Определение по дело №134/2021 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 67
Дата: 1 юни 2021 г.
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20217120700134
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 май 2021 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е 

гр.Кърджали, 01.06.2021г.

Административен съд Кърджали, в закрито съдебно заседание на първи юни две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря                                

Като разгледа докладваното от съдия Божкова

Административно дело 134/ 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

         

Делото е образувано по, изпратена по подсъдност от АС – Хасково, жалба на община Ивайловград, подадена чрез кмета на общината – Д. О.. Оспорва се Решение № 3/ 15.03.2021 г. на директора на РИОСВ – Хасково. Изложени са съображения за неправилност и незаконосъобразност на административния акт поради постановяване му в нарушение на материалния закон.

В жалбата се посочва, че производството пред Директора на РИОСВ – Хасково е образувано по заявление на Община Кърджали с искане за разходване на част от натрупаните отчисления по чл. 64 от ЗУО от общините, участващи в регионално сдружение „***“, за финансиране на проект „Инженеринг (проектиране, строителство и авторски надзор) на клетки 2 и 3 на регионален център за управление на отпадъци – Кърджали (Етап 1), обслужваща инфраструктура на клетки 2 и 3 (Етап 2) и изграждане на система от домашни компостери за предотвратяване на образуването на биоразградими отпадъци (Етап 3) на Регионален център за управление на отпадъците - Кърджали“. Твърди се, че е нарушена процедурата при свикване на Общо събрание на регионалното сдружение, регламентирана в чл.25,ал.3 от ЗУО, тъй като община Ивайловград не е била уведомена за провеждане на заседания на общото събрание на регионалното сдружение. Изложен е довод, че по този начин не са спазени изискванията в чл.25 от Наредба № 7 от 19.12.2013 г. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци, тъй като към заявлението са приложени незаконосъобразно взети решения на регионалното сдружение на общините. Твърди се също, че  планираните дейности по етап 1 и етап 2 – изграждане на нови клетки 2 и 3 на Регионален център за управление на отпадъци и обслужваща инфраструктура, не попадат в приоритетната йерархия за управление на отпадъците съгласно чл. 6, ал. 1 от ЗУО. Посочва се, че за приоритетна може да се разгледа единствено дейността по изграждане на система от домашни компостери за предотвратяване на образуването на биоразградими отпадъци, а тя е предвидена като едва последен етап на намеренията.

В жалбата се сочи, че Община Ивайловград никога не се е съгласявала по никакъв начин и е против разходване на натрупаните отчисления по чл. 64 от ЗУО по посочения в решението на Директора на РИОСВ – Хасково начин. В жалбата се твърди, че от събираните пари от данъци, община Ивайловград ежемесечно заплаща наем за сметосъбираща техника на частно юридическо лице, което е в ущърб на бюджета на Общината, респективно на нейните жители, в качеството им на данъкоплатци. С оглед на това, приоритет и задължение на Общината е да защити обществения интерес и да разходва натрупаните отчисления изцяло в полза на жителите на община Ивайловград. Към жалбата се прилагат Решение на Общински съвет – Ивайловград от 08.10.2020 г. и Решение на Общински съвет – Ивайловград от 28.01.2021 г., съгласно които Общинският съвет е взел решения за използване на натрупаните отчисления по чл. 64 от ЗУО в размер на 60 000 лв.  за закупуване на специализирана сметосъбираща техника и 23 000 лв. за закупуване на мотометачна машина за нуждите на Община Ивайловград. Искането е да се отмени оспореното решение на директора на РИОСВ – Хасково като неправилно и незаконосъобразно.

Ответникът по жалбата – директор на Регионална инспекция по околната среда и водите, град Хасково, в съпроводително писмо, с което изпраща административната преписка по издаване на оспореното решение, изразява становище за недопустимост на оспорването поради просрочие, алтернативно – за неоснователност на жалбата.

АС – Кърджали, за да се произнесе по жалбата, съобрази следното:

На 04.02.2021 г. община Кърджали, представлявана от кмета Х. А., подала заявление, вх. № 0-63/ 04.02.2021 г. на РИОСВ-Хасково, по чл.25, ал.1, във връзка са чл.24, ал.3 от Наредба № 7/ 19.12.2013 г. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци. В заявлението е поискано да бъдат освободени 4 508 184 лв. от набирателна сметка на община Кърджали в РИОСВ – Хасково за Инженеринг ( проектиране, строителство и авторски надзор) на клетки  2 и 3 на Регионален център за управление на отпадъци – Кърджали, обслужваща инфраструктура на клетки 2 и 3 и изграждане на система от домашни компостери за предотвратяване на образуването на биоразградими отпадъци.

С писмо, изх. № О-63-4/ 22.02.2021 г., Директорът на РИОСВ – Хасково уведомил заявителя за наличие на недостатъци в заявлението. Впоследствие било подадено ново заявление, вх. № О-115/ 05.03.2021 г. на РИОСВ – Хасково, за отпускане на сума в размер на 3 381 774 лв. и издадено Решение № 3/ 15.03.2021 г. на директора на РИОСВ – Хасково, оспорено в настоящото производство. С това решение е дадено съгласие заявената сума в размер на 3 381 774 лв. за финансиране на проект „ Инженеринг (проектиране, строителство и авторски надзор) на клетки № 2 и № 3 на Регионален център за управление на отпадъците – Кърджали“ и обслужваща инфраструктура, обслужваща Клетки 2 и 3“ да бъде предоставена на община Кърджали. В решението е посочено, че делът на разходите за всяка община, определен пропорционално на населението, е както следва:

- от Община Кърджали - 1 895 268,52 лв.;

- от Община Ардино - 68 760,83 лв.;

- от Община Джебел - 258 319,79 лв.;

- от Община Ивайловград - 83 200,20 лв.;

- от Община Кирково - 495 514,74 лв.;

- от Община Крумовград - 457 847,75 лв.;

- от Община Момчилград - 10 459,38 лв.;

- от Община Черноочене - 112 402,79 лв.

В обжалвания административен акт е посочено, че сумата от 3 381 774 лв. следва да се преведе от банковата сметка за чужди средства на РИОСВ – Хасково по посочената в заявлението банкова сметка ***. След реализиране на проекта, да се представят в РИОСВ Хасково, заверени копия на документи, удостоверяващи направените целеви разход. В случай на формиране на разлика между отпуснатите средства и реално изплатените разходи, същата да бъде преведена обратно в сметката за чужди средства на РИОСВ-Хасково.

При така установените факти АС – Кърджали приема, че жалбата е подадена от лице с право на жалба – община Ивайловград, която е член на регионалното сдружение на общините „***“, използващо на Регионален център за управление на отпадъци, чийто собственик е община Кърджали.

Жалбата е недопустима, като подадена след законовия 14-дневен срок по чл.149, ал.1 от АПК, като съображенията за този извод са следните:

От представена, със съпроводителното писмо на ответника, разпечатка от интернет страницата на РИОСВ – Хасково се установява, че Решение № 3/ 15.03.2021 г. за предоставяне на натрупани средства за обезвреждане на отпадъци, е публикувано на сайта на РИОСВ – Хасково на 16.03.2021 г.

Съгласно разпоредбата на чл.30, ал.2 от Наредба № 7/ 19.12.2013 г. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци, Решенията по чл. 15, ал. 3 и 4 и чл. 25, ал. 8 и 9 се публикуват до 5 работни дни от тяхното издаване на интернет страницата на съответната инспекция.

Оспореният административен акт е решение по чл.25, ал.8 от Наредба № 7/ 19.12.2013 г. – за даване съгласие за изразходване на събрани отчисления от специална сметка.

Предвиденият ред, в нормата на чл.30, ал.1 от Наредба № 7/ 19.12.2013 г., за съобщаване на постановеното решение е специален и дерогира приложението на чл. 61 АПК. В решението е посочено пред кой административен съд и в какъв срок може да се оспори, поради което срокът за обжалването му е 14-дневен съгласно чл.149, ал.1 от АПК. Както се установи Решението на директора на РИОСВ – Хасково е публикувано на интернет страницата на РИОСВ на 16.03.2021 г. и 14-дневният срок е започнал да тече от 17.03.2021 г., като е изтекъл на 30.03.2021 г. ( сряда). Жалбата, според поставения изходящ номер 32-00-54, е регистрирана в изходящ дневник (регистър) на община Ивайловград на 12.04.2021 г., постъпила в РИОСВ – Хасково на 13.04.2021 г. Т.е. жалбата е подадена след законоустановения 14-дневен срок по чл.149, ал.1 от АПК. Като просрочена следва да се остави без разглеждане, а образуваното съдебно производство – да се прекрати.

Воден от изложените мотиви и на основание чл. 159, т.5 от АПК,  Административен съд – Кърджали

 

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

Оставя без разглеждане жалбата на община Ивайловград, подадена чрез кмета на общината – Д. О., срещу Решение № 3/ 15.03.2021 г. на директора на РИОСВ – Хасково

Прекратява производството по адм.д. № 134/ 2021 г. по описа на АС – Кърджали.

Определението може да се обжалва пред ВАС, с частна жалба, в 7-дневен срок от съобщаването му.

Препис от определението да се изпрати на страните.

 

                                                           Съдия: