РЕШЕНИЕ № 2126/22.11.2019г.
гр.
в., 21.11.2019 г.,
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Варненският районен съд тридесет и втори състав
На двадесет
и пети септември Година две хиляди и деветнадесета
В публично
заседание в следния състав:
Председател: Албена Славова
Секретар Незает Исаева
като разгледа
докладваното от съдията
АНД № 3416 по описа на съда за 2019 г.,
за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството
е образувано по жалба на „Т.Е.”ЕООД , представлявано от К.Т. против НП №
441730-F-483732/11.06.2019 г.
на Началника на Отдел“Оперативни дейности“- в.
в ЦУ на НАП,
с което на дружеството е наложено
административно наказание "Имуществена санкция” в размер на 800 /осемстотин/ лева на основание чл. 185 ал.2 вр.
с ал.1 от ЗДДС, за извършено нарушение на чл. 33,
ал.1 от Наредба № Н-18/2006 г. на
Министъра на финансите, във връзка с
чл.118, ал.4, т.1 от ЗДДС.
В жалбата се
излагат твърдения за допуснати в хода на административно-наказателното
производство съществени нарушения на процесуалните правила, довели до
ограничаване правото на защита на наказаното лице. Сочи се, че АУАН и НП не
съдържат задължително необходимите реквизити, доколкото не е посочено името на
лицето, което е осъществило конкретното нарушение. Сочи се, че изпълнителното
деяние на конкретното административно нарушение може да бъде осъществено само
от физическо лице , представляващо законов или упълномощен представител на
дружеството. В тази връзка се излага становище, че неправилно е определен
субекта на извършеното нарушение. Твърди се, че е налице несъответствие в
посочените като нарушени правни норми, като в обстоятелствената част на НП е посочена
като нарушена разпоредбата на чл. 33 ал.1 от Наредба Н-18, докато в частта,
където е определена административната санкция е цитирана нормата на чл. 185
ал.2 вр. с ал.1 от ЗДДС. Сочи се, че в обжалваното НП
не са конкретизирани смекчаващите и отегчаващите отговорността обстоятелства,
като не са ясни мотивите на АНО за налагането на санкция в съответния размер.
Излагат се съображения за маловажност на случая по смисъла на чл. 28 от ЗАНН,
доколкото не са установени неотчетени продажби и не е настъпила щета за фиска. Иска се НП да бъде отменено, а при условията на
евентуалност да се намали размера на наложеното административно наказание.
В съдебно заседание
въззивникът, редовно призован, не се явява, не се
представлява.
Въззиваемата
страна, редовно призована
изпраща представител – юрисконсулт г., която в съдебно
заседание оспорва жалбата и моли да бъде потвърдено наказателното постановление
като законосъобразно и обосновано. Излага становище, че в хода на
административно-наказателното производство не са допуснати съществени нарушения
на процесуалните правила и от доказателствата по делото безспорно е установено,
че дружеството-жалбоподател е извършило нарушение на чл. 33 ал.1 от Наредба
Н-18/13.12.2006 г. на МФ.
В хода на съдебното производство са разпитани в качеството на свидетели актосъставителя – И.К. и свидетеля по акта О.Д.. Приобщени
са към материалите по делото материалите по АНП.
Съдът, като взе предвид
събраните по делото писмени и гласни доказателства, установи следното:
На 20.04.2019 г. служители при ТД на НАП –в. – св. К. и св. Д. – инспектори по приходите в ЦУ на НАП
извършили проверка в търговски обект – магазин за търговия на
дребно с електроуреди, находящ се в гр. в., ул. Г. Б.№
**, стопанисван от дружеството-жалбоподател. В хода на проверката е
констатирано, че разчетената касова наличност съгласно междинен отчет № ED310220 е в размер на 667,50 лева. Съгласно
извършен опис на паричните средства е установено, че фактическата наличност в
касата е в размер на 367,50 лева. Констатирано е, че фискалното устройство
притежава функциите „служебно въведени“ и „служебно изведени“ суми, като
установената промяна в касовата наличност е в размер на 300 леваи
представлява извеждане на пари от касата, което не е отразено на фискалното
устройство в момента на извършването й с точност до минута.
При така установените факти е формиран извода, че „Т.е.“ЕООД не е изпълнило задължението си
извън случаите на продажбаи, да отбележи всяка
промяна на касовата наличност /начална сума, въвеждан и извеждане на пари във и извън касата/ на ФУ чрез
операциите „Служебно въведени“ или „служебно изведени“, което представлява нарушение на рапоредбата
на чл.33, ал.1 от НАРЕДБА Н-18/13.12.2006 на МФ. Поради изложеното, св. И.К. ,
на длъжност ст. инспектор в ЦУ на НАП –в.
съставил на дружеството, стопанисващо обекта АУАН за нарушение на чл. 33 ал.1
от Наредба Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в
търговските обекти чрез фискални устройства на Министерство на финансите и чл.
118 ал.4 т.1 от ЗДДС. Въз основа на
съставения АУАН, на основание чл. 185 ал.2 вр. с ал.1
от Закона за данък върху добавената
стойност е ангажирана административно-наказателната отговорност на въззивника.
Съдът въз основа на
императивно вмененото му задължение за
цялостна проверка на издаденото наказателно
постановление относно законосъобразност и обоснованост, както и относно
справедливостта на наложеното административно наказание и предвид така установената
фактическа обстановка, направи следните правни изводи:
Жалбата
е процесуално допустима, подадена е в срока за
обжалване от надлежна страна и е приета от съда
за разглеждане.
Административно - наказателното производство е образувано в срока по чл. 34
от ЗАНН, а наказателното постановление е издадено в шестмесечния преклузивен срок.
Наказателно
постановление №
441730-F-483732/11.06.2019 г. е издадено от компетентен
орган видно от приобщеното към материалите по делото копие на
Заповед № ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г.на Изпълнителния директор на НАП.
В
хода на административно-наказателното производство не са били допуснати
съществени процесуални нарушения. Наказателното постановление
е съобразено с нормата на чл. 57
от ЗАНН. Вмененото във вина на въззивника нарушение
е индивидуализирано в степен,
позволяваща му да разбере в какво
е обвинен и срещу какво да се
защитава и
са посочени нарушените
материално правни норми.
Съдът не споделя доводите на въззивника за
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила поради непосочване в
АУАН и НП на обстоятелства, които се отнасят до минимално необходимото им
съдържание. Данните за конкретното длъжностно, което е извършило конкретното действие респ. бездействие, с
което е осъществен съставът на административно нарушение по по
чл. 118 ал.4 от ЗДДС, във вр. с чл. 33 ,ал.1 от
Наредба Н-18/2006 г. на МФ не се отнася към съставомерните
признаци, доколкото е ангажирана отговорността на дружеството, в качество на
търговец, на обективно основание, доколкото последният е ангажиран съгласно
закона с неблагоприятни последици вкл. санкции в случаите, когато
представляващите го работници или служители извършат нарушения на нормативните
правила при осъществяване на служебните си задължения. С оглед на изложените съображения и доколкото
нормата на чл. 185 ал.1 от ЗДДС, както и на чл. 185 ал.2 от ЗДДС, предвиждат ангажиране
на административно-наказателната отговорност на обективно основание, доводите
за неправилно определяне субекта на нарушението са оценени като неоснователни.
Несъстоятелно е и твърдението за противоречие между цитираните като
нарушени материалноправни разпоредби в съдържанието
на НП. Докато нормата на чл. 33 ал.1 от Наредба Н-18/2016 г. представлява
квалификацията на административното нарушение, т.е. правната разпоредба, чието
правило е нарушено, то нормата на чл. 185 ал.2, във вр.
с ал. 1 от НК е правното основание, въз основа на което се ангажира
административно-наказателната отговорност, а именно-нормата, която в хипотезата
си съдържа конкретното нарушение и предвижда ангажиране на
административно-наказателна отговорност за извършване на същото, с посочване на
конкретно административно наказание.
Съдът счита, че от събраните в хода на съдебното производство доказателства
безспорно се установява отразената в АУАН и НП фактическа обстановка. По
несъмнен начин се констатира, че към момента на проверката е съществувала
разлика между наличните в касата парични средства и сумата, разчетена от ФУ, с
което юридическото лице е нарушило разпоредбата на чл. 33, ал.1 от Наредба № 18
от 13.12.2006 г. на Министъра на финансите, доколкото нормата предвижда
задължение, извън случаите на продажби
всяка промяна на касовата наличност
(начална сума, въвеждане и извеждане на пари във
и извън касата) на ФУ да се регистрира във ФУ чрез операциите "служебно въведени" или "служебно изведени" суми. Правилно е посочена и санкционната норма, въз основа на която е
ангажирана административно-наказателната отговорност на
дружеството-жалбоподател, а именно разпоредбата на чл. 185 ал.2 вр. с ал.1 от ЗДДС.
След като органът се позовава на чл. 33, ал.1 от Наредбата, той е приел, че
не се касае за неотчетени продажби, съответно не е налице неотчитане на приходи
поради което е приложима нормата на чл. 185 ал.1 от ЗДДС като правно основание
за ангажиране на административно-наказателната отговорност на
дружеството-жалбоподател.
Като неоснователни бяха оценени възраженията за наличие на предпоставки за
прилагане на чл. 28 от ЗАНН. В случая се касае за формално нарушение, с
осъществяването на което всякога се застрашават обществените отношения, които е
призвана да пази нарушената правна норма, с оглед на което санкционираното
деяние не се отличава с малозначителност по смисъла
на чл. 9, ал.2 от НК, във вр. с чл. 28 от ЗАНН. Извършеното
нарушение е свързано с обществените отношения, предмет на регулация от ЗДДС и
Наредба № Н-18/13.12.2006 година на министъра на финансите. Целта на тези норми
е да осигурят непрекъснат и ефективен контрол върху продажбите, извършвани в
търговски обекти чрез издаване на фискална касова бележка от ФУ (фискален бон)
или касова бележка от ИАСУТД (системен бон), в това число и осигуряване на
пълно съответствие между наличните парични средства у търговеца и отразеното по
фискалното устройство, с което разполага той, които обществени отношения в
случая са засегнати.
Съдът обаче намира, че са налице
предпоставки за изменение размера на
наложената санкция до законово установения минимум предвид събраните данни за
реализиране на нарушението за първи път , отсъствие на отегчаващи отговорността обстоятелства и
липсата намотиви
в НП, обосноваващи справедливост на определеното по размер административнонаказателно
санкциониране.
Воден
от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ИЗМЕНЯ НП № 441730-F-483732/11.06.2019
г. на Началника на Отдел“Оперативни
дейности“- в. в ЦУ на НАП, с което на „Т.Е.”ЕООД е наложено административно наказание
"Имуществена санкция” в размер на 800 /осемстотин/ лева на основание чл.
185 ал.2вр. с ал.1 от ЗДДС, за извършено нарушение на чл. 33,
ал.1 от Наредба № Н-18/2006 г. на
Министъра на финансите, във връзка с чл.118, ал.4, т.1 от ЗДДС, като НАМАЛЯВА
размера на административното наказание „Имуществена санкция“ до сумата от 500
/петстотин/ лева.
Решението подлежи на касационно
обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението за изготвянето му пред Административен съд - в..
След влизане в сила на съдебното решение, АНП да се върне на наказващия орган по компетентност.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: