Решение по дело №872/2019 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 45
Дата: 5 февруари 2020 г. (в сила от 27 юли 2020 г.)
Съдия: Стела Петрова Колчева
Дело: 20191420200872
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 септември 2019 г.

Съдържание на акта

             Р Е Ш Е Н И Е

                                                      

гр. ВРАЦА,05.02. 2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

                                                        

Врачанският  районен съд, V-ти нак.състав в публичното заседание на шести декември през две хиляди и деветнадесета година, в състав:                                                        

                        Председател:СТЕЛА КОЛЧЕВА                                                       

                 Съдебни заседатели:                    

                                                                                                          

при секретаря Б.С. и в присъствието на прокурора ..... като разгледа докладваното от СЪДИЯТА НАХ дело 872 по описа за 2019 год.,  за да се произнесе,  взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл.59-63 от ЗАНН.

Образувано е по жалба на Община-Криводол против НП №НЯСС-142/06.08.19 г. на Зам. Председател на ДАМТН, с което на жалбоподателя за извършено нарушение по чл.190 а, ал.2 ЗВ и на основание чл.200, ал.1,т.39 ЗВ е наложена имуществена санкция в размер на 10 000.00 лв. В жалбата, поддържана и в съдебно заседание, както и в допълнително депозирано писмено становище, се релевират подробни оплаквания за незаконосъобразност на атакуваното постановление поради допуснати нарушения на процесуалния и материален закон, с искане за отмяната му на това основание.

Ответната страна по жалбата, в приложено писмено становище излага аргументи за неоснователност на жалбата и законосъобразност на наказателното постановление, с молба за потвърждаването му.

         След като взе предвид доводите и възраженията на страните и извърши анализ и преценка на събраните по делото доказателства, съдът намира следното:

         Жалбата е процесуално допустима като подадена при условията на чл.59 от ЗАНН. Разгледана по същество е основателна, при  следните съображения:

         Община Криводол е собственик на язовир „Потока”, поземлен имот №000017,находящ се в землището на с.Фурен, съгласно акт за публична общинска собственост и който язовир е отдаден на концесия на трето юридическо лице, по силата на съответен договор за концесия.

         На 22.08.2018 г., служители на ГД”НЯСС” между които и св.И.И. извършили оглед и проверка на горепосочения язовир. Резултатите от този оглед и проверка били обективирани в констативен протокол №03-01-98/28.08.18 г., като с него били дадени общо четири задължителни предписания, едно от които  /под т.1/ - да се извършат ремонтно възстановителни работи за постигане на геометричния профил на короната, със срок на изпълнение -30.11.18 г. За направените констатации и дадените предписания с протокола от 22.08.18 г., Община-Криводол била надлежно уведомена, като тя на свой ред уведомила концесионера.Последният на свой ред предприел съответни ремонтно-възстановителни действия чрез засипване на короната с трошен камък. Поради влошаването на атмосферните и климатични условия, в съчетание с трудната достъпност до язовира откъм надлежно изградена инфраструктура, ремонтните дейности били преустановени през зимните месеци като до м.03.19 г., все вследствие климатичните условия и естеството на самите ремонтни дейности, в крайна сметка същите останали без ефективен и видим резултат и дадените предписания досежно короната на язовира, останали неизпълнени.

         На 27.03.19 г., на горепосочения язовир, собственост на Община-Криводол била извършена нова проверка от служители на РО НЯСС СЗБ- включваща св.И.И., за което е съставен констативен протокол №-03-01-33/28.03.19 г. При проверката е констатирано, че горепосочените предписания по т.1 от първия констативен протокол не са изпълнени. Затова и бил съставен  АУАН №03-007/20.05.19 г. за извършено нарушение по чл.190а, ал.2 ЗВ.

         Последвало е издаването на обжалваното НП, с което за извършеното нарушение по чл.190а, ал.2 от ЗВ и на основание чл.200, ал.1,т.39 от ЗВ,  на Община-Криводол е наложена имуществена санкция в размер на 10 000.00 лв.

         Междувременно след повторната проверка, концесионерът подновил и завършил ремонтно-възстановителните дейности по изпълнение на предписанията.

         Гореизложените фактически констатации се доказват безпротиворечиво от всички налични доказателства по делото: показанията на св.И.И.-актосъставител и участник в извършване на проверките, на св.Ив.П. и А.А., извършвали и участвали в предприетите ремонтни дейности, горецитираните писмени доказателства – констативни протоколи от проверки, кореспонденция във връзка със съставяне и връчване на АУАН и НП, договор за концесия, заповеди и протоколи за класификация и обследване на процесния язовир и др. Данните от така посочените доказателствени източници са еднопосочни и не са спорни между страните, поради което и не се налага по-подробното им обсъждане.

  При горната доказателствена съвкупност, съдът намира от правна страна следното:

От събраните по делото доказателства безспорно се установи, че в рамките на дадения срок за изпълнение на посочените в протокола от 28.08.18 г. задължителни предписания -до 30.11.18 г., както и към момента на повторната проверка с протокол от 28.03.19 г., жалбоподателят Община-Враца не е била изпълнила тези предписания, имащи задължителен характер, за което  поведение принципно следва да се понесе административно-наказателна отговорност на основание чл.200, ал.1, т.39, вр.чл.190а, ал.2 от ЗВ.

         В процесуален аспект обаче, съдът констатира допуснато процесуално нарушение при съставяне на АУАН и издаване на НП по чл.34, ал.1 ЗАНН, което  представлява абсолютно основание за отмяна на атакуваното постановление, а именно: В случая е вменено нарушение за неизпълнение на дадено предписание със срок на изпълнение-30.11.18 г. От следващия ден-01.12.18 г., собственикът на язовира като субект на законовото задължение на дадените предписания е бил в нарушение, както изрично е посочено и в обжалваното НП. От същата дата е започнал и да тече тримесечния срок за образуване на административно-наказателно производство по чл.34, ал.1,пр.1 ЗАНН със съставяне на АУАН. Срокът е изтекъл на 01.03.19 г., а процесния АУАН е съставен едва на 20.05.19 г. В тази насока е и съдебната практика /виж напр.Р№2307/14.11.19 г. на АС-Пловдив по КНАХД№2156819 г. и мн.др./.

         При тези съображения и така констатираното нарушение, обжалваното НП следва да бъде отменено само на това основание,  без да се налага обсъждането и на останалите възражения на жалбоподателя за налични и други пороци.

         При този изход от делото и на основание чл.63, ал.3 ЗАНН, в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени направените по делото разноски за заплатен адвокатски хонорар в размер на 830.00 лв.

Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 и ал.3 ЗАНН, съдът

                                                       

                                                        Р  Е  Ш  И  :

 

         ОТМЕНЯ наказателно постановление № НЯСС-142/06.08.2019 г. на Зам.Председателя на ДАМТН, с което на Община-Криводол, с ЕИК:********* е наложена имуществена санкция в размер на 10 000.00  лв. на основание чл.200, ал.1,т.39 ЗВ за извършено нарушение по чл.190а, ал.2 ЗВ.

         ОСЪЖДА ДАМТН-София ДА ЗАПЛАТИ на Община-Криводол направените по делото разноски за адвокатска защита в размер на 830.00 лв.

         Решението подлежи на обжалване пред Административен съд-Враца в 14-дневен срок от уведомяването на страните за изготвянето му.

 

                                                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ: