Р Е Ш Е Н И Е
№
гр. ВРАЦА,05.02.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Врачанският районен съд, V-ти нак.състав в публичното заседание на шести декември през две хиляди и деветнадесета година, в състав:
Председател:СТЕЛА
КОЛЧЕВА
Съдебни заседатели:
при
секретаря Б.С. и в
присъствието на прокурора ..... като разгледа докладваното от СЪДИЯТА НАХ дело
№ 872 по описа за 2019 год., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.59-63 от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Община-Криводол против НП
№НЯСС-142/06.08.19 г. на Зам. Председател на ДАМТН, с което на жалбоподателя за
извършено нарушение по чл.190 а, ал.2 ЗВ и на основание чл.200, ал.1,т.39 ЗВ е
наложена имуществена санкция в размер на 10 000.00 лв. В жалбата, поддържана и
в съдебно заседание, както и в допълнително депозирано писмено становище, се
релевират подробни оплаквания за незаконосъобразност на атакуваното
постановление поради допуснати нарушения на процесуалния и материален закон, с
искане за отмяната му на това основание.
Ответната страна по жалбата, в приложено писмено
становище излага аргументи за неоснователност на жалбата и законосъобразност на
наказателното постановление, с молба за потвърждаването му.
След като
взе предвид доводите и възраженията на страните и извърши анализ и преценка на
събраните по делото доказателства, съдът намира следното:
Жалбата е
процесуално допустима като подадена при условията на чл.59 от ЗАНН. Разгледана
по същество е основателна, при следните съображения:
Община
Криводол е собственик на язовир „Потока”, поземлен имот №000017,находящ се в
землището на с.Фурен, съгласно акт за публична общинска собственост и който
язовир е отдаден на концесия на трето юридическо лице, по силата на съответен договор
за концесия.
На 22.08.2018 г., служители на ГД”НЯСС” между които и
св.И.И. извършили оглед и проверка на горепосочения язовир. Резултатите от този
оглед и проверка били обективирани в констативен протокол №03-01-98/28.08.18
г., като с него били дадени общо четири задължителни предписания, едно от
които /под т.1/ - да се извършат
ремонтно възстановителни работи за постигане на геометричния профил на короната,
със срок на изпълнение -30.11.18 г. За направените констатации и дадените
предписания с протокола от 22.08.18 г., Община-Криводол била надлежно
уведомена, като тя на свой ред уведомила концесионера.Последният на свой ред
предприел съответни ремонтно-възстановителни действия чрез засипване на
короната с трошен камък. Поради влошаването на атмосферните и климатични
условия, в съчетание с трудната достъпност до язовира откъм надлежно изградена
инфраструктура, ремонтните дейности били преустановени през зимните месеци като
до м.03.19 г., все вследствие климатичните условия и естеството на самите
ремонтни дейности, в крайна сметка същите останали без ефективен и видим
резултат и дадените предписания досежно короната на язовира, останали неизпълнени.
На 27.03.19
г., на горепосочения язовир, собственост на Община-Криводол била извършена нова
проверка от служители на РО НЯСС СЗБ- включваща св.И.И., за което е съставен
констативен протокол №-03-01-33/28.03.19 г. При проверката е констатирано, че
горепосочените предписания по т.1 от първия констативен протокол не са
изпълнени. Затова и бил съставен АУАН
№03-007/20.05.19 г. за извършено нарушение по чл.190а, ал.2 ЗВ.
Последвало е
издаването на обжалваното НП, с което за извършеното нарушение по чл.190а, ал.2
от ЗВ и на основание чл.200, ал.1,т.39 от ЗВ,
на Община-Криводол е наложена имуществена санкция в размер на
10 000.00 лв.
Междувременно
след повторната проверка, концесионерът подновил и завършил
ремонтно-възстановителните дейности по изпълнение на предписанията.
Гореизложените
фактически констатации се доказват безпротиворечиво от всички налични
доказателства по делото: показанията на св.И.И.-актосъставител и участник в
извършване на проверките, на св.Ив.П. и А.А., извършвали и участвали в
предприетите ремонтни дейности, горецитираните писмени доказателства –
констативни протоколи от проверки, кореспонденция във връзка със съставяне и
връчване на АУАН и НП, договор за концесия, заповеди и протоколи за
класификация и обследване на процесния язовир и др. Данните от така посочените
доказателствени източници са еднопосочни и не са спорни между страните, поради
което и не се налага по-подробното им обсъждане.
При горната
доказателствена съвкупност, съдът намира от правна страна следното:
От събраните по делото доказателства безспорно се
установи, че в рамките на дадения срок за изпълнение на посочените в протокола
от 28.08.18 г. задължителни предписания -до 30.11.18 г., както и към момента на
повторната проверка с протокол от 28.03.19 г., жалбоподателят Община-Враца не е
била изпълнила тези предписания, имащи задължителен характер, за което поведение принципно следва да се понесе
административно-наказателна отговорност на основание чл.200, ал.1, т.39,
вр.чл.190а, ал.2 от ЗВ.
В процесуален
аспект обаче, съдът констатира допуснато процесуално нарушение при съставяне на
АУАН и издаване на НП по чл.34, ал.1 ЗАНН, което представлява абсолютно основание за отмяна на
атакуваното постановление, а именно: В случая е вменено нарушение за неизпълнение
на дадено предписание със срок на изпълнение-30.11.18 г. От следващия
ден-01.12.18 г., собственикът на язовира като субект на законовото задължение
на дадените предписания е бил в нарушение, както изрично е посочено и в
обжалваното НП. От същата дата е започнал и да тече тримесечния срок за
образуване на административно-наказателно производство по чл.34, ал.1,пр.1 ЗАНН
със съставяне на АУАН. Срокът е изтекъл на 01.03.19 г., а процесния АУАН е
съставен едва на 20.05.19 г. В тази насока е и съдебната практика /виж
напр.Р№2307/14.11.19 г. на АС-Пловдив по КНАХД№2156819 г. и мн.др./.
При тези
съображения и така констатираното нарушение, обжалваното НП следва да бъде
отменено само на това основание, без да
се налага обсъждането и на останалите възражения на жалбоподателя за налични и
други пороци.
При този
изход от делото и на основание чл.63, ал.3 ЗАНН, в полза на жалбоподателя
следва да бъдат присъдени направените по делото разноски за заплатен адвокатски
хонорар в размер на 830.00 лв.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 и ал.3 ЗАНН,
съдът
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯ
наказателно постановление № НЯСС-142/06.08.2019 г. на Зам.Председателя на
ДАМТН, с което на Община-Криводол, с ЕИК:********* е наложена имуществена
санкция в размер на 10 000.00 лв. на
основание чл.200, ал.1,т.39 ЗВ за извършено нарушение по чл.190а, ал.2 ЗВ.
ОСЪЖДА
ДАМТН-София ДА ЗАПЛАТИ на Община-Криводол направените по делото разноски за
адвокатска защита в размер на 830.00 лв.
Решението
подлежи на обжалване пред Административен съд-Враца в 14-дневен срок от
уведомяването на страните за изготвянето му.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: