Решение по дело №149/2021 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 май 2021 г. (в сила от 2 юни 2021 г.)
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20217160700149
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 март 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 107

гр. П.***, 14.05.2021 г.

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – п.***, в открито съдебно заседание на двадесет и трети април през две хиляди и двадесет и първа  година, в състав:

СЪДИЯ: Слава Георгиева

С участието на секретаря Н. С., като разгледа докладваното от съдия Георгиева административно дело № 149/2021 г. по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, и във вр. с чл. 215 от ЗУТ, във вр. с чл. 196, ал. 4 от ЗУТ.

 Образувано е по жалба, подадена от В.Г.Й.,*** против заповед № 49 от 13.01.2021г. на кмета на община П.. Със заповедта е наредено да се премахне жилищна сграда, находяща се в УПИ ХІV-***, кв. ** по плана на гр. П. кв. “***” с административен адрес гр. П.***, ул. “***” № ***.

В жалбата са посочени оплаквания за незаконосъобразност на оспорения административен акт, поради отсъствие на визираните в закона фактически основания за издаването и. Оспорена е констатацията на административния орган, че сградата в цялост е негодна за използване и обитаване, и съществува опасност от самосрутването и. Твърди се, че първия етаж от нея може да бъде поправен и заздравен, което изключва наличието на основание за премахването и в цялост. Искането към съда е да отмени обжалвания административен акт.

В съдебно заседание жалбоподателят поддържа жалбата. Излага подробни съображения за незаконосъобразност на оспорения административен акт. Искането към съда е - да го отмени. Заявена е претенция за присъждане на направените съдебни разноски.

Ответникът по жалбата-Кмета на община п.*** чрез процесуалния си представител – ст. юрисконсулт Е., оспорва жалбата. Излага съображения за законосъобразност на оспорения индивидуален административен акт. Искането към съда е да отхвърли жалбата, като неоснователна. Претендира присъждане на съдебни разноски. В указания срок депозира писмени бележки, в които доразвива доводите си.

Заинтересованата страна-А.В.Г., счита жалбата за основателна и иска да се отмени.

Административен съд – п.***, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл. 168, ал. 1 от АПК въз основа на събраните по делото доказателства провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 от АПК, намери следното:

Жалбата е подадена от лице по чл. 147, ал. 1 от АПК, чиито права са засегнати от административния акт, при спазване срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 215, ал. 4 от ЗУТ, против подлежащ на съдебен контрол на основание чл. 215, ал. 1, във вр. с чл. 196, ал. 4 от ЗУТ административен акт, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество е основателна, по следните съображения:

Производството е започнало въз основа на жалба, с която кмета на община п.*** е уведомен за саморазрушаваща се сграда, находяща се в УПИ ХІV-***, кв. ** по плана на гр. П.***, кв. “***” с административен адрес гр. п.***, ул. “***” № 11.

Със заповед № 1610/17.11.2020г., издадена от кмета на община П.*** е назначена комисия, която да извърши оглед на сградата, като такъв е насрочен на 17.12.2020г..  от 10. 00 ч. Няма данни заповедта да е връчена на жалбоподателя.

На 17.12.2020г., определената комисия, в присъствието на ползватели на имота, е извършила оглед и цялостна проверка на строежа, представляващ "Жилищна сграда", находяща се в УПИ ХІV-***, кв. ** по плана на гр. П.***. За установеното е съставен констативен протокол № 1-20/ТР-3835/17.12.2020г.. В него е отразено, че строежът е собственост на В.Г.Й. и В.К.В., което е удостоверено с нотариални актове № *** т. ***,  дело № ***/1985г. и № *** т. ***,  дело № ***/1985г. на нотариус с район на действие ПРС. Сградата  е изградена в УПИ ХІV-***, кв. **  на регулационната линия с УПИ ХІ-***. Констатирано е, че сградата е масивна, двуетажна със застроена площ от 53кв.м. и РЗП-106кв.м. Изградена е през 1938г. Основите са изпълнени от каменна зидария. Стените са носещи, изпълнение от единични тухли. Няма колони, греди и пояси. Връзката между етажите е посредством дървено стълбище. Покривът е четирискатен, изпълнен от дърво и керемиди. Комисията е установила, че състоянието на основите е добро. По тухлената зидария са налични пукнатини и деформации. Налични са вертикални и хоризонтални пукнатини по всички стени на сградата, а диагоналните са съсредоточени около вратите. По цялата стена на сградата от северозападната й част в ъгъла е налична пукнатина, вследствие на което е станало изместване на стената от вертикалната ос. Ъгълът е подпрян с дървени греди, с цел да се предотврати самосрутване. Има участъци с паднал каратаван.  Дървената покривна конструкция е в лошо състояние в резултат на течове. Покривът на места е пропаднал покрит е с ламарина  и има течове на подовата конструкция под него. В отделни участъци липсват керемиди, а в други са счупени. Има паднал комин. Дървената дограма е стара и изгнила.  Захранена е с ток и вода. Посочено е, че сграда е освидетелствана като самосрутваща се през 2012г., за което е издадена заповед № 1416/11.09.2012г. на кмета на община п.*** за премахването й. Изводът на комисията е, че сградата е застрашена от самосрутване, вредна е в санитарно-хигиенно отношение, опасна е за здравето и живота на обитателите, негодна е за ползване. Същата не може да се поправи и заздрави, а следва да се премахне. С констатациите в констативния протокол са  запознати двамата съсобственика на процесната сграда на 18.12.2020г.

На 13.01.2021г. кметът на община П.*** е издал оспорения индивидуален административен акт. В него са приети изцяло фактите, отразени на комисията в съставения на 17.12.2020г. констативен протокол и въз основа, на които е счетено, че са налице предпоставките на чл. 195, ал. 1 и ал. 6 от ЗУТ. С оглед на това е разпоредено премахването на процесната сграда, като застрашена от самосрутване, вредна в санитарно-хигиенно отношение, опасна за живота и здравето на обитателите, без възможност да бъде поправена, заздравена и хигиенизирана.

За установяване на правно-релевнтните факти, в съдебното производство се допусна и изслуша съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице А.Ц.. Заключението е  изготвено след запознаване с всички доказателства, съдържащи се в административната преписка и извършен оглед на място. Направените  констатации са пълни и обосновани, дадени са от специалист с необоходимите професионални знания и опит. От тях се установява, че процесната сграда представлява масивна двуетажна сграда с два входа отделно за първи и втори етаж. Строена е през 1939г. Изградена върху каменни основи, стени от тухли, гредоред, дървен покрив с керемиди. След земетресението през 2012г. е получила увреждания като най-значително е засегната северната стена, която се е отцепила около 10см. от останалата конструкция и е поддала навън. Констатирани са и дефекти по стените и гредореда. Изводът на вещото  лице е, че с оглед настоящото техническо състояние, сградата е негодна за използване и експлоатация и не отговаря на санитарно-хигиенните изисквания, има опастност от самосрутване. Покривът и вторият етаж следва да се премахнат по най-бързия начин. Експерта заключва, че първи етаж може да се запази и заздрави, и върху него да се изгради покривна конструкция, с което сградата ще стане едноетажна.

При така установеното от фактическа страна съдът намира, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в предвидената за това форма, но при допуснати особенно  съществени нарушения на административно производствените правила и неправилно приложение на материалния закон.

Съгласно чл. 195, ал. 6 от ЗУТ компетентен да издаде заповед за премахване на строежи, които поради естествено износване или други обстоятелства са станали опасни за здравето и живота на гражданите, негодни са за използване, застрашени са от самосрутване, създават условия за възникване на пожар или са вредни в санитарно-хигиенно отношение и не могат да се поправят или заздравят, е кметът на община. Оспореният административен акт е издаден от кмета на община П.***, който е компетентният за това административен орган.

От доказателствата по делото, в това число и от обстоятелствената част на оспорения акт, както и от констативния протокол се установява, че  през 2012г. във връзка със станалото силно земетресение на територията на гр. п.*** е образувано административно производство свързано със състоянието на процесната жилищна сграда. Издадена е заповед № 1416 от 11.09.2012г. на кмета на община П.***, с която е разпоредено на основание чл. 195, ал. 3 и ал. 6 от ЗУТ да се премахне жилищна сграда, находяща се в УПИ ХІV-***, кв. ** по плана на община П.***.  Сградата е освидетелствана като опасна от самосрутване и не може да укрепи или възстанови. Със заповедта, която се разглежда в настоящето производство отново на същото правно основание, по отношение на същия обект и при същите страни е разпоредено премахване. От направена съпоставка на двете заповеди се приема, че същите са напълно  идентични в разпоредения обект за премахване. Засегнатите лица от двете заповеди са едни и същи-лицата, легитимиращи се за собственици на процесната сграда.  Налице е пълно тъждество между страни, предмет и  основание по първоначалната заповед и по повторно издадената.  Въз основа на изложеното се приема, че преди да започне настоящето административно производство  вече е бил постановен административен акт между същите страни и със същия предмет, и на същото правно основание. Поради тази причина административния орган е трябвало да  прецени допустимостта на второто по ред образувано административно производство с оглед изискването на чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК, като е следвало да даде отговор влязла ли е в сила заповед № 1416 от 11.09.2012г. на кмета на община п.*** и да пристъпи към принудително изпълнение на същата или е налице висящо административно производство със същия предмет, пред същия орган и с участието на същата страна, съгласно чл. 27, ал. 2, т. 2 от АПК.  Предвид това, че оспорваната в настоящето производство заповед е издадена без да се изследват предпоставките на чл. 27, ал. 2, т. 1 и т. 2 от АПК при наличие на административно производство със същия предмет, пред същия орган и с участието на същата страна, то е налице  съществено нарушение на административно производствените правила и неправилно приложение на закона. Следователно наличието на издаден индивидуален административен акт и висящо административно производство със същия предмет е пречка за валидно упражняване на правомощието на органа да издаде нов акт на същото основание по отношение на същите  лица.

В такава хипотеза е налице нарушение на принципа на оправданите правни очаквания и правната сигурност, като административния орган вместо да пристъпи към изпълнение на вече издаден административен акт, респ. да изчака влизането му  в сила, той издава нов индивидуален административен акт, на същото правно основание, съдържание, страни и предмет. Инициираното ново производство със същият предмет, страни, основание и търсени правни последици, е недопустимо по силата на  чл. 27, ал. 2, т. 1 и т. 2 АПК. Същото е без годен предмет, постановено в нарушение на императивните разпоредби на  чл. 27, ал. 2, т. 1 и т. 2 от АПК, както и на принципите за яснота, последователност и предвидимост в действията на администрацията, като част от базисните общовалидни принципи на правната сигурност и оправданите правни очаквания, които обстоятелства обуславят извод за нищожност на оспорения административен акт. Допуснатото нарушение на материалния закон е особено съществено, защото е недопустимо издаването на последващ/повторен акт със същото съдържание и на същото правно основание. Затова заповедта няма правно действие и не може да породи правни последици. Като е издал повторна заповед за премахване административния орган е постановил нищожен акт, като противоречащ на материално правните разпоредби и несъобразен с целта на закона. С оглед на това и на основание чл. 146, т. 1 от АПК същият ще бъде прогласен за нищожен.

Предвид всичко гореизложено съдебният състав намира, че жалбата е основателна, поради което следва да бъде прогласена нищожността на издадената от кмета на община п.***  Заповед49 от 13.01.2021г. С оглед констатирания порок не следва да се разглеждат останалите отменителни основания посочени в чл. 145 от АПК.

При този изход на спора жалбоподателя има право на разноски. Същите са своевременно заявени. Ответникът по жалбата на основание чл. 143, ал. 1 от АПК ще бъде осъден да заплати на жалбоподателя съдебни разноски в общ размер на 350.00лв., представляващи 10.00лв. заплатена държавна такса за образуване на съдебно производство и 340.00лв. заплатен депозит за изготвяне на съдебна експертиза.

Водим от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК и чл. 143, ал. 1 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОБЯВЯВА нищожността на Заповед № 49 от 13.01.2021г. на кмета на община П.***.

ОСЪЖДА Община п.***, със седалище пл. „***“1А да заплати на В.Г.Й.,*** съдебни разноски в размер на 350.00 /триста и петдесет/ лева.

Решението може да се обжалва от страните в 14-дневен срок от получаването му пред Върховен административен съд на Република България.

 

                                                                  Съдия:/П/