О
П Р Е Д Е Л Е Н И Е
гр.Кърджали,
01.06.2021г.
Административен
съд Кърджали, в закрито съдебно заседание на първи юни две
хиляди двадесет и първа година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА
При секретаря
Като разгледа докладваното от съдия Божкова
Административно дело № 134/ 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Делото е образувано по, изпратена по подсъдност от АС –
Хасково, жалба на община Ивайловград, подадена чрез кмета на общината – Д. О..
Оспорва се Решение № 3/ 15.03.2021 г. на директора на РИОСВ – Хасково. Изложени
са съображения за неправилност и незаконосъобразност на административния акт
поради постановяване му в нарушение на материалния закон.
В жалбата се посочва, че производството пред Директора на
РИОСВ – Хасково е образувано по заявление на Община Кърджали с искане за
разходване на част от натрупаните отчисления по чл. 64 от ЗУО от общините,
участващи в регионално сдружение „***“, за финансиране на проект „Инженеринг
(проектиране, строителство и авторски надзор) на клетки 2 и 3 на регионален
център за управление на отпадъци – Кърджали (Етап 1), обслужваща инфраструктура
на клетки 2 и 3 (Етап 2) и изграждане на система от домашни компостери
за предотвратяване на образуването на биоразградими
отпадъци (Етап 3) на Регионален център за управление на отпадъците - Кърджали“.
Твърди се, че е нарушена процедурата при свикване на Общо събрание на
регионалното сдружение, регламентирана в чл.25,ал.3 от ЗУО, тъй като община
Ивайловград не е била уведомена за провеждане на заседания на общото събрание
на регионалното сдружение. Изложен е довод, че по този начин не са спазени
изискванията в чл.25 от Наредба № 7 от 19.12.2013 г. за реда и начина за
изчисляване и определяне размера на обезпеченията и
отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци, тъй като към заявлението са
приложени незаконосъобразно взети решения на регионалното сдружение на
общините. Твърди се също, че планираните
дейности по етап 1 и етап 2 – изграждане на нови клетки 2 и 3 на Регионален
център за управление на отпадъци и обслужваща инфраструктура, не попадат в
приоритетната йерархия за управление на отпадъците съгласно чл. 6, ал. 1 от
ЗУО. Посочва се, че за приоритетна може да се разгледа единствено дейността по
изграждане на система от домашни компостери за
предотвратяване на образуването на биоразградими отпадъци,
а тя е предвидена като едва последен етап на намеренията.
В жалбата се сочи, че Община Ивайловград никога не се е
съгласявала по никакъв начин и е против разходване на натрупаните отчисления по
чл. 64 от ЗУО по посочения в решението на Директора на РИОСВ – Хасково начин. В
жалбата се твърди, че от събираните пари от данъци, община Ивайловград
ежемесечно заплаща наем за сметосъбираща техника на
частно юридическо лице, което е в ущърб на бюджета на Общината, респективно на
нейните жители, в качеството им на данъкоплатци. С оглед на това, приоритет и
задължение на Общината е да защити обществения интерес и да разходва
натрупаните отчисления изцяло в полза на жителите на община Ивайловград. Към
жалбата се прилагат Решение на Общински съвет – Ивайловград от 08.10.2020 г. и
Решение на Общински съвет – Ивайловград от 28.01.2021 г., съгласно които
Общинският съвет е взел решения за използване на натрупаните отчисления по чл.
64 от ЗУО в размер на 60 000 лв. за
закупуване на специализирана сметосъбираща техника и
23 000 лв. за закупуване на мотометачна машина за
нуждите на Община Ивайловград. Искането е да се отмени оспореното решение на
директора на РИОСВ – Хасково като неправилно и незаконосъобразно.
Ответникът по жалбата – директор на Регионална инспекция
по околната среда и водите, град Хасково, в съпроводително писмо, с което изпраща
административната преписка по издаване на оспореното решение, изразява
становище за недопустимост на оспорването поради просрочие,
алтернативно – за неоснователност на жалбата.
АС – Кърджали, за
да се произнесе по жалбата, съобрази следното:
На 04.02.2021 г.
община Кърджали, представлявана от кмета Х. А., подала заявление, вх. № 0-63/
04.02.2021 г. на РИОСВ-Хасково, по чл.25, ал.1, във връзка са чл.24, ал.3 от
Наредба № 7/ 19.12.2013 г. за реда и начина за
изчисляване и определяне размера на обезпеченията и
отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци. В заявлението е поискано да
бъдат освободени 4 508 184 лв. от набирателна
сметка на община Кърджали в РИОСВ – Хасково за Инженеринг ( проектиране,
строителство и авторски надзор) на клетки
2 и 3 на Регионален център за управление на отпадъци – Кърджали,
обслужваща инфраструктура на клетки 2 и 3 и изграждане на система от домашни компостери за предотвратяване на образуването на биоразградими отпадъци.
С писмо, изх. №
О-63-4/ 22.02.2021 г., Директорът на РИОСВ – Хасково уведомил заявителя за
наличие на недостатъци в заявлението. Впоследствие било подадено ново
заявление, вх. № О-115/ 05.03.2021 г. на РИОСВ – Хасково, за отпускане на сума
в размер на 3 381 774 лв. и издадено Решение № 3/ 15.03.2021 г. на директора на
РИОСВ – Хасково, оспорено в настоящото производство. С това решение е дадено
съгласие заявената сума в размер на 3 381 774 лв. за финансиране на
проект „ Инженеринг (проектиране, строителство и авторски надзор) на клетки № 2
и № 3 на Регионален център за управление на отпадъците – Кърджали“ и обслужваща
инфраструктура, обслужваща Клетки 2 и 3“ да бъде предоставена на община
Кърджали. В решението е посочено, че делът на разходите за всяка община,
определен пропорционално на населението, е както следва:
- от Община
Кърджали - 1 895 268,52 лв.;
- от Община Ардино
- 68 760,83 лв.;
- от Община Джебел
- 258 319,79 лв.;
- от Община
Ивайловград - 83 200,20 лв.;
- от Община
Кирково - 495 514,74 лв.;
- от Община
Крумовград - 457 847,75 лв.;
- от Община
Момчилград - 10 459,38 лв.;
- от Община
Черноочене - 112 402,79 лв.
В обжалвания
административен акт е посочено, че сумата от 3 381 774 лв. следва да се преведе
от банковата сметка за чужди средства на РИОСВ – Хасково по посочената в
заявлението банкова сметка ***. След реализиране на проекта, да се представят в
РИОСВ Хасково, заверени копия на документи, удостоверяващи направените целеви
разход. В случай на формиране на разлика между отпуснатите средства и реално
изплатените разходи, същата да бъде преведена обратно в сметката за чужди
средства на РИОСВ-Хасково.
При така
установените факти АС – Кърджали приема, че жалбата е подадена от лице с право
на жалба – община Ивайловград, която е член на регионалното сдружение на
общините „***“, използващо на Регионален център за управление на отпадъци,
чийто собственик е община Кърджали.
Жалбата е
недопустима, като подадена след законовия 14-дневен срок по чл.149, ал.1 от АПК, като съображенията за този извод са следните:
От представена,
със съпроводителното писмо на ответника, разпечатка от интернет страницата на
РИОСВ – Хасково се установява, че Решение № 3/ 15.03.2021 г. за предоставяне на
натрупани средства за обезвреждане на отпадъци, е публикувано на сайта на РИОСВ
– Хасково на 16.03.2021 г.
Съгласно
разпоредбата на чл.30, ал.2 от Наредба № 7/ 19.12.2013 г. за реда и начина за
изчисляване и определяне размера на обезпеченията и
отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци, Решенията по чл. 15, ал. 3
и 4 и чл. 25, ал. 8 и 9 се публикуват до 5 работни дни от тяхното издаване на
интернет страницата на съответната инспекция.
Оспореният
административен акт е решение по чл.25, ал.8 от Наредба № 7/ 19.12.2013 г. – за
даване съгласие за изразходване на събрани отчисления от специална сметка.
Предвиденият ред,
в нормата на чл.30, ал.1 от Наредба № 7/ 19.12.2013 г., за съобщаване на
постановеното решение е специален и дерогира приложението
на чл. 61 АПК. В решението е посочено пред кой административен съд и в какъв
срок може да се оспори, поради което срокът за обжалването му е 14-дневен
съгласно чл.149, ал.1 от АПК. Както се установи Решението на директора на РИОСВ
– Хасково е публикувано на интернет страницата на РИОСВ на 16.03.2021 г. и
14-дневният срок е започнал да тече от 17.03.2021 г., като е изтекъл на
30.03.2021 г. ( сряда). Жалбата, според поставения изходящ номер 32-00-54, е
регистрирана в изходящ дневник (регистър) на община Ивайловград на 12.04.2021
г., постъпила в РИОСВ – Хасково на 13.04.2021 г. Т.е. жалбата е подадена след законоустановения 14-дневен срок по чл.149, ал.1 от АПК.
Като просрочена следва да се остави без разглеждане, а образуваното съдебно производство
– да се прекрати.
Воден от изложените мотиви и на основание чл. 159,
т.5 от АПК, Административен съд – Кърджали
О П Р Е Д Е Л И:
Оставя без разглеждане жалбата на община
Ивайловград, подадена чрез кмета на общината – Д. О., срещу Решение № 3/
15.03.2021 г. на директора на РИОСВ – Хасково
Прекратява производството по адм.д. № 134/ 2021 г. по описа на АС –
Кърджали.
Определението може да се обжалва пред ВАС, с частна жалба, в
7-дневен срок от съобщаването му.
Препис от определението да се изпрати на страните.
Съдия: