЗАНН при наличието на предпоставките за това, води до материална незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление и обуславя неговата отмяна. Като е достигнал до краен правен извод за незаконосъобразност на издаденото от Директора на ОД на МВР гр. Стара Загора Наказателно постановление № 349а-12 от 29.04.2020г. и е постановил неговата отмяна, районният съд е приложил правилно закона, поради което обжалваното решение следва да бъде оставено в сила.

 

          Водим от горните мотиви и на основание чл.221, ал.2, предл. първо от АПК,  Старозагорският административен съд

 

 

                           Р     Е     Ш     И :

 

               ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260058 от 27.01.2021г., постановено по АНД № 3208/ 2020г. по описа на Старозагорския районен съд, с което е отменено Наказателно постановление № 349а-12 от 29.04.2020г., издадено от Директора на Областна дирекция на МВР – Стара Загора.

                

 

   Решението не подлежи на обжалване и/или протестиране.

                   

 

   

 

     ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                 

 

                                                     ЧЛЕНОВЕ: 1.     

 

 

                                                                             2.