Разпореждане по дело №172/2023 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 октомври 2023 г.
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20237210700172
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

     РАЗПОРЕЖДАНЕ

515

гр. Силистра, 27 октомври 2023 г.

 

Административен съд – Силистра, в закрито заседание на двадесет и седми октомври през две хиляди и двадесет и трета година, в състав:

СЪДИЯ: Елена Чернева

разгледа адм. дело № 172 по описа на съда за 2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по жалба на „НИЙДКОМ“ ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Силистра, ул. „Кълъраш“ № 21, ет. 4, ап. 12, представлявано от управителя П.Х., против Ревизионен акт (РА) № Р-03000322007944-091-001 / 05.04.2023 г. на органи по приходите при ТД на НАП – Варна, потвърден изцяло с Решение № 114 / 05.07.2023 г. на Директора на Дирекция „Обжалване и данъчно – осигурителна практика“- Варна при ЦУ на НАП, с който са установени задължения на дружеството, както следва: корпоративен данък (КД) за 2013 г. в размер на 12026.30 лв. с мораторна лихва върху данъка в размер на 11048.01 лв.;  данък добавена стойност (ДДС) за м.12.2013 г. в размер на 8234.03 лв. с мораторна лихва върху данъка в размер на 7094.16 лв.

Жалбоподателят оспорва всички констатации и заключения на органите по приходите, обуславящи както наличието на предпоставки за извършване на ревизия изобщо, така и извършването ѝ по реда на чл. 122, ал. 1, т. 2 и 4 от ДОПК, а също и приетите за съществуващи материални предпоставки за установяване на вземанията. Посочва, че настоящото ревизионно производство не може да се приеме за продължение на развилото се предходно производството, приключило с обявяването на нищожността с решение по АД № 10420/2021 г. на ВАС на РА № Р03001919000834-091-001/21.08.2019 г. поради невръчване на Заповед за възлагане на ревизия (ЗВР) № Р-03001919000834-020-001 / 11.02.2019 г.  Въз основа на това счита, че настоящото ново ревизионно производство е образувано след изтичането на срока по чл. 109, ал. 1 от ДОПК.  Навежда доводи за нищожност на РА, изтъквайки, че електронните подписи, положени върху ЗВР, РА и ревизионния доклад (РД), не покриват изискванията за КЕП по Регламент (ЕС)№ 910/2014 г. относно електронната идентификация и удостоверителните услуги. В тази връзка моли за назначаване на техническа експертиза относно проверка на тези подписи, както и на подписите върху постановените като електронни документи  в предходното производство заповеди за възлагане и изменение на ревизията, както и върху предходния РА. Изтъква,че дружеството е оказало пълно съдействие при ревизията, но част от представените от него документи са игнорирани или не са анализирани всестранно и пълно, а изводите на ревизиращия орган са пренесени от предходния РД и РА, респ. основани са на предположения. Излага детайлни възражения относно всички точки на ревизионния акт, като моли за назначаване на съдебно-счетоводна експертиза. По изложените съображения моли за обявяването на нищожността на оспорения РА, а в условията на евентуалност за неговата отмяна.

Производството е по реда на чл. 156 и сл. от ДОПК.

Жалбата е подадена  в срока по чл. 156, ал. 1 от лице, което е адресат на административния акт и има правен интерес от оспорването по смисъла на чл. 147, ал.1 АПК; атакува се индивидуален административен акт, подлежащ на съдебен контрол, пред компетентния съд. Преди съдебното обжалване е проведено обжалване по административен ред, поради което жалбата се явява процесуално  допустима съгласно чл. 156, ал. 2 от ДОПК и следва да се внесе за разглеждане в открито съдебно заседание.

Жалбата е подадена съгласно правилото на 152, ал. 1 АПК, приложим съгласно препращащата разпоредба на § 2 от ДР на ДОПК, и при изпращането ѝ в съда органът е представил заверено копие от административната преписка, като по допускането на събраните по нея доказателства съдът ще се произнесе в първото заседание – чл. 171, ал. 5 от АПК.  Освен това на ответника следва да се даде възможност в едноседмичен срок от получаването на настоящото разпореждане да представи копие от диска, съдържащ електронни документи, подписани с КЕП, за връчването му на ответника, съгласно чл. 184, ал. 2 от ГПК. Изпълнението на процедурата е необходимо във връзка с преценка дали РА отговаря на изискванията на чл. 120, ал. 1, т. 8 от ДОПК.

Съгласно чл. 170, ал. 1 от АПК, приложим съгласно § 2 от ДР на ДОПК, в тежест на административния орган е да установи съществуването на посочените в оспорения акт фактически основания, както и изпълнението на законовите изисквания за издаването му. Същият следва да установи наличието на основания по чл. 172 ДОПК относно спирането и прекъсването на давността. Необходимо е да установи и наличието на едно или повече от основанията по чл. 122, ал. 1 ДОПК за провеждането на ревизията при особени правила.

Жалбоподателят следва да установи в процеса своите твърдения, базирани на факти, от които произтичат за него благоприятни последици. Възражението за изтичане на срока по чл. 109, ал. 1 от ДОПК касае обсъждане на правни доводи, поради което на жалбоподателя не следва да се дават указания за представяне на допълнително доказателства в тази насока. В  случай, че наличието на основанията по чл. 122, ал. 1 е подкрепено от събраните по инициатива на ответника доказателства, в тежест на ревизираното лице е да установи при условията на пълно и главно доказване твърдените от него фактически констатации, оборващи тези по РА: да установи факта на настъпване на данъчно събитие по седемте фактури, издадени от ГАЗ ТЕРМО ИНВЕСТ, коментирани в РА, в т. ч. да сочи доказателства, че доставчикът е разполагал с необходимото количество от стоките към датата на издаване на фактурите, за транспорта и фактическото получаване на стоките, както и че е придобил правото да се разпорежда с тях като собственик, съответно, че получените по фактурите стоки са станали предмет на последващи доставки; да опровергае констатацията за необходимост от корекция на ползван данъчен кредит по фактури, които са отразени втори път в дневника за покупки; да докаже, че закупеното гориво е ползвано за нужди на дружеството. Исканията за назначаване на експертизи са своевременно заявени и допустими (СТЕ – само досежно изследването на електронните подписи върху издадените електронни документи в настоящото ревизионно производство, ако след връчване на диска поддържа заявените оспорвания), но по тях съдът ще се произнесе в насроченото съдебно заседание, след изслушването на становището на ответника и възможността да бъде разширен предмета на изследване.

Във връзка с гореизложеното и на осн. чл. 154, ал. 1, 157, ал. 1,  чл. 163 и чл. 170  АПК съдът

 

Р  А  З  П  О  Р  Е  Д  И  :

 

НАСРОЧВА съдебно заседание за 14.12. 2023 г. от 14. 00 часа, за която дата да се призоват следните страни:

Жалбоподател: „НИЙДКОМ“ ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Силистра, ул. „Кълъраш“ № 21, ет. 4, ап. 12, представлявано от управителя П.Х.;

Ответник по жалбата: Директор на дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ Варна при ЦУ на НАП.

 

ПРЕПИСИ от настоящото разпореждане да се връчат на страните по реда на чл.138, вр. с чл.137 АПК, като ответният административен орган има право на писмен отговор и посочване на доказателства в 14-дневен срок от съобщаването.

 

Задължава ответника в едноседмичен срок от получаването на настоящото разпореждане да представи с копие от диска с електронни документи за връчването му на жалбоподателя. След получаване на диска същият да се изпрати на жалбоподателя, който най-късно в насроченото съдебно заседание може да оспори истинността на съдържащите се на електронния носител документи.

 

ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на страните най-късно в насроченото съдебно заседание да посочат и да представят нови доказателства, съобразно указанията по чл. 163, ал. 3 и чл. 170 АПК, съдържащи се в мотивите на настоящото определение.

 

РАЗПОРЕЖДАНЕТО не подлежи на оспорване.

 

                                                                    СЪДИЯ: