Определение по дело №149/2020 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 220
Дата: 10 юли 2020 г. (в сила от 18 юли 2020 г.)
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20207280700149
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 юли 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е  № 220/10.7.2020г.

 

10.07.2020 г., гр.Ямбол

 

         Ямболският административен съд, шести състав, в закрито заседание на десети юли две хиляди и двадесета година в състав:

Съдия: Ст.ВЪЛЧЕВ

 

при секретаря Ст.Гюмлиева, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 149 по описа за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на Т.И.К. *** против Мълчаливия отказ на кмета на община Ямбол за извършване на административна услуга, поискана с възражение рег.№ 2801/11130/20.05.2020 г.

Настоящият съдебен състав приема, че така депозираната жалба е процесуално недопустима поради липса на годен за оспорване административен акт и липса на правен интерес от оспорването-чл.159, т.1 и т.4 АПК,  по следните съображения:

По смисъла на чл.58, ал.1 АПК непроизнасянето в сроковете и при условията визирани в чл.57 АПК се смята за мълчалив отказ да се издаде актът.

С жалбата се конкретизира, че с Конструктивно възражение per. № 2801-11130/20.05.2020 г., изразяващо се в сигнал за завзета частна общинска собственост (АОС № 2350/25.02.2019 г.) е поискано кмета на община Ямбол на основание чл.65, ал.1, ал.3 и чл.66 от ЗОС да разпореди, освобождаване на завзетата ЧОС от 659 кв.м., премахване на незаконната ограда и привеждане границите на имот № 87374.72.677 в съответствие с КК на гр.Ямбол.

Твърди се, че бездействието на кмета на общината в тази връзка е предмет на оспорване и с него се засягат правата на жалбоподателя, т.к. изпълнението на тези искания прави продаваема частната общинска собственост посочена АОС № 2350/25.02.2019 г.

Жалбата е подадена чрез община Ямбол, която я изпраща в съда, без да вземе становище и да оспори изложените фактически твърдения, като последните се потвърждават и от приложените по делото доказателства.

В тази насока, видно от Заповед № 06/04-00031/05.07.2019 г. на кмета на община Ямбол, Т.И.К.,*** и наследниците на И.И.К. - С.С.К., И.И.К. и В.И.К.са съсобственици на  ПИ с идентификатор 87374.510.202 по кадастралната карта на гр.Ямбол, ул.„Китка" с площ от 4759  (четири хиляди седемстотин петдесет и девет) кв.м., при граници на имота: имоти с идентификатори №№ 87374.72.680, 87374.510.150, 87374.510.1, 87374.510.12, 87374.510.4, 87374.72.677, 87374.72.996, 87374.72.997, 87374.510.22, 87374.510.14, 87374.510.17, 87374.510.17.

С искане вх.№ 2801-01112/22.01.2019  г. Т.И.К. е поискал, чрез изкупуване на дела на Община Ямбол по реда на чл.36, ал.1, т.2 от Закона за общинската собственост, прекратяване на съсобствеността с Община Ямбол, която е собственик на 659/4759 идеални части от незастроен поземлен имот с идентификатор 87374.510.202 по КК и КР, одобрени със заповед № РД-18-39/30.08.2005 г. на ИД на АГКК, целият с площ 4759 кв.м. за която е съставен АОС 2350/25.02.2019 г., вписан по надлежния ред, а останалата идеална част от имота е предоставена в собственост на Т.И.К. и И.И.К. с решение № 4-АК/12.05.2008 г. на ОСЗГ „Тунджа Ямбол" по преписка № 430/19.08.1991 г., като за собствеността е съставен нотариален акт, вписан в АВ СВ Ямбол с вх. рeг. №7128/18.07.2008 г., акт 26, том XII, дело 4761/08 г.

За започналото производство по прекратяване на съсобствеността са уведомени известните заинтересовани страни - наследниците на И.И.К., в резултат на което е постъпило заявление вх. № 2801-07850/25.04.2019 г., с което дават съгласието си Т.И.К. да изкупи собствеността на община Ямбол-659/4759 и.ч. от ПИ с идентификатор 87374.510.202.

Със Заповед № 06/04-00031/05.07.2019 г. кметът на община Ямбол на основание чл.36, ал.3 от Закона за общинската собственост и решение по т.6 на 47 заседание на ОбС Ямбол от 26.06.2019 г. във връзка с чл.36, ал.1, т.2 от ЗОС е наредил да се продаде на Т.И.К. *** правото на собственост върху имот частна общинска собственост - 659/4759 (шестстотин петдесет и девет от четири хиляди седемстотин петдесет и девет) идеални части от незастроен поземлен имот с идентификатор 87374.510.202 (осемдесет и седем хиляди триста седемдесет и четири точка петстотин и десет точка двеста и две) по КК и КР на град Ямбол,  одобрени със заповед № РД-18-39/30.08.2005 г. на ИД на АГКК, целият с площ 4759 кв.м., вид територия урбанизирана, начин на трайно ползване - друг вид нива, актуван с АОС 2350/25.02.2019 г. за сумата от 23700.00 (двадесет и три хиляди и седемстотин) лв. без ДДС.

С Конструктивно възражение  per. № 2801-11130/20.05.2020 г. Т.И.К. *** на основание чл.66, ал.1 от ЗОС да разпореди освобождаване на завзетата ЧОС, посочена в АОС № 2350/25.02.2019 г., включително и премахване на незаконната ограда и да изиска привеждане границите на имот № 87374.72.677 в съответствие с КККР, одобрена със Заповед № РД-18-39/30.08.2005 г. на Агенцията по кадастъра-София, т.к. едва след това посочената ЧОС може да стане продаваема.

Съгласно чл.65, ал.1 ЗОС общински имот, който се владее или държи без основание, не се използва по предназначение или необходимостта от него е отпаднала, се изземва въз основа на заповед на кмета на общината.

От своя страна нормите на чл.225 ЗУТ и чл.225а ЗУТ предвиждат, че началникът на Дирекцията за национален строителен контрол или упълномощено от него длъжностно лице издава заповед за премахване на незаконни строежи от първа, втора и трета категория или на части от тях, респ. че кметът на общината или упълномощено от него длъжностно лице издава заповед за премахване на строежи от четвърта до шеста категория, незаконни по смисъла на чл.225, ал.2 ЗУТ, или на части от тях.

Предвид така уредените производства искането на жалбоподателя не е за извършване на административна услуга в хипотезите на §1, т.2 от ДР на Закона за администрацията, поради което е неприложим §8 от ПЗР на АПК, че уредените в кодекса производства за издаване на индивидуални административни актове се прилагат и при извършването на административни услуги по смисъла на §1, т.2 от Закона за администрацията, във връзка с чл. 21, ал. 3 от АПК.

Ето защо в случая не е налице отказ за извършване на административна услуга и административният орган не е бил длъжен да се произнесе в срока по чл.57, ал.2 АПК с изричен акт по отправеното до него искане.

При липса на задължение за произнасяне не се формира мълчалив отказ, който да се приравнява на годен за оспорване административен акт в съответствие, с което жалбата на Т.И.К. няма годен за оспорване и разглеждане в съдебно-административен процес предмет и следва да се остави без разглеждане, като се прекрати производството по делото.

 За жалбоподателя не е налице и правен интерес от оспорването.

На първо място в административните производствата по чл.65, ал.1 ЗОС, чл.225 ЗУТ и чл.225а ЗУТ не участват заинтересовани лица, а в съдебното производство не се конституират заинтересовани страни. Засегнато лице е само собственика, възложителя или извършителя на незаконния строеж, съответно лицето по отношение, на което се издава заповедта по чл.65, ал.1 ЗОС, както и само за него произтичат задължения. Засягане на други лица по някакъв начин не е на плоскостта на това производство, както и правата от това могат да се търсят по друг ред

Ето защо жалбоподателя Т.И.К. като лице подало сигнал за извършено незаконно строителство и за ползване на съсобствен общински имот без основание няма участие в това производство и не се явява засегнат от крайния акт.  

Поради това жалбоподателя не притежава активна процесуална легитимация, която е абсолютна положителна процесуална предпоставка за участие като страна в съдебно-административното производство за проверка правилността на административните актове по чл.65, ал.1 ЗОС, чл.225 ЗУТ и чл.225а ЗУТ, респ. отказа за издаването им в т.ч. и мълчаливия.

На второ място несъстоятелно е твърдението, че правния интерес произтича от обстоятелството, че частта от имота, която е собственост на община Ямбол била непродаваема.

От една страна фактическото състояние на имота и към момента на подаване на искане вх.№ 2801-01112/22.01.2019  г. за изкупуване на дела на Община Ямбол и прекратяване на съсобствеността с нея и към момента на подаване на Конструктивно възражение  per. № 2801-11130/20.05.2020 г. е било едно и също.

Т.е. след издаване на Заповед № 06/04-00031/05.07.2019 г., с която кметът на община Ямбол е наредил да се продаде на Т.И.К. правото на собственост върху имот частна общинска собственост - 659/4759 идеални части от незастроен поземлен имот с идентификатор 87374.510.202, не са настъпили промени, които преди това да не са съществували или да не са били известни на искателя и които да накърняват неговите права или законни интереси. Нещо повече, въпросната заповед създава само и единствено правна възможност, но не и задължение за Т.И.К. да закупи общинската собственост, след като счита, че същата е непродаваема.

От друга страна незастроен поземлен имот с идентификатор 87374.510.202 по КК и КР на град Ямбол е съсобствен между община Ямбол и Т.И.К. в идеални части, поради което всеки от съсобствениците има възможност да извършва необходимите според него правни и фактически действия за защита на собствеността на целия имот, а не само на собствените си идеални части.

Поради това К. разполага с процесуален ред, по който да поиска освобождаване на завзетата част от имота, съответно да изиска привеждане границите на имот № 87374.72.677 в съответствие с КККР, одобрена със Заповед № РД-18-39/30.08.2005 г. на Агенцията по кадастъра-София.

Посоченото съсобственика К. може да извърши самостоятелно, поради което нито има основание да иска то да бъде сторено от другия съсобственик община Ямбол, нито има правен интерес да обжалва бездействието на кмета на общината.

Ето защо Т.И.К. не е засегнат и не притежава активна процесуална легитимация за оспорване, явяваща се задължителна положителна процесуална предпоставка за участие като страна в съдебното производство.

Предвид посоченото и доколкото не е налице годен административен акт или приравнен на него мълчалив отказ, който да подлежи на оспорване, както и поради липсата на правен интерес от обжалването му жалбата следва като недопустима да се остави без разглеждане, а образуваното съдебно производство да се прекрати

Водим от горното и на основание чл.159, ал.1, т.1 и т.4 АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Т.И.К. ***  против Мълчаливия отказ на кмета на община Ямбол за извършване на административна услуга, поискана с възражение рег.№ 2801/11130/20.05.2020 г., а именно кмета на община Ямбол на основание чл.66, ал.1 от ЗОС да разпореди освобождаване на завзетата ЧОС, посочена в АОС № 2350/25.02.2019 г., включително и премахване на незаконната ограда и да изиска привеждане границите на имот № 87374.72.677 в съответствие с КККР, одобрена със Заповед № РД-18-39/30.08.2005 г. на Агенцията по кадастъра-София.

ПРЕКРАТЯВА  производството по адм.дело № 149 по описа на Административен съд-Ямбол за 2020 г.

Определението подлежи  на обжалване  с частна жалба пред ВАС в седмодневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено. 

      

СЪДИЯ:/п/ не чете