Решение по дело №129/2020 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 141
Дата: 9 юли 2020 г. (в сила от 9 юли 2020 г.)
Съдия: Николета Антонова Карамфилова
Дело: 20207110700129
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 юни 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е № 141

гр.Кюстендил, 09.07.2020г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

             Кюстендилският административен съд, в публично съдебно заседание на осми юли две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

                                         ЧЛЕНОВЕ: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

                                                             АСЯ СТОИМЕНОВА

                                                             

със секретар Лидия Стоилова с участието на прокурор Марияна Сиракова от ОП Кюстендил, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова КАНД №129/2020г., за да се произнесе взе предвид:

 

             Производството е по реда на чл.63 от ЗАНН във вр.с чл.208 и сл. от АПК.

             Началник група КПДГПА Кюстендил при ОДМВР – Кюстендил, ул.“Цар Освободител“ №12 обжалва решение №117/10.03.2020г. на ДРС, постановено по АНД №1296/2019г., с което е отменено НП №19-5310-001220/22.10.2019г. на началник група КПДГПА Кюстендил. Развиват се съображения за незаконосъобразност на съдебния акт, представляващи касационни основания за отмяна по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК. Иска се отмяна на решението, респективно потвърждаване на наказателното постановление.

             Ответникът чрез пълномощника в писмено становище развива мотиви за неоснователност на касационната жалбата и правилност на въззивното решение.        

             Заключението на прокурора от ОП Кюстендил е за неоснователност на касационната жалба.

                 Предмет на касационно оспорване е решение на ДРС №117/10.03.2020г., постановено по АНД №1296/2019г. Със същото е отменено НП №19-5310-001220/22.10.2019г., издадено от началник група КПДГПА Кюстендил, с което на Д.К.В. ***, на основание чл.175, ал.1, т.4 от ЗДвП са наложени административни наказания „глоба“ в размер на 50 лв. и „лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 1 месец за нарушение на чл.103 от ЗДвП.

             ДРС е формирал извод за незаконосъобразност на постановлението, като издадено при съществени нарушения на правилата на ЗАНН по съставяне на АУАН, както и поради несъставомерност на деянието.

             Касационната жалба е допустима – подадена е от процесуално легитимен субект на касационно оспорване, срещу съдебен акт, подлежащ на обжалване по реда на чл.208 от АПК, в преклузивния срок по чл.211, ал.1 от АПК.

             В пределите на служебната проверка по чл.218, ал.2 от АПК не се установяват основания за нищожност и недопустимост на оспореното решение на ДРС.

                 Производството пред ДРС е образувано по жалба на Д.К.В. ***-5310-001220/22.10.2019г. на началник група КПДГПА Кюстендил. В АУАН и в НП е описано от фактическа страна, че на 27.06.2019г. около 18.30 ч. на ПП1 Е79, км 336+400 на нарушителя, като водач на лек автомобил М. с рег.№КН****АМ, от униформен служител на Национално ТОЛ управление е подаден сигнал за спиране със стоп палка по образец „ТООL. Водачът не е спрял и е продължил движението си. За нарушение на чл.103 от ЗДвП е съставен АУАН №1220/11.09.2010г., връчен при отказ на нарушителя.

От гласните доказателствени средства се установява, че акта е съставен от актосъставителя по докладна записка на служителя на ТОЛ управлението в отсъствие на нарушителя и свидетелите, без водача да е поканен за съставяне на акта. Същият му е връчен в последствие от друг служител. Въз основа на констатациите в акта е издадено процесното НП.

              С оглед събраните доказателства и установената фактическа обстановка, както и след служебна проверка, КАС намира жалбата за неоснователна по следните съображения:

   За да отмени процесното НП №19-5310-001220/22.10.2019г. районният съд е приел, че са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила на ЗАНН относно съставяне на АУАН. Този извод се споделя от касационната инстанция. Основният принцип за съставяне на АУАН е регламентиран в чл.40, ал.1 от ЗАНН, който определя, че акта се съставя в присъствието на нарушителя и свидетелите, които са присъствали при извършване или установяване на нарушението. Разпоредбата на чл.40, ал.2 от ЗАНН допуска изключение от основното правило - актът да се състави в отсъствие на нарушителя, само ако след покана същият не се яви. От събраните писмени и гласни доказателства е установено безспорно, че нарушителят не е поканен за съставяне на АУАН, поради което същия не е бил известен по предвидения от закона ред за започналото административнонаказателно производство срещу него. В показанията си актосъставителя признава, че е съставил АУАН в отсъствие на нарушителя, а даже и свидетелите, както и че В. не е канен да се яви за съставяне на акта. Нарушено е правото на защита на санкционирания субект изначално, тъй като е лишен от възможността непосредствено да възприеме действията на контролните органи по съставяне на АУАН и по формулиране на повдигнатото му обвинение. Нарушението е от категорията на съществените и представлява самостоятелно основание за отмяна на НП.

За пълнота на съдебния акт касационният съд ще посочи, че не се споделят мотивите на въззивния съд за несъставомерност на деянието, поради липса на правомощия на длъжностните лица, подали сигнала със стоп палка да извършват подобни контролни действия. Съгласно разпоредбата на чл.167а, ал.1 от ЗДвП /в сила от 1.01.2019г./ Агенция „Пътна инфраструктура“ осъществява контрол върху заплащането на съответната такса по чл.10, ал.1 от ЗП чрез електронната система за събиране на пътни такси, като съгласно ал.2 на нормата, при изпълнение на функциите си по ЗДвП определените от председателя на управителния съвет на Агенцията длъжностни лица могат да спират движещи се МПС чрез сигнал със стоп палка с червена светлина, описваща полукръг, като сигнал за спиране може да бъде подаден и от движещ се автомобил на Агенция „Пътна инфраструктура“, означен като контролна единица на Националното тол управление, чрез постоянно светещ или мигащ надпис "НАЦИОНАЛНО ТОЛ УПРАВЛЕНИЕ – СЛЕДВАЙ МЕ!", както и да проверяват документите за самоличност на водача, както и всички документи, свързани с управляваното превозно средство, да осъществяват контрол по спазване на задълженията за заплащане на таксите по чл.10, ал.1 от ЗП.

    Във връзка с гореизложеното КАС ще остави в сила решението на ДРС, доколкото крайния правен извод е законосъобразен.

     Воден от горното и на основание чл.221, ал.2 от АПК, Административният съд

 

Р   Е   Ш   И:

 

             ОСТАВЯ В СИЛА решение №117/10.03.2020г. на Дупнишкия районен съд, постановено по АНД №1296/2019г.

             Решението е окончателно.

           

         

                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                  

 

                                                 ЧЛЕНОВЕ: